Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe geluidkaart of Onboard?

Pagina: 1
Acties:

• wouzke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 13:45
Goeiedag iedereen!
Ik vraag me al een tijdje af ofdat ik beter geluid zou kunnen hebben door een apparte geluidskaart in te bouwen, en zo ja, wat voor een kaart ik dan best kan nemen, ik game vaak en luister veel muziek ongeveer 50/50, dus zou voor beide goed moeten zijn.
Als geluidsinstallatie gebruik ik de Sony BDV-IZ1000W Home cinema die toch zeer zuiver geluid weet te produceren.

Ik heb net een nieuwe pc aangeschaft met volgende specs:
Gigabyte GA-Z77MX-D3H
Intel i5 3570k
Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit

Het moederbord beschikt over de nieuwe VIA Vinyl™ VT2021 onboard geluidschip:
7.1+2 Channel
Output: 24-Bit, 192KHz, 110dB
Input: 24-Bit, 192KHz, 100dB

Ik heb al een beetje rondgekeken en merk dat er geluidskaarten zijn die gemaakt zijn om eerder muziek of game geluiden te verwerken, bijvoorbeeld onderstaande Club3D is een kaart ontworpen voor Auzentech, deze ondersteunt slechts EAX 2.0

Club 3D Theatron (http://tweakers.net/price...ippa-dts-71.html#tab:info)

Aan de andere kant vind ik kaarten zoals deze Creative, die wel volledig EAX 5.0 ondersteunt en een functie heeft die X-Fi Crystalizer noemt, deze zou de kwaliteit van MP3's terug opschroeven.

Creative X-Fi Titanium (http://tweakers.net/price...fi-titanium.html#tab:info)

Wat ik me dus afvraag in de eerste plaats is ofdat ik het verschil zal merken tegenover de VT2021, en voor welke kaart ik dan beter kan gaan.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Als je je PC digitaal aansluit zal het in feite niets uitmaken. Wel is het dan aan te raden voor hdmi te kiezen in plaats van voor S/PDIF, aangezien hdmi meerkanaals LPCM ondersteunt, wat belangrijk is voor games.

Zo te zien ondersteunt je set geen analoog, dus dan is hdmi by far de beste optie. Je kunt waarschijnlijk gewoon je videokaart daarvoor gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-08-2012 14:43 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• wouzke
Bedankt voor de snelle reactie!

Wil dit dan zeggen dat ik naast de HDMI die ik naar m'n scherm heb lopen en nog één bij steek die dan geconfigureerd wordt als audio kabel?

Er ligt momenteel al wel een extra HDMI kabel naar de set om 2 beeldschermen aan te sturen in geval van films en dergelijke die in dan op m'n tv bekijk.

• HarmoniousVibe
Oh ik dacht dat je je monitor op de hdmi-out had aangesloten maar dat is niet zo?

Dan heb je een hdmi-splitter nodig (of een hdmi -> hdmi+dvi-splitter). De ene kant gaat dan naar je Bluray-versterker en de andere direct via hdmi dan wel dvi naar je monitor. Je kunt als het goed is je videokaart gewoon als geluidskaart selecteren.

Als je wel gewoon één scherm/TV aan je set hebt hangen heb je ook maar één kabel nodig voor beeld én geluid.

[ Voor 26% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-08-2012 15:02 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• wouzke
One Paint drawing comming up!

https://docs.google.com/f...FJ7DbVE5VdmVNY2pZMmM/edit
Dit is momenteel de enige manier om de foto te laten zien, mijn excuses. Zal proberen vanavond via Imageshack te uploaden.

Ik gebruik mijn PC in 3 modi:
- Gaming: Geluid via Set(TV uit) via Toslink, Beeld enkel op Game Monitor.
- Films: Geluid via Set en Duplicated screens.
- Muziek: Maakt niet uit hoe muziek de Set bereikt, maar zou wel beide schermen willen kunnen afzetten tijdens het beluisteren.

[ Voor 100% gewijzigd door wouzke op 04-08-2012 15:29 ]

• wouzke
http://img641.imageshack.us/img641/4697/audiorz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/4697/audiorz.jpg

[ Voor 104% gewijzigd door wouzke op 04-08-2012 19:33 . Reden: Grotere foto ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat mag je voortaan in een edit van je voorgaande post doen. Kicken doen we niet binnen 24 uur ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• HarmoniousVibe
Oh je hebt geen hdmi-out? Ik dacht dat tegenwoordig elke videokaart wel een hdmi-uitgang had..

Dan valt er weinig te verbeteren. Niet qua geluidskwaliteit, want het geluid wordt toch digitaal verstuurd en pas door de blurayreceiver geDACt. Waar eventueel wel verbetering mogelijk is is bij het gamen. Als je in games surroundgeluid wilt hebben over een optische kabel moet het on-the-fly worden getranscode naar Dolby Digital dmv DD Live.

• wouzke
De nieuwe GPU zal dit wel hebben, zal een GTX670 of 660Ti worden, over DD-Live heb ik al wel gelezen, de beide kaarten die ik in de topicstart als voorbeeld genomen heb ondersteunen dit.

Dan moet ik eens uitzoeken ofdat de onboard chip dit ondersteund, en anders moe tik een keuze zien te maken tussen de twee voorbeelden.

• HarmoniousVibe
Zelf zou ik geen cent meer investeren in een geluidskaart en gewoon die videokaart met hdmi aanschaffen.

Hang je de blurayreceiver aan de hdmi-uitgang en de TV aan de receiver. Je DVI kun je dan direct naar de monitor trekken. Moet je er wel op letten dat je een kaart koop met zowel hdmi als dvi (of 2 x hdmi) die beide uitgangen simultaan kan aansturen.

Optische kabel kun je weglaten.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-08-2012 20:05 ]

• wouzke
Hazo, moet ik eens proberen, de TV en Reveiver zijn ook al verbonden met een HDMI, was ik vergeten.
Dus gewoon de lange HDMI versteken naar de Receiver...
Lijkt eigenlijk logisch als ik er nu over nadenk.

Bedankt voor de opheldering, en ik laat iets weten als ik het geprobeerd heb, zal maandag zijn aangezien ik morgen ook nog de hele dag moet werken.

• HarmoniousVibe
Dat zal nu weinig zin hebben. Over DVI gaat namelijk geen geluid, tenzij je een bepaalde Ati-kaart hebt met een 'magische' DVI>Hdmi-adapter van AMD/Ati zelf.

• wouzke
Van ATI is hij wel, maar magisch iets minder... maar aangezien ik geen geld meer moet uitgeven voor een geluidskaart zal het toch de GTX670 worden :D

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 19:30
Het enige wat die crystallizer doet is het geluid kleuren, en wat mij betreft slechter maken. het is vooral vergelijkbaar met het gebruik van een loudness knop op slechte versterkers, iets wat de purist gewoon echt niet wil.

EAX ondersteuning mist volledig in W7 , dus daar hoef je de creative niet voor te halen. Ga je voor de auzentech, houd dan rekening met het feit dat de geluidskwaliteit zeer goed is , maar de drivers niet zo. Creative drivers ben ik ook geen fan van, maar die zijn in ieder geval nog redelijk.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• wouzke
Visgek82 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:25:
Het enige wat die crystallizer doet is het geluid kleuren, en wat mij betreft slechter maken. het is vooral vergelijkbaar met het gebruik van een loudness knop op slechte versterkers, iets wat de purist gewoon echt niet wil.
Mooi, dan kan ik voor de goedkopere Auzentech gaan ( fake Auzentech :p ) dacht dat ze echt een ingenieuze manier gevonden hadden om de verloren gegane kwaliteit terug te halen, afgesneden muziek sinussen terug herberekenen ofzoiets... moest dit nog niet bestaan neem ik bij deze een patent ^^
Visgek82 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:25:
EAX ondersteuning mist volledig in W7 , dus daar hoef je de creative niet voor te halen. Ga je voor de auzentech, houd dan rekening met het feit dat de geluidskwaliteit zeer goed is , maar de drivers niet zo. Creative drivers ben ik ook geen fan van, maar die zijn in ieder geval nog redelijk.
Na dit punt zeker de Auzentech, dat van de drivers had ik al gelezen in de reviews maar vind ik zo geen probleem, als het eenmaal ingesteld is zal het wel blijven werken neem ik aan.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

wouzke schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:27:

Aan de andere kant vind ik kaarten zoals deze Creative, die wel volledig EAX 5.0 ondersteunt en een functie heeft die X-Fi Crystalizer noemt, deze zou de kwaliteit van MP3's terug opschroeven.

Creative X-Fi Titanium (http://tweakers.net/price...fi-titanium.html#tab:info)

Wat ik me dus afvraag in de eerste plaats is ofdat ik het verschil zal merken tegenover de VT2021, en voor welke kaart ik dan beter kan gaan.
ik heb zelf een creative kaart, en bij staat de "cristalliser" altijd aan.
in mijn beleving verhoogt die niet de kwaliteit, maar is het een soort dynamische equalizer die het geluid mooier doet klinken, als je voor natuurgetrouw gaat zou ik het imo niet doen.

edit: hdmi kan natuurlijk ook geluid digitaal doorgeven, optischie of hdmi maakt dan weinig uit.
als ik het goed lees heb je ook een receiver, dan zou ik gewoon gaan voor een optishe aansluiting(coax/hdmi) en de receiver laten zorgen voor de a/d conversie.
ben je met elke optishie uitgang klaar, wel hebben de duurdere kaarten dts encoding, om zo 5.1 kanaals geluid van bijv spellen over de kabel te sturen.
meningen over geluid zijn erg verdeeld. er is ook een hoop onzin in omloop.

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 05-08-2012 16:44 . Reden: klaar met editen ]

ora et labora

• wouzke
Het is inderdaad ook om de DTS encoding te doen, ik heb veel DVD's gedigitaliseerd heb maar de 5.1 effecten ben ik kwijt, dat zal dan liggen aan de VT2021. Als deze kaarten dit terug brengen zal ik zeer blij zijn, ik ga nu de GPU halen en dan zien we wel verder.

Wat de cristaliser doet is dan hetzelfde als een programma zoals DFX Audio Enhancer neem ik aan...

K'houd jullie op de hoogte!

• HarmoniousVibe
wouzke schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:18:
Het is inderdaad ook om de DTS encoding te doen, ik heb veel DVD's gedigitaliseerd heb maar de 5.1 effecten ben ik kwijt, dat zal dan liggen aan de VT2021. Als deze kaarten dit terug brengen zal ik zeer blij zijn, ik ga nu de GPU halen en dan zien we wel verder.

Wat de cristaliser doet is dan hetzelfde als een programma zoals DFX Audio Enhancer neem ik aan...

K'houd jullie op de hoogte!
Nee, DVD's zijn als het goed is al gewoon in Dolby Digital of DTS, dus daar heb je geen DD/DTS encoding voor nodig. DTS/DD encoding is echt voor games. En met hdmi hoef je ook daar geen boodschap meer aan te hebben.

Pagina: 1