Aanschaf HTPC ter vervanging NAS, Advies benodigd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-04 13:19
Hi Allen,

Ik ben op zoek naar advies inzake het aanschaffen van een HTPC. Hopelijk kan iemand mij hierin voorzien.

Huidige situatie
Ik heb een oude NAS aangesloten op een gigabit Linksys wireless router. Deze zit ramvol met HD-media. Deze media speel ik af door mijn laptop op de TV aan te sluiten via HDMI en wireless de content te streamen. Theoretisch haal ik maar 100mbit door de NAS. Werkelijk ligt het veel lager. De NAS is hier duidelijk de bottleneck.

Gewenste situatie
Ik wil van deze situatie af en ik wil hiervoor in de plaats een elegante HTPC in mijn tv-meubel.

Wensen c.q. Eisen
1. 1080P/24 HD-content afspelen en opslaan. (3D content is geen vereiste)
2. Muziek afspelen en opslaan.
3. XBMC gebruiken icm Windows 7 of Ubuntu.
4. XBMC besturen via de iPhone met de XBMC app.
5. Minimaal 2 TB storage. RAID geen vereiste.
6. Een stil en zuinig apparaat.
7. Zo goedkoop mogelijk met een maximum budget van ongeveer 400 Euro.
8. Optische media geen vereiste.
9. HDMI en SPDIF out wel een vereiste.
10. Kast mag niet te groot zijn. Denk aan de 'oude' Playstation 3. Zo'n formaat zoek ik.
11. 4GB Geheugen

Ik heb Tweakers.net en het internet al flink afgezocht en ik zag een paar mooie kant-en-klare oplossingen voorbij komen. Zo heb ik gekeken naar PopCorn C-200 (geen XBMC) en naar een Zotac AD10 (maximaal 1TB storage 2,5") Het is dus allemaal net niet wat ik zoek. Waarschijnlijk kom ik vanwege de gewenste storage bij 3,5" schijven uit of schijven in meervoud (JBOD ofzo).

Nu heb ik getracht zelf het e.e.a. samen te stellen via de Best Buy Guides en Pricewatch. Echter ben ik nog niet zo vertrouwd op dit gebied en wil ik eerst advies inwinnen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gr. Laurens

[ Voor 0% gewijzigd door Roorensu op 04-08-2012 23:13 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Post eens een lijst met componenten waarvan jij denkt dat ze bij je wensen passen. Dan kunnen wij er op reageren :). Een build met een A4-3400, 4GB RAM en Asus A-75 mobo zou een goede keuze zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
@XeNeRgY, de kitlist van de BBG November spreekt mij wel aan. Zo iets dergelijks, en het liefst ietsjes voordeliger. (even de HDD buiten beschouwing gelaten, 2TB+ is niet goedkoop, I know ;) )

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt de Scyte weglaten en met de stock koeler koelen, de voeding vervangen voor een BeQuiet pure power L7 en de blu ray spelerniet nemen, tenzij je bluray discs wilt afspelen. Ik schat dat je zo 50€ kunt besparen. Veel goedkoper wordt lastig. Eventueel een goedkopere behuizing. Als je Windows neemt moet je dat wellicht ook nog kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
Of zou ik een nieuwe (Synology) NAS moeten kopen i.c.m. een Apple TV (jailbreaked?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 15:26
Ik snap trouwens nog niet helemaal wat je bedoelt met dat de NAS de bottleneck is. Wat hapert er precies? Of wil je gewoon sneller files over kunnen zetten?

De BGG is inderdaad een goed optie, maar waarom voldoet de NAS niet meer (oftewel wat is er precies te langzaam en werkt niet meer)?

Nieuwe NAS is een optie wanneer je de bestanden deelt over meerdere computers (kun je ook je oude NAS voor gebruiken en de HD video op de HTPC zetten). Heb je sowieso maar 1 pc waar je de bestanden mee deelt, dan is een HTPC met extra storage makkelijker.
Pagina: 1