2x 4pins fan op 1x mobo 4pins header?

Pagina: 1
Acties:

• Leon90
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-11 10:30
Het zit zo, dit zijn mijn fans:
pricewatch: Gelid Solutions WING 12 PL (blue), 120mm (2x)

Is het mogelijk om deze beide aan te sluiten op 1 4pin fan header op het moederbord?

EDIT: ik bedoel dus via een koppelstukje of iets dergelijks, en of dit kwaad kan

Alvast bedankt

Oude bericht waar ik een fout kreeg (en het toch deed)
Als je naar de titel kijkt:
"2x 4pins fan op 1x mobo 4pins header"

Is dit mogelijk door een koppelstukje?

Of is dit gewoon geen goed idee?

Mijn fans:
pricewatch: Gelid Solutions WING 12 PL (blue), 120mm

Deze zijn PWM controlled vandaar, ik kan ze dus ook helaas niet op mijn fan controller aansluiten sinds deze alleen 3pin ondersteuned.

Ik heb wel 2x een 4pin op mijn mobo, maar de 2de zit helemaal aan de andere kant.

Dus nogmaals de vraag: is het mogelijk om 2x een 4pin fan op 1 4pin fan header op het mobo?

Alvast bedankt

[ Voor 60% gewijzigd door Leon90 op 03-08-2012 23:08 ]

• Leon90
Hmm sinds ik een fout kreeg bij het eerste bericht, was ik een tweede begonnen.

Eentje mag er dus verwijdert worden

Dank U

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

thijsco19

KTM 990 SMT

Het je al rond gezocht op het forum?
Lijkt mij niet anders had je het antwoord al :).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 23:44
Ja.
http://highflow.nl/aanslu...m-30cm-sleeved-black.html

Of het kwaad kan, geen idee...

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Kun je niet gewoon netjes de draadjes op 1 connector solderen? Ff strippen en daarna mooi sleeven, ziet t er ook nog sjiek uit.

• Leon90
Die had ik inderdaad ook gezien maar wist ik niet of deze ook de PWM ondersteunen, en ik hoef eigenlijk maar 2 aansluitingen :D heb al genoeg onnodige kabels :P

maar toch bedankt
markvanerk schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:53:
Kun je niet gewoon netjes de draadjes op 1 connector solderen? Ff strippen en daarna mooi sleeven, ziet t er ook nog sjiek uit.
Dat klinkt inderdaad als een goed idee.

Na nog even verder gekeken te hebben, heb ik dit gevonden:
pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

eigenlijk precies wat ik nodig heb, alleen vraag ik me dan af of het kwaad kan.
Omdat ik meerdere berichten heb gelezen over te veel vragen van je moederbord door er teveel fans eraan te hangen.
Vandaar dat ik dit hier vroeg.

In iedergeval bedankt voor de voorlopige reacties, ik ga even kijken naar het solderen en anders ga ik voor de Gelid Y Splitter

[ Voor 20% gewijzigd door Leon90 op 03-08-2012 23:03 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 20:40
Leon90 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 23:01:
[...]

Die had ik inderdaad ook gezien maar wist ik niet of deze ook de PWM ondersteunen, en ik hoef eigenlijk maar 2 aansluitingen :D heb al genoeg onnodige kabels :P

maar toch bedankt

[...]

Dat klinkt inderdaad als een goed idee.

Na nog even verder gekeken te hebben, heb ik dit gevonden:
pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

eigenlijk precies wat ik nodig heb, alleen vraag ik me dan af of het kwaad kan.
Omdat ik meerdere berichten heb gelezen over te veel vragen van je moederbord door er teveel fans eraan te hangen.
Vandaar dat ik dit hier vroeg.

In iedergeval bedankt voor de voorlopige reacties, ik ga even kijken naar het solderen en anders ga ik voor de Gelid Y Splitter
Dat ding van Highflow werkt gewoon, en het kan geen kwaad, tenzij je er nog 20 aanhangt en allemaal fans met een hoog CFM en een hoop leds eraan hangt. Een fan-poort kan maximaal 5A leveren, en dat maakt met een voltage van 12V in totaal 60W. Een 120mm ventilator verbruikt maximaal 5W, en als je er één hebt met een flinke luchtverplaatsing ligt dit rond de 8W. Reken voor leds er 0,5-1W bij, voor de veiligheid.

Ik wil je niet aanbevelen de 60W uit te proberen, maar het kan zeker. Anders zou er natuurlijk ook geen markt zijn voor deze splitters. En ja, beide fans zullen op dezelfde PWM-snelheid draaien, en niet op de halve snelheid omdat je het split. Vergeet alleen niet; de PWM-header (er vanuit gaande dat je er maar 1 hebt, de header voor je CPU-fan) is bedoeld om de temperatuur van je CPU te regelen. Dus gebruik ze daar ook voor. :)

• Leon90
naarden 4ever schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 23:13:
[...]

Dat ding van Highflow werkt gewoon, en het kan geen kwaad, tenzij je er nog 20 aanhangt en allemaal fans met een hoog CFM en een hoop leds eraan hangt. Een fan-poort kan maximaal 5A leveren, en dat maakt met een voltage van 12V in totaal 60W. Een 120mm ventilator verbruikt maximaal 5W, en als je er één hebt met een flinke luchtverplaatsing ligt dit rond de 8W. Reken voor leds er 0,5-1W bij, voor de veiligheid.

Ik wil je niet aanbevelen de 60W uit te proberen, maar het kan zeker. Anders zou er natuurlijk ook geen markt zijn voor deze splitters. En ja, beide fans zullen op dezelfde PWM-snelheid draaien, en niet op de halve snelheid omdat je het split. Vergeet alleen niet; de PWM-header (er vanuit gaande dat je er maar 1 hebt, de header voor je CPU-fan) is bedoeld om de temperatuur van je CPU te regelen. Dus gebruik ze daar ook voor. :)
Super , bedankt voor je antwoord.

Ik heb 3 PWM aansluitingen op me mobo en 1 daarvan is indd een CPU PWM maar die gebruik ik ook voor me CPU fan.

Dan heb ik verder nog 3 PWM fans op 2 headers, vandaar dat ik er op 1 header 2 wil hangen.

Inmiddels besteld en in afwachting op de levering

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb ik heb 5 van deze fans en ik heb ook de eerder genoemde splitterkabels gebruikt.

Ik heb 2 fans gebruikt voor mijn prolimatech megahalems:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/294475_1545557374700_1152428736_n.jpg
De achterste rear exhaust is ook een gelid. Ik heb dus met die splitter, deze 3 fans aangesloten op de 4pins PWM header op het moederbord, zodat alle drie de fans altijd dezelfde speed krijgen wanneer de CPU meer werk moet verrichten. Kep deze setup nu bijna een jaar draaien. Werkt feilloos.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 07-08-2012 13:01 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1