HDD error in log, SMART en checkdisk OK

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Ik snap hier even iets niet, dus hulp gevraagd :)
Ik heb twee WD's in mijn systeem, een 120GB ( C: ) en een 1,5TB (E:, F: , G:)
In mijn windows eventviewer logs zie ik de volgende meldingen staan (komt vrijwel dagelijks terug bij boot);
The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block.
en vervolgens
The default transaction resource manager on volume E: encountered a non-retryable error and could not start. The data contains the error code.
Ergo: volgens windows is er iets mis :/

Dus ik mijn hdd's checken. WD diag tool er overheen: SMART geeft totaal geen errors whatsoever. Aantal keren chkdsk /f levert ook niks op.

Wat is hier aan de hand :? Is Windows van de wap? Wat kan ik nog meer gebruiken om de boel te checken? het betreft een P4, dus om die WD tool 4 uur te laten lopen om mijn 1,5 TB te checken zit ik niet zo op te wachten...

Noot: Systeem is overigens niet helemaal stabiel, dus regelmatig vastlopers. Maar niets van die vastlopers wijst naar HDD errors. Ik verdenk de videokaart van die vastlopers - da's een TNT2 M64 (en die heeft geen win 7 drivers).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Geheugen getest met memtest86+?
SMART getest voor zowel Current Pending Sector als UDMA CRC Error Count?

Dit komt wel heel typisch overeen met een bad sector, dus zou je Current Pending Sector in je SMART-info als niet-0 moeten zien.

Niet dat ik je niet geloof, maar mag ik de SMART data zien? :)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Ik zal vanavond ff een screenshot posten, beetje lastig @work ;)
Ik weet alleen niet of, laat staan hoe ik die Current Pending Sector en UDMA CRC Error Count uit mijn SMART gegevens zou kunnen halen. Is dat iets dat dat tooltje van WD weer zou moeten geven?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

SMART kun je toch gewoon opvragen met diverse utilties, zoals HDTune, CrystalDiskInfo ? Daarmee kun je zien of je schijf problemen heeft, zoals bad sectors of kabelfouten. Tooltjes van de fabrikant (onder DOS-mode) zijn vooral voor garantie, en zijn soms ook actief in plaats van passief.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Even met WD diag gedaan en met Crystaldiskinfo, zie hier het resultaat:
WD tooltje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z2jKl7NSNRYs54TwDAIVTSu9/medium.png

CrystalDiskInfo:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YDnSz1lQkhYXcJPbvKoUbjGL/medium.png

Lijkt mij goed :?

Memtest ga ik zo aanslingeren, ff van het net af plukken :)

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Die waarden zien er niet gevaarlijk uit, misschien even Seatools van Seagate downloaden:

Linkie::http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/

Dos variant branden op een cd,

Ook zit deze in Hirens verstopt onder Harddisk tools

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Erm, een niet-WD tool op een WD harddisk loslaten lijkt me geen slim plan - maar ik kan er naast zitten.

Memtest draait nu, is ergens op 33% maar vind geen fouten vooralsnog...

Verwijderd

Ik merk op dat je bovenste screenshot niet de echte RAW value laat zien. Zo weet je dus nog niet of je bad sectors hebt met die tool; niet gebruiken dus!

CrystalDiskInfo is beter en daar zie je inderdaad 0 pending sectoren; geldt dat ook voor je C: schijf? Je kunt CDI trouwens instellen op decimale weergave, dat is vaak makkelijker. :)

En laat memtest maar lekker draaien, minimaal 3-4 passes laten maken als het kan anders een andere keer nog een volledige nacht laten draaien. Soms komen RAM-errors pas na 6-10 passes voor. Dan heb je corruptie die maar heel af en toe plaatsvindt. Dat soort errors zijn het meest vervelend natuurlijk. Dus als het even kan test je geheugen gewoon goed.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Dit is de CrystalDiskMark van de C-schijf:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2vDcnnWif5phrjHmYXMGY6ez/medium.png

Zoals je zie heeft die al ietsje meer gelopen als de 1,5TB schijf ;)
Ik zie wel wat dingen, maar niet overwegend spannend moet ik zeggen.

Ik kan memtest een nacht laten draaien, maar daar voel ik in dit kader eigenlijk weinig voor. Het zou mijn vastlopers kunnen verklaren, maar niet die ene bad sector die ik niet kan vinden. Bovendien zie ik niet echt wat memtest zou kunnen toevoegen aan een HDD die volgens Win7 stuq lijkt.
Die vastlopers neem ik voor lief (da's dan ook echt een complete freeze zonder BSOD, pc reageert nergens meer op). Die bad sector op die 1,5TB schijf ben ik wat benauwder voor.

Verwijderd

Beide schijven hebben geen bekende bad sectors. Als je ooit problemen had, zouden die problemen nu weg moeten zijn. Ik zie wel een paar kabelfouten op je C-schijf, maar zoals je zegt deze is wat ouder en de waarde is laag genoeg om hier het probleem niet bij te zoeken.

Wat wel kan is dat je een pending sector hád, maar deze inmiddels:
1) door vele lees-pogingen door de HDD recovery alsnog is recovered. bij een schrijfactie en een leesactie daarna blijkt de sector niet beschadigd; je reallocated sector count blijft daardoor 0 en al het bewijs is weg. Om deze reden raad ik altijd aan DIRECT de SMART veilig te stellen bij problemen, omdat door alle chkdsk of wat je ook probeert dit de SMART kan veranderen en je dus 'bewijs' kwijt kunt raken.
2) je door een programma zelf die sector hebt overschreven, misschien chkdsk ofzo.

Maar een goede backup is niet mis natuurlijk, en een nacht MemTest draaien ook niet. Je wilt gewoon zekerheid, toch? :)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Maar waarom zie ik dan in de logs bij ELKE boot die zelfde fout nog steeds telkens terugkomen, ook na een chkdsk :?

Memtest draait overigens, die mag een nachtje energie verstoken. Die P4 met zijn 300w voeding lust wel wat, maar het moet dan maar :/
Then again, sluit ik wel meteen uit dat die evt vastlopers aan het geheugen liggen. Zoals gezegd: ik verdenk nog steeds de TNT2 videokaart die onder Win7 32bit met Vista drivers draait :P

Qua backup: de echt belangrijke data (foto's) staat op beide schijven. Films is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Muziek toevallig laast naar een extern diskje voor @work gepompt. Maar een NAS zat toch al in de planning :)

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:47:
Erm, een niet-WD tool op een WD harddisk loslaten lijkt me geen slim plan - maar ik kan er naast zitten.

Memtest draait nu, is ergens op 33% maar vind geen fouten vooralsnog...
Wat is er mis met een niet-WD tool dan? Ik gebruiken deze dagelijks en hij vindt altijd netjes alle bad sectors etc. (Niet dat dit de enige is die ik laat lopen hoor, maar het gaat even om het idee)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Ik heb de memtest vannacht laten draaien. Ding heeft 10 cycles van anderhalf uur elk zonder problemen doorstaan. Overigens ook zonder vastlopers - het lijkt er dus op dat die vastlopers echt softwarematig zijn.

Tot zover het goede nieuws, want t.a.v. die melding in de logs over een bad sector kom ik dus geen slag verder :/

Kan vanavond die seatools wel eens proberen, maar ik geef het weinig kans.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Update: Net die Seatools een korte scan laten uitvoeren. Boot vanaf Hirens Boot CD. Korte scan vind niks bijzonders, iig zeker geen slechte sectoren. Lange scan loopt nu. Wel geven beide scans al voor het starten aan dat de driver "overtemp" is geweest (109) :?

Kan dat ding te warm zijn geworden? Of is de treshhold van Seatools wat dat aangaat een stukje lager (aka WD schijven mogen van WD zelf warmer worden dan zeegat schijven dat van de firma Seagate mogen) ?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Update: Seatools vond vrij snel in de lange scan 2 errors, maar kon / wilde die uiteraard niet fixen. Vannacht de DOS versie van WD DLDiag laten draaien en ook die vond 2 errors, en heeft ze gefixt. Aangezien het de evrsie van de Hirens boot CD was kon ik uiteraard niet zien wat er precies gefixt was. Vanochtend geen kans gezien om nog even te kijken of Windows nu nog steeds die fouten gaf, maar daar gaan we achter komen in de loop van het weekend :)

Ben wel benieuwd eigenlijk; aangenomen dat de errors nu niet meer in de log staan: Hoezo ziet windows dat tijdens een scan bij het opstarten al, terwijl een tooltje van WD of seagate daar een diepe scan voor nodig heeft :?

Pagina: 1