Virtualistatie bak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 16:53
Goeden avond heren ( en dames?),

Mijn vorige server heeft de spreekwoordelijk pijp aan maarten gegeven,
dus we zijn wel toe aan iets nieuws.

Had zelf al wat in me wenslijst bij elkaar geklikt, ( zie gallery: Xantios en dan onder MiniKelso )

Echter, vroeg ik me af of dit niet beter kan?
hardeschijf voeding etc recycle ik uit me oude machine / voorraad kast.

Ding moet vooral een paar VMetjes draaien ( 1x Server 2008, 2x webserver, 2x MySQL bakkie )

Nu heb je hier niet HEEL veel kracht voor nodig, maar wil wel tikkie ruimte over houden, gewoon omdat ik niet weet of er in de toekomst niet nog een windows bak bij komt ( kans is goed aanwezig )

Wat ik zelf leuk zou vinden:

Mini-ITX maar als het de koste drukt mag het ook full ATX.
AMD of Intel vind ik niet belangrijk
bovengenoemde VM's kunnen draaien

geluidsproductie zal me niet veel roesten, en voeding die ik heb is zuinig genoeg :-)

en zoals mogelijk wel redelijk uit de post naar voren kwam,
het budget is behoorlijk beperkt.

Is hier iets leuks mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Momenteel kost 16GB nog maar 50 euro (als de prijs juist is), dus voor ~12,50 meer verdubbel je het geheugen. Als je 4 VM's wilt draaien is dat handig.

De processor die je hebt gekozen heeft geen ingebouwde graphics, als je stroom wilt besparen is IGP erg geschikt. Misschien naar een tweedehandse i3/i5 kijken?

Is de oude behuizing stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:44

InFamous

excommunicado

mrmrmr schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:38:
Momenteel kost 16GB nog maar 50 euro (als de prijs juist is),
Die prijs klopt niet, dat is voor 8GB, zie je als je naar Azerty zelf gaat, eerst volgende is 110 euro.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De prijs van Azerty klopt inderdaad niet.

16 GB kits zijn momenteel niet of nauwelijks goedkoper dan 8 GB kits. Denk aan 77-80 euro: twee keer de 8GB prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Wat ga je voor de webserver en mysql bakken gebruiken? Er zit nogal een verschil qua hardware eisen tussen een commandline linux bak en windows server 2008.

Wat voor hdd ben je van plan erin te stoppen? Als je 5 vm's op 1 (oudere) simpele harde schijf gaat draaien gaat het niet echt performen. Als je 5 vm's wil gaan draaien zou ik het verdelen over meerdere disks of kijken naar een ssd.

Wat ook belangrijk is om te weten is de hypervisor. Hyper-v vraagt meer resources dan bvb citrix xenserver of vmware esx.

Edit:
Persoonlijk zou ik overigens wat meer kijken naar uitbreidbaarheid. Je hebt nu een mobo met maar 2 geheugensloten en geen sata-600. Qua behuizing zou ik ook voor iets kiezen met wat meer ruimte voor hdd's. Maar dat hangt vooral af van wat jij ermee wilt gaan doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Craven op 05-08-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 16:53
Craven schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 20:29:
Wat ga je voor de webserver en mysql bakken gebruiken? Er zit nogal een verschil qua hardware eisen tussen een commandline linux bak en windows server 2008.

Ik ga voor Debian 6, zo kaal als een biljart bal :-) ( GUI's is voor beginners :-P )
Echter, dus wel 1 Server 2008 doos nodig

Wat voor hdd ben je van plan erin te stoppen? Als je 5 vm's op 1 (oudere) simpele harde schijf gaat draaien gaat het niet echt performen. Als je 5 vm's wil gaan draaien zou ik het verdelen over meerdere disks of kijken naar een ssd.
Ik heb twee 10K RPM Sata2 diskjes over uit de oude server, die presteert best aardig :-)

Wat ook belangrijk is om te weten is de hypervisor. Hyper-v vraagt meer resources dan bvb citrix xenserver of vmware esx.

Ik zit aan ESX(i) te denken, of Debian met Xen :-)

Edit:
Persoonlijk zou ik overigens wat meer kijken naar uitbreidbaarheid. Je hebt nu een mobo met maar 2 geheugensloten en geen sata-600. Qua behuizing zou ik ook voor iets kiezen met wat meer ruimte voor hdd's. Maar dat hangt vooral af van wat jij ermee wilt gaan doen.

De behuizing die ik heb, die gaat vrolijk mee naar de nieuwe config, die is nogal specifiek (zelfbouw) voor mijn "man-cave"
Bedankt voor het mee denken! ;-)
even samenvattend:

- Meer geheugen
- I3 zou leuker zijn omdat IGP ( Stroom)
- ander bord, omdat uitbreidingen.

Goed, ik ga even kijken of ik hier een beetje in budget kan blijven, maar dat budget zullen we zo te zien helaas wat uit moeten breiden (zat zelf rond de 200 te denken, maar dat is toch wel erg krappig aan het worden, al heb ik nog een kast, PSU, Graka, Disken, etc etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik had laatst dit aangeschaft voor een server upgrade en ben er erg content mee. Het MSI bordje is M-ATX, heeft een moderne maar eenvoudige schipset en is zuinig, samen met 2x HDD (waarvan 1 in standby) en een Seasonic S12-II voeding slechts 25W.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 62,90€ 62,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,01€ 26,01
1MSI B75MA-P45€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,86
Pagina: 1