Upgrade versterker / DAC zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Mijn huidige setup is als volgt (m.b.t. de componenten voor de audio weergave):

1. Synology NAS (NFS shares voor de audio)
2. VU+ duo (met Music Player Daemon) met optical out naar
3. Cambridge Audio DacMagic met interlinks naar
4. NAD C320BEE met een stukje koper naar
5. Monitor Audio BX2's, die ik volgende week vervang door RX2's.

De C320BEE is een model afkomstig uit, pak hem beet, 2003.
Het apparaat werd destijds geroemd door z'n detail in geluidskwaliteit in z'n prijsklasse.

De ontwikkelingen die je tegenwoordig ziet in de AV receivers gaan vooral in de richting van functionaliteit (streaming, hdmi switches met een OSD op de tv, afstemmogelijkheden met mic's) en qua techniek (optical / coax in, hdmi, ipod / usb) en ingebouwde DAC's.

Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre de geluidskwaliteit in de tussentijd is verbeterd. In mijn setup zie je veel losse componenten terug, wat ik mij af vraag of er winst valt te behalen wanneer je bijvoorbeeld de C320BEE en DacMagic gaat vervangen door een AV receiver met digitale inputs zoals een NAD T737 ofT743 van een paar jaar geleden? Of valt er enige winst te behalen in het vervangen van de versterker door bijvoorbeeld een Cambridge Audio Azur 540A (gaat de versterker qua ouderdom er op vooruit) en de DacMagic te laten staan?

Ik heb het gevoel dat bovenstaande opties niet heel erg veel gaan uitmaken maar een stap richting bijvoorbeeld een NAD t748 (nieuw model) pas enig verschil in klankbeeld en detail kan opleveren, maar dat is tegenover bovestaande opties weer een redelijke investering. Kan iemand me hier meer duidelijkheid in scheppen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van stereo naar surround ga je er vast niet veel op vooruit qua geluidskwaliteit. Mag het gewoon stereo zijn en verder nog eisen qua aansluitingen? Er zijn tenslotte ook diverse geïntegreerde versterkers met goede DAC's aan boord en voldoende analoge aansluitingen.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik denk ook dat de surround-richting op stereogebied weinig oplevert. Ook denk ik dat een combinatie van deze drie kasten in kwaliteit niet zoveel doet, maar er vooral netter uitziet. De DacMagic staat goed aangeschreven, en op versterkinggebied veranderd er niet zoveel.
Iets als een Onkyo A9070 (stereo, digitale inputs) zou wel een mooie optie kunnen zijn.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Het zal inderdaad bij mij gewoon stereo blijven; surround interesseert me niet. Ik denk dat ik er pas ook op vooruit ga wanneer ik investeer in een hoogwaardige versterker met een betere DAC dan de DacMagic.

Je ziet bedrijven als NAD, Denon en Cambridge Audio etc. druk in de weer zijn met het upgraden van hun versterker series met streaming audio features e.d. Echter klaart MPD de klus meer dan goed voor mij.

Helder is voor mij nu het verhaal dat een T748 nog niet zoveel gaat doen als het gaat om geluidskwaliteit, maar achteruitgang kan ik me ook niet voorstellen gezien de ontwikkelingen die tussen 2003 en 2012 op geluidsgebied ongetwijfeld door zijn gegaan. Maar dan zit het allemaal inderdaad wat netter verwerkt in 1 kastje.

Als de C390DD ooit nog eens goedkoper gaat worden, moet ik die maar eens op m'n verlanglijstje zetten.

Verwijderd

Qua versterker lijkt het me beste om gewoon zelf te gaan luisteren met de speakers die je nu hebt. In de winkel waar je die speakers hebt gekocht hebben ze die vast staan en hebben ze ook vast de NAD versterker waar je naar kijkt. Vergelijk dit met je eigen versterker door die ook daar te beluisteren en je kunt dan uitvinden of het het waard is om te investeren in een nieuwe versterker.

Niet elke NAD versterker zal identiek klinken en andere merken klinken op hun beurt ook weer anders. Op zich lijkt het me dat er met die DAC die je nu hebt helemaal niets mis mee is. Hij heeft niet voor niets een of andere prijs gewonnen. Maar als je toch een nieuwe versterker wilt en deze heeft nieuwe goodies waarom niet. Dan kun je thuis altijd nog luisteren met de DAC Magic aangesloten en zonder deze DAC. Vervolgens kun je daar ook weer een keuze in maken.