Ik maak sinds kort gebruik van rsync om wat data over te zetten tussen 2 internet servers.
De bestanden die overgezet orden zijn "rsync friendly" backups in gzip formaat.
Daarnaast is rsync correct geconfigureerd (--no-W) om gebruik te maken van delta transfers
Zie ook een printout van --stats:
Dat lijkt op het eerste zicht OK. Echter in de grafiekjes van de servers zie ik dat zowel de servers aan beide kanten (source / target) massaal veel IO doen: Elk zo'n 50 GB in én uit sinds ik begonnen ben met rsync.
Ik vermoed dan ook dat ik ergens een katastrofale denkfout gemaakt heb
Ik rsync namelijk naar een nfs mount aangemaakt als volgt:
en voer vervolgens dit uit:
Mijn vermoeden is nu dat rsync dit als een lokale folder behandelt en vrolijk langs client-side de hele file binnenhengelt om zijn checksums op te berekenen (in plaats van aan de andere kant te vragen dit te doen). Dit zou alvast verklaren waarom er ook zoveel data binnenkomt...
Is er iemand die dit vermoeden even kan bevestigen zodra hij klaar is met lachen?
De bestanden die overgezet orden zijn "rsync friendly" backups in gzip formaat.
Daarnaast is rsync correct geconfigureerd (--no-W) om gebruik te maken van delta transfers
Zie ook een printout van --stats:
Number of files: 288 Number of files transferred: 127 Total file size: 52.48G bytes [b]Total transferred file size: 15.66G bytes[/b] Literal data: 424.88M bytes Matched data: 15.23G bytes File list size: 6.97K File list generation time: 0.001 seconds File list transfer time: 0.000 seconds [b]Total bytes sent: 428.69M[/b] Total bytes received: 6.57M
Dat lijkt op het eerste zicht OK. Echter in de grafiekjes van de servers zie ik dat zowel de servers aan beide kanten (source / target) massaal veel IO doen: Elk zo'n 50 GB in én uit sinds ik begonnen ben met rsync.
Ik vermoed dan ook dat ik ergens een katastrofale denkfout gemaakt heb

Ik rsync namelijk naar een nfs mount aangemaakt als volgt:
mount -t nfs server.domein.nl:/backup/server /mnt/backup
en voer vervolgens dit uit:
rsync -tr --no-W /backup/daily /mnt/backup
Mijn vermoeden is nu dat rsync dit als een lokale folder behandelt en vrolijk langs client-side de hele file binnenhengelt om zijn checksums op te berekenen (in plaats van aan de andere kant te vragen dit te doen). Dit zou alvast verklaren waarom er ook zoveel data binnenkomt...
Is er iemand die dit vermoeden even kan bevestigen zodra hij klaar is met lachen?