SSD's trager dan WD raptors

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren

het valt mij op dat mn PC de laatste tijd trager en trager aan het worden is. Nou goed, windows stond er al weer een tijdje op, dus een schone instalatie. maar eigenlijk heeft dat geen verbetering gebacht. Sterker nog het wordt nog trager.

nu heb ik eens voor de grap HD tune gedraait, en kom ik met de volgende resultaten

Specs Vertex 2 60G 3x Raid 0

HD tune SSD (
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hmOn9.png

WD Raptor generatie 1, 150G(2 stuks) Raid 0

HD tune Raptor
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r2Upj.png

is het mogelijk dat de SSD's gewoon "op zijn"door het draaien in een RAID 0 config?
als dit uberhaubt mogelijk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik vind dat geen gekke waarde voor een Vertex schijf hoor :?

Die zijn nou eenmaal traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Ik dacht altijd dat de seektimes belangrijker waren bij SSD gebruik.

7ms t.o.v 0.2ms?

(data throughput kon je namelijk idd met raptors en raid ookal voor elkaar krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HD tune is niet het meest geschikt om iets over de ssd's te zeggen.

De belangrijkste "lijn" is de gele. Die is voor je SSD's toch wel 35 keer sneller dan je Raptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet naar de gele lijn kijken. Niet de blauwe.

HDtune is overigens een waardeloze benchmark voor SSD's. Je kan beter benchmarken met crystaldiskmark met SSD's.

Los daarvan is een SSD helemaal niet sneller als het om rauwe MB/s gaat, en is het ook niet erg slim om SSD's in RAID te zetten zonder overprovising. Na een half jaartje wear doen die vertex 2's 30MB/s write per stuk. In RAID heb je namelijk geen TRIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"overprovising"

wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Acces time ziet er goed uit, ziet er naar uit dat je performance omlaag is gegaan door de RAID setup.
Ik denk dat na een volledige wipe (het is me niet precies bekend hoe je dit manueel doet zonder gebruik van TRIM) de performance wel weer wat omhoog gaat.

Overprovising is volgens mij de partitie wat kleiner maken, zodat de SSD extra ruimte heeft om te spelen met bestanden en de 'load' per block te verdelen zodat ze allemaal ~gelijk slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat het verstandig is dat de topic starter zich eens gaat verdiepen in het fenomeen SSD: Het grote SSD topic ~ Deel 9 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 05-08-2012 17:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDTune op RAID arrays geeft vaak lagere scores. Wil je weten hoe dat zit, kijk dan hier:
http://nl.hardware.info/f...une-Crucial-M4-SSD-RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:35:
HDTune op RAID arrays geeft vaak lagere scores. Wil je weten hoe dat zit, kijk dan hier:
http://nl.hardware.info/f...une-Crucial-M4-SSD-RAID-0
De garbage control werkt wel goed hier onder raid , dat laat hdtune zien :)

Bij 60 begint de OP en er staat 66GB data op
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y75RSqh9NYMWgPM7Q2AwiI37/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok even ingelezen,

zoals ik het begrijp kan ik beter 1 grotere SSD nemen, dan 2 of 3 kleinere en die in raid zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@systeemherstel:
wat voor SSDs, en heb je Volume Write-back Cache ingeschakeld in Intel RAID drivers? In dat geval doen de RAID drivers zelf read-ahead dus heb je het lage score probleem van HDtune niet.

Ah ik zie het nu al: je volume write back is ingeschakeld. Dat kun je zien aan je burst rate die nu met 2GB/s+ van je RAM-snelheid afhankelijk is. Schakel volume write back eens uit en doe het dan nog eens met default settings (i.e. niet de block size van zijn default af halen!)

@ice_killer: jij denkt meer MB/s is beter, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Voor een SSD die een systeemschijf versnelt wil je IOps en lage latency, geen hoge doorvoersnelheden dat hoor je eigenlijk helemaal niet te gebruiken op je SSD als je hem puur als systeemdisk gebruikt.

De vraag is dus: wat wil je bereiken? Eén SSD is gewoon al snel zat, zeker als je een goede neemt. De echte reden dat een SSD zoveel verschil uitmaakt is de 20MB/s random read performance; die 100 keer hoger ligt dan een hardeschijf. De twee tot drie keer hogere sequential I/O is dus een veel kleiner verschil; met hoge MB/s zijn hardeschijven dus eigenlijk heer en meester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:49:
@systeemherstel:
wat voor SSDs, en heb je Volume Write-back Cache ingeschakeld in Intel RAID drivers? In dat geval doen de RAID drivers zelf read-ahead dus heb je het lage score probleem van HDtune niet.

Ah ik zie het nu al: je volume write back is ingeschakeld. Dat kun je zien aan je burst rate die nu met 2GB/s+ van je RAM-snelheid afhankelijk is. Schakel volume write back eens uit en doe het dan nog eens met default settings (i.e. niet de block size van zijn default af halen!)
Dat zijn 80GB postvilles en het write cache uit of aan maakt niet veel uit voor de burst speed , vindt het een frapante benchmark omdat die een vrij rechte lijn heeft terwijl er al een tijd data op staat .Met een enkele ssd krijg ik wel de karakterestieke pieken en dalen waar data staat . Denk dat het komt omdat die array de laatste tijd bijna read only is omdat het geen systeemdisk is en geen random writes te verduren krijgt .Waardoor de garbage collection in samenspraak met de OP een optimaal oppervlak lijkt te krijgen , dan lijkt die ssd net leeg voor hdtune :o
Dat hd tune andere aspecten laat zien van je hd.ssd als met CDM of ASSSD wil nog niet zeggen dat het een nietszeggende benchmark is . Die benchmark geeft een beeld van de algehele prestatie van je systeem , diverse fluctuaties in hdtune kunnen ook een systeem laten zien waar achtergrondprocessen en interupts een rol spelen .

@ice_killer: Dit is geen bootdisk maar een datadisk , voor een os gebruik ik ook gewoon enkele 40GB ssd s omdat er voor een os weinig winst zit in raid ssd ,en er is trim voor enkele ssd . Wat wel baat heeft bij die snelheden zijn je games laden , video editing gaat ook lekker . Dat er trim ondersteuning onderweg is laat ook zien dat raid ssd best gebruikt wordt .

Waarschijnlijk is ssd raid en trim al mogelijk op de Z 77 chipset onder w7 en w8 met ata8 ssd en de laatste rst driver , maar voor 100 procent is het nog niet bevestigd . Als het waar zou zijn , betekend dat vanaf de Z 77 chipset standaard trim voor raid ssd meekrijgt :)

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2256066

Rapid Storage Technology 11.5.0.1207 Production Version Release Notes
http://www.station-driver...ase_notes_11.5.0.1207.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een ssd of harde schijf testen met HDTune is zoiets als de prestaties van een raceauto testen door er zo hard mogelijk mee te rijden op een eindeloos recht stuk en een slalomparcours tussen pionnetjes. Natuurlijk kun je op die manier de prestaties van een raceauto beoordelen maar de meeste circuits hebben een hele andere layout. Ook de I/O die een ssd of hdd voor zijn kiezen krijgt bestaat niet enkel uit 'rechtuit blazen' of slingeren. Er zitten genoeg bochten in om een ssd een flinke lead te geven over een hdd zelfs als de rechtuitsnelheid gelijk is.

Als je ssd's 150-250MB/s doen met een toegangstijd van 0,2ms denk ik niet dat je systeem traag is door de ssd's. Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken.
Pagina: 1