Hallo,
Mijn pc is al een tijdje aan een upgrade toe en vind het nu wel een mooi moment.
Heb al een tijdje niets op hardware gebied gedaan en in de tussentijd is er veel veranderd.
Na wat research ben ik op de volgende set uitgekomen (mijn budget hierbij is ~250,- euro):
pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed
pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16R11S8K4/8
Daarnaast heb ik:
nVidia GTX 550 Ti
3 sata 300 schijven
Recom Power Engine 550 W voeding
Antec p182 kast
De reden dat ik voor deze setup ben gegaan is omdat ik niet van plan ben over te clocken en daarbij voldoet een processor met locked multiplyers wel. Ook heb ik erg goedkoop geheugen genomen om dezelfde reden.
Het moederbord is waar ik mijn twijfels over heb. Ik ben van de volgende Wiki pagina uitgegaan: Wikipedia: LGA 1155
De keuze voor H77 chipset is gebaseerd op de relatief lage prijs en omdat bijvoorbeeld de H61 geen RAID ondersteunt (De THX geluidskaart is ook wel leuk). Nu heb ik 2 schijven draaien in RAID 0, maar ben ook van plan om een SSD aan te schaffen en die als windows disk te gebruiken.
Daarnaast is de H77 mobo gemaakt voor Crossfire. Ik ben niet van plan dit te gebruiken, nu niet en in de toekomst niet, alleen vraag ik mij af of dit gaat werken met mijn huidige Nvidia kaart? Ik heb ooit op een nVidia chipset mobo een ATi kaart geplaatst met als gevolg dat de fan constant op 100% draaide..
De vragen op een rij:
- Kan ik beter wel gaan voor een mobo met RAID functionaliteit?
- Kunnen SSD schijven ook in RAID gezet worden en heeft dat enige voordeel?
- De overige voordelen van de H77 chipset zeggen me niets, maar voegen die daadwerkelijk wat toe?
- Of kan ik net zo goed een goedkoper bordje nemen als deze?:
pricewatch: Asrock H61DE/S3
- En voldoet het mega goedkope geheugen wel?
Tips voor een ander moederbord zijn ook welkom.
Vereiste daarbij is dat de mobo:
- sata 300 poorten heeft
- Digitaal Optisch (S/PDIF) of COAX out heeft
- minimaal 4 RAM slots heeft
Mijn pc is al een tijdje aan een upgrade toe en vind het nu wel een mooi moment.
Heb al een tijdje niets op hardware gebied gedaan en in de tussentijd is er veel veranderd.
Na wat research ben ik op de volgende set uitgekomen (mijn budget hierbij is ~250,- euro):
pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed
pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16R11S8K4/8
Daarnaast heb ik:
nVidia GTX 550 Ti
3 sata 300 schijven
Recom Power Engine 550 W voeding
Antec p182 kast
De reden dat ik voor deze setup ben gegaan is omdat ik niet van plan ben over te clocken en daarbij voldoet een processor met locked multiplyers wel. Ook heb ik erg goedkoop geheugen genomen om dezelfde reden.
Het moederbord is waar ik mijn twijfels over heb. Ik ben van de volgende Wiki pagina uitgegaan: Wikipedia: LGA 1155
De keuze voor H77 chipset is gebaseerd op de relatief lage prijs en omdat bijvoorbeeld de H61 geen RAID ondersteunt (De THX geluidskaart is ook wel leuk). Nu heb ik 2 schijven draaien in RAID 0, maar ben ook van plan om een SSD aan te schaffen en die als windows disk te gebruiken.
Daarnaast is de H77 mobo gemaakt voor Crossfire. Ik ben niet van plan dit te gebruiken, nu niet en in de toekomst niet, alleen vraag ik mij af of dit gaat werken met mijn huidige Nvidia kaart? Ik heb ooit op een nVidia chipset mobo een ATi kaart geplaatst met als gevolg dat de fan constant op 100% draaide..
De vragen op een rij:
- Kan ik beter wel gaan voor een mobo met RAID functionaliteit?
- Kunnen SSD schijven ook in RAID gezet worden en heeft dat enige voordeel?
- De overige voordelen van de H77 chipset zeggen me niets, maar voegen die daadwerkelijk wat toe?
- Of kan ik net zo goed een goedkoper bordje nemen als deze?:
pricewatch: Asrock H61DE/S3
- En voldoet het mega goedkope geheugen wel?
Tips voor een ander moederbord zijn ook welkom.
Vereiste daarbij is dat de mobo:
- sata 300 poorten heeft
- Digitaal Optisch (S/PDIF) of COAX out heeft
- minimaal 4 RAM slots heeft