Ik ben op zoek naar een 2,5" hdd om dienst te laten doen als opslag voor een bescheiden ESXi server.
Er komen zo'n 5 VM's op, wat vooral voor random I/O zorgt. Snelle sequental read / writes zijn ook prettig omdat ik vaak grote backup images verplaats.
Verder is geluidsproductie belangrijk, en zuinigheid is ook een pluspunt.
Omdat ik jullie alvast hoor denken, waarom geen SSD?
-geen TRIM ondersteuning i.c.m. ESXi
-prijs per GB te hoog voor mijn doeleinden
-2,5" hdd's zijn een beproefde technologie, ik ben nog altijd niet 100% overtuigd van de levensduur van bepaalde SSD's
Wat ik zelf al gevonden had:
Ik twijfelde tussen een 5400 en 7200 RPM. Blijkbaar zijn deze laatste even zuinig en maken ze niet meer lawaai, met een positieve snelheidsimpact -> ik ga voor 7200RPM.
Dan even de pricewatch en enkele reviews geraadpleegd, waar volgende kandidaten uitkwamen:
pricewatch: Hitachi Travelstar Z7K320, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Ik neig naar de Hitachi Travelstar:
-garantie is (i.t.t. oudere reviews die beweren dat de wdc 5 jaar heeft) gelijk: 2 jaar
-nieuwer, de wdc is al van 2008
-snelste single platter 2,5" hdd volgens dit topic op notebookreview
Er komen zo'n 5 VM's op, wat vooral voor random I/O zorgt. Snelle sequental read / writes zijn ook prettig omdat ik vaak grote backup images verplaats.
Verder is geluidsproductie belangrijk, en zuinigheid is ook een pluspunt.
Omdat ik jullie alvast hoor denken, waarom geen SSD?
-geen TRIM ondersteuning i.c.m. ESXi
-prijs per GB te hoog voor mijn doeleinden
-2,5" hdd's zijn een beproefde technologie, ik ben nog altijd niet 100% overtuigd van de levensduur van bepaalde SSD's
Wat ik zelf al gevonden had:
Ik twijfelde tussen een 5400 en 7200 RPM. Blijkbaar zijn deze laatste even zuinig en maken ze niet meer lawaai, met een positieve snelheidsimpact -> ik ga voor 7200RPM.
Dan even de pricewatch en enkele reviews geraadpleegd, waar volgende kandidaten uitkwamen:
pricewatch: Hitachi Travelstar Z7K320, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
Ik neig naar de Hitachi Travelstar:
-garantie is (i.t.t. oudere reviews die beweren dat de wdc 5 jaar heeft) gelijk: 2 jaar
-nieuwer, de wdc is al van 2008
-snelste single platter 2,5" hdd volgens dit topic op notebookreview