Toon posts:

Nieuwe router 2,4 vs 5ghz ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het het geld waard om een router te kopen met 5ghz ondersteuning zodat hij nog een tijdje mee kan gaan ?

Ik dacht aan een netgear, goeie ervaringen mee en nooit problemen mee gehad.

Al is dit wel een 3 jaar oud model .
Ik wil er HD films mee streamen als dat mogelijk is en zo af en toe gamen.

Wat denken jullie , futureproof of gewoon een goedkopere met een 802.11n ondersteuning ?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

5ghz heeft meer de neiging om te reflecteren tegen oppervlakken,
afhankelijk van de situatie ben je sneller met 2,4ghz. maar als alle kanalen al gebruikt worden en je in een drukke buurt woont kan het zeker futureproof zijn.

wat je zeker wil is ipv6 ondersteuning, de meesten hebben het maar het is wel even het cheken waard

als ik nog een aankoop advies zou moeten geven kijk eens naar linksys (cisco)
zijn ook erg goed

[ Voor 31% gewijzigd door mrc4nl op 05-08-2012 01:39 ]

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt me wel te voldoen en futureproof , iemand ervaring mee ?

http://homestore.cisco.nl...NL/pd/productID.248181600

Verwijderd

Niet met de Cisco, maar wel met deze..die voldoet hier prima..:-) En zit ook redelijk in hetzelfde budget

http://www.netgear.com/ho...performance/WNDR4000.aspx

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Wat wil je precies met de router, en woon je in een flat / appartementencomplex?

Het 5Ghz netwerk wordt nog niet veel gebruikt, en biedt per kanaal meer ruimte. Kortom; minder storing door andere APs en een beter (en dus ook sneller) signaal.

Het nadeel van het 5Ghz netwerk is dat het minder goed is in het penetreren van muren, dus je komt er minder ver mee in de gemiddelde woning. Dit wordt meestal gecompenseerd door een hoger vermogen en dus meer stroomverbruik.

Houd er daarnaast rekening mee dat veel telefoons, vooral de oudere en goedkopere Androids, niet overweg kunnen met het 5GHz spectrum.

Ik heb zelf een Sitecom WL-350 staan. Dit is een Simultanious Dual Band router. Oftewel 2 netwerken, 2.4 en 5Ghz tegelijkertijd. Koop hem gewoon op Marktplaats, routerapparatuur gaat jaren mee en kost op marktplaats geen drol omdat er veel aanbod is en weinig vraag. De dir-825 is ook een topding, maar wel een stuk duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo niet de Cisco ? Die is te vinden voor 74,- en heeft dezelfde specs volgens mij.

Draadloos wil ik aansluiten: tv, telefoon,tab of laptop.
Bedraad : desktop pc

HD streamen lijkt mij makkelijk maar kan het ook op een externe hdd zetten om op tv te kijken.

Woon in een nieuwbouwappartement en is ook niet groot ofzo en is dus gelijkvloers.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ben laatst ook voor Netgear gegaan (na veel stabiliteitsproblemen met Linksys).
Deze router kan beide banden combineren zodat er een burst-mode ontstaat. Je hebt dan wel een NIC nodig die dit ondersteund.

d:)b :henk d:)b

• kjast
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:05:
Hoezo niet de Cisco ? Die is te vinden voor 74,- en heeft dezelfde specs volgens mij.
Cisco heeft de naam mee sinds het WRT54g tijdperk maar mijn persoonlijke ervaring met de laatste reeksen is niet zo positief. De 4200 is voor het eerst sinds tijden weer een goed ding.

De Sitecom doet zeker niet onder voor de Cisco apparatuur en is makkelijker verkrijgbaar op marktplaats aangezien deze standaard geleverd wordt met veel glasvezel abo's.

Probeer een 1Gbit variant te scoren, dan ben je zeker futureproof ;).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie nuttige reacties, ik wil toch bij Netgear blijven en heb voor de Netgear WNDR3800 gekozen.

Ik denk dat HD streamen zoiezo lastig is of je zit in een veel hogere prijsklasse, toch ook aardig futureproof lijkt me deze netgear met ipv6 ondersteuning.

Ook gelijk een WD elements 2tb schijf besteld voor het bekijken van hd films (mkv) op tv.

• kjast
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:55:
Ik denk dat HD streamen zoiezo lastig is of je zit in een veel hogere prijsklasse, toch ook aardig futureproof lijkt me deze netgear met ipv6 ondersteuning.
HD streamen is niet zo heel lastig hoor. De meeste routers kunnen dat met gemak aan. Een bandbreedte van 10mbps (100mbit) is meer dan voldoende voor een HD stream, zelfs als je een volledge BluRay film over je netwerk wilt streamen.

Een 300mbit router (vorige generatie) is dus al voldoende. Een Gigabit router is een overkill, maar wel futureproof :). Let er wel op dat je bedrading in huis ook daadwerkelijk zoveel bandbreedte aankan, en vervang eventueel je switches, die zijn vaak 100mbit.

Ik meende dat de WiFi topsnelheid van de Netgear die je op het oog hebt effectief rond de 100Mbps ligt op het 5Ghz kanaal. Dat gaat je harde schijf waarschijnlijk niet bijhouden ;).

[ Voor 0% gewijzigd door kjast op 05-08-2012 13:51 . Reden: WiFi toegevoegd aan laatste alinea. ]

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-11 17:15
Hou er wel rekening mee dat de apparaten die je gebruikt ook 5Ghz compatible moeten zijn.

http://blog.bjornhouben.com

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12 14:47
punisher007 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:06:
Hou er wel rekening mee dat de apparaten die je gebruikt ook 5Ghz compatible moeten zijn.
Precies wat hier boven staat.

Zover ik altijd heb begrepen ondersteunt de iPhone 4 802.11n alleen op 2,4 Ghz.
De iPad 2 & 3 ondersteunt wel 802.11n op 2,4 en 5 Ghz.

Houd er dus rekening mee als je Apple devices hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoteldebotel op 05-08-2012 14:45 ]

• kjast
Hoteldebotel schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:45:
Zover ik altijd heb begrepen ondersteunt de iPhone 4 802.11n alleen op 2,4 Ghz.
De iPad 2 & 3 ondersteunt wel 802.11n op 2,4 en 5 Ghz.
punisher007 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:06:
TS heeft een simultaneous Dual Band router op het oog. Dat betekend gelijktijdig een 2.4 en een 5ghz netwerk. Kortom; alles werkt gewoon, kost alleen wat meer stroom.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-11 17:15
Het was duidelijk dat een dual band router met beide om kan gaan, maar voor bepaalde eigenschappen is ook de "band" van het apparaat van belang, dus 2.4 of 5 Ghz.

Ik zie van Psygon trouwens geen melding over wat voor apparaten hij gebruikt.

Nog een kritische noot mbt wireless HD streamen, dit is ook afhankelijk van het apparaat. Bij veel mediaspelers zoals bijvoorbeeld een popcornhour is de mediaplayer (en gebruikte wireless methode zoals usb dongle) zelf vaak een grotere bottleneck.

[ Voor 5% gewijzigd door punisher007 op 05-08-2012 15:36 ]

http://blog.bjornhouben.com

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou een gigabit router nou zeker niet overkill noemen hoor. (Een router met gigabit switch bedoel ik dan, niet een throughput van 1 Gbps ;))

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

Nox

Noxiuz

Een router zonder gigabit switch is gewoonweg met een paar weken waardeloos voor een serieuze gebruiker. Tegenwoordig heeft alles gewoon gigabit en dan zit je met je routertje. Ook internetverbindingen gaan naar 100mbit en hoger dus dan mis je daar ook weer veel.

5GHz is sneller maar heeft een minder goed bereik. 2.4 is langzamer maar heeft een beter bereik. Indien de 2.4 band vol zit dan is 5GHz een goede optie als je niet al te ver wilt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
punisher007 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:35:
Het was duidelijk dat een dual band router met beide om kan gaan, maar voor bepaalde eigenschappen is ook de "band" van het apparaat van belang, dus 2.4 of 5 Ghz.

Ik zie van Psygon trouwens geen melding over wat voor apparaten hij gebruikt.

Nog een kritische noot mbt wireless HD streamen, dit is ook afhankelijk van het apparaat. Bij veel mediaspelers zoals bijvoorbeeld een popcornhour is de mediaplayer (en gebruikte wireless methode zoals usb dongle) zelf vaak een grotere bottleneck.
Had dit al gepost wat ik allemaal wil aansluiten:

Draadloos wil ik aansluiten: tv met ingebouwde wifi (samsung 46ES6800), telefoon(HTX One X), PS3 , evt. een tab of laptop later erbij maargoed dit zal natuurlijk nooit allemaal tegelijk aanstaan.
Bedraad : desktop pc

De HTC ondersteund 2,4 en 5ghz , tv zoiezo 802.11n .

Wat doet een switch dan en heb ik daar dan wel wat aan ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"802.11n" zegt niets over 2.4GHz vs 5GHz support aangezien 802.11n juist beide kan (maar niet beide moet kunnen).

Verder is het gewoon beetje proberen wat het beste werkt. Een simultaneous dualband router zendt op beide uit, apparaten kiezen zelf wat ze kunnen. Apparaten met twee radio's kunnen dan ook simulaan beide gebruiken.

Frappant dat je de WNDR3800 neemt, terwijl die op smallnetbuilder slechter uit de tests komt dan de WNDR3700 (geniaal ding zodra je Netgear's firmware in de prullenbak mikt en er OpenWRT/DD-WRT op zet).

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

NoxiuZ schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:50:
Een router zonder gigabit switch is gewoonweg met een paar weken waardeloos voor een serieuze gebruiker. Tegenwoordig heeft alles gewoon gigabit en dan zit je met je routertje. Ook internetverbindingen gaan naar 100mbit en hoger dus dan mis je daar ook weer veel.

5GHz is sneller maar heeft een minder goed bereik. 2.4 is langzamer maar heeft een beter bereik. Indien de 2.4 band vol zit dan is 5GHz een goede optie als je niet al te ver wilt.
Ik dacht dat 5GHz juist een grote afstand kon overbruggen, mits het maar geen muren/andere obstakels moest penetreren? Dus dat het vooral goed is voor buiten? Of klopt dat niet?
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 19:31:
[...]
Wat doet een switch dan en heb ik daar dan wel wat aan ?
Een switch 'verdeelt' een bedrade ethernet-aansluiting. Elke router heeft een ingebouwde (meestal 4-poorts-)switch. Zonder switch heb je niet belachelijk veel aan een router tenzij je hem alleen draadloos gebruikt ;)

Verwijderd

Topicstarter
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2012 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 20:34:
"802.11n" zegt niets over 2.4GHz vs 5GHz support aangezien 802.11n juist beide kan (maar niet beide moet kunnen).

Verder is het gewoon beetje proberen wat het beste werkt. Een simultaneous dualband router zendt op beide uit, apparaten kiezen zelf wat ze kunnen. Apparaten met twee radio's kunnen dan ook simulaan beide gebruiken.

Frappant dat je de WNDR3800 neemt, terwijl die op smallnetbuilder slechter uit de tests komt dan de WNDR3700 (geniaal ding zodra je Netgear's firmware in de prullenbak mikt en er OpenWRT/DD-WRT op zet).
Is dat zo dan, zo'n grote tweaker ben ik dan ook weer niet om de firmware eraf te gooien ;)
Hier lees ik toch wel positieve dingen http://nl.hardware.info/r...restaties-24-ghz-lan-wlan

De 3800 gaat beter om met draadloze printers had ik gelezen, toch ook wel handig dacht ik zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 01:26 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Draadloze printers zijn niet handig, punt. Vaste apparaten verdienen vaste verbindingen.

Ik heb afgelopen 10 jaar geen enkele printer gezien die ik fatsoenlijk vind die geen UTP-aansluiting heeft. De dingen zonder zijn meestal inkjet-budgetmeuk, goedkoop in de aanschaf maar peperduur qua inkt en na een jaartje kun je ze weggooien omdat de koppen of het mechanisme vervuild is :X

Tot drie jaar terug draaide ik op een zwartwit Apple laserprinter met netwerkaansluiting (feitelijk een HP Laserjet 4 met ander etiket) uit begin jaren '90 die ik rond 2000 gratis kreeg. Toen wilden we ook kunnen scannen en in kleur kunnen printen, dus hebben we voor EUR 300 een Samsung laser-kleurenprinter-scanner gehaald. In al die tijd twee toners hoeven kopen a EUR 60. Kortom in 12 jaar EUR 420 aan printers plus inkt/toner kwijt geweest. En nooit een storing gehad. Probeer dat maar eens te evenaren met inkjets... :z

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vaak zijn het die all-in-ones die slecht zijn, waar jij het over hebt. Vaak zijn die inderdaad draadloos.
Maar er zijn ook inkjetprinters die wel fatsoenlijk zijn hoor, meestal wat meer de 'fotoprinter'-kant op. Zelf heb ik een Canon iP4800 en dat is echt 10x beter dan die goedkope HP-meuk van €40 :P
Die heeft dan geen scanner en geen draadloze functie maar dat heb je ook helemaal niet nodig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 09:17:
Niet met de Cisco, maar wel met deze..die voldoet hier prima..:-)
Empirisch onderzoek, of aanname?
Pagina: 1