OEM licentie XP / Vista / Win 7, De huidige stand van zaken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03-2023
Dit onderwerp is al vaak langsgekomen en ik weet nog steeds niet wat legaal is.
2 gebieden rijmen niet 100% procent met elkaar.

1) Wat volgens Microsoft is toegestaan.
2) De Nederlandse wet.

Hiermee doel ik op 'Koppelverkoop' en dat er Winkels (webshops) zijn die OEM gebaseerde windows verkopen. (downgraden: discussie over de nut hiervan is misschien beter te bewaren voor een ander topic)

Mijn situatie, ik ben net een part-time 1 mans design bedrijfje begonnen vanuit huis:
- Ingeschreven bij KVK
- Licenties op Werk-PC zijn in orde

Nu heb ik een 2e "reserve" PC met een kale VISTA 64Bits installatie (meegeleverd met PC).
Helaas heeft de moedebord en 1 geheugen module het begeven. Ik heb deze vervangen met hardware dat zoveel mogelijk leek op de oorspronkelijke specificaties. VISTA 64Bits activeert zich en valideert zich als genuine. Betekent dit nu dat ik 100% legaal bezig ben geweest zowel voor MS als NL wet?
Want MS hanteert een soort gedoog beleid dat bij een te extreme configuratie wijziging er gebeld moest worden. (ik heb toen ook gebeld en via nummer invoer de installatie geactiveerd).

Waarmee ik ook zit:
- Kan ik een OEM licentie kopen van XP (downgraden) of Win 7 (upgraden) en legaal bezig zijn? (voor de reserve PC).

Ik ben van plan om deze week te bellen (heb al gemaild) maar misschien kan er nog wat meer licht worden geworpen op dit onderwerp?

Waar het op neer komt:
- Jij als installeerder en gebruiker van de OEM licentie hebt geen recht op helpdesk
(Ondersteuning heb je van de verstrekker van de hardware/software in dit geval ben ik dat dus zelf. Ik ben hiervan op de hoogte en ik wens ook geen ondersteuning te hebben van MS).
- Er vond zich (nog steeds?) een gedoogbeleid plaats.
- Je koopt een product van MS en bent gebonden aan de voorwaarden van MS
* Hoe zit het dan met het feit dat ik in staat ben om mezelf ondersteuning te geven
* En ik geen ondersteuning wens van MS
* In hoeverre MS dit kan en mag "afdwingen" in Nederland
- Niet alle Europese landen hanteren dezelfde wet hierover.
- OEM is altijd gebonden aan je hardware zodra het geïnstalleerd is, zomaar upgraden gaat dus niet (uitzonderingen: hardware dat defect is geraakt?)

Links die ik heb doorgenomen:
Losse verkoop OEM versies Windows 7 illegaal?
Windows OEM en Hardware gebonden vraag.
[Win 7] OEM of retail
http://www.telemedicus.in...ZR-24497-OEM-Version.html (Duitsland)
https://partner.microsoft.com/belux-nl/40012170
http://webwereld.nl/nieuw...ate.html#source=most_read
nieuws: Microsoft legt verkoop oem-versies Windows 7 niet aan banden
Luuk's blog: Microsoft: OEM illegaal voor consument

Het is niet mijn doel om lekker goedkoop door de mazen van de wet te duiken maar ik wil wel duidelijkheid.
Als ik retail moet gaan dan doe ik dat, maar dan wel met duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

guardian-spirit schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:44:

Nu heb ik een 2e "reserve" PC met een kale VISTA 64Bits installatie (meegeleverd met PC).
Helaas heeft de moedebord en 1 geheugen module het begeven. Ik heb deze vervangen met hardware dat zoveel mogelijk leek op de oorspronkelijke specificaties. VISTA 64Bits activeert zich en valideert zich als genuine. Betekent dit nu dat ik 100% legaal bezig ben geweest zowel voor MS als NL wet?
Ja.

Je overige vragen zijn daardoor niet meer relevant.
Downgrade rechten zijn niet van toepassing met jouw licentie, upgrade wel.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 04-08-2012 23:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Microsoft OEM Licensing FAQ
Q. Can a PC with an OEM Windows operating system have its motherboard upgraded and keep the same license? What if it was replaced because it was defective?

A. Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required. If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.

The reason for this licensing rule primarily relates to the End User Software License Terms and the support of the software covered by that End User Software License Terms. The End User Software License Terms is a set of usage rights granted to the end user by the PC manufacturer and relates only to rights for that software as installed on that particular PC. The system builder is required to support the software on the original PC. Understanding that end users, over time, upgrade their PCs with different components, Microsoft needed to have one base component "left standing" that would still define the original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the "heart and soul" of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created. The original system builder did not manufacture this new PC, and therefore cannot be expected to support it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
Volgens de regels "moet" ik dus een vervangende licentie aanschaffen omdat de moederbord niet van de zelfde fabrikant is. Ik wacht nog even af wat de email en telefoon oplevert maar dat zal natuurlijk niet veel verschillen tov de "Microsoft OEM Licensing FAQ" denk ik.

@reacties hierboven, thanks!

Als anderen nog input willen/kunnen geven, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:59
Lama :) verkeerd gelezen

[ Voor 81% gewijzigd door hhoekstra op 05-08-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als ik het zo lees, en combineer met je activatie val je in deze categorie:
If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.
met een succesvolle activatie kun je als 'leek' de aanname doen dat je voldoet aan de bovenstaande uitzondering.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 05-08-2012 14:18 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
alt-92 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:14:
Als ik het zo lees, en combineer met je activatie val je in deze categorie:

[...]
Het is helaas een andere merk moederbord, maar de volgende zelfde componenten draaien erop:
- 3 van de 4 oorspronkelijke gehuegen modules
- zelfde grafische kaart
- zelfde processor
- zelfde hd's

Gewijzigd:
- 1 geheugen module
- moerboard andere merk, maar zoveel mogelijk qua specificaties geprobeerd zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke te blijven (qua specs). Dit was wel moeilijk omdat het 2jr na aankoop defect is geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat bedoel ik dus, identieke chipset waarschijnlijk ook nog?
En DIMMs hebben een veel lagere waardering in de berekening van de hash. Ik heb aardig wat afgewisseld, maar nog nooit alleen voor DIMMs een reactivatie hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:47

sus

is druk :+

En anders activeer je hem telefonisch, opgelost.

Ik gebruik al jaren dezelfde OEM licentie, en die heeft al heel wat verschillende systemen (PC's en laptops) gezien. Na de eerste 4~5 moest ik over tot telefonische activatie. En dan gewoon met het "bandje" en niet met een IRL persoon. Af en toe krijg ik de vraag op hoeveel computers deze windows nu geïnstalleerd is, dat is er altijd maar 1, en dan activeert hij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sus schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:10:
En anders activeer je hem telefonisch, opgelost.

Ik gebruik al jaren dezelfde OEM licentie, en die heeft al heel wat verschillende systemen (PC's en laptops) gezien.
Maar dat is ondanks het technisch kunnen activeren wél tegen voorwaarden uit de gebruiksovereenkomst ;)
en daar was het de TS nu net weer om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Mja, zolang je de media kit kunt overleggen en de sticker op de behuizing zit, wie gaat je iets doen bij een controle? Gaat BSA echt controleren of het moederbord in je behuizing ook overeenkomt met het bord dat geplaatst is ten tijde van aanschaf? Dan nog... gaat BSA vervolgens controleren of het oude moederbord 2dehands is doorverkocht, of in de kliko is gegooid omdat het kapot was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Knappe jongen die de behuizing van een laptop kan hergebruiken voor een desktop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Dan nog zou je die sticker los kunnen peuteren en op je nieuwe behuizing plakken, maar als je een Antec kast hebt met een OemAct stickertje van een willekeurige fabrikant op je behuizing hebt zitten is het wel duidelijk wat er aan de hand is ;).

Overigens ook zoiets, mijn oude HP laptop heeft een Windows Vista Business OEM sticker op de onderkant. Ding is alleen versleten, je kunt de code niet meer lezen, laat staan dat het een sticker voor Vista Business is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:47

sus

is druk :+

alt-92 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:19:
[...]

Maar dat is ondanks het technisch kunnen activeren wél tegen voorwaarden uit de gebruiksovereenkomst ;)
en daar was het de TS nu net weer om te doen.
Lijkt mij dat Microsoft dat keurig kan afvangen in zijn activatieprocedure; als zij hem activeren, en ik dat overal in Window tegen kom (wga iemand?), dan is het in mijn ogen legaal. De schrijver van de voorwaarden heeft namelijk zijn akkoord voor gebruik gegeven middels de activatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
alt-92 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:24:
Dat bedoel ik dus, identieke chipset waarschijnlijk ook nog?
En DIMMs hebben een veel lagere waardering in de berekening van de hash. Ik heb aardig wat afgewisseld, maar nog nooit alleen voor DIMMs een reactivatie hoeven doen.
Helaas heb ik niks van de oude moederboard bewaart, maar ik weet voor 90% zeker dat het dezelfde chipset ging.

En tja...wat JGC zegt, ik heb vaak genoeg via de telefoon de nummer invoer gedaan, maar ik weet nu niet in hoeverre ik legaal bezig ben. Ik lees hier en daar dat MS een soort gedoogbeleid erop na houdt getuige ook de ruime toelatingen van telefonisch activeren. Ik zou het alleen op een correcte manier willen aanpakken zonder zomaar een te dure licentie te moeten schaffen als het niet hoeft. Ik hoop dat ook dat ik de standaard geleverde VISTA gewoon legaal mag gebruiken op de reserve PC ondanks de moederboard en geheugen module vervangen (door defect).
Ik hoop trouwens, deze week via MS wat wijzer te zijn.

Ik vind dit nogal een (onnodig) "moeilijke" kwestie omdat je de bepalingen van MS hebt, de wet in je eigen land en ook nog eens de EU. Bijvoorbeeld: het blijkt dat je in duitsland OEMs mag aanschaffen en installeren op je eigen al dan niet oude PC. Dat blijkt hier te staan. Maar of mijn aanname klopt en rijmt met de content achter die link is misschien weer een geheel andere verhaal...

Op eBay, Marktplaats,... ongelooflijk veel aanbiedingen wat betreft OEMS.

Ik kan me voorstellen dat MS dit als "Niet legaal" ziet, maar waarom dan toelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Omdat het lastig te bewijzen is zonder behoorlijk intrusive bezig te zijn (afgedwongen activatie bij elke wijziging met human assistance bijvoorbeeld, of dat je kopieen van aankoopbonnen moet overleggen).

[ Voor 48% gewijzigd door alt-92 op 05-08-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
Van Microsoft Support
Zolang het een herïnstallatie is geweest op dezelfde computer is er niets aan de hand. Verder is de hardware buiten uw invloed om kapot gegaan. Deze moet natuurlijk vervangen worden. OEM software is hardwaregebonden, en is dus niet overdraagbaar naar een andere computer. U heeft er dus goed aan gedaan door een gelijkwaardig moederbord aan te schaffen. Als u door de activatie heen bent gekomen, dan is alles in orde.
De oorspronkelijke vraag
Ik run vanuit huis een 1 mans part-time design bedrijfje.
Ik heb de licenties van mijn werk pc (hoofd-PC) helemaal op orde.
Echter zit ik met de volgende situatie met betrekking tot de reserve PC.
De reserve is een PC dat niet constant gebruikt wordt, alleen wanneer de hoofd PC even wat gebreken vertoond of iets dergelijks.

De reserve PC is een pc dat standaard geleverd is met vista 64Bits engels. Helaas heeft de moederbord het begeven net na de garantie periode. 1 geheugen module van 2GB bleek ook niet in orde te zijn.

Inmiddels heb ik zelf de moederboard en geheugen module vervangen door een moederboard dat ongeveer dezelfde specificaties heeft en de geheugenmodule van dezelfde grootte. Ik heb inmiddels Vista 64Bits weer teruggezet (via de meegeleverde installatie DVD van de PC).
De PC is volgens de normale procedure (online) geactiveerd en wordt als geniune gezien. Is dit eigenlijk wel toegestaan? Of ben ik toch verplicht alsnog een andere licentie aan te schaffen voor de reserve PC? (Omdat ik noodgedwongen was hardware te vervangen).
Pagina: 1