Assembleren

Pagina: 1
Acties:

• bramp4421
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-01 22:44
Hallo Tweakers,

Als ik mijn computer zelf assembleer, moet ik daarna dan nog iets in de bios instellen. Of is het een kwestie van computer aanzetten, windows 7 dvd erin. W7 installeren en daarna alle hardware installeren?

Alvast bedankt,

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-04 10:34

H.Boss

Hugo Boss

Waarschijnlijk alleen de bootvolgorde instellen, zodat die boot vanaf je dvd. Dat is eenmalig om win7 te installeren. Indien je een SSD hebt is het handig om even de optie AHCI aan te zetten. En verder is alles persoonlijk wat er nog ingesteld moet worden.

[ Voor 39% gewijzigd door H.Boss op 05-08-2012 15:34 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:52
Ik zou eerst alle hardware installeren voordat je de computer aanzet :)

Als je geheugen van meer dan 1333MHz hebt zul je dat zelf moeten instellen in de BIOS. En misschien de fans op silent mode zetten oid kan dan gelijk ook.

5700X | RX 6600

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Wat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken:
-Geheugensnelheden goed zetten.
-Testjes draaien (ligt eraan welk mobo/bios je hebt, welke tests je allemaal kan draaien), om te controleren of alle componenten naar behoren werken op je moederbord.
-SSD op AHCI zetten.
-Boot-prioriteit op CD-drive zetten voor het installeren van windows.
-Instellen CPU-fan, hoe hard deze moet draaien op welke temperatuur (vaak kun je een temp aangeven en als hij daarboven komt gaat hij harder blazen om er alsnog onder te komen en onder die temp kun je zelf kiezen op hoeveel procent je cpu-fans gaan blazen. Dus bijvoorbeeld: Gewenste temperatuur: 40 graden C. Snelheid: 30%. Dan blijft de fan onder de 40 graden C, maar voor 30% van de maximale snelheid draaien.).
-Powersaving instellingen goed zetten, naar eigen wens.
-Alle andere instellingen bekijken en kijken welke je naar eigen wens wilt aanpassen.
-Windows installeren.
-Drivers van het internet plukken en installeren van je moederbord, videokaart en alle andere componenten die drivers nodig hebben om maximaal te kunnen functioneren.
-Prime95 en 3Dmark downloaden, installeren en aanzetten (3Dmark in 'loop'). Deze zolang mogelijk laten draaien (24 uur als het even kan) en dan weet je zo goed als zeker dat alles echt naar behoren werkt.
-Memtest downloaden, installeren en ook een lange tijd laten draaien om ook zeker te weten dat je geheugen naar behoren werkt.
-Programma's als Steam, Skype, Office, etc. installeren.
-Genieten van je nieuwe pc :P .

Zeg het maar als ik iets vergeten ben :) .

Grillmeister

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:29
en als je SSd hebt moet je de modus op AHCI zetten

Verwijderd

Als alles goed gaat hoef je niets in de bios te doen. De bios is overigens wel een goede check om te controleren of alles goed zit aangesloten, bijvoorbeeld als een hdd niet wordt herkend in door windows maar wel in de bios staat dan weet je (meestal) dat hij dus wel goed staat aangesloten. Maar 9 van de 10 keer hoef je in de bios niets meer aan te passen.

Een uitzondering is trouwens als je meerdere hdd's in raid wil installeren. Maar dat is meestal ook niet de moeite.

Oh en dan nog iets, je hebt het over W7 en dan hardware installeren. Waarschijnlijk bedoel je drivers installeren, maar toch voor de zekerheid zeg ik het erbij. Je moet dus wel eerst alle hardware erin doen voordat je windows setup begint.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 21:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom niet gewoon de BIOS aflopen en alles naar je liking afstellen? Sowieso handig om te weten wat je kunt tweaken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Zo te zien heb je een MSI moederbord, dan is alles vaak makkelijker en gebruiksvriendelijker (vanwege ClickBios), dus het lijkt me sterk dat het echt obstakels gaat vormen.

[ Voor 6% gewijzigd door RoofTurkey op 05-08-2012 15:28 ]

Grillmeister

• bramp4421
En als ik hem laat assembleren stellen hun dat voor mij in? Ik denk dat de hardware installeren wel gaat lukken, maar ik zit een beetje in de knoop met de bios.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, dat moet je alsnog zelf doen. Maar er is niets moeilijks aan hoor. Meestal staat alles al goed en als er iets anders staat (bootvolgorde, kloksnelheid van je RAM, energieinstellingen) dan pas je het lekker zelf aan zoals jij het wilt hebben.

• bramp4421
Oke thanks!

Ik heb nog nooit een computer geassembleerd maar ik ga de uitdaging nu aan met dit filmpje
YouTube: Bouw je eigen PC computer - stap voor stap handleiding 2011 en hulp van me vader. En als ik er echt niet uit kom
kan ik nog altijd een vriend van mijn vader opbellen, die heeft er verstand van. Maar ik wil het eerste zelf proberen.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2akmf77.png

Dat gaat hem worden.

Bedankt voor alles!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

AHCI staat standaard aan, lees ik. XMP (profiles) voor je geheugen echter niet, dat wil je misschien wel aanzetten. Misschien ook de S3 "slaapstand".

Hier kan je iig zien wat je kan verwachten:
http://nl.hardware.info/r...an-goedkoop-msi-h77ma-g43

[ Voor 35% gewijzigd door Madrox op 05-08-2012 16:25 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• bramp4421
wat zijn XMP profiles voor mijn geheugen? Waarvoor dient dit?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

XMP is een 'extension' voor SPD, waarmee je je geheugen op hogere snelheden kunt draaien. Vaak is bij dat soort geheugen de 'rated' snelheid de XMP snelheid en ligt de SPD snelheid een tikje lager.

Ik heb bijvoorbeeld 1600MHz geheugen van Corsair, maar als ik hem standaard op de snelste JEDEC SPD setting laat draaien (JEDEC #3 of zo) draait hij op 1333MHz. Je kunt de klok handmatig op 1600MHz zetten maar dan moet je de latencies ook bijstellen. Het is makkelijker om hem op XMP te zetten, dat is de 'preset' voor 1600MHz.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

bramp4421 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:24:
wat zijn XMP profiles voor mijn geheugen? Waarvoor dient dit?
Simpel gezegt; als het aanstaat in je bios en je geheugen ondersteunt het, draait het geheugen automatisch op de beste settings en heb je er geen omkijken naar. Dat is de theorie ;)

ps: geen nood; je geheugen heeft die profielen niet :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 06-08-2012 03:34 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1