Videos en games lopen tijdelijk vast op i5 systeem

Pagina: 1
Acties:

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik heb onlangs te maken gehad met een defecte harde schijf en moederbord en daardoor besloten een nieuwe pc inelkaar te zetten, in combinatie met wat oudere hardware die nog naar behoren functioneerde. Vooraf meteen de specs van mijn huidige PC;

Specs
  • Moederbord: MSI Z77A-G43
  • CPU: Intel Core i5 3570K
  • CPU koeler: CoolerMaster Hyper 212 Evo
  • RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8GB
  • GPU: Sapphire Ultimate HD6570
  • SSD: Samsung 830 64GB
  • HDD: WesternDigital 500GB x2
  • PSU: XFX Core Edition 550W
Het probleem
Met deze setup heb ik echter om de x (doorgaans tussen 3-15) minuten een vastloper van ofwel een video-bestand (h264, Media Player Classic) ofwel een game (Team Fortress 2, DayZ). Na ongeveer 2 minuten herpakt het hele systeem zich en worden de video-bestanden verder afgespeeld en werken de games weer naar behoren - tot de volgende vastloper natuurlijk. Interessant genoeg zijn ALLE andere functies van het OS gewoon beschikbaar; ik kan zonder enige problemen browsen op internet en mappen en documenten openen.

Troubleshooting
Natuurlijk heb ik zelf al het nodige geprobeerd voordat ik hierover een topic begin; Ten eerste natuurlijk de drivers van de GPU geupdate, hoewel na een nieuwe build deze vrijwel zeker up-to-date zijn. Daarna natuurlijk ook alle windows updates toegepast op de Windows 7 x64 Ultimate installatie. Ook de chipset drivers van de CPU/moederbord combinatie zijn up to date en in de hardware monitor komen geen "unidentified devices" meer voor. Het probleem bleef zich echter nog voordoen na het updaten van alle drivers.

Mijn volgende idee was om het gehele systeem te formatteren en alle software opnieuw te installeren. Helaas verhielp dit het probleem ook niet, waardoor ik dus langzaam begon te denken dat het dus een hardware-matig probleem zou kunnen zijn.

De Core i5 3570K is zelf ook in staat om beeld te leveren. Door de built-in GPU uit te proberen ben ik dus in weze in staat om te kijken of mijn GPU het probleem is. Deze komt over uit mijn vorige build en heeft tot nu toe altijd goed gewerkt in combinatie met Team Fortress 2. Ook met de built-in Intel HD4000 GPU blijft zich het vast-loop probleem voordoen.

Vervolgens heb ik zowel mijn games and media verplaats naar een andere harddisk, om uit te sluiten of een defecte harddisk het geheel veroorzaakt. Ook hier lijkt dit niet het geval, want ongeacht de locatie van de bestanden, vastlopers komen nog steeds voor.

Prime95 en Memtest86+ hebben ook zonder enige problemen gedraaid, waardoor ik me moeilijk kan voorstellen dat mijn CPU of RAM defect zijn. Daarbij moet ik vermelden dat geen enkele van mijn componenten overclocked zijn geweest. De temperaturen van mijn CPU en moederbord zijn ook zeer aardig tijdens een dergelijke vastloper; onder de 40 graden.

Ik ben na al het bovenstaande dus een beetje ten einde raad en de windows event log geeft mij ook niet bijzonder veel informatie om te googlen. Hopelijk heeft iemand nog een aantal suggesties wat ik kan proberen om er achter te komen wat de oorzaak van mijn probleem is.

PSN: H1SOLO

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:04

H.Boss

Hugo Boss

Geheugen testen? Kan een geheugen probleem zijn. Laat memtest even wat uren draaien.

Overheen gelezen excuus.

[ Voor 17% gewijzigd door H.Boss op 05-08-2012 19:37 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:44
Mogelijk heeft het met je SSD te maken, die niet helemaal lekker wordt ondersteund. Probeer eens bij de Power Options de PCI Express Link State Power Management op Off te zetten.

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
The__Virus schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:13:
Mogelijk heeft het met je SSD te maken, die niet helemaal lekker wordt ondersteund. Probeer eens bij de Power Options de PCI Express Link State Power Management op Off te zetten.
Okay - gaan we dat proberen :) bedankt voor de tip, hier had ik nog niet aan gedacht...

PSN: H1SOLO