Strato windows VPS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
Hallo,

Ik wil eens kijken hoe een VPS precies werkt.

Mijn idee hiervan is dat ik een windows omgeving via een remote beheer applicatie kan inrichten naar mijn wensen.
Is dit ook wat ik dan krijg bij een Windows server 2008 vps ?

Nu was mijn eerste hit de hosting partij Strato, en heb daar het M pakket op het oog. Voor straks uiteindelijk 20 euro per maand kan ik geen computer thuis neerzetten (aanschaf hardware, stroom, onderhoud etc etc.)

http://www.strato.nl/server/virtual-server/

Wat eigenlijk het belangrijkste is staat er dan weer niet tussen.

Iemand met een dergelijk pakket die mij kan vertellen;
- Wat voor internet verbinding je hebt? Aan een 1mbit upload lijntje heb ik niet zoveel.
- Hoeveel cores, welke CPU en hoe snel deze is?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even uitgaande van het feit dat je er geen apart control panel bij gekocht hebt, krijg je gewoon een standaard windows installatie waar je met Remote Desktop naartoe kan.

edit: ok, ik zie dat er een control panel in de vorm van Plesk bij zit. Daarmee kan je wel het een en ander instellen op je server ja, via een webinterface.

Bandbreedte: ik gok dat het gewoon 100Mbit is, onbeperkt, maar daar kan strato meer over zeggen denk ik. Zelfde geldt voor cores, megahertzen en iops (hoeveel diskbewerkingen kan je doen per seconde).

Maar hoe kom jij op die twee tientjes uit? Ik zie 16,90 per maand als reguliere kosten en dan krijg je windows web server. Lees je even in over de beperkingen van web edition. Wil je windows standard, dan moet je naar de XL van 36,90 en 19 euro bijbetalen.

[ Voor 64% gewijzigd door spone op 04-08-2012 16:08 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydev
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 21:57
Je kunt bij sommige hostingproviders (ik weet niet of dit bij Strato kan), zoals DirectVPS (weet ik uit ervaring), een proefaccount aanvragen via een online formulier speciaal daarvoor, of je kunt proberen een proefaccount aan te vragen via een e-mailtje. Wel lijkt het me dan handig om ook aan te geven waarom jij een proefaccount wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 21:32
Je schrijft dat je wilt kijken hoe een VPS precies werkt.
Buiten het feit dat me dat niet echt een doel op zich kan zijn, schrijf je daarna dat je denkt voor dat geld geen computer thuis te kunnen neerzetten. Een computer thuis neerzetten heeft naar mijn idee niets te maken met het kijken hoe een VPS precies werkt?

Als je wilt kijken hoe je een machine inricht dan zou je ook virtualisatiesoftware op je eigen pc/laptop kunnen installeren, zodat je veilig kunt experimenten met een machine. Daar hoef je dan niets aan uit te geven..

Mocht dat niet je bedoeling zijn, wellicht kun je dan iets meer uitleggen wat je precies wilt?

edit: eens met hieronder, dat is ook een beetje de strekking van mijn punt

[ Voor 5% gewijzigd door Staatslot op 04-08-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk liever bij Transip voor een VPS dan bij Strato. Al is het alleen maar omdat ik weet dat Transip wat transparanter is over de prijsvoering.

Overigens zul je weinig merken van het feit dat het een VPS is. De omgeving die je huurt fungeert als een normale machine, dus niet zoveel bijzonders. Interessanter is hoe je 'm zelf inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
De reden dat ik voor een VPS zou gaan zijn de kosten. Een dedicated server gaat toch wat meer geld kosten.
En je hebt dan wellicht meer prestaties en noem maar een paar redenen waarom het ene beter is dan het andere, maar ik wil gewoon even weten wat ik krijg.

In de eerste reactie lees ik over de 'Web server' editie van windows. Zitten hier beperkingen aan voor wat je kunt installeren? Het is wellicht specifiek bedoelt voor web-server doeleinde (websites), maar kan ik hier bijvoorbeeld ook gewoon Office of wellicht zelfs een spelletje instaleren (ofwel, wat ik zelf wil)?

Betreffende de kosten van 16,90, dat is exclusief btw, dus vandaar de 20 euro berekening,

Strato heeft een 30 dagen niet goed geld terug regeling, dat zie ik dan maar als een proefperiode voor testdoeleinde.
Staatslot schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:08:
Je schrijft dat je wilt kijken hoe een VPS precies werkt.
Buiten het feit dat me dat niet echt een doel op zich kan zijn, schrijf je daarna dat je denkt voor dat geld geen computer thuis te kunnen neerzetten. Een computer thuis neerzetten heeft naar mijn idee niets te maken met het kijken hoe een VPS precies werkt?
Een server bij een host lijkt mij wat makkelijker dan thuis wat neerzetten. Dat ik wellicht wat moet inleveren in prestatie is dan een keus voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BLACKfm schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:56:
In de eerste reactie lees ik over de 'Web server' editie van windows. Zitten hier beperkingen aan voor wat je kunt installeren? Het is wellicht specifiek bedoelt voor web-server doeleinde (websites), maar kan ik hier bijvoorbeeld ook gewoon Office of wellicht zelfs een spelletje instaleren (ofwel, wat ik zelf wil)?
Microsoft heeft deze verschillen netjes op een rij gezet voor je: http://www.microsoft.com/...ver/2008-r2-editions.aspx

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
redfoxert schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:04:
[...]

Microsoft heeft deze verschillen netjes op een rij gezet voor je: http://www.microsoft.com/...ver/2008-r2-editions.aspx
Het eerste regeltje verteld me niks zinnigs,
Windows Web Server 2008 R2 Edition was designed to be used as a single purpose internet facing web server that delivers rock solid foundation of infrastructure capabilities.
Dat iets ergens voor ontworpen is wil niet zeggen dat het specifiek voor dat doel alleen gebruikt kan worden (in mijn ogen).

Begrijp me niet verkeerd, maar dat het toevallig 'Web server' heet wil voor mij niet zeggen dat ik het daar alleen voor wil gebruiken. Waar ik het dan wel voor ga gebruiken doet er niet zo zeer toe, het gaat mij er om dat ik een gewone windows omgeving heb waar ik kan doen wat ik zelf wil.

Om een voorbeeld te noemen, windows XP mediacenter edition was wellicht wat meer gericht op het mediagebeuren, maar was verder hetzelfde als XP.

Simplistische vraag, Windows server 2008 Web editie is wellicht meer gericht om hosting van websites, maar kan je er in principe hetzelfde mee doen als een normale windows 7 pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je alleen een VPS wilt proberen kan je beter even kijken naar Amazon Web Services. Daar krijg je het eerste jaar een gratis micro instance.

http://aws.amazon.com/free/

En je krijgt gewoon de Datacenter versie van Windows Server 2008 (R2). Eventueel met SQL server, maar net wat je wilt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Pogostokje

* twiet *

BLACKfm schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:21:
Dat iets ergens voor ontworpen is wil niet zeggen dat het specifiek voor dat doel alleen gebruikt kan worden (in mijn ogen).
Jouw ogen doen er helemaal niet toe in dit geval. :)
Microsoft heeft een goedkope webversie uitgebracht die qua licentie jouw niet toestaan andere dingen te doen dan "webhosting" (de exacte details staan heel specifiek op de microsoft site). Om je verder te motiveren de juiste versie te gebruiken hebben ze hem ook software matig wat beperkt. Ook die details staan allemaal op de microsoft site, in keurige tabellen. Web versie kan bijvoorbeeld geen AD draaien, doet niks met remote desktop behalve voor beheer, geen DHCP, geen DSF, niet printen, geen clusters, geen hotswap, geen fileserver, noem maar op. Daar betaal je dan dus ook een stuk minder voor.

Dus dit is denk ik niet wat je zoekt, want a) het mag gewoon niet en b) sommige dingen werken ook gewoon niet.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Nou, voor de goede orde heb ik de boel maar gewoon besteld.

Specs Windows web M VPS:

- 1 kern - Xeon E5645 @ 2.40ghz
- 32bit OS
- Internet snelheid, waarschijnlijk 50Mbit, downloads van 5MB/s zijn in ieder geval gehaald. Upload niet getest.
- Server staat ergens in duitsland, krijg duitse reclame en speedtest.net pakt de Berlijn server.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2109479739.png
Download tikte overigens een paar seconden de 90Mbit aan, maar tikt blijkbaar af op 50.

En via Remote Desktop (overigens een kut programma omdat de resolutie niet verkleind) heb ik een normale windows omgeving. Niet alles kan worden geïnstalleerd (vanwege server OS), maar met;

- Photoshop, Dreamweaver, e.a. Adobe software
- Microsoft Office
- Utorrent
- Daemon Tools
- Chrome
- Steam (game servers)
- Minecraft server (draait idle rond de 20% CPU kracht)

Draait niks zwaar grafisch wegens geen grafische kaart.

Al met al nog tevreden.

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 09-08-2012 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Remote Desktop een kut programma? Je kunt gewoon de resolutie instellen die je wilt hebben..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 13:09
Glashelder schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:39:
Remote Desktop een kut programma? Je kunt gewoon de resolutie instellen die je wilt hebben..
En anders gebruik je iets als RoyalTS.

| PoE | iPhone 13 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gut, wat een verhaal weer... Hoezo kan niet "alles" geinstalleerd worden? Ik tik dit vanaf Server 2008 x64 Enterprise en kan gewoon films kijken, al mijn games spelen, browsen en andere zaken die ik ook deed toen ik nog een desktop-OS had. Maar ja, zonder voorbeelden wat niet werkt, is het ook lastig om je natuurlijk van dienst te zijn.

RDP is geen programma; het is een protocol en er zijn zat alternatieven die wel schalen of met hogere/lagere resolutie werken. Dat je je hier niet in verdiept hebt, is dan niet geheel de fout van het protocol, lijkt me zo.

En, maar mogelijk is jouw portomonnee wat smaller; er zijn zat dedicated servers en/of zwaardere VPS'en te vinden voor "minder dan lineair" geld; zeker als je een eigen licentie Microsoft Server hebt, is het helemaal goedkoop om voor "grofweg" 30 Euro in de maand een dedicated server aan te schaffen met 100Mbit en 2TB drive.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1