2 LED-tranformators vervangen door 1 zware?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
Hey,

Ik heb onlangs 2 setjes led-terrasspots (3 spots per set) gekocht. Pas toen ik thuiskwam, merkte ik dat ze niet op 230v werken :P

Nu zit ik dus met 2 trafos van 11v, die zou ik graag vervangen door 1 zwaardere...
Moet ik dan gewoon zien dat ik eentje neem van 11v maar met meer Ampères?

Waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik vind het antwoord niet op Google (of ik zoek verkeerd... :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet perse, je moet even weter hoeveel ampere exact gebruikt wordt door de huidige leds. er is een redelijke kans dat de trafo reed al zwaar genoeg is.

11 volt voedingen zijn niet echt standaard, 12 wel. ik vermoed (*disclaimer vermoed) dat dat ook wel goed zal werken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

12 V in plaats van 11 V is een stijging van ruim 9%.

I = U / R, R verandert niet, U neemt toe met ruim 9%.

Dus de stroomsterkte I door de LEDs neemt ook toe met ruim 9%.

De vraag is daarom vooral hoeveel marge die LEDs nog hebben. Waarschijnlijk is dat niet te achterhalen bij zo een kant en klaar setje, dus je kunt het er op wagen, maar het zou me niet verbazen als de LEDs het niet lang doen op een 12 V voeding.

Mag ik vragen wat het bezwaar is tegen het gebruik van de meegeleverde adapters?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
real[B]art schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:25:

Sorry, ik spreek geen Chinees :P
De vraag is daarom vooral hoeveel marge die LEDs nog hebben. Waarschijnlijk is dat niet te achterhalen bij zo een kant en klaar setje, dus je kunt het er op wagen, maar het zou me niet verbazen als de LEDs het niet lang doen op een 12 V voeding.
Aangezien ze in het terras ingewerkt zitten, zou dat niet zo leuk zijn :/
Mag ik vragen wat het bezwaar is tegen het gebruik van de meegeleverde adapters?
Beperking van de kabelspaghetti...
We zijn aan het verbouwen. De bedoeling is dat we de spots van binnen kunnen aan/uitzetten via een gewone lichtschakelaar.
Het nadeel van die adapters is nu al dat ze ergens in het stopkontakt moeten zitten ipv dat ze rechtstreeks op de kring van het licht kunnen hangen.
Ik moet dus van 2 stopkontakten met 2 kabels naar de schakelaar die dan weer met 2 kabels verder naar de spots gaan.
Als ik de adapters kan combineren, spaar ik op die manier een stopcontact uit en een kabel die naar de schakelaar moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

real[B]art schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:25:

R veranderd wel aangezien een led een compeet andere karakteristiek heeft dan een weerstand.

Het is aannemelijk dat er meerdere leds in 1 tuinlamp zitten laten we zeggen 3
nemen we een kniespanning aan van uhm 3 volt voor een witte led ? en i=20ma ?

dus dan heb je een weerstand U/i =>11-(3x3) = 2/0.02 =100 ohm
met 12v word het dus 3/100 is 0.03ma een toename van 50% !

maar die is even de meest extreme configuratie. mischien zitten er wel nette stroomregelaars in. mischien zijn de led zwaar over gedimensioneerd, mischien , mischien

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien ook even beter om de voedingsspanning te meten? Voor hetzelfde geld komt er al iets van 12 of 13 volt uit, goedkope voedinkjes hebben nogal die eigenschap.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Blijkbaar hebben jullie meer info nodig :P

Wat ik zo vanbuiten weet:
- per spot zitten er 4 ledjes in
- verbruik (per spot of per 3, weet ik niet zeker) is belachelijk weinig, 0,25W of zoiets.

Als ik het me goed herinner, komt er wel iets van een 11v uit de voeding zelf.

Als ik iets moet meten, of foto's posten, laat maar weten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 05-08-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok, tel het vermogen van de spots op en kijk hoeveel vermogen 1 adapter kan leveren. c'est ca

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Schiet eens een foto van het label van de adapter :)
Pagina: 1