MBP blauwe waas/boot niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een MacBook Pro 15" early 2011 (basismodel met een mat scherm en third party RAM) die halverwege juni kuren begon te vertonen. Het beeld was soms half zichtbaar en soms waren er alleen strepen te zien. Na enkele reboots en safe boots kwam de laptop in de staat waar hij sindsdien in is blijven steken:
1) tijdens het booten zit er een blauwe waas over het scherm. De grijze boot screens zjin daarom een grijzig blauw.
2) De laptop komt het bootproces niet door, tenzij ik in single user mode opstart, waarbij ik op een functionele command line uitkom. Het terminalscherm heeft echter een knalblauwe achtergrond. De letters lijken gewoon wit te zijn.

Aangezien de laptop slechts 14 maanden oud was, is deze bij iCentre ingeleverd (zij zijn de dichtstbijzijnde reparateur voor garantiegevallen van de Apple-webshop), alwaar hij anderhalve maand heeft gelegen. Hun conclusie was dat er vochtschade is en dat daarom de top case, het toetsenbord, de trackpad, de accu en het moederbord vervangen dienen te worden voor een bedrag dat gelijk is aan wat ik vorig jaar voor de laptop betaald heb. Omdat ik dan liever een nieuwe laptop koop, heb ik besloten thuis zelf te kijken.

Zoals de reparatieservice zei, is er inderdaad vocht via het trackpad de behuizing binnen gekomen. Deze is voor zover ik kan zien niet verder dan +-3cm gekomen. Een deel is opgedroogd en niet meer zichtbaar, een ander deel heeft een zeer donkerbruine/zwarte drab tussen trackpad en accu gevormd. Er zaten daar geen elektrische onderdelen en sowieso werkt de accu nog naar behoren. Ik heb het moederbord ook nagekeken, maar daar is geen schade te bekennen. Ook de liquid submersion indicators zijn nog allemaal maagdelijk wit.

Ik heb de laptop weer netjes in elkaar gezet en heb nogmaals geprobeerd de softwarematige weg te bewandelen. Ik kan zonder problemen in het boot menu komen (kiezen van welk medium er geboot dient te worden) en kan ook een verbose of safe boot uitvoeren. In het 'grijze-schermgedeelte' valt de blauwe waas op. Zodra de laptop een terminal weergeeft, is de achtergrond knalblauw met witte letters. PRAM en NVRAM zijn ook al meerdere malen gereset.

De install disk ligt in mijn eigen woning (waar ik van de week pas weer kom). Ik wil daar nog even van proberen te booten.

Mijn vraag aan jullie is of jullie nog ideeën hebben over wat er mis kan zijn, of over hoe ik dat wellicht kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ramgeheugen met fouten dr in kan dit soort symptomen veroorzaken, en anders gaat het al gauw richting defecte chipset/moederbord..

soms wil t zijn met laptops dat de chipset defecte soldeer heeft ofzo, mocht al het andere falen, kan je proberen het moederbord in de oven te bakken (10 minuutjes @ 200 graden ofzo), das gratis, en kan soms een oplossing zijn, zeker cheaper dan meteen een ander moederbord kopen..

[ Voor 52% gewijzigd door AlexanderB op 05-08-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik heb zojuist geprobeerd vanaf de install disk te booten. Alles gaat goed, totdat hij na het Apple-logo en de throbber op een grijs scherm uitkomt, net als bij een boot vanaf de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 07:28
Heb je al geprobeerd een hardware test te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je bent er zelf nooit bewust van geweest dat er vocht de behuizing is binnen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Muthas schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:26:
Je bent er zelf nooit bewust van geweest dat er vocht de behuizing is binnen gekomen?
Nope. De laptop staat bij mij thuis altijd op een stand (wat de kans op het morsen van drinken verlaagt) en ik kan me niet herinneren dat er ooit iets overheen gegaan is. Aan de buitenkant van de behuizing was ook niets te zien. Wellicht heeft iemand iets gemorst en het daarna weggeveegd, maar het kwam voor mij echt als een verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
RAM gewisseld (de MBP's originele RAM gebruikt dat in een andere computer zat), maar zonder resultaat.
Pagina: 1