Pas in elkaar gezette PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Voor mij is dit is vrij beschamend dat ik hiervoor een topic moet openen. Ik heb vanochtend net mijn nieuwe computer binnen gekregen en gelijk in elkaar gezet. Deze start alleen niet op, fans draaien ook niet. Even een korte inleiding van mijn troubleshooten.

Systeem specs:
Intel i7 3770s
Asus P8 H77-V LE
SSD Intel 520 64 GB
Western Digital 1 TB
Antec TruePower 430 watt en een Antec 380 watt EarthWatts geprobeerd
Soundblaster Audigy 4
Nexus Prominent R systeemkast
Geen grafische kaart (ik gebruik de Intel HD4000 chip van de i7)
Geen RAM nog, die moet nog binnenkomen, ik heb dus GEEN geheugen in het moederbord (mogelijk een oorzaak)

Troubleshooting:
1) Alle stekkers zitten er goed in.
2) Het lampje van het moederbord brand.
3) De voeding is sterk genoeg 430 watt Antec True Power voeding en een Antec 380 watt EarthWatts geprobeerd die beiden wel werken op een andere PC.
4) De powerswitch van mijn systeemkast naar mijn moederbord heb ik op de juiste plek aangesloten en op beide manieren geprobeerd.
5) Ik heb een andere systeemkast ernaast gezet en daarvan de powerswitch aangesloten met voeding, zonder succesvol resultaat. Het werkt overigens WEL om een andere computer aan te zetten met de 430 watt voeding en powerswitch van de Nexus kast.
6) Alles los gekoppeld behalve de 2 stroomstekkers en powerswitch voor op het moederbord.

Alles zonder succesvol resultaat voor mijn nieuwe computer. Ikzelf denk dat het misschien ligt aan het moederbord, dat deze een fabrieksfout heeft of statisch geworden is. Ook al heb ik uiterst voorzichtig alles in elkaar gezet en lag het moederbord al die tijd op een antistatisch zakje en had ik regelmatig mijn handen aan een kachel gehouden om me te ontladen. Ook draag ik geen statisch gevoelige kleren.

Ook kan het liggen aan het feit dat ik er nog geen RAM in heb zitten, maar dan zou ik toch wel verwachten dat de computer aan gaat. Hij blijft nu gewoon uit, geen fans die gaan draaien of fancontroller die een display weergeeft.

Weet iemand nog iets? Anders moet ik een helaas een RMA aanvragen voor mijn moederbord...

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Ik zou even wachten totdat je RAM er is. Dat is nogal een cruciaal onderdeel, en zonder kan je niet met zekerheid concluderen dat je moederbord stuk is.

Meestal geeft je mobo een piepcode dat er iets mis is, maar zonder geheugen werkt de CPU helemaal niet, dus het kan zijn dat ook een piepcode dan niet wordt gegeven.

Die piepcode werkt natuurlijk alleen als je een speakertje hebt aangesloten op de juiste header op het moederbord, vaak in de buurt van de aan/uit switch en reset switch headers.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als ik het goed lees, heb je hem op de antistatische zak gelegd, maar je moet het bord eigenlijk nooit daarop leggen, maar beter een stukkie karton Het werkt nl. als een soort kooi van Faraday, zo'n zak en dan moet de buitenkant dus geleidend zijn.
Maar zoals gezegd, wacht eerst eens op je geheugen, want volgens mij, start een pc niet op zonder RAM.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• UPPERKEES
  • Niet online
Mijn oude PC start wel gewoon op zonder RAM en de fans gaan draaien. Dit doet mijn nieuwe PC niet, deze blijft gewoon uit, fans draaien dan niet maar het lampje van het moederbord brand wel. Ik heb helaas geen speaker bij mijn nieuwe kast gekregen, maar heb deze wel aangesloten gehad op mijn oude kast met speaker, daar kwam geen waarschuwing geluid bij.

Of is het met moderne moederborden tegenwoordig standaard dat ze uit blijven zonder RAM? Mijn oude moederbord is een Asus P5B Deluxe.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn P8p67 start niet op zonder RAM

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon eerst alles zo minimaal mogelijk aansluiten. Dus geen harddisks/dvd etc. en geen pci(-e) kaarten erin.

Verder niet vergeten de 12V aansluiting voor de cpu aan te sluiten?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:05
Als je kijkt in Windows 7, zul je zien dat bij Resource Monitor staat dat er geheugen is gereserveerd voor de BIOS. (33 MB bij mij). Het lijkt er dus op dat RAM echt nodig is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RAM is idd sowieso nodig. Een processor kan niet werken zonder RAM. Het is alleen even de vraag of de fans zouden moeten gaan draaien. Naar mijn idee zouden die wel moeten draaien, maar krijg je geen beeld of hoor je een piep. Maar misschien dat het moederbord van de TS wel helemaal niet aan gaat als er geen RAM in zit. Ik zou sowieso even wachten met conclusies trekken voordat je het met RAM erin hebt geprobeerd.

• UPPERKEES
  • Niet online
LongBowNL schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 19:36:
Als je kijkt in Windows 7, zul je zien dat bij Resource Monitor staat dat er geheugen is gereserveerd voor de BIOS. (33 MB bij mij). Het lijkt er dus op dat RAM echt nodig is.
Wat voor merk en model moederbord heb jij? Is het een UEFI BIOS? Een OS booten zonder RAM is inderdaad niet mogelijk. Maar het BIOS is er juist om hardware aan te roepen, het zou slecht ontworpen zijn als het er afhankelijk van is. Mijn oude PC start gewoon op zonder RAM.

Heeft iemand hier ook een P8H77-V LE of soortgelijks?

• UPPERKEES
  • Niet online
eL_Jay schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:33:
Mijn P8p67 start niet op zonder RAM
Ook geen fans die gaan draaien? Helemaal geen teken van leven?

• LongBowNL
Ik heb een Asus P8P67 LE (3.0). Dit moederbord heeft inderdaad een UEFI Bios.
AquaL1te schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:53:
Maar het BIOS is er juist om hardware aan te roepen, het zou slecht ontworpen zijn als het er afhankelijk van is.
Natuurlijk heeft een BIOS hardware nodig. Zonder CPU werkt het ook niet. Maar wat heb je aan een PC zonder RAM? Ik vind niet dat een BIOS slecht ontworpen is, als het afhankelijk is van iets wat je sowieso nodig hebt om met een PC normaal te kunnen werken.

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-02 11:54
Palomar schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:56:
Gewoon eerst alles zo minimaal mogelijk aansluiten. Dus geen harddisks/dvd etc. en geen pci(-e) kaarten erin.

Verder niet vergeten de 12V aansluiting voor de cpu aan te sluiten?
Dit.. Gister nog gehad :+ En maar afvragen waarom hij niet bootte..

Maar inderdaad, sommige moederborden werken niet zonder RAM..

• UPPERKEES
  • Niet online
Ook met RAM werkt het helaas niet, RMA dus.

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 21:05
Heb je al de bios versie gecontroleerd / geüpdatet?

Bij nieuwere moederborden willen het nog wel eens voorkomen dat er geen reactie is, bij het opstarten van het moederbord, ondanks dat er aangegeven wordt dat er ondersteuning is voor de i5 en i7 3xxx series. Door de bios te updaten naar een latere versie wordt dit opgelost.

zie tekst en uitleg website Asus t.b.v. P8H77-V LE

klik hier

Je dient hiervoor wel een i3, i5 of i7 uit de 2xxx series te gebruiken. maar dat spreekt als het goed is voor zich.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Electric Brainz schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:44:
Heb je al de bios versie gecontroleerd / geüpdatet?

Bij nieuwere moederborden willen het nog wel eens voorkomen dat er geen reactie is, bij het opstarten van het moederbord, ondanks dat er aangegeven wordt dat er ondersteuning is voor de i5 en i7 3xxx series. Door de bios te updaten naar een latere versie wordt dit opgelost.

zie tekst en uitleg website Asus t.b.v. P8H77-V LE

klik hier

Je dient hiervoor wel een i3, i5 of i7 uit de 2xxx series te gebruiken. maar dat spreekt als het goed is voor zich.
Als het een probleem met de microcode was zou hij wel booten en dan de processor totaal verkeerd herkenen. (maar aangezien sandy en ivy bijna identiek zijn lijkt het mij dat het wel goed gaat hier)

Cmos al gereset terwijl je voeding uit stond/ontplugt was?

[ Voor 6% gewijzigd door maarten12100 op 13-08-2012 04:28 . Reden: ik moet beter lezen voordat ik tips geef :P ]

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 21:05
Ik heb het zien gebeuren bij mijn buurman @ Campzone,

De processor hoeft niet perse verkeerd gezien te worden, het kan ook voorkomen dat het moederbord eventjes oplicht, een vage error geeft en daarna niets doet. Het is in ieder geval het proberen waard.

• Hajame
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-02 15:26
eventjes bios updaten, je hebt een nieuwe generatie processor, wellicht loopt de bios versie van je mobo nog achter.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:02

OMD

Misschien ben ik nu dom ofzo maar hoe kan iemand zn bios updaten als er geen enkele teken van leven is?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:46

lasharor

7 december 2004

OMD schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:40:
Misschien ben ik nu dom ofzo maar hoe kan iemand zn bios updaten als er geen enkele teken van leven is?
Gewoon een wel werkende processor gebruiken om vervolgens een bios update te doen waarna je weer kan wisselen?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 09:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wacht nou maar tot je geheugen er is. Je kunt niet bepalen of een onderdeel stuk is, als je nog niet alle onderdelen hebt. Kan heel goed zijn dat je moederbord gewoon niets doet als er geen geheugen inzit, dat heb ik met een ASRock bord eens gehad. Stomweg vergeten reepje geheugen erin te prikken, en heb een halfuur zitten zoeken naar een oorzaak.

Eerst zorgen dat je PC compleet is, daarna pas aanzwengelen.

Daarbij; wat wilde je doen met die computer zonder werkgeheugen?

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-02 20:06
Pixeltje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:43:
Wacht nou maar tot je geheugen er is. Je kunt niet bepalen of een onderdeel stuk is, als je nog niet alle onderdelen hebt. Kan heel goed zijn dat je moederbord gewoon niets doet als er geen geheugen inzit, dat heb ik met een ASRock bord eens gehad. Stomweg vergeten reepje geheugen erin te prikken, en heb een halfuur zitten zoeken naar een oorzaak.

Eerst zorgen dat je PC compleet is, daarna pas aanzwengelen.

Daarbij; wat wilde je doen met die computer zonder werkgeheugen?
Zijn geheugen is al gearriveerd als je klein beetje boven kijkt.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:02

OMD

lasharor schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:42:
[...]

Gewoon een wel werkende processor gebruiken om vervolgens een bios update te doen waarna je weer kan wisselen?
Ah, oke, wist niet dat de CPU de reden was dat hij niet start.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 22:10

Flappiewappie

Hier nog meer

Gewoon alles nog een keer uit elkaar halen en in elkaar zetten.

Heeft bij mij al 3x problemen opgelost. Vaak is het de proc die net niet goed aangedrukt zit of wat dan ook. Tweede keer alles beetje met meer kracht lost veel op.

Meteen RMAen vind ik altijd zo zonde.

Hier staat wat

Verwijderd

Word je CPU ondersteund door de huidige bios op je mobo?

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09-2025
De PC aanzetten via het moederbord inplaats van aan-knop op de kast? Misschien ben je vergeten om die stekkers aan te sluiten waarmee de aan-knop "aan" gaat.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het verhaal dat een BIOS een stukje ram nodig zou hebben is uit de lucht gegrepen want een BIOS heeft zijn eigen stukje ram/rom hetgeen ook bij de specs van het board altijd vermeld staat. Een ander punt is in het geval van TS dat hij de videochip van zijn cpu gaat gebruiken. Je zal dan ook videogeheugen nodig hebben en dat word in dit geval wel van je interne geheugen afgesnoept en vandaar dat ie niet opstart.

Belangrijk is trouwens ook bij de Asus boarden dat je altijd het 1ste geheugenslot gebruikt zoals aangegeven in de handleiding. Gebruik je 2 dimms dan moet je altijd specifiek de geheugensloten gebruiken die in de handleiding staan. Vaak is dit bij Asus slot A1 en B1 dus niet de naast mekaar liggende slots maar vaak het 1ste slot van groep A en het 1ste slot van groep B.

Een laatste iets wat ook nog tot de mogelijkheden kan horen is dat ondanks dat er geen losse videokaart gebruikt word het moederboard een minimaal wattage nodig heeft en 430 watt misschien te weinig is. Het is dan wel in principe voldoende voor die setup maar het kan best zijn dat het moederboard dit niet accepteerd dus ik zou nog eens met een ietwat zwaardere voeding proberen.

Verwijderd

Ik zet mujn geld voorlopig op de bios versie die de CPU niet ondersteunt.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 09:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mcctje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:46:
[...]

Zijn geheugen is al gearriveerd als je klein beetje boven kijkt.
Oh oeps, daar had ik overheen gelezen kennelijk.. Foutje :+

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Als je fans niet draaien denk ik al snel aan een voedingsprobleem. Misschien heb je (heel stom) de powerknop wel niet goed aangesloten.

Je kan ook de voedingsstekker eruit halen en dan het groene draadje met een zwarte verbinden (een pincet oid in de gaatjes stoppen). De voeding moet aangaan (blazen) als je dit doet en weer uit gaan als je het weer loslaat.

www.nintendocasemods.com

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-02 17:42
Zonder geheugen gaat een moederbord nog wel aan

• UPPERKEES
  • Niet online
Een BIOS update was de truck, heb hem net weer terug van de vendor (had zelf geen oude CPU om hem te booten).

@ 90% van de Tweakers in dit draadje; please lees de probleembeschrijving en wat ik al geprobeerd heb. Toch bedankt voor jullie input, maar het had veel overbodige reacties gescheeld.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
AquaL1te schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:11:
Een BIOS update was de truck, heb hem net weer terug van de vendor (had zelf geen oude CPU om hem te booten).

@ 90% van de Tweakers in dit draadje; please lees de probleembeschrijving en wat ik al geprobeerd heb. Toch bedankt voor jullie input, maar het had veel overbodige reacties gescheeld.
Des te beter dat het opgelost is maar voor de mede-tweakers blijft het natuurlijk ook gissen op afstand en iedereen schrijft dan vanuit zijn/haar eigen ervaringen. We zijn nu eenmaal met zijn allen enthousiaste pc-gebruikers en proberen mekaar daarin te helpen op ieders eigen manier.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
AquaL1te schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:11:

@ de ts. Jij was anders ook wel trigger-happy door een topic te openen terwijl je pc nog eens niet compleet was. Dat je dan een aantal reacties krijgt dat je toch even moet wachten op geheugen, vind ik doodnormaal.
En de rest van de reacties kwam erop neer dat je een bios update nodig had. :X

Met een heel klein beetje vooronderzoek had je bovendien erg veel topics met hetzelfde probleem kunnen vinden met allemaal dezelfde oplossing: een bios update, wie heeft er nu niet goed gelezen/onderzoek gedaan? O-)

• LongBowNL
"Don't hate, appreciate."

• UPPERKEES
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:20:
[...]

@ de ts. Jij was anders ook wel trigger-happy door een topic te openen terwijl je pc nog eens niet compleet was. Dat je dan een aantal reacties krijgt dat je toch even moet wachten op geheugen, vind ik doodnormaal.
En de rest van de reacties kwam erop neer dat je een bios update nodig had. :X

Met een heel klein beetje vooronderzoek had je bovendien erg veel topics met hetzelfde probleem kunnen vinden met allemaal dezelfde oplossing: een bios update, wie heeft er nu niet goed gelezen/onderzoek gedaan? O-)
Klopt, maar ik had maar 8 dagen om een RMA aan te vragen en de RAM kwam bij een andere webwinkel vandaan en had vertraging. Daarom wilde ik snel duidelijkheid, ikzelf had namelijk alles wat ik kon bedenken al uitgevoerd zoals bij de eerste post te zien was. ;-)

@ all: Ik wilde niet ontevreden overkomen met mijn laatste reactie, ben echt blij dat jullie er tijd in hebben gestoken om te reageren. Verder ging mijn moederbord nu wel gewoon aan zonder RAM.
Pagina: 1