Inschakelvonk geschakelde PSU, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
Ik heb een geschakelde PSU, voeding voor een Tripath versterkertje. Het is een standaard el cheapo powerbrick van 5A @ 12V. Alles werkt prima maar als ik de 230V stekker aansluit krijg ik vaak een heftige vonk die vergezeld gaat van een harde tik, met andere woorden: inschakelverschijnsel.

Ik wist daar vroegah best wat van, in theorie. Veel aan gerekend, eenheidsstapfunctie (Heaviside), schakeling / netwerk uitdrukken in een formule waarmee je kon rekenen en dat resulteerde in een prachtige grafiekjes met overshoots, uitdempende oscillatie, dat soort dingen. Veel is inmiddels weggezakt :'(

Nu de praktijk:
Ik wil die PSU met een relais schakelen zodat, als ik de voorversterker aanzet, het Tripath versterkertje ook aangaat. Maar met zo'n inschakelvonk vrees ik dat de contacten van het relais zwaar te leiden zullen hebben.

Hoe kan ik dat verbeteren? Ik heb al een mogelijke oplossing, een simpele weerstand in de 230V leiding. Eentje van 47Ω limiteert de inschakelstroom tot (230/50=) ~ 5A en zal bij normaal gebruik niet al teveel hoeven dissiperen. Als ik grof reken (DC en AC door elkaar :P) zal de weerstand bij vollast ~3.5 Watt verstoken en een spanningsval van ~12 V AC geven.

De PSU werkt al vanaf 100V AC, geen probleem dus. Bovendien vollast is 60Watt, de Tripath verbruikt bij normaal volume ~ 3 Watt (!), geen probleem dus.

Twee vragen:
  • Gaat dit werken of heb ik iets over het hoofd gezien?
  • Zijn er simpele (!) alternatieven om de inschakelstroom te limiteren?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben er misschien nog wel minder in thuis :+ Maar een VDR is daarvoor toch bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Een VDR lijkt me niet geschikt, dat is meer om korte overspanning te dempen. Het gaat echter om de piekstroom te beperken. Dat is althans wat ik begrijp, een geschakelde PSU gebruikt condensatoren met lage impedantie en die trekken bij inschakelen een korte maar hoge stroomimpuls. Hier gebruiken ze NTC's als oplossing.
Ik zoek gewoon een zo simpel mogelijke oplossing, uiteraard liefst tried and tested :).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:57
Zou een solid state relais hier niet heel mooi van toepassing zijn? Kan zware stromen schakelen, geen last van vonken omdat er geen mechanische delen inzitten en op ebay voor weinig geld te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Zoals mekkieboek al schrijft is een NTC in serie is een goede oplossing.

Ow ja een varistor is inderdaad tegen overspanning en dan voornamelijk transients. Ze kunnen meestal niet zoveel vermogen dissiperen. Een complete schakeling tegen overspanning heeft o.a. een varistor, dubbelle zener en kleine weerstand erin.

[ Voor 62% gewijzigd door 3xhaas op 05-08-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
XyRuS schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 02:59:
Zou een solid state relais hier niet heel mooi van toepassing zijn? Kan zware stromen schakelen, geen last van vonken omdat er geen mechanische delen inzitten en op ebay voor weinig geld te vinden.
Heb ik ook overwogen, sommige hebben zelfs een snubber circuit ingebouwd. Nadeel ve SSR is dat er een reststroom van enkele mA blijft lopen in de uit stand. Voor zeg een lamp is dat geen probleem (alleen het sluipverbruik van enkele Watts). Maar de PSU gaat misschien niet helemaal uit of gaat gek doen.

Ik ga denk ik eerst eens verder zoeken naar implementaties met een NTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Inschakelen via weerstanden of condensators. Beperkt je opstart stroom. Werd wel eens gebruikt in hoge vermogen versterkers of andere toepassingen.

Zoek maar eens op soft start trafo.
Afbeeldingslocatie: http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2008/10/soft-start-for-power-supply-units.jpg
Afbeeldingslocatie: http://prosje.be/CO/Schemas/SoftStart.png

http://www.qsl.net/dh1dm/softstart/index.html

[ Voor 53% gewijzigd door Damic op 05-08-2012 11:08 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een NTC van 5 of 10 Ohm. Zitten vaak in (computer)voedingen/ adapters. Als je Tripath 3 Watt verbruikt is een adapter van 60 Watt wellicht wat overkill. Ik heb mijn TA2024 zonder problemen aangesloten op een 12V 1,5 A adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Een smoorspoel in de voedingslijn lijkt mij de meest simpele en goedkoopste oplossing, samen met een solid state relais voor het inschakelen in de nuldoorgang I=0 Ampere ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:57
mekkieboek schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:51:
[...]

Heb ik ook overwogen, sommige hebben zelfs een snubber circuit ingebouwd. Nadeel ve SSR is dat er een reststroom van enkele mA blijft lopen in de uit stand. Voor zeg een lamp is dat geen probleem (alleen het sluipverbruik van enkele Watts). Maar de PSU gaat misschien niet helemaal uit of gaat gek doen.

Ik ga denk ik eerst eens verder zoeken naar implementaties met een NTC.
Weer wat geleerd! Ik had namelijk een keer een ralais kastje gemaakt met twee ssr erin die 230v moeten schakelen. Ook had ik een controle lampje ingebouwd (neon) en deze bleef zwak branden tot de verbruiker werd ingeplugd! Thnx dat was dus de rede :+
Pagina: 1