Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:10
Goedenavond mensen,

Ik heb een vraagje. TS werkt bij een bekende elektronicawinkelketen als een hardwerkende parttimer. :+ Ondanks het niet geweldige loon, heb ik het daar toch prima naar mijn zin. Ik werk er nu vijf jaar en toen ik er begon, was ik nog bezig met mijn laatste jaar op het MBO. Die "studie" heb ik afgerond. Nu val ik binnen het bedrijf binnen salarisgroep B, want betekent dat ik 5% extra loon krijg boven het minimumloon. Daarnaast is er ook een salarisgroep C. Deze groep krijgt een 10% extra bovenop het minimumloon wanneer men een MBO diploma niveau 4 of 3 heeft behaald. Nu heb ik al zeker 4 jaar een MBO diploma niveau 4 op zak en ben ik bijna klaar met mijn HBO opleiding. Maar in die 4 jaar ben ik telkens in salarisgroep B geschaald (5% extra) ipv salarisgroep C (10% extra).

Mijn vraag is of ik recht heb op het geld dat ik de afgelopen jaren ben misgelopen of dat ik hierbij naast de pot pis. Ik denk het laatste omdat ik het waarschijnlijk zelf had moeten aangeven. Maar extra vragen kan natuurlijk geen kwaad. Ik vraag het nu hier omdat diegene die hier overgaat op vakantie is en ik er toch wel snel een duidelijk antwoord op wil hebben. Want mocht ik er toch recht op hebben, dan praten we toch over flink wat euries. Mocht ik er geen recht op hebben, dan weet ik dat ook. En weet ik in ieder geval wel dat mijn functiegroep in ieder geval snel moet worden aangepast.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Alvast bedankt!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:17
Je hebt indertijd aan je werkgever door moeten geven dat je dat diploma behaald hebt. Hoe heb je dit gedaan? Heb jij het niveau van het diploma goed doorgegeven en hebben zij de verkeerde conclusies getrokken of heb je het wellicht niet duidelijk genoeg doorgegeven?

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat je hier zoveel jaar na dato nog mee aan kunt komen, maar je kunt het natuurlijk altijd (vriendelijk!) proberen.

• BPP
Brunniepoo schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:23:
Je hebt indertijd aan je werkgever door moeten geven dat je dat diploma behaald hebt. Hoe heb je dit gedaan? Heb jij het niveau van het diploma goed doorgegeven en hebben zij de verkeerde conclusies getrokken of heb je het wellicht niet duidelijk genoeg doorgegeven?

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat je hier zoveel jaar na dato nog mee aan kunt komen, maar je kunt het natuurlijk altijd (vriendelijk!) proberen.
Ik heb het helemaal nooit doorgegeven zover ik weet. Mijn eigen domme fout uiteraard. Ik kwam er binnen als 17-jarige en dan ben je (ik althans) nog niet bezig met CAO's en dergelijke. Ik hoorde het eigenlijk pas een week geleden van een collega en besloot toen even de CAO erbij te pakken. Vandaar mijn vraag hier nu.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het salaris is gekoppeld aan je functie, niet aan je opleiding. Iedere CAO heeft een ander functiewaarderingssysteem, waaruit het salaris rolt dat bij een functie hoort.
Dat je met een andere opleiding een 'hogere' functie zou kunnen uitvoeren doet er volgens mij niet toe.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Henk007 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:28:
Het salaris is gekoppeld aan je functie, niet aan je opleiding. Iedere CAO heeft een ander functiewaarderingssysteem, waaruit het salaris rolt dat bij een functie hoort.
Dat je met een andere opleiding een 'hogere' functie zou kunnen uitvoeren doet er volgens mij niet toe.
Als ik het goed begrijp gaat het hier niet over functie schalen, maar over salaris schalen.

Dus dezelfde functie, maar ander salaris.

• Brunniepoo
BPP schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:27:
[...]

Ik heb het helemaal nooit doorgegeven zover ik weet. Mijn eigen domme fout uiteraard. Ik kwam er binnen als 17-jarige en dan ben je (ik althans) nog niet bezig met CAO's en dergelijke. Ik hoorde het eigenlijk pas een week geleden van een collega en besloot toen even de CAO erbij te pakken. Vandaar mijn vraag hier nu.
Toch zullen ze op de een of andere manier geweten moeten hebben dat je dat diploma behaald hebt, anders had je die 5% extra nooit gekregen...

• BPP
Henk007 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:28:
Dit staat er in de CAO technische detailhandel (waar mijn werkgever dus onder valt)

De bedragen in de jeugdgroepen en salarisgroep A zijn de bedragen conform de Wet op het Minimumloon per 1 januari 2011. Zodra het minimumloon wordt aangepast gelden de nieuwe wettelijke bedragen. Let op dat de tabel VMBO en MBO/ET ook aangepast dient te worden zodra het minimumloon gewijzigd wordt.
Werknemers die in het bezit zijn van een VMBO diploma krijgen 5% bovenop het geldende minimumloon. Het VMBO diploma dient aan te sluiten op de zeven MBO beroepsopleidingen
(BBL) op niveau 2 in de elektrotechnische detailhandel, te weten: algemeen breed, beeld en geluid, groothuishoudelijke apparaten, kleinhuishoudelijke apparaten en personal care en multimedia, telecom en verlichting. Werknemers die een van de zeven beroepsopleidingen (BBL) niveau 3 of 4 hebben afgerond in de elektrotechnische detailhandel, te weten: algemeen breed, beeld en geluid, groothuishoudelijke apparaten, kleinhuishoudelijke apparaten en personal care, pc's en multimedia, telecom en verlichting krijgen 10% bovenop het geldende minimumloon. Tevens krijgen werknemers met een afgerond MBO Techniek-diploma 10% bovenop het geldende minimumloon
Brunniepoo schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:34:
[...]

Toch zullen ze op de een of andere manier geweten moeten hebben dat je dat diploma behaald hebt, anders had je die 5% extra nooit gekregen...
Die 5% krijg je als je een VMBO diploma. Ten tijde van mijn aanstelling was ik al bijna klaar met mijn MBO opleiding. 10% zou je moeten krijgen wanneer men daadwerkelijk een MBO opleiding afgerond heeft.

Overigens kan ik er best naast zitten hoor. En ik zal uiteraard sowieso nog even een gesprek aanvragen met de medewerker van personeelszaken. Alleen ben ik als student uiteraard altijd op zoek naar wat extra geld en als ik daar recht op heb is dat helemaal mooi. Mocht ik nergens recht op hebben, dan is dat ook prima hoor. Ik heb het prima naar mijn zin bij mijn werkgever en ben zeker niet op problemen uit. :)

[ Voor 20% gewijzigd door BPP op 04-08-2012 20:39 ]

• Gomez12
BPP schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:27:
[...]
Ik ga ervanuit dat dit soort afspraken gelden vanaf het moment dat jij het doorgeeft (oftewel als de werkgever er vanaf weet).

Geef je het nu door dan krijg je vanaf nu x% extra. En met terugwerkende kracht krijg je niets als je het niet hebt doorgegeven.

Echter, ik vraag me af in hoeverre je het nooit hebt "doorgegeven". Ik neem toch aan dat je op je werk wel hebt gezegd dat je geslaagd was etc. Misschien niet officieel, maar wel officieus dat je bijv extra tijd had om te werken (of tijd nodig had om vakantie te nemen) vanwege klaar met school etc. En dan weet ik niet hoever de verantwoordelijkheid van een chef gaat om je te wijzen op een CAO dat je extra loon moet krijgen etc.
Ik vraag me af of als jij het officieus meldt bij je chef (al is het enkel maar in de vorm van dat je examenfeest in de kroeg schitterend was) je chef dan ook niet een stukje goed werkgeversschap moet tonen en je op de voordelen wijzen.

• Brunniepoo
BPP schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:35:
[...]

Die 5% krijg je als je een VMBO diploma. Ten tijde van mijn aanstelling was ik al bijna klaar met mijn MBO opleiding. 10% zou je moeten krijgen wanneer men daadwerkelijk een MBO opleiding afgerond heeft.
duidelijk, ik had je eerste bericht verkeerd begrepen.

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:03

Sebastiaan

....

En je hebt wel het goede MBO diploma (Techniek)?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Sebastiaan schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:58:
En je hebt wel het goede MBO diploma (Techniek)?
Blijkbaar is elektrotechnische detailhandel ook een MBO-opleiding waar je 3 tot 4 jaar voor naar school moet gaan.
http://www.ofed.nl/Scholingontwikkeling/Mboopleidingen.aspx

En dan krijg je 10% meer dan het minimumloon 8)7 Echt een trieste manier om werknemers uit te buiten.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
sommige winkelmedewerkers mogen die opleiding wel eens gaan volgen :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Iblies schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 13:25:
[MBO] En dan krijg je 10% meer dan het minimumloon 8)7 Echt een trieste manier om werknemers uit te buiten.
MBO is een startkwalificatie. Dat is niet bepaald onderscheidend. En als je dan nog meeneemt dat de groep zonder startkwalificaties voor een groot deel in de sociale voorziening zit, dan is minimumloon++ wat je redelijkerwijs kunt verwachten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Daar ga ik dus echt niet in mee aangezien er zat HBO'ers zijn die gewoon MBO-functies uitvoeren.

Voor de goede orde,
  • 8 Jaar basisschool
  • 4 Jaar voortgezet onderwijs
  • 4 Jaar MBO
Het gaat hier om een 4-jarig mbo-opleiding, gaat niet om MBO1/2 wat sowieso geldverkwisting is vanuit de overheid.

Dan krijg je bij een 40-urige werkweek minimumloon+10% ,
wat dus 9,24 p/u is.

Per jaar is dat 20.759 euro.

Met dat geld hoef je maximaal 443 aan huur te betalen, rest wordt gecompenseerd door de maatschappij middels huurtoeslag en je krijgt daarbij ook nog eens 66 euro aan zorgtoeslag.

Vond ik het gek dat er dus werkgevers zijn die dit durven aan te bieden, maar blijkbaar staan werkgevers niet alleen in hun standpunt.
Persoonlijk verklaar ik je voor gek als je zo lang naar school bent geweest, een opleiding hebt afgerond en voor die centen gaat werken. Het is weliswaar geen HBO of Universitair, maar als het verschil zo klein is had je beter vanaf je 15de gewoon als een ezel bent kunnen werken en zodoende wat geld sparen.

Als Nederland van mening is dat 10% genoeg is mag je die opleidingen wel afschaffen, heeft geen zin om een ecosysteem van mbo's voor die paar rotcenten aan de gang te houden.

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:07

-db-

Hoi

Iblies schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:06:
Als Nederland van mening is dat 10% genoeg is mag je die opleidingen wel afschaffen, heeft geen zin om een ecosysteem van mbo's voor die paar rotcenten aan de gang te houden.
De fout die je maakt is dat je waarschijnlijk geen minimumloon+10% voor je hele leven gaat verdienen. Met MBO4 is het waarschijnlijk makkelijker een baan te krijgen waar een goede toekomst in zit dan zonder diploma.

Je ziet veel dat net afgestudeerden verwachten meteen significant meer te verdienen voor elk jaar opleiding dat ze meer afgerond hebben dan een ander. In de praktijk lijkt het er meer op dat een opleiding je vooral de kans geeft om je kwaliteiten te bewijzen en daardoor te groeien.

• Gomez12
@Iblies : Als ik het goed begrijp is voor de functie geen opleiding benodigd. Waardoor hij dus puur en alleen meer zou verdienen dan een collega vanwege een opleiding, hij doet niks anders, heeft geen andere verantwoordelijkheden.

Ik vind die 10% al raar / veel.

Ik bedoel een universitaire bollenpeller verdient toch ook niet meer dan schoolverlatende bollenpeller.
Je haalt monetaire meerwaarde uit je opleiding door een baan te kiezen die bij je opleiding past, het lijkt mij raar om het loon voor dezelfde functie in grote mate afhankelijk te maken van de genoten opleiding.

Verwijderd

Waarom ga je niet naar je HR afdeling? Daar zijn die mensen voor.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:35
Zou ook gewoon naar HR gaan.

Gewoon aangeven dat je er nu achter komt.
Als je pech hebt dan krijg je het niet terug en als je mzzl hebt wel.
Of dat ze je een voorstel doen om het met terugwerkende kracht te geven vanaf begin dit jaar of zo.

Zoals je al aangaf heb je het helaas zelf niet kenbaar gemaakt van je diploma.
Maar dat wil niet altijd zeggen dat je er geen recht op hebt!

Dus met je diploma naar HR gaan en kijken wat ze zeggen.
Mocht je bij een vakbond zitten, dan kan je hun ook om advies vragen.
Mocht je er niet bij zitten, effe bellen en misschien willen ze je wel helpen ;)

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Iblies schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 13:25:
[...]

Blijkbaar is elektrotechnische detailhandel ook een MBO-opleiding waar je 3 tot 4 jaar voor naar school moet gaan.
http://www.ofed.nl/Scholingontwikkeling/Mboopleidingen.aspx

En dan krijg je 10% meer dan het minimumloon 8)7 Echt een trieste manier om werknemers uit te buiten.
Ik heb de opleiding gevolgd, die is 3 jaar voltijd incl. stages.
Maar het niveau van de opleiding is helaas zo bar laag, dat ik meer loon er niet eens bij vind passen.
Toen ik later ging solliciteren bleek ook wat anderen hier al opmerken. Jan en alleman kan in een winkel staan, aldus winkels zelf. Inschrijven bij een uzb was kansloos, die verwezen me naar de winkels zelf om het daar direct te proberen.
Het is wel een goede opstap om naar het hbo te gaan, mogelijk zelfs met vrijstellingen.
Wel nog een punt van kritiek, ik miste een degelijk vak over rechten. Tel daarbij op dat ook mensen zonder diploma in een winkel kunnen staan en zie waar veel van de topics hier vandaan komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Paulus0013 op 21-08-2012 19:37 ]

Pagina: 1