Ik heb de volgende kaarten aangeschaft door de jaren heen:
- SiS5598, onboard video op een PC Chips TXProII bord.
- S3 Virge/DX
- Voodoo Banshee
- S3 Savage4
- S3 Savage2000
- Hercules Kyro2
- Matrox G550
- ATI Radeon 8500 (2dehands, inruil)
Tegenwoordig doe ik alleen nog maar Intel graphics, vind het wel prima zo.
Het echte tweaken is pas echt begonnen met de Savage4. Kaartje was redelijk, maar had meer van een TNT2 M64 qua performance. Is ook niet gek, want dat ding heeft een 64bit geheugenbus net zoals de M64, en mijn kaartje moest het doen met 110MHz ECLK en 125MHz MCLK. Ik heb die kaart letterlijk kapot getweaked, geheugen liep ergens rond de 153MHz, chip liep ergens op 135MHz, met standaard cooling. Kaart doet het nog prima, maar gaf in de benchmarks die ik destijds gebruikte (3D Winbench 2000) pixelfouten. Later heb ik er zelfs nog een RFI mod op gedaan, maar veel heeft dat niet geholpen voor de beeldkwaliteit.
Aangestoken door de baggerkwaliteit van S3 drivers en de skills om daar ook wat aan te doen, had ik gewoon zin in een nieuw prutsproject: de Savage2000. Die kaart was qua drivers nog veel rampzaliger, en moest het destijds opnemen tegen de Geforce256. Die kaart zou T&L hebben, maar het zat niet in de drivers. Toen uiteindelijk de drivers buggy ondersteuning voor T&L kregen bleek wel waarom: een K6/2-500 liep rondjes om de T&L engine van de Savage2000, en dat in de tijd dat Pentium 3 en de Athlon om de hoek kwamen kijken.
Verder heb ik daarna nog een Kyro2 gekocht, maar dat ding kon me gewoon niet bekoren. Drivers waren niet super, prestaties waren niet merkbaar beter dan de Savage2000, het voelde voor mij als een kat in de zak. Achteraf bleek ook dat het kleine ventilatortje dat Hercules erop had geplakt niet voldoende was, heb er later een complete Socket7 heatsink op gelijmd, waarna de problemen opgelost waren.
Uiteindelijk ben ik linux gaan draaien, en heb ik een G550 gekocht: prima beeld, fatsoenlijke linux drivers (voor die tijd). Die G550 heb ik uiteindelijk vervangen door een Hercules Radeon 8500 die ik als inruil kreeg, welke dezelfde behandeling heeft gehad als de Kyro2: een nieuwe heatsink. Beeldkwaliteit was goed te noemen, kwam redelijk in de buurt van de G550, maar voornaamste voordeel was 3D op de Radeon 8500, dat heb ik voor die tijd nooit gehad onder linux.
Overigens 1x snoeihard uitgelachen door iemand op een LAN-party toen ik daar met een K6/3+450@550 en een Savage2000 aan kwam zetten. Mijn prutshardware kon niet op tegen zijn dual P3 met Voodoo3 (die overigens Windows 98 draaide en dus maar 1 CPU gebruikte). Vervolgens heb ik UT GOTY edition opgestart, S3 MeTaL driver geselecteerd, beeldscherm op 1024x768@32bpp gezet en ben vrolijk met 70fps stabiel gaan spelen met textures die er 1000x beter uit zagen dan de blurry 16bpp graphics op zijn Voodoo3. Hij stond met zijn bek vol tanden op dat moment. Don't mess with the tweaker who assembles his own drivers

.
Later die Savage2000 nog eens in een nieuw systeem gezet, een Duron 800 op een MSI K7TTurbo. Paar streepjes gezet, MP op 6.5 ingesteld en FSB ergens op 153MHz gezet. Met die setup ragde de Savage2000 op 1280x1024@32bpp er ruim 130fps stabiel doorheen in Unreal Tournament. Nadeel was alleen wel dat zo ongeveer alleen Quake en UT goed draaiden op die kaart, alle nieuwere games hadden bugs vanwege de brakke drivers.