[Windows 7]/ [Windows 8] VS Linux [Ubuntu]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 00:40
Hey iedereen,

Ik heb net een nieuwe pc gekocht en heb er Windows 7 professional opgezet.

Nu zie ik dat Windows 8 uitkomt en ik kan via mijn MSDN aan een Windows 8 key komen die ik gewoon mag gebruiken.

Na een beetje het internet rond te wezen kijken kwam ik hier op uit:
http://www.zdnet.be/news/...ler-op-linux-dan-windows/

Hier staat dat de games van Valve beter draaien op Ubuntu dan op Windows 7 (8 weet ik niet)

Mijn vraag is nu dan ook. Wat voor een OS zal ik straks installeren? Windows 8 of Ubuntu of misschien zelfs vast houden aan Windows 7? (Denk dat ik wel kan wennen een het Metro interface)

Ik game heel veel op mijn pc en programmeer ook vaak
Programmeer omgevingen die ik vooral gebruik zijn Visual Studio (.net dus Windows) en Ubuntu

Volgens mij kan je met bepaalde software gewoon Windows dingen op Linux doen dus volgens mij moet dat voor het programmeren niet zo'n groot probleem moeten voorstellen. (Iets met de naam "Wine")

Overigens ik heb echt vrijwel geen verstand van Linux… Maar hoe moeilijk kan het zijn? :D

Alvast bedankt ^^

- Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je er over denkt om Windows te gaan vervangen voor Linux, raad ik je aan om Linux eerst in een VM te installeren. Als je namelijk iets fout doet, of iets gaat stuk, kan je het makkelijker herstellen, via een herinstallatie of met behulp van het internet.

Je speelt veel spelletjes, ik denk dat je niet alles van Valve hebt. En als je dat artikel had gelezen (staat overigens ook op de FP) is het verschil niet geweldig groot. Het draait sneller, maar een verschil van 280 vs 300 fps kan je verwaarlozen. Mensen zien maar een klein gedeelte daarvan, namelijk 24. Games zien er vloeiend uit bij ongeveer 60. Dus om nou voor die paar luttele fps naar Linux over te gaan die je toch niet ziet, zou ik 't niet doen voor de spelletjes.

Je programmeert ook. En dan ook nog eens voornamelijk in .NET. Dat werkt toch het beste op Windows omdat je met de tools en framework van MS kan werken, ipv tools die via reverse engineering of wazige specificaties beschikbaar zijn op andere platformen.
Wat programmeer je voor Linux precies?

Tuurlijk, je kan Windows ook in een VM draaien of via Wine, maar dat is niet de meest ideale oplossing voor jouw (Linux)kennisniveau momenteel.

Blijf maar bij Windows 7, speel met 8 in dual boot of VM en beslis adhv die ervaring of je naar 8 overschakelt. Tegelijk kan je met Linux spelen in een VM en zien hoe dat werkt en voelt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Hey bedankt voor je tijd.

Ik denk dat ik wacht tot Windows 8 uit komt en de benchmarkings in de gaten houd welke beter performt als je naar gaming kijkt. (Standaard desktop applicaties zullen wel over goed draaien denk ik zo)

Ik snap dat je 280 en 300 kunt verwaarlozen maar zit meer te kijken dat je net op een game zit die dan wel net of wel niet speelbaar is op Linux / Windows

Ook als je videokaart makkelijker aan de 60FPS kan komen word die ook minder warm.
Weet alleen niet hoe het zit met overclocken als je naat Lunix kijkt (Ben ik wel van plan met mijn gtx 670 van Gigabyte)

Linux zal ik ook wel in de gaten houden kijken of het echt een voordeel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
ARG. firefox crashte :) Anyways opnieuw mijn verhaal:

Jouw gebruik van de pc is vrijwel hetzelfde als die van mij. Ik ontwikkel ook voornamelijk in C# (op .net en mono), maar daarnaast ook in java (en sinds kort c++). Daarnaast speel ook ik wel graag eens een spelletje (Deus ex: HR, Civ5, etc).

Voor alles behalve gamen is ubuntu 12.04 (of Fedora 17 ofzo) erg geschikt. Voor .net development kan je MonoDevelop gebruiken. Dit is een IDE die ondanks dat het features mist ten opzichte van Visual Studio toch erg bruikbaar is voor .net development. Als je over de wat mindere IDE heen stapt kan je dus prima C# code schrijven onder linux met als enige beperking dat windows specifieke delen van het .net framework niet aanwezig zijn (zie http://mono-project.com/Compatibility voor een overzicht van wat wel en niet wordt ondersteund).
Voor gamen is het allemaal nog niet zo makkelijk. Veel games werken half of hebben een speciaal gepatchte versie van Wine nodig. Met software als PlayOnLinux die dat soort zaken voor je regelt wordt het al iets makkelijker, maar verwacht niet dat je alles zomaar ff meteen kan spelen. Een goede plek om te kijken wat er wel en niet goed werkt is http://appdb.winehq.org/ Daar staat een lijst met alle software die is geprobeerd met wine en of het wel of niet werkt. Tevens staat er aangegeven wat je eventueel zou kunnen doen om problemen te verhelpen.

Overigens linux is niet moeilijk als je maar de moeite doet om het te leren. Zelf ben ik begonnen met aan en af linux te gebruiken rond de tijd van Fedora Core 3 (nu gewon fedora). Ergens rond 2003 dus. Het kost even wat moeite, maar mijn ervaring is dat hoe langer je het gebruikt hoe beter het wordt. De ontwikkeling is de laatste jaren echt enorm snel gegaan. Wel is het nog steeds noodzaak dat je echt tijd besteed om problemen op te lossen. Zelf heb ik bijv. toch een paar uur moeten zitten om ubuntu op deze laptop helemaal correct te laten werken (ok, touchpad doubletap to disable werkt nog steeds niet :P). Het is jammer genoeg nog steeds niet zo dat je echt fatsoenlijke support krijgt van hardware fabrikanten. (in geval van HP alleen voor Suse)

*edit*
wat betreft overclocken van je nvidia kaart. Heb net even in de software repository gezocht en NVClock staat daar gewoon in. Het zou dus zo simpel als de nvidia proprietary drivers installeren met "Additional drivers" (standaard aanwezig in ubuntu) en dan NVClock te installeren kunnen zijn. Nu heb ik het nooit geprobeerd met een redelijk recente kaart (wel met een GTS8800 2 jaar geleden) dus je moet even goed kijken of het 1 en ander wordt ondersteund.
Daarnaast kan het goed zijn dat het momenteel al de weg heeft gevonden in de gewone proprietary drivers van nvidia.

[ Voor 56% gewijzigd door Caelorum op 04-08-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Dualboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:52

MsG

Forumzwerver

Bedenk ook dat er vanuit steam maar een paar games werken onder Ubuntu/Linux. Het is niet zo dat als steam zou werken ook alle games automagisch werken onder Ubuntu/Linux.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
MsG schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:38:
Bedenk ook dat er vanuit steam maar een paar games werken onder Ubuntu/Linux. Het is niet zo dat als steam zou werken ook alle games automagisch werken onder Ubuntu/Linux.
Een mooie lijst van welke games er al op steam staan die ook onder linux draaien is hier te vinden. Deze games kunnen beschikbaar komen, maar het kan ook zijn dat een deel of allemaal niet beschikbaar komen op steam voor linux. Wel kan je er vanuit gaan dat de games van de humble indie bundles allemaal wel beschikbaar komen.

Oh, en nog een toevoeging op mijn eerdere verhaal. C# op mono is best goed te doen. Wel kan je geen gebruik maken van WPF. Je zult jezelf moeten behelpen met een van de vele andere GUI toolkits zoals GTK#, QTforDotNet, WinForms, wxNet, etc. WPF ondersteuning zou er ook nooit komen waarschijnlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 04-08-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik in mijn post zei, Valve is niet de enige game ontwikkelaar/publisher. Wat als je UT wilt spelen? Ok, het heeft een Linux installer (mijn 2004 versie iig) en voor andere ID Software games zijn er work-arounds om 't op Linux te installeren (Doom3 en Quake4 hebben die bijvoorbeeld) en dus native te kunnen spelen. Maar als je naar EA games gaat kijken, heb je niet zo veel succes. Even snelle greep uit m'n geheugen wat EA heeft gemaakt: The Sims, Command and Conquer, Fifa. Vast nog veel meer. Hiervan heb ik niet gehoord of gezien dat ze voor Linux bezig zijn.

Dus voor het echte gamen moet je bij Windows blijven. Linux is momenteel een te kleine speler om er serieus mee bezig te zijn. Wine is niet zaligmakend. Over een paar jaar, als de fase die Valve nu doormaakt, meer volwassen is, kan je verder kijken naar Linux als gaming platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Hmm als ik dit zo allemaal lees is Linux nog net niet helemaal zover dat het echt voor mij interessant word.

Dual boot, heb ik over na zit te denken maar in vind het niet praktisch om 2 operatingsystems te hebben.

Heb een SSD schijf en wil niet niet gigabytes weggooien voor een dual boot systeem (2e systeem op een normale schijf installeren is ook jammer dat je er niet alles uit kunt halen omdat het niet op een SSD staat)

Een aparte SSD erbij aanschaffen lijkt me ook een beetje overdreven.

Ik denk dat ik het maar bij Windows 7 hou. Afwachten tot Windows 8 uit komt en kijken welke Windows versie nou beter performt gaming wize.

Aan de andere kant ik programmeer ook veel en het is misschien wel handig een beetje up to date te blijven met Windows zelf. Bijvoorbeeld tegen het metro interface aan programmeren.

Ik gebruik ook een laptop dus kan opzich ook alleen Windows 8 op de laptop zetten en dat als programmeer bak gebruiken als Windows 7 toch beter voor gaming blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou niet gaan duaal-booten. In de praktijk zie je veel mensen toch 1 OS gebruiken. Neem een keuze en blijf bij dat OS. Als je Linux gebruik probeer dan bij Linux te blijven en niet weer "terug" te gaan naar Windows omdat iets niet werkt, maar probeer het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Squ1zZy schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:14:
Ik zou niet gaan duaal-booten. In de praktijk zie je veel mensen toch 1 OS gebruiken. Neem een keuze en blijf bij dat OS. Als je Linux gebruik probeer dan bij Linux te blijven en niet weer "terug" te gaan naar Windows omdat iets niet werkt, maar probeer het uit te zoeken.
Precies. Dat is waarom ik veel mensen hoor dat ik maar Windows moet installeren om Diablo 3 normaal te kunnen spelen zonder rare fratsen (slechtere performance, muis mankementen, om maar wat te noemen) maar weiger een dual boot op te zetten. Simpelweg omdat ik alles in Linux doe en het vreselijk vervelend vind om constant te herstarten als ik D3 wil spelen, om vervolgens weer te rebooten voor m'n mail of een video kijken (alles staat tenslotte op partities met ext4 indeling). Dan maar een paar kleine nukken via Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
ManiakNL schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:13:
[...] Aan de andere kant ik programmeer ook veel en het is misschien wel handig een beetje up to date te blijven met Windows zelf. Bijvoorbeeld tegen het metro interface aan programmeren. [...]
Als .net ontwikkelaar is het ook verstandig als je gaat kijken naar mono. Vooral voor applicaties die niet interfacen met windows zelf zou ik het mono framework gaan gebruiken. Dat is zowel handig omdat je de applicatie dan ook op OSX en linux kan draaien, als dat je alvast wat kennis op doet voor als je ooit wilt switchen.

@niet-dualboot: dual boot heb ik zelf ook een hekel aan. Dat is waarom ik twee systemen heb. Dan kan ik gewoon lekker doorgaan op mijn laptop en als ik een spel wil spelen gewoon met de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom niet windows 7 als standaard OS en Ubuntu in VMware?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Hero Of Time schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:11:
Zoals ik in mijn post zei, Valve is niet de enige game ontwikkelaar/publisher. Wat als je UT wilt spelen? Ok, het heeft een Linux installer (mijn 2004 versie iig) en voor andere ID Software games zijn er work-arounds om 't op Linux te installeren (Doom3 en Quake4 hebben die bijvoorbeeld) en dus native te kunnen spelen. Maar als je naar EA games gaat kijken, heb je niet zo veel succes. Even snelle greep uit m'n geheugen wat EA heeft gemaakt: The Sims, Command and Conquer, Fifa. Vast nog veel meer. Hiervan heb ik niet gehoord of gezien dat ze voor Linux bezig zijn.

Dus voor het echte gamen moet je bij Windows blijven. Linux is momenteel een te kleine speler om er serieus mee bezig te zijn. Wine is niet zaligmakend. Over een paar jaar, als de fase die Valve nu doormaakt, meer volwassen is, kan je verder kijken naar Linux als gaming platform.
Ik zag wel dat ze aanwezig waren op de laatste Ubuntu Developer Summit. No idea wat ze daar hebben uitgespookt, though. We kunnen alleen gissen (en natuurlijk hopen we op Linux ports van veel games maar dat is echt op zijn best grove speculatie.

Voor games zou ik gewoon zeggen, Linux? Nee. Het is nog de enige reden waarom ik ooit een beetje met Windows knoei. Voor al het andere werkt Linux beter als je het mij vraagt. Open source alternatieven voor MS Office zijn in mijn ervaring wel kak, ik heb met PlayOnLinux gewoon MS Office geïnstalleerd (zou ik niet met Wine doen, dan moet je zelf nog van alles fixen voor het werkt, waar PlayOnLinux automatisch een apart Wine-based op een virtuele machine lijkend geval maakt en het zelf instelt, waarna je Windows software simpelweg werkt, dat is eleganter, makkelijker en minder gedoe).

Linux moeilijk te leren? Ik vind het meevallen. Moet je eraan wennen? Ja, dat zeker. Maar als er dan iets in je OS kapot gaat kan je het als je een beetje handig bent geworden met Linux zo fixen, veel problemen hebben oplossingen dat neer komt op "terminal starten > kopieren > plakken > enter > klaar", waar je bij Windows voor soortgelijke problemen een nieuwe installatie mag uitvoeren.
Command Line kan soms heerlijk zijn. Veel mensen denken dat het lastig is, veel gedoe, whatever, maar direct tegen je computer kunnen zeggen wat het moet doen kan soms dingen enorm versimpelen.

En als je mijn broertje bent gebruik je Windows omdat je dat bij je PC krijgt en dus voor de licentie hebt betaald. Als ik hem een computer met een drol van mezelf erin verkocht zou hij er nog vlaggetjes in prikken omdat hij ook voor die drol heeft betaald :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrHenkie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 00:31
Wat betreft Windows zou ik bij Windows 7 blijven. De directeur van Valve vindt Windows 8 namelijk een ramp. En dan is de kans Steam voor Windows 8 komt stukken onzekerder geworden. (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Steam werkt perfect onder windows 8. Waarom Gabe windows 8 een ramp vind is om meerdere redenen waaronder neit de minste zijn dat de windows 8 marketplace een directe bedreiging is voor steam en dat het minder makkelijk is voor ze om steam in de marketplace te krijgen.
Het heeft iig niets te maken met de performance of dat windows 8 niet compatible is met windows 7 (dat is het namelijk wel).

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 04-08-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mrHenkie schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:57:
Wat betreft Windows zou ik bij Windows 7 blijven. De directeur van Valve vindt Windows 8 namelijk een ramp.
Dat mag ie helemaal zelf weten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1