Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Milieusticker Duitsland

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Voor veel Duitse steden heb je een milieusticker nodig om er met de auto in te mogen.
Nu zie ik veel plaatsen waar je deze sticker kunt bestellen, bijvoorbeeld ANWB winkels. Maar dan is er een levertijd van ongeveer 5 werkdagen. Eigenlijk wil ik die sticker gewoon maandag ergens ophalen, onderweg naar Keulen. Nu vraag ik mij af of ik in Duitsland niet gewoon langs een TUV garage kan rijden. Ik denk het wel, omdat de website zegt "U kan de stickers verkrijgen aan elk TÜV-station.". Maar voor de zekerheid: Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

Zorg dat je met een oude stinkende oldtimer gaat dan heb je nergens last van. Die hoeven geen sticker te hebben. Spreek uit ervaring. :o

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
volgens mij vroeg ie om een sticker, niet om een andere auto ;)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij een TÜV in Nederland kan je er sowieso op wachten.
Correctie, dat kon. Ik kan nu alleen nog maar op de site vinden dat je er 3 werkdagen op moet wachten.

[ Voor 50% gewijzigd door BastiaanN op 04-08-2012 21:52 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Kun je gewoon halen bij bijvoorbeeld DEKRA of ATU en waarschijnlijk bij iedere ander TÜV keuringsstation in D. Kosten < €10.
Been there, done that twee keer, maar dan woon ik ook zowat aan de grens.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

• KopjeThee
  • Niet online
Henk007 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 21:52:
Kun je gewoon halen bij bijvoorbeeld DEKRA of ATU en waarschijnlijk bij iedere ander TÜV keuringsstation in D. Kosten < €10.
Been there, done that twee keer, maar dan woon ik ook zowat aan de grens.
Toch twijfel ik. Bij Dekra zie ik nu alleen een bestelformulier op de website. Dat klinkt ook als een paar dagen wachten. Atu meldt helemaal niets op de website over die sticker.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:10

Daniel36

vernieuwde formule

Op de pagina van het linkje Milieusticker staat volgens mij dat je er een kunt kopen en meenemen bij elk TUV station in DLD.
Tenzij ik het verkeerd begrijp dan.

• Henk007
Ik lieg hier echt niet hoor, bel ze maandag even op of mail ze en ze zullen je vertellen dat je langs kan komen (met complete kentekenpapieren uiteraard) en dat ze dan die sticker op je ruit plakken.
Die heet trouwens Umweltplakette

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 04-08-2012 22:21 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 21:39:
Zorg dat je met een oude stinkende oldtimer gaat dan heb je nergens last van. Die hoeven geen sticker te hebben. Spreek uit ervaring. :o
Naast dit vreemde verschijnsel, vind ik de regel ook vervelend omdat het oude vervuilende auto`s naar buurlanden lokt. Dus ook Nederland. Ik zie op sommige plaatsen veel oude auto`s met nieuwe kentekens rijden. Waarschijnlijk import uit Duitsland, waar deze vervuilende auto`s bijna geen waarde meer hebben. Bedankt Duitsland!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
KopjeThee schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:11:
[...]

Toch twijfel ik. Bij Dekra zie ik nu alleen een bestelformulier op de website. Dat klinkt ook als een paar dagen wachten. Atu meldt helemaal niets op de website over die sticker.
In Duitsland kan dat nog steeds hoor. Vermoedelijk hebben ze dat in Nederland afgeschaft omdat ze anders in de vakantieperiode alleen maar bezig zijn met stickers verschaffen aan vakantiegangers die lastminute een sticker willen. ;)

Vriend van mij heeft er vorige week nog een opgehaald bij een keuringstation in Duitsland. Duurde welgeteld 5 minuten.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• KopjeThee
  • Niet online
Henk007 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:20:
[...]

Ik lieg hier echt niet hoor, bel ze maandag even op of mail ze en ze zullen je vertellen dat je langs kan komen (met complete kentekenpapieren uiteraard) en dat ze dan die sticker op je ruit plakken.
Die heet trouwens Umweltplakette
ok, dan probeer ik dat even. Ik heb nu natuurlijk alleen onduidelijke websites als bron :)

• Henk007
Beter zoeken:
Umweltplakette kaufen Schnell und günstig in Ihrer A.T.U-Filiale
Die Feinstaubplakette ist da
Ze hebben de naam gewijzigd naar Feinstaubplakette

• KopjeThee
  • Niet online
Ah, ok. Ik had op de nl sites gekeken.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 19:28

Wallie

Herr

Je kan ook gewoon langs een dealer van je merk rijden in Deutschland, krijg je voor <10euro ook zo'n sticker.

[ Voor 7% gewijzigd door Wallie op 04-08-2012 22:58 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hier ook bij Dekra besteld, 's ochtends bestelling geplaatst, opgebeld dat het een spoedje was, kon hem dezelfde dag ophalen of de volgende dag met de post ontvangen. viel erg mee qua levertijd.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Milieustickers kunnen toch ook "op kenteken" staan? Ik kachel geregeld met een busje van de zaak door alle mogelijke milieuzones.. Let er eigenlijk nooit op. :P

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:39
Of je gaat zonder. Pas ook de gok genomen, want wil eigenlijk niet zo'n sticker op de ruit voor die paar keer.Boete is geloof ik iets van €40,-

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:56
Awsom schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:30:
Milieustickers kunnen toch ook "op kenteken" staan? Ik kachel geregeld met een busje van de zaak door alle mogelijke milieuzones.. Let er eigenlijk nooit op. :P
ze kliederen met een watervaste stift gewoon je kenteken op die sticker.
Die sticker plak jij op je raam en tadaaa dat is het. En u bent tussen de 5 en 10€ armer.

Overigens, in Frankrijk schijnt ook iets met de uitstoot te zijn. Daarom komen er op dit moment legio oldtimers naar NL zeker omdat hier bij auto's ouder dan 25 jaar geen motorrijtuigenbelasting meer verschuldigd is. Als ik hier bij het gebedshuis kijk wat daar aan Mercedessen staat met een zeer nieuw kenteken maar model 20/30 jaar oud....

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
Of je rijdt ongepland en nietsvermoedend op een zaterdagavond het centrum van Mannheim in op zoek naar een hotel en passeert ineens een bordje voor mileuzone. Too little, too late en zondagmorgen het centrum maar weer uitgekacheld op goed geluk. Gelukkig zag meneer de polizei vanmorgen niets :)

* Rukapul vindt dit soort lokale shit zo kansloos

• Bobmeister
  • Nu online
lars1980 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:37:
[...]

ze kliederen met een watervaste stift gewoon je kenteken op die sticker.
Die sticker plak jij op je raam en tadaaa dat is het. En u bent tussen de 5 en 10€ armer.
Nee zo bedoel ik het niet. Er zit absoluut geen sticker op de ruit of uberhaupt op de auto. Schijnbaar kan deze ook (zakelijk?) op kenteken gezet zijn, zonder een sticker op de auto?

• schwarzenegger
Awsom schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:39:
[...]

Nee zo bedoel ik het niet. Er zit absoluut geen sticker op de ruit of uberhaupt op de auto. Schijnbaar kan deze ook (zakelijk?) op kenteken gezet zijn, zonder een sticker op de auto?
ohw dat durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat je altijd die sticker moest hebben.
Als je in DLD loopt dan zie je op haast elke auto zo'n sticker zitten....

edit: werkverkeer is vrijgesteld van de stickers.

[ Voor 5% gewijzigd door schwarzenegger op 05-08-2012 22:42 ]

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20-11 15:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Gewoon bij eerste de beste autohandelaar in de stad waar je moet wezen langs rijden, ding kopen en opplakken. Tot nu toe heb ik dit al 4x gedaan (alle 4x in berlijn trouwens).

Dat zal wel zo'n tuf dealer zijn waar je het over hebt, maar zodra je een beetje stad in rijdt zie je al vaak groot aangeplakt waar je moet wezen.

[ Voor 30% gewijzigd door bonzz.netninja op 05-08-2012 22:44 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Bobmeister
  • Nu online
lars1980 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:41:
[...]

ohw dat durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat je altijd die sticker moest hebben.
Als je in DLD loopt dan zie je op haast elke auto zo'n sticker zitten....

Dan zullen ik en mijn collega's wel zonder milieusticker rijden... :p

Nvm.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Je kan het in ieder geval bij elk dekra station ophalen, als je auto in het systeem staat ben je in 3 tellen klaar. Vorige auto zo in DL opgehaald, netjes geprint en al. Voor de benz online besteld, kreeg hem mooi thuis in een paar dagen inclusief handgeschreven kenteken... :+

• schwarzenegger
Awsom schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:42:
[...]

Dan zullen ik en mijn collega's wel zonder milieusticker rijden... :p

Nvm.
gokje: werkverkeer :+

• WMW
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-08-2012

WMW

Ik rij nu al een tijdje rond met de sticker die bij het oude kenteken hoort. Wordt blijkbaar niet zo streng gecontroleerd.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben zelf bij de DEKRA in Kaldenkirchen geweest. Ja, je moet wachten als ze met iemand bezig zijn, maar afgezien daarvan krijg je hem direkt mee. Kentekenbewijs laten zien en klaar.

Zoek hier voor TÜV stations.
Zoek hier voor DEKRA stations.

Signatures zijn voor boomers.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Leuk dat ik dit zie, ik ga binnenkort ook een nacht in Duitsland overnachten. Net in een stad met zo een milieu zone. Kan je dan je wagen aan de stadsrand parkeren en met het OV naar het centrum?

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Verwijderd

Neeeeee, het OV is alleen voor duitsers aldaar. De rest moet met de fiets. :F

hoe moeten wij dat nu weten als je al niet eens aangeeft om welke stad het gaat?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 14:28 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik kon er eentje kopen bij een KFZ-Zulassungsstelle. Die zitten ook ongeveer overal wel. Kostte daar €5, maar ik had er van m'n BMW dealer al eentje gratis gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2012 14:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:39
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:27:
Neeeeee, het OV is alleen voor duitsers aldaar. De rest moet met de fiets. :F

hoe moeten wij dat nu weten als je al niet eens aangeeft om welke stad het gaat?
Heb idee dat dat in NL wel zo is met die OV chipkaart ;p

Tijdje geleden naar Keulen geweest, auto net buiten centrum parkeren en met metro de stad in, ging goed. Sticker ook, das gewoon kijken in de database bij de gegevens van je type auto en aan de hand daarvan krijg je een sticker, beetje moderne auto is geen enkel probleem, vooral ouwere dieseltjes willen soms nog weleens lastig zijn.

• Henk007
Bij mijn vorige auto (bouwjaar 1992) ging de monteur daadwerkelijk onder de Motorhaube kijken of de katalysator aan de eisen voldeed. Uiteindelijk kreeg ik gewoon een groene '4' sticker.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

schwarzenegger schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:37:
Overigens, in Frankrijk schijnt ook iets met de uitstoot te zijn. Daarom komen er op dit moment legio oldtimers naar NL ...
Kan ook zijn omdat de BTW op oude auto`s bij import vroeger onder de 6% viel (kunstvoorwerpen). Dat is onder Rutte afgeschaft (wordt overigens weer teruggedraaid).

Nu verloopt die stroom oldtimers via Frankrijk waar ze wel een dergelijke regeling hebben. (Als je de BTW bij invoer in de EU betaald in het land van aankomst hoef je die niet meer te betalen in het EU-land van gebruik).

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Overigens, f*ck you Duitsland, mn dieseltje rijd bijna 1:30, maar krijgt nog geen eens de rode sticker omdat ie net n paar maanden te oud is..

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Aan een rode sticker heb je ook niks, want ik kan me geen stad herinneren die die sticker nog toelaat. Bijna overal is het ondertussen nog enkel de groene die toegelaten wordt.

This footer is intentionally left blank

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

...true, maar dan nog.. tis gewoon krom :)

• schwarzenegger
bombadil schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:47:
[...]

Kan ook zijn omdat de BTW op oude auto`s bij import vroeger onder de 6% viel (kunstvoorwerpen). Dat is onder Rutte afgeschaft (wordt overigens weer teruggedraaid).

Nu verloopt die stroom oldtimers via Frankrijk waar ze wel een dergelijke regeling hebben. (Als je de BTW bij invoer in de EU betaald in het land van aankomst hoef je die niet meer te betalen in het EU-land van gebruik).
nee nee dat bedoel ik niet.
Ik bedoel er zijn genoeg lui die gaan dus particulier in Frankrijk zo'n auto halen van 25+
Hier betalen ze geen bpm etc en ook geen wegenbelasting.

In Frankrijk zijn er nu al een 8-tal steden las ik die flink vervuilende auto's de toegang ontzegd hebben. Dus moeten mensen daar van die auto's af, zie daar de prijsdaling. Vervolgens komen die barrels hier rondrijden.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

AlexanderB schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:35:
Overigens, f*ck you Duitsland, mn dieseltje rijd bijna 1:30, maar krijgt nog geen eens de rode sticker omdat ie net n paar maanden te oud is..
Het gaat toch niet om verbruik maar om uitstoot?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en met minder brandstof in, minder uitstoot uit? :)

Of ben ik nou de enige die het heel krom vind dat n 1:8 rijdende pc-hoofttractor minder CO2 en fijnstof zou uitstoten dan een 1:30 rijdend ecogebakje? Dat wil dr bij mij niet in.. :)

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

AlexanderB schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:34:

Of ben ik nou de enige die het heel krom vind dat n 1:8 rijdende pc-hoofttractor minder CO2 en fijnstof zou uitstoten dan een 1:30 rijdend ecogebakje? Dat wil dr bij mij niet in.. :)
Knappe diesel als in je in de stad 1 op 30 weet te halen :P Anyhoe. Voor jouw auto geldt dat dan ja. Echter tov van moderne verbrandingsmotoren is dat helemaal niet gezegd dat jij met je 1 op 30 diesel minder uitstoot hebt dan bijv. een 1 op 16 modern benzine auto-tje. Daarbij moeten we ook 'uitstoot' op 1 berg gooien want ook dat is onderverdeelt in schadelijk en minder schadelijk.

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 11:33
ajhaverkamp schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:21:
Aan een rode sticker heb je ook niks, want ik kan me geen stad herinneren die die sticker nog toelaat. Bijna overal is het ondertussen nog enkel de groene die toegelaten wordt.
Keulen is alle drie (ik woon er)

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
AlexanderB schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:34:

Het gaat bij de emissie eisen dan ook niet over CO2, maar over CO, NOx en fijnstof.

Overigens zou het voor fijnstof best eens waar kunnen zijn, diesel zonder katalysator en roetfilter versus benzine met katalysator?

• Bobmeister
  • Nu online
Als je er een roetfilter in hebt, heb je eigenlijk altijd al wel een gele sticker voor zover ik weet ...

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

schwarzenegger schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:02:
[...]

nee nee dat bedoel ik niet.
Ik bedoel er zijn genoeg lui die gaan dus particulier in Frankrijk zo'n auto halen van 25+
Hier betalen ze geen bpm etc en ook geen wegenbelasting.

In Frankrijk zijn er nu al een 8-tal steden las ik die flink vervuilende auto's de toegang ontzegd hebben. Dus moeten mensen daar van die auto's af, zie daar de prijsdaling. Vervolgens komen die barrels hier rondrijden.
Dat valt nog wel wat mee, dat is inderdaad een wetsvoorstel geweest maar is gelukkig nog helemaal niet het geval. Wat ik eerder verdenk is dat over de afgelopen jaren veel autos die onder de afschrijvingswet (men kreeg 500 of 1000€ inruil van de staat als een oude barrel (meer dan 10 jaar oud) naar de sloop ging) niet daadwerkelijk naar de sloop zijn gegaan, maar naar het buitenland zijn geexporteerd ...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dj1981 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:47:
[...]

Het gaat bij de emissie eisen dan ook niet over CO2, maar over CO, NOx en fijnstof.
Oftewel het is puur politiek.

CO2 negeren is volledig NIMBY, aangezien CO2 geen lokale maar globale effecten heeft. En fijnstof is leuk en wel, maar dan hebben ze het over PM10, waar dit verhaal over staat op de wiki:
Het is bekend dat gezondheidsschade vooral optreedt door de kleinere fractie van de deeltjesgrootteverdeling: de PM2.5. Deze deeltjes dringen het diepst door in de longen en richten de meeste schade aan. Deze fractie wordt ook voor een groter deel door mensen veroorzaakt, vooral door wegverkeer en scheepvaart. Doorgaans wordt echter de PM10 gemeten, omdat dat eenvoudiger is en omdat zo historische reeksen met elkaar te vergelijken zijn. Bovendien worden de gemeten waarden gebruikt in modellen die uiteindelijk de concentraties vaststellen. Wanneer je de massa van een monster PM10 bepaalt, wat op zich al gepaard gaat met een hoge onzekerheidsmarge[12], meet je voor ongeveer een derde deel hoeveel grote deeltjes (tussen de 2,5 en 10 micrometer) in die fractie zitten: immers het gewicht van de deeltjes is evenredig met de derde macht van hun grootte (zie inhoud). PM10 is dus niet een heel goede maat. Het effect van stoffilters en verbeterd motormanagement is dat de massa PM10 afneemt en ook de massa PM2.5, maar dat de fractie van de allerkleinste deeltjes toeneemt (deeltjes kleiner dan 100 nanometer). Er kan dus een verschuiving van het deeltjesspectrum optreden naar de allerkleinste deeltjes bij schone motoren, waardoor de massa weliswaar afneemt - ook voor PM2.5 - maar het aantal deeltjes onder 100 nanometer toeneemt. Dit verschijnsel is in 2011 ook door metingen bevestigd.[13] Deze ultrafijne deeltjes deponeren makkelijker in de longen: het aantal gedeponeerde deeltjes kan daar dus toenemen terwijl de gedeponeerde massa afneemt.
Kortom, PM0.1 is het probleem, niet PM10 wat gemeten wordt of PM2.5 wat berekend wordt op basis van de PM10 meting.

Het is alsof je zou constateren dat mensen vlooienbeten krijgen van insecten, maar vervolgens met een grove net die alleen vlinders vangt zou meten hoeveel insecten er ergens zijn. Vervolgens heb je door dat vlinders niet het probleem zijn maar iets kleiners, en dat er een gemiddelde correlatie zou zijn tussen aantal vlinders en aantal kevers. Dus je stelt een limiet aan het aantal kevers wat toegelaten is. Dat bereken je vervolgens structureel op basis van gevangen vlinders. En noemt dan velden met teveel vlinders schadelijk ivm teveel vlooienbeten omdat er teveel kevers zouden zitten |:(
Overigens zou het voor fijnstof best eens waar kunnen zijn, diesel zonder katalysator en roetfilter versus benzine met katalysator?
Ja en nee. Diesel geeft lompe grote, stinkende stofdelen, maar dat zijn juist de minst schadelijke. Hoe het met PM0.1 zit heb ik niet zo 1-2-3 kunnen vinden, maar ik zou niet bij voorbaat zeggen dat dat bij diesel slechter zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:10
schwarzenegger schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:37:
[...]
Overigens, in Frankrijk schijnt ook iets met de uitstoot te zijn. Daarom komen er op dit moment legio oldtimers naar NL zeker omdat hier bij auto's ouder dan 25 jaar geen motorrijtuigenbelasting meer verschuldigd is. Als ik hier bij het gebedshuis kijk wat daar aan Mercedessen staat met een zeer nieuw kenteken maar model 20/30 jaar oud....
De regels voor oldtimer zijn veranderd voor 31 December 1986 zijn de auto's van 25 jaar en ouder volledig belasting vrij. En auto's na 31 December 1986 moeten extra brandstoftoeslagdeel betalen (het verschil tussen Benzine > Diesel/LPG), en elk jaar wordt de leeftijd met een jaar verhoogd tot 30 jaar.

bron

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Awsom schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:54:
Als je er een roetfilter in hebt, heb je eigenlijk altijd al wel een gele sticker voor zover ik weet ...
Het gaat toch gewoon alleen op bouwjaar?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bouwjaar is indicatie, het gaat om de Euro-normen en --inderdaad-- het eventuele roetfilter:
Voertuigen die achteraf zijn uitgerust met een retrofit roetfilter en die vóór inbouw voldeden aan de Euro-1 norm, kunnen in klasse 2 worden ingedeeld wanneer het retrofit roetfilter een typekeur van het KBA heeft gekregen.

[...]

Voertuigen die achteraf zijn uitgerust met een retrofit roetfilter en die voor inbouw voldeden aan de Euro-2 norm, kunnen in deze klasse worden ingedeeld indien het retrofit roetfilter een typekeur van het KBA heeft verkregen.

[...]

Voertuigen die achteraf zijn uitgerust met een retrofit roetfilter en die voor inbouw voldeden aan de Euro-3 norm, kunnen in deze klasse worden ingedeeld indien het retrofit roetfilter een typekeur van het KBA heeft verkregen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dion_b schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:38:
Ja en nee. Diesel geeft lompe grote, stinkende stofdelen, maar dat zijn juist de minst schadelijke. Hoe het met PM0.1 zit heb ik niet zo 1-2-3 kunnen vinden, maar ik zou niet bij voorbaat zeggen dat dat bij diesel slechter zou zijn.
daar kan ik nog aan toevoegen: oude..

want hoe hoger de injectiedruk, hoe kleiner de roetdeeltjes worden.. en laat de injectiedruk de laatste 20 jaar echt stevig omhoog gegaan zijn, van 130-160 bar voor n auto van 20 jaar en ouder, naar 1200-1600+ de laatste 10-15 jaar..
Pagina: 1