[Robotica] Keuze platform voor doolhof robotauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydream
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 10:39
Beste tweakers,

Allereerst; Ik ben nieuw in de wereld van elektronica, robotica en een beginner in programmeren.
Binnenkort wil ik een project starten over Robotica.
Hiervoor ben ik van plan een 3D Doolhof te maken (Hout of insgelijks). Hierin wil ik een auto'tje door heen laten rijden, die zijn eigen weg door het doolhof kan vinden.

Ik heb vele platformen om de robot mee te bouwen bekeken. Uiteindelijk kwam ik vooral uit bij Arduino, maar ook Microsoft .NET Gadgeteer.

Stel dat ik Gageteer wil gebruiken, dan heb ik tenminste het volgende nodig:Als laatste heb ik dan iets nodig om de robot te "laten zien" in het doolhof. Zoiets schijnt er voor MS Gadgeteer nog niet beschikbaar te zijn al kan ik als alternatief wel een Gageteer Extender Board gebruiken en daar een ultrasonic ranger, zoals deze module aan hangen.

Wil ik Arduino gebruiken dan heb ik dezelfde soort producten nodig (Zoals een Arduino Uno mainboord) enkel van andere merken en op het Arduino platform gericht.

Ik zit met het feit dat ik moet kiezen tussen Arduino en Gageteer en kom er eigenlijk niet uit (Het web heeft zoveel verschillen dat ik er meer verstrikt in raak dan iets wijzer uit wordt op dit moment), vandaar dat ik dit topic maak, met de vraag of jullie ervaring hebben met beide of een enkel platform (Ik heb een topic over Arduino specifiek zien langskomen) en of er een platform is dat jullie me kunnen aanraden op basis van wat ik wil maken met dit project.

Een voordeel van Arduino kan zijn dat de basis onderdelen zoals het mainboard vaak een stuk goedkoper zijn. Daarnaast zijn er meer producten op de markt omdat het langer voor de consument beschikbaar is.
Ook zijn er meer tutorials te vinden.
Arduino schijnt in een afgeleide van C of in een afgeleide van C++ te worden geprogrammeerd al verschillen verschillende websites daarin van mening.
MS Gadgteer wordt in Visual Studio in C# geprogrammeerd. en bestaat minder lang wat kan verklaren waarom er minder modules en fabrikanten van modules beschikbaar zijn. GHI Electronics is bij MS Gadgeteer de grootste fabrikant en heeft een eigen community TinyCLR. Of Arduino ook een duidelijke community zonder teveel rotzooi heeft is me niet bekend.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen in mijn keuze. Ik zit nu al te lang te twijfelen en afwegingen te maken. Het wordt tijd dat ik een beslissing neem, en adviezen op een betrouwbaar(der) forum kunnen me hopelijk hierbij helpen. Alvast bedankt overigens.

Met vriendelijke groet,

Skydream

Even in darkest of time, there will always be light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Hallo
Als je voor robots gaat adviseer ik Parallax die een zeer ruim aanbod hebben met goede uitleg en die ook goed te verkrijgen is in Nederland via Antratek.
Bedankt voor de link naar Gadgeteer, die kon ik nog niet, zelf zat ik aan Arduino te denken om op over te stappen juist omdat die zoveel gebruikt wordt en een stuk goedkoper is als Parallax heb ik gehoord.
Hier de link :

http://www.parallax.com/Store/Robots/tabid/82/Default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Met welke talen ken je al / wil je leren? Als je graag dot.net wil je leren dan moet je voor dat gadgeteer platform gaan.

Maar ik zou zelf (ondanks de naam van het andere platform :P ) voor arduino gaan. Hier zit een veel grotere community achter en omdat het open source is staan er op ebay een hoop goedkope clonen.

Dit is bijvoorbeeld een mooi platform. Koop er een arduino, motorshield en een sonar / infrarood ranger bij en je bent klaar.
Seeedstudio heeft vergelijkbare kits en is misschien wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Wij hebben afgelopen periode ook met 'robots' gewerkt.. dit was een setje lego mindstorm NXT2.0, we programmeerde het in Java (met lejos firmware op de bots). Ook door een doolhof laten rijden uiteindelijk...

De keus is denk ik vooral afhankelijk met welke taal je wilt gaan programmeren aangezien je aangeeft een beginnend programmeur te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skydream
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 10:39
Bedankt voor de reacties. Ik heb de knoop vrij snel doorgehakt en ben voor Arduino gegaan met als hoofdreden dat het open source is en een grote community heeft. Mr_Gadget, bedankt voor het aanwijzen van een platform en een Nederlandse webshop met een (redelijk) groot assortiment.
De bestelling is gedaan. Ik heb er ook het boek Arduino Cookbook bijgedaan als naslag werk, aangezien ik persoonlijk het handiger vind om uit een boek te leren dan allerlei sites af te scannen voor kleine hoeveelheden informatie.

Nogmaals kitao, Mr_gadget en xPhantom bedankt voor jullie reacties.

,Skydream

Even in darkest of time, there will always be light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Geen dank, ik heb er zelf ook wat van opgepikt van de andere reacties.
Zelf ben ik nog niet bezig met robot-kits, ben nu net pas weer begonnen met een losse servo, maar tot nu toe zonder intensief te zoeken dacht ik dat parallax het uitgebreidste robot-assortiment had.
Totdat ik nu net over Makeblock lees die compatible met arduino en andere elektronische modules schijnt te zijn.
Makeblock won’t stop as a mechanical building system, but compatibility with Arduino and other electronic modules, like sensors and power modules. Besides more featured expansion packs will be available soon.
Arduino lijkt me dan geen slechte keus en dan heb je genoeg ruimte om verder te gaan met uitbreiden als je dat wil.
In ieder geval veel bouwplezier ermee. :)

ps, misschien heb je hier ook wat aan, dat kookboek kost toch al gauw 30 euro

http://arduino.cc/playground/Main/ManualsAndCurriculum

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 05-08-2012 18:58 ]

Pagina: 1