Zeer lage snelheid SSD Samsung 830 256 GB

Pagina: 1
Acties:

• MBPLayer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05-2021
Beste Forumleden,

Ik lees met veel plezier dit topic en heb besloten mijn WD als primaire schijf in te ruilen voor een Samsung 830 SSD 256 GB. Ik heb een schone installatie toegepast, alle drivers en de bios geupdate, AHCI ingeschakeld en de SATA kabel van de SSD verbonden met de SATA 6 aansluiting van het mobo. De SATA kabels van de WD (2 stuks) zijn gekoppeld aan de SATA 3 aansluitingen. Na een paar dagen stoeien werkt alles weer, maar ik kom in de verste verte niet in de buurt van de beloofde snelheden. Ik heb gelezen dat de Marvell 88SE9128 chip hier een rol in kan spelen. Wil iemand mij a.u.b. op weg helpen om de snelheid te verhogen? Alvast heel veel dank! _/-\o_ Hieronder de informatie omtrent de configuratie;

• Moederbord: MSI P55-GD85, 81156, P55, 4xDDR3, ATX
• Processor: lntel Gore i7 860 2.80GHz, 8MB, 81156, Box
• Videokaart: Sapphire Radeon HO 5770 Vapor-X 1 GB, HDMI/DP, PC Ie
• Geheugen: Kingston HyperX 12GB(2x4) (2x2) DDR3 1600MHz C9
• Controller: S-AT A controller is geïntegreerd op het moederbord
• Harddisk: WD Caviar Black 1TB, 7200rpm, 64MB, SATA 6Gb/s

Ik heb geprobeerd een afbeelding bij te voegen van CrystalDiskMark, maar dat lukt helaas niet.
De snelheden:

5 1000MB
Seq 253,8 MB/s (Read) 171,3 MB/s (Write)
512k 248,0 MB/s (Read) 162,2 MB/s (Read)
4k 13,24 MB/s (Read) 33,42 MB/s (Read)
4kQD32 159,3 MB/s (Read) 95,57 MB/s (Read)
:X

[ Voor 16% gewijzigd door MBPLayer op 04-08-2012 14:02 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
MBPLayer schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 13:46:
De SATA kabel van de WD is gekoppeld aan de SATA 3 aansluiting. Na een paar dagen stoeien werkt alles weer, maar ik kom in de verste verte niet van de ´beloofde snelheden´. Ik heb gelezen dat de Marvell 88SE9128 chip hier een rol in kan spelen.
Dan heb je ws ook wel gelezen dat je je SSD beter aan de Intel SATA controller (in AHCI mode) kan hangen, ook al is deze slechts SATA-300. Zoniet, lees dit topic eens door: Het grote SSD topic ~ Deel 9

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 04-08-2012 13:52 ]

Verwijderd

Sluit hem aan op je Intel chipset poorten. Controleer met AS SSD dat je 'msahci' of 'iastor' draait als driver (staat linksbovenin). Schakel in je BIOS de Marvell controller uit; dit soort nepchips hebben veel mensen inclusief jouzelf voor problemen gezorgd.

De Marvell SATA/600 chip is in de praktijk langzamer dan Intel SATA/300. Bovendien heb je minder goede drivers en is er grote onduidelijkheid of de Marvell-chip wel TRIM ondersteunt.

Kortom: je SSD hoort altijd op je chipset SATA poorten. Als die SATA/300 zijn is dat het beste wat je kunt krijgen. Bedenk verder dat het verschil tussen SATA/300 en SATA/600 zeer beperkt is; je koop een SSD voor IOps niet voor throughput.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vreemd, die MArvell controller kan wel snel:
http://www.pureoverclock.com/Review-detail/msi-p55-gd85/10/
http://www.tomshardware.c...-3.0-sata-6gb,2583-7.html

IIG: als er al een bottleneck is, ligt dat meer aan de chipset als ik goed begrepen heb.

Note: Only when you use the RAID 0 array, this mainboard
will show the SATA 6Gb/s high speed performance.
(Appendix C)

Volgens mij moet je, ook al heb je maar 1 disk, hem in raid-0 configureren om de max. speed eruit te halen.

[ Voor 75% gewijzigd door Madrox op 04-08-2012 16:49 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Noem je dat snel? Dat is gewoon BAGGER. Voor een klein beetje meer sequential I/O laat je je latency zo hoog oplopen, gooi je een hoop IOps weg en gebruik je lagere kwaliteit Marvell drivers die geen TRIM ondersteunen. Is dat het waard? Nee natuurlijk niet!

Gebruik altijd de chipset SATA poorten voor je SSDs; en eigenlijk ook HDDs. Er is niets zo goed als je chipset poorten omdat die de laagste latency hebben. Totdat SATA Express het overneemt en de SSD min of meer rechtstreeks aan de CPU gekoppeld wordt (CPU -> PCIe switch -> PCIe->NAND controller -> NAND), oftewel de SATA bottleneck wordt geheel overgeslagen.

Ik blijf dus bij mijn advies: altijd op de chipset SATA aansluiten en zéker niet op extra 'nepchips' zoals de Marvell 9128. Zie ook: deze benchmarks.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 19:56 ]

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 17:13
Southbridge ftw!

• MBPLayer
Beste Forumleden,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Alle informatie is welkom. Ik heb inmiddels de kabel gekoppeld aan SATA 3 en krijg zo ongeveer dezelfde snelheden als bij SATA 6. Toen is destijds het mobo MSI P55-DG85 kocht dacht ik goed voorbereid te zijn voor de nabije toekomst met het oogmerk op de aanschaf van een SSD. Ik begin nu een beetje het gevoel te krijgen een kat in de zak gekocht te hebben. Immers, SATA 6 doet niet wat ik ervan mag verwachten. Toch? Weet iemand of mijn snelheden reëel zijn in de huidige situatie? Of kan het beter?

5 1000MB
Seq 253,8 MB/s (Read) 171,3 MB/s (Write)
512k 248,0 MB/s (Read) 162,2 MB/s (Read)
4k 13,24 MB/s (Read) 33,42 MB/s (Read)
4kQD32 159,3 MB/s (Read) 95,57 MB/s (Read

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het gaat natuurlijk vooral om de access time, en de daaraan gekoppelde iops. SATA300 of SATA600 maakt, bij gemiddeld computergebruik echt niet zoveel uit. Gewoon op de intel SATA300 laten zitten.

Met SATA600 zou je leessnelheden van 500 MB kunnen halen, en wanneer haal je dat : nooit (behalve als je een benchmark draait). Verder zou je deze snelheid kunnen halen als deze informatie stroom in het geheugen geladen moet worden. Hoeveel geheugen heb je vrij? Stel 2GB: stel je hebt inderdaad een progje dat in 1 keer 2 GB in je geheugen moet laden: jij hebt daar nu bijna 8 sec voor nodig, bij SATA600 zou dat eventueel dan in ruim 4 sekonden gedaan zijn. Maar nogmaals, dit komt wellicht nooit voor (bij jouw).

Verwijderd

@MBPlayer: kan het zijn dat je dezelfde gebruiker bent als in deze thread op HWI:
http://nl.hardware.info/f...-830-op-MSI-P55-GD85-BSOD

Daar heb ik je inmiddels al van een reactie voorzien.

• MBPLayer
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:38:
@MBPlayer: kan het zijn dat je dezelfde gebruiker bent als in deze thread op HWI:
http://nl.hardware.info/f...-830-op-MSI-P55-GD85-BSOD

Daar heb ik je inmiddels al van een reactie voorzien.
Klopt. Ik probeer zoveel mogelijk te leren en dat gaat makkelijker via meerdere stes. Zoals aangegeven is alle infomatie welkom, waarvoor dank. Inmiddels ben ik bezig met Killdisk om de SSD te schonen en ga daarna beginnen met een schone installatie op basis van SATA 3. Ik hoop dat het daarna beter gaat.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Killdisk? Op een SSD? Dat doet inderdaad wat de naam zegt op een SSD ;)

Gebruik eens PartedMagic i.c.m. de secure erase optie.

• Reepje
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:19:
Killdisk? Op een SSD? Dat doet inderdaad wat de naam zegt op een SSD ;)

Gebruik eens PartedMagic i.c.m. de secure erase optie.
Ik wist niet wat killdisk was, en keek even op het net, maar de waarschuwing die ik tegen kwam is zeker van toepassing op de TS:

Pas op, dit is een gevaarlijke applicatie als het in handen valt van niet-ervaren computergebruikers!

Download dit tooltje als je echt in de rats zit en niet meer weet van welk hout pijlen maken.

edit, als je opnieuw wil beginnen, hoef je maar 1 commando te geven: format. Wacht dan tot die klaar is (ongeveer 0,3 sekonden). Dan kan je windows helemaal mooi schoon eropzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Reepje op 06-08-2012 12:41 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kan het zo gauw niet vinden wat voor een NAND geheugen die Samsung heeft, maar vergeet niet dat er ook nog verschil in snelheid kan komen door gebruik van asynchroon NAND, dat is bij ongecomprimeerde data langzamer dan synchroon NAND geheugen en dus zullen ASSD en CrystalMark benches ook tegenvallen qua prestaties. Die snelheden die men opgeeft zullen, bij gebruik van asynchroon NAND, nooit gehaald worden in die benchmarks, alleen bij ATTO en daar testen de meeste fabrikanten mee. En als ik me niet vergis is dat een bench waar ze gecomprimeerde data gebruiken.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Reepje
  • Niet online
Wat de samsung 830 zo ongeveer doet is wel bekend op een sata600 aansluiting.....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tXXJwQwTr3vATnh0L7QXeLAP/full.png
Pagina: 1