Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
Hej,

Ik had een vraagje, ik wil namelijk mijn oude pc een factory reset geven.
Op die pc staat veel te veel rommel en onnodige programma's '(waarvan een deel zelfs niet geheel te verwijderen is)
De pc werkt ook gewoon traag door de hoeveelheid zooi die erop zit.

Is het een goed idee windows gewoon te resetten en met een 'zuivere' pc te beginnen, rekening houdend met het feit ik alles wat ik nog nodig zou kunnen hebben naar m'n nieuwe pc heb geschreven.

De laptop betreft een acer 7730G, dit is een laptop geleverd zonder windows disk en driverdisk. Na enig research zou er dan vanuit acer een soort windowsherstartmodus zijn ingebouwd..

Wat met mijn drivers? als ik mijn pc geherinstalleerd heb zit ik zonder drivers, werkt mijn pc dan überhaupt wel? Hoe los ik dit op?

Gaat mijn pc na die herinstallatie niet onbruikbaar zijn?

Hoe pak ik dit best aan?

En sorry voor de vrij domme vraag, maar wil niet het risico lopen dat mijn pc niets meer doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de laptop recovered staan alle drivers netjes geinstalleerd en hoef je dus niets te doen. Het nadeel is dat dan ook alle programma's die Acer meelevert er weer opstaan.

Het beste is een kale installatie uit te voeren met een Vista DVD en dan zelf alleen de nodige drivers van de Acer website te halen en te installeren. Dit is meer werk maar geeft het beste resultaat. Je hebt dan alleen een Vista DVD nodig, de code kan je gebruiken die onder op de laptop zit.

Edit: De recovery key van Acer is Alt + F10 zodra de laptop net aanstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 03-08-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert278
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06-2024
Als er een recovery partitie is geinstaleerd, worden alle drivers en bloatware gewoon veer vrolijk geinstaleerd als je hem terug zet naar fabrieksinstellingen. Kijk even of er op het POST scherm zoiets word weergeven van

code:
1
<F11> Recovery Mode

Als die er is, en je gebruikt hem dan zou er geen probleem met drivers en dergelijke moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54

JayPe

Ondertitel

Overigens: op de website van Acer kan je de bijbehorende drivers zoeken.. en meestal ook wel vinden ook :)

Je laptop gaat wel werken, als je gewoon en kale vista installatie uit zou voeren, maar sommige apparaten doen het pas goed als je de driver installeerd. Denk bijvoorbeeld aan een netwerkkaart die het niet doet, je trackpad die dienst weigert en/of een aantal media knoppen (als je die hebt).

Zorg er dus voor dat je een andere pc ter beschikking hebt en een USB stick, bijvoorbeeld om de driver van je netwerk kaart te over te brengen (als je netwerkkaart t niet doet).

Als je eenmaal een werkende internet verbinding hebt, dan kan windows update de meeste drivers waarschijnlijk zelf zoeken, vinden en installeren. De drivers op de Acer site zijn waarschijnlijk zowieso ook 'oud' en 'minder actueel'.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
Heb hier geen vista disk liggen, enkel windows 7 ,niet echt een optie. Is er ms nog een andere manier om te herinstalleren zonder die bloatware van acer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 10-09 01:41
Je opties zijn Vista CD/DVD of de standaard recovery.
Meer opties zijn er niet.

Of je moet Ubuntu als een optie overwegen.

Hint: http://pcdecrapifier.com/

[ Voor 34% gewijzigd door aZuL2001 op 03-08-2012 22:43 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
In veel gevallen werkt de WLAN, en soms ook de LAN, niet out-of-the-box met Windows drivers. Dat zou je na een her-installatie verhinderen goede drivers te downloaden (als je geen 2e computer in huis hebt)

Mijn advies is dan ook dat je eerst de benodigde drivers (LAN, WLAN, VGA, chipset en goede touchpad drivers) download en op USB stick zet.
Dan kan je met een Vista DVD (elke Vista DVD [x86 of x64 wat je keuze is] gaat werken) een schone installatie uitvoeren zonder alle Acer bloatware. Dan met de USB stick de drivers erop zetten, Windows services afstellen, multi-core boot inschakelen, geavanceerde systeem instellingen instellenen en Windows features (o.a. tablet PC input en Media Center) verwijderen. Pas daarna Windows Update draaien en je laptop zal draaien zoals ie nog nooit gedraaid heeft.

Als je toch een her-installatie gaat doen is het wellicht een idee om er meteen een SSD in te doen. Een Crucial M4 of iets goedkopere V4 is een upgrade die zijn weerga niet kent. Zo kan je laptop er zeker weer een hele tijd mee vooruit.

*edit
In plaats van pcdecrapifier wil ik Revo Uninstaller [www.revouninstaller.com] aanraden.
Mijn ervaring is dat Revo beter en sneller zijn werk doet. Om een of andere reden werkt decrapifier bij mij nooit echt lekker. Vaak worden programma's verwijderd die na een herstart gewoon weer in de geïnstalleerde lijst staan.

[ Voor 13% gewijzigd door BitsThatByte.nl op 03-08-2012 22:56 . Reden: toevoeging Revo Uninstaller ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Windows services afstellen, multi-core boot inschakelen, geavanceerde systeem instellingen instellenen en Windows features (o.a. tablet PC input en Media Center) verwijderen.
Dit deel is niet perse nodig. Laten we het voor de TS niet moelijker maken dan dat het al voor hem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
Dankjewel allemaal :)

Ga proberen ergens een windows vista disk vandaan te halen (Kan ik gewoon de code van m'n zelfde pc nog een keer gebruiken hoop ik?)

en als dat niet lukt ben ik genoodzaakt de reinstal van acer te doen en hun bloatware dan maar handmatig te dumpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je kan de code van je laptop onbeperkt op die laptop gebruiken. Zolang je die niet op andere computers gebruikt is het geen probleem.

Als je Vista gaat installeren kan je er voor kiezen de recovery partitie te laten staan of de verwijderen. Wanneer je in de installatie kiest voor de locatie op de HDD staat daar ook de recovery partitie bij. Normaal zou ik zeggen verwijder alle partities maar misschien is het handig de recovery te laten staan, mocht je misschien later daar nog gebruik van willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
heb nu ook office geinstaleerd 2007 om exact te zijn, kan ik die key op zelfde pc terug gebruiken na herinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercover.
Pagina: 1