Toon posts:

Geheugen werkt niet met XMP, enkel tot 1600mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs nieuw bordje gekocht,om mijn systeem eens een mooie upgrade te geven
Asus P8H77-V met:
CORE I7 37770K
CORSAIR CMT16GX3M4X2133C9 16 GB
http://www.corsair.com/do...t-cmt16gx3m4x2133c9.html/
Samsung 830 SSD 256

Alles ingebouwd samen met mijn Sapphire 5770, systeem start op, memory stond op auto ingesteld ( 1333), dat moest dus sneller, XMP 1.3 profiel geselecteerd (geeft aan 2133mhz), reboot, en hij lijkt herop te starten, alle koelesr draaien maar er gebeurt niets. Manueel uitgezet, terug aan, hij start op gaat door zijn setup en stop met de melding overclocking failed, press F1. Nog eens opnieuw getest met XMP, maar hetzelfde herhaalt zich.

Wat nu gedaan, eens proberen met manueel in te stellen, alle settings van 800 naar hoger getest, dat gaat goed tot aan 1600mhz, ondertussen win 7 erop gezet,hij loopt stabiel met deze setting.

Tijd om te proberen manueel hoger te gaan, en daar begint het dus, met elke setting hoger dan 1600 tot en met 2800 loopt ie niet, ook voltage van dimms hoger zetten help niet.

Eens gekeken bij Asus wat de lijst vertelt, http://dlcdnet.asus.com/p...55/P8B75-V/Memory-QVL.pdf , krijg ik deze lijst te zien waarop hij vermeld staat.

Dus het mobo pikt de XMP instelling niet wat normaal toch moet lukken, jammer dat deze dure kit het niet doet dus, kunnen jullie e.v.t het licht doen branden bij dit probleem.

Mainbord is niet overgeklokt, met default setting ook geen succes bij hogere mem snelheid, dus hij werkt hier op 1600mhz instelling en wil niet hoger.

Ook getest met 2 modules geplaatst maar zelfde probleem.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:04

H.Boss

Hugo Boss

1600 is ook wat je CPU(i7-3770K) max. ondersteunt. Daarom draait die nu stabiel tot 1600 en niet hoger.

Hier kan je het ook zien:

http://ark.intel.com/prod...(8M-Cache-up-to-3_90-GHz)

[ Voor 48% gewijzigd door H.Boss op 05-08-2012 19:42 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp niet goed dat het XMP profiel het ook niet doet, dat zou toch goede instelling moeten maken op het mobo om het werkend te krijgen, in ieder geval is het met xmp ingesteld niet werkend dus, kan ik nog meer aanpassen om toch hogere dimm snelheden te halen zonder dat de proc in het gedrang komt.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Je zult je processor dus ook wat moeten opschroeven om je geheugen hoger dan 1600 te krijgen, enige optie lijkt me. Je hebt de K versie, dus waarom niet. Doe wel even een andere koeler en betere koelpasta kopen.

Seriously? Nope, not a bit...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het liefst de snelheid van het geheugen omhoog zetten zonder dat de rest meegaat, en daarin ben ik even de weg kwijt. Ook het volgende gevonden in de handleiding van het bord.
DDR3 1600 MHz and higher memory frequency is supported by Intel® 3rd generation processors.
Due to the CPU behavior, DDR3 2133/1866 memory module will run at DDR3 2000/1800 MHz frequency.

Dus zou ik met mijn dimms op 2000 moeten kunnen, in wil dat graag zien slagen.

http://dlcdnet.asus.com/p...55/P8B75-V/Memory-QVL.pdf

Het gekke is dat mijn geheugen op de QVL voorkomt, en het toch niet doet op de XMP snelheid, ergens een addertje onder het gras doet zich goed verborgen houdt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 16:28 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je weet dat het hoger zetten van de snelheid van je geheugen praktisch geen merkbare snelheidswinst levert?

Dan kan je beter je processor wat hoger zetten, dat geeft tenminste snelheids winst.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu gebeurt, na heel veel settings te hebben getest, met steeds geen resultaat.
Nog even de timings scherp zetten, de modules halen nu 1666mhz, proc gaat vlot naar 4400, snel zat.
Even een nieuwe bios afwachten, om later nog een poging te wagen met xmp.
Was wel oppassen want het geheugen gaat mee omhoog en als dat de 1800 nadert start ie niet meer op.

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10-2025
Ondersteunt een H77 bord wel geheugen-overclocking? Een H67 alleszinds niet...

Verwijderd

Topicstarter
Er is door Asus wel iets mogelijk gemaakt ( in de ene bios versie wel in de andere dan weer niet), maar het werkt niet goed mee.
Morgen komt de Asrock Extreme 6 hier binnen, dat zou een heel andere ervaring kunnen worden.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
Je kan beperkt overclocken met die h77 moederborden, dus geen idee of hij het geheugen ook clockt. Wat je kan doen is je FSB verhogen. Niet alleen verhoogt dit je cpu clocksnelheid (let op je temps en voltages), maar dit clockt je geheugen mee.
Het merkbaar verschil van het overclocken van geheugen is trouwens nihil.

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13

djfrankel

It's a trap!

Stefan1987 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:00:
Je kan beperkt overclocken met die h77 moederborden, dus geen idee of hij het geheugen ook clockt. Wat je kan doen is je FSB verhogen. Niet alleen verhoogt dit je cpu clocksnelheid (let op je temps en voltages), maar dit clockt je geheugen mee.
Het merkbaar verschil van het overclocken van geheugen is trouwens nihil.
Dit kan met sandy en ivy-bridge cpu's niet of nauwelijks, omdat dingen als de pci express controller ook zijn gekoppeld aan de baseclock snelheid. Dit houdt in dat als je baseclock verhoogt je pci express controller ook zou overclocken, en dat werkt over het algemeen niet zo heel goed. Baseclock kun je tegenwoordig nog tot zo'n 105Mhz verhogen als je mazzel hebt.

FSB hebben we ook achter ons gelaten na het LGA775 tijdperk.

• Stefan1987
djfrankel schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

Dit kan met sandy en ivy-bridge cpu's niet of nauwelijks, omdat dingen als de pci express controller ook zijn gekoppeld aan de baseclock snelheid. Dit houdt in dat als je baseclock verhoogt je pci express controller ook zou overclocken, en dat werkt over het algemeen niet zo heel goed. Baseclock kun je tegenwoordig nog tot zo'n 105Mhz verhogen als je mazzel hebt.

FSB hebben we ook achter ons gelaten na het LGA775 tijdperk.
105 is toch weer 5% sneller :P

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Stefan1987 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:42:
[...]

105 is toch weer 5% sneller :P
De cpu loopt 5% sneller, je "echte" winst is echter wel lager (in benches en dagelijks gebruik).
Een cpu die 5% sneller loopt wil niet zeggen dat alles meteen 5% sneller is ;)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ivy Bridge ondersteunt inderdaad officieel maar tot 1600 MHz. De specs op de site van Asus geven dan weer aan dat je moederbord hogere snelheden zou moeten ondersteunen (met de vermelding 'O.C.', overclock).

http://www.asus.com/Mothe...55/P8H77V/#specifications

[ Voor 60% gewijzigd door Borromini op 07-08-2012 22:57 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Stefan1987
DaLoona schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:51:
[...]

De cpu loopt 5% sneller, je "echte" winst is echter wel lager (in benches en dagelijks gebruik).
Een cpu die 5% sneller loopt wil niet zeggen dat alles meteen 5% sneller is ;)
Haha klopt, ik heb ook nooit gezegd dat het 5% merkbaar sneller verschil is :P Maar om dat weer even te koppelen aan dit topic: Ram boven de 1600 mhz laten lopen ga je in de praktijk qua performance niet merken. Hooguit als je leuke benches wil halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het nieuwe bordje van Asrock (Extreme 6) ingebouwd en geconfigureerd, eerst even getest met 2 latjes van het supersnelle Corsair geheugen erin, geeft ie keurig 1333mhz als standaard op, dan het XMP profiel ingesteld (2133), reboot, dat wordt ogenblikkelijk weergeven als werkende (goed zo), dan gevuld met alle 4 de reepjes, heropstart en XMP 2133 wordt opgepikt, dus 16 GB aan supersnel gegheugen aan boord, dat perfect werkt op deze snelheid.
Overigens is dit mijn eerste Asrock bordje, en ben danig onder de indruk van het spul, zeer compleet, zeer snel, tot op heden echt stabiel, en met de combinatie Core I7 37770K (nu al op 4400 mhz stabiel), SSD 830/256 van Samsung (met de tweaks), en dit speedy Ram aan boord "supersonisch".

Indruk van Windows prestatie index:

Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz 7,8

Geheugen (RAM) 16,0 GB 7,9

Grafisch ATI Radeon HD 5700 Series 7,4

Grafische weergave voor spellen 8906 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen 7,4

Primaire harde schijf 173GB beschikbaar (222GB totaal) 7,9

Dit met mijn "oude" Radeon 5770, die het voortreffelijk doet
Pagina: 1