Te Heet grafische kaart oplossing: nieuwe? fans? Waterkoel?

Pagina: 1
Acties:

• dutchbastard
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo beste tweakers,

Allereerst wil ik vertellen dat mijn computerkennis matig is :p en dat dit mijn eerste post is.

Ik loop al jaren tegen het probleem aan van hitte en (nu voornamelijk bij mijn video kaart: ATI Radeon HD 4850).
Dit is destijds verholpen door installaties van een koelblok en meerdere ventilatoren (zie crappy telefoon foto's).
Verder zoals je kan zien staat de PC in een kast en hier is een gat in gezaagd.

Maar nu na geruime tijd begin ik weer last te krijgen van hitte door middel van gamen (wat anders :p).
De computer loopt terwijl ik dit aan het schrijven ben 85 graden celsius (alleen aan het internetten) en tijdens gamen piekt hij 109 (speedfan en CPUID Hardware Monitor).
Mijn computer valt dan uit. Ik ben vrij zeker dat dit door de hitte komt van de grafische kaart. Dit gebeurt zelf bij de minder "trekkende" Team fortress 2. Ik heb al geprobeerd om alle stof te verwijderen in de kast alleen maakt dit nauwelijks verschil.Als ik ouderlijke toestemming krijg zal ik de computer kast naast de houten kast zetten wat hopelijk helpt bij aanzuigen van frisse lucht (waarschijnlijk niet veel).

Dus nu zit ik met een probleem:
Zal ik of een nieuwe videokaart kopen zodat ik ook mijn games mooier kan draaien en toch ook koeler zo ja welke?
Of zal ik het bij deze houden en bijvoorbeeld meer fans of waterkoeling erin bouwen en hoe dit te doen?

Aangezien ik weinig verstand heb van airflow binnen mijn computer is het niet handig om lukraak fans in te bouwen (destijds heeft mijn broer dat gedaan).
Waterkoelen heeft voor mij 2 nadelen: duur en lastigheid. Want als dat verkeerd gaat dan ben je verder van huis :(.

Mijn voorkeur gaat nu naar een nieuwe videokaart, want dan ben ik waarschijnlijk van het gezeur af en kan ik alles mooier draaien :p.

Aantal eisen (als ik de aanschaf wil doen):
  • Ik wil ongeveer 200 eurie max spenderen.
  • Voor de prestaties wil ik vooral dat ik een tijd vooruit kan (dus bijvoorbeeld bf3 nu op hoog kunnen spelen).
  • De kaart moet qua beeldkwaliteit 1680x1050 aankunnen.
  • Geluid maakt met niet erg uit zolang het geen orkaan is (draag vrij vaak koptelefoon en waarneer ik speakers gebruik zet ik geluid hard genoeg).
  • Hitte (en ook dus ook stroomverbruik want stroom=hitte) is dus de belangrijkste eis aangezien het hier bij mijn huidige kaart verkeerd gaat.
  • Overclocken ga ik toch niet doen vanwege dus de hitte.
  • En deze grafische kaart moet compatibel zijn met mijn andere onderdelen.
Ik zat te denken aan
Radeon HD 6850 of
Radeon HD 6870 .
Dit vanwege de hoge prijs/kwaliteit. De Radeon HD 6850 staat er voor $149.99 en de 6870 voor $159.99.

Waar mijn videokaart 285W verbruikt verbruiken de HD 6850 232W verbruikt en HD 6870 262W heeft dus de HD 6850 de voorkeur.

Kortom wat is de beste, verstandigste oplossing of hebben jullie nog andere suggesties voor een grafische kaart?

Mijn specs zijn:
Windows 7 Professional 84 bits (6.1, build 7601)
Grafische kaart: ATI Radeon HD 4850
Monitor: Samsung Syncmaster T220
Harde schijf: SAMSUNG HD642JJ ATA Device
moederbord: ACPI x64-based pc
Processor: Intel Core I7 CPU

Foto's:
Link.

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb geleverd, zo niet vraagt het maar.

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 21:42
Ik zal kijken voor een Radeon HD 7850, gebruikt 256W full stress en worden niet zo warm en je bent er even zoet mee voor nieuwe games. Goedkoopste is dacht ik 201 euro.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Belangrijke zaken eerst, dus aller eerst maar eens een andere opstelling voor je pc maken, zodat deze zijn warmte kwijt kan.

Want zo blijf je prutsen, en is het toch zonde om dan wel een 200 euro voor een kaart uit te geven terwijl je probleem is dat je kast te warm wordt omdat deze zijn warmte niet kwijt kan.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

davey s. schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:05:
Ik zal kijken voor een Radeon HD 7850, gebruikt 256W full stress en worden niet zo warm en je bent er even zoet mee voor nieuwe games. Goedkoopste is dacht ik 201 euro.
TBP van de HD 7850 is ~130W.

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 21:42
3XPER7 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:23:
[...]

Je hebt gelijk keek verkeerd :)

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
en een 4850 verbruikt geen 285 watt. mijn 4890 verbruikt max 189 geloof ik..

verder zou ik je videokaart ff uitbouwen en met een compressor van stof ontdoen.. net als de rest van de pc...

Ryzen cloud9

• Reepje
  • Niet online
max TDP van de Radeon 4850 1 GB is 110 watt.

om het plaatje compleet te maken, de 6850 heeft een max van 129 watt, de 6870 max 151 watt.

worden dus warmer, maar zijn natuurlijk veel krachtiger dan je huidige kaart.

[ Voor 66% gewijzigd door Reepje op 03-08-2012 23:06 ]

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
Geef je systeem meer ''adem'' Dat is wat je als eerste moet doen.
Daarna kun je altijd nog overwegen om een snellere kaart te kopen.

Maar een goede airflow in je kast is zeer belangrijk! Waarschijnlijk helpt dit al heel wat..

Wat betreft je eisen voor de graka, Al wil je op hogere kwaliteit gamen zul je toch echt een wat snellere kaart
moeten halen. Zeker als je er een flinke poos mee vooruit wil ;)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Om even bij het begin te beginnen, over welke temperaturen heb je het? "De computer" is namelijk niet erg duidelijk.
Zijn dit temperaturen van de grafische kaart? Of van de CPU?

Als je grafische kaart onder belasting 90 graden wordt is er niets aan het handje. Als je CPU dat wordt...heb je een probleem en zal de boel uitvallen.

Als het inderdaad de CPU is, dan is je oplossing mogelijk veel goedkoper. Je kan kijken of er niet te weinig, of te veel koelpaste op de CPU zit. Of gewoon een andere koeler/koelblok kopen voor €30. Een andere GPU lost dan je problemen niet op.

Als het je GPU is, dan zou ik eigenlijk nog hogere temperaturen verwachten. Maar dan moet je inderdaad gaan kijken naar betere ventilatie in de kast, schoonmaken van de koelblokken, of uiteindelijk een GPU die minder hittegevoelig is.

Tip: Lees je CPU temperatuur eens uit met het programma coretemp. Doe dit zowel tijdens een spel, en wanneer je niets met de PC doet. Dan hebben we wat zekerheid over wat nu de oorzaak is van je hitteprobleem.

[ Voor 4% gewijzigd door DrEvil1986 op 03-08-2012 23:56 ]

• dutchbastard
Hallo mensen allereerst bedankt voor de reacties. ;)

Ik heb voor de duidelijkheid wat screenshots gemaakt van Idle en tijdens gamen (speedfan en CPUID Hardware Monitor), dit om enig verwarring tegen te gaan. Zoals je ziet gaat het hier voornamelijk om de GPU; Graphics Processing Unit.

Ik denk dat ik om kort termijn de kast adem ga geven door de computer naast de kast te zetten.
En later dan samen met mijn broer (heeft meer verstand ervan) de computer uit elkaar halen en schoon blazen.

En moet ik er nu van uitgaan dat mijn videokaart max 192 Watt verbruikt, zodat ik deze waarde kan vergelijken met mijn nieuwe videokaart?
Hoe verbeter ik de airflow (moet ik de hete opstijgende lucht uit mijn kast blazen aan de ene kant en de aanvoering van koude lucht de andere kant?

Verder wil ik nog zeggen dat ik al eerder de gehele kast heb uitgezuigt met een stofzuiger, maakt in mijn optiek vrij weinig uit. Het enige wat ik dus kan doen is de computer helemaal uit elkaar halen (en dus ook videokaart) om het dan grondig schoon te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door dutchbastard op 04-08-2012 18:49 ]

• dutchbastard
TweakMaster schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:30:
en een 4850 verbruikt geen 285 watt. mijn 4890 verbruikt max 189 geloof ik..

verder zou ik je videokaart ff uitbouwen en met een compressor van stof ontdoen.. net als de rest van de pc...
Met uitbouwen bedoel je uit elkaar halen en schoonblazen neem ik aan?

• Reepje
  • Niet online
dutchbastard schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 18:44:

En moet ik er nu van uitgaan dat mijn videokaart max 192 Watt verbruikt, zodat ik deze waarde kan vergelijken met mijn nieuwe videokaart?
Hoe verbeter ik de airflow (moet ik de hete opstijgende lucht uit mijn kast blazen aan de ene kant en de aanvoering van koude lucht de andere kant?
Je huidig max van je kaart is 110 watt, dat heb ik je al verteld.
Om de airflow wat te verbeteren, kan je de afsluitstrip van de kast onder je kaart verwijderen. Nu heb je afsluitstrip boven je kaart verwijderd, zodat er in ieder geval geen airflow onder je kaart is, waar het wel het warmst is.

Aan programmas als speedfan heeft niemand wat (waarom gebruikt elke first-timer dat ding toch)
Je temperaturen zijn allemaal goed als ik op je cpuid afga, maar ik denk dat je deze niet goed hebt. Je moet het programma starten, dan ga je de pc stressen, daarna kijk je in het geopende programma en je ziet de max temperatuur van de afgelopen periode.

[ Voor 19% gewijzigd door Reepje op 04-08-2012 23:40 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

De temps van de CPU zien er prima uit. Op zich worden kaartjs zoals de 4850 sowieso al behoorlijk heet. Kijk maar naar die kleine heatsink die erop zit(echt minimaal). Die 93C kan best kloppen hoor.

Ik zie dat de 80mm(of 92)fan, die aan de zijkant gemonteerd is, naar buiten blaast. Draai die koeler eens om :). Hij mag nu wel naar buiten blazen maar het lijkt erop dat die niet voldoende warmte wegtrekt.
Reepje schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:31:
[...]

Aan programmas als speedfan heeft niemand wat (waarom gebruikt elke first-timer dat ding toch)
Je temperaturen zijn allemaal goed als ik op je cpuid afga, maar ik denk dat je deze niet goed hebt. Je moet het programma starten, dan ga je de pc stressen, daarna kijk je in het geopende programma en je ziet de max temperatuur van de afgelopen periode.
Onzin, speedfan is een prima programma. Overigens geeft hij aan dat hij stressed met TF2 en na 8 minuten een screenshot maakt. Soit, 8 minuten is niet echt lang, maar wel een indicatie. Voor de zekerheid mag hij het overdoen maar dan een half uur stressen met 3dmark ed.

[ Voor 47% gewijzigd door Tripp op 05-08-2012 06:23 ]

specs

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:12

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Je GPU is inderdaad voorzien van een klein oud koelertje, dat wellicht na al die jaren ook stampvol stof zit, waardoor ie oververhit.Een nieuwe GPU zal daar wel wat aan veranderen (tegenwoordig zijn vooral de custom kaarten voorzien van een capabele koeler, als je niet gaat klooien is dat meestal die 2 tientjes wel waard), maar je moet er ook voor zorgen dat je kast de warmte kwijt kan. Hoe sterk is de fan aan de achterkant ( bij je CPU)?

Als je van een beetje knutselen houdt, kun je ook onder je GPU nog een soort outtake regelen, of in elk geval die metalen schotten eruit halen, zodat de lucht er daar uit kan (dan kun je proberen er aan de voorkant meer lucht in te pompen dan je er achter uit kunt halen, waarna het door overdruk alsnog opgelost wordt). Die side-fan lijkt nu op outtake te staan, werkt het om die (als reflow) om te draaien? Gezien de houten kast (en het mini-formaat van het ding) helpt ie niet om lucht eruit te zuigen, maar misschien wel om de lucht een beetje in beweging te houden.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• dutchbastard
Nu heb ik nu dan echt alle stof verwijdert van de ventilatoren en koelblok, tevens zijn afsluitstrippen onder de videokaart verwijdert. En de computer kast buiten de houten kast gezet om te kijken hoe het zo verloopt.
De videokaart loopt nu standaard (idle) alsnog 85 graden (strestest komt nog).

Ik gebruik speedfan voornamelijk vanwege gebruiksvriendelijkheid; je start het op en je ziet gelijk alles wat je wilt weten en kan direct de GPU fan snelheid aanpassen (wat me nog niet is gelukt in CPUID). CPUID is wat ik heb gehoord een betrouwbaarder programma daarom heb ik deze hierbij gedaan. En ik heb ook de laatste screenshot alsnog speedfan erbij te zetten om te bewijzen dat mijn fan op 100% staat. Met de CPUID kan ik dus ook de max temp. zien, dus in de toekomst gebruik CPUID om de temp. checken en speedfan om de fan te besturen.

Verder wil ik jullie erop wijzen dat ik een test heb gedaan met metro 2033 waar je kan zien in het scherm van CPUID dat ik een max haal van 108 graden. Dit lijkt me ook een redelijke strestest.

En welke strestest is beter, degene van catalyst controle center (radeon) de zogenoemde AMD OverDrive of de 3dmark?

Verder over de 80mm fan die aan de buitenkant hangt, deze zuigt lucht aan van buiten de kast en blaast deze naar binnen. Het probleem hiermee is dat ik hem niet kan omdraaien omdat hij met schroeven vastzit en die zit aan 1 kant van de fan. Kortom ik hem dan niet andersom bevestigen.
Ik had hier op bedacht dat de fan aan de buitenkant van de kast zou kunnen hangen alleen zit je dan met je snoeren van de fan (en om nou een gat te maken in je computer kast....). Kortom misschien is het handiger een nieuwe fan te kopen voor deze plek die de hete lucht van onder de vk aanzuigt en uitblaast uit de kast.

De fan aan de achterkant is vrij krachtig, je kan er bijvoorbeeld het vuur van een aansteker mee uitblazen (was kijken hoe hij de airflow ook alweer was).

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:31
Airflowtechnisch kan er aan deze opstelling niet heel veel veranderd worden, of zie ik het verkeerd?
(van uitgaande van deze stock kast met de opstelling zoals hij nu is)(niet dat dit de ideale kast is, maar dat is wat anders)
Fan aan de voorkant blaast in (hopelijk) en fan aan de achterkant uit. Ervan uitgaande wel dat ze fatsoenlijk werken... Verder weinig tot geen obstructies te zien. De houten kast is op maat (?) open gemaakt.zodat de fan aan de achterkant en de PSU hun warmte af kunnen voeren.
De houten kast zelf lijkt me geen probleem (zeker als ik mijn geïsoleerde FD DEf R3 bekijk.) Ik verwacht binnen of buiten de kast weinig verschil, mits..de warmte er aan de achterkant ook echt weg kan (dus niet op 0,5 cm van de muur)
Ook qua cablemanagment kan het zeker erger.
Alleen dat fannetje (CPU?) aan de zijkant, ik zou deze eens vervangen voor een 120mm fan (check even de maat) en evt. de brackets aan de achterkant er nog uithalen..

My 2 cents is dat idd de GPU toch nog (vol) stof zit icm dat het sowieso een heethoofd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 05-08-2012 19:19 ]

Hi Ha Hopjesvla

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:52

H.Boss

Hugo Boss

Misschien wordt het tijd om een andere koeler te monteren op de videokaart ? En eventueel een andere kast met betere airflow mogelijkheden. Bijv. een Antec 300 en voor de rest een leuk videokaartje.

Want 85 idle is gewoon extreem veel. En stressed 108 graden is ook veel te veel.

AMD overdrive is om eventueel je temp af te lezen, videokaart over te klokken en fansnelheid aan te passen.

Stresstest kan eventueel met Furmark. Dan stressed die hem tot de max. Maar dat zou ik nu niet doen, omdat die veel te heet wordt en je dalijk je videokaart beschadigt.

Bij jou zit de intake gewoon erg vervelend geplaatst. Die zit vooraan aan de bovenkant, dus richt die niet op de videokaart, maar meer op de voeding/cpu cooler. Dus komt de videokaart niet in je airflow terecht.

Zoiezo zou ik zorgen dat de outtake fan voldoende warmte uit de kast blaast.

[ Voor 14% gewijzigd door H.Boss op 06-08-2012 00:18 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• dutchbastard
Hopjesvla79 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 19:17:
De houten kast is op maat (?) open gemaakt.zodat de fan aan de achterkant en de PSU hun warmte af kunnen voeren.
De houten kast zelf lijkt me geen probleem (zeker als ik mijn geïsoleerde FD DEf R3 bekijk.) Ik verwacht binnen of buiten de kast weinig verschil, mits..de warmte er aan de achterkant ook echt weg kan (dus niet op 0,5 cm van de muur)
Ook qua cablemanagment kan het zeker erger.
Alleen dat fannetje (CPU?) aan de zijkant, ik zou deze eens vervangen voor een 120mm fan (check even de maat) en evt. de brackets aan de achterkant er nog uithalen..

My 2 cents is dat idd de GPU toch nog (vol) stof zit icm dat het sowieso een heethoofd is.
Inderdaad de kast is op maat open gemaakt. En zoals de kast nu staat, staat ie verder dan 0.5 cm van de muur af :p. Dat fannentje in de zijkant is volgens mij bedoelt voor de GPU niet cpu (daar hebben we een koelblok + fan). En het rooster waar de kleine fan voor hangt is lengte 14 cm en 10 cm. Dat betekent dat bevestigen lastig word (of je moet zelf gaan zitten boren, heeft niet mijn voorkeur).
En met brackets neem ik aan de stalen plaatjes onder de vk, dat heb ik inmiddels gedaan.

En dat de GPU zelf vol stof zit betekent dat ik de GPU uit elkaar moet gaan halen? Neem van aan wel.
Ben er een beetje huiverig over om dit te doen. Krijg je dingen zoals: "Waar kwam dat onderdeeltje ook alweer vandaan ?" :)

• Hopjesvla79
Ik neem aan dat je met 14 en 10 cm de 2 verschillende roosters bedoelt? (ik bedoelde trouwens met het fannetje, het type fan, volgens mij afkomstig van een CPU, de CPU zelf heeft een goede koeler erop zitten)

Als ik het goed zie zitten er bij het bovenste 6 hoekige rooster 4 ronde schroefgaten. Daar kan dus een 10mm fan op bevestigd worden en is daar dus ook voor bedoelt (optioneel dan he)

Met de brackets bedoelde ik idd de brackets ;-)

De GPU zelf zou ik niet uit elkaar gaan draaien, maar even uit de computer, van het moederbord halen om hem zo even fatsoenlijk schoon te krijgen . Uiteraard wel wanneer de computer niet aan staat en van de stroom af is....

Hi Ha Hopjesvla

• dutchbastard
Het bovenste rooster is 10 bij 10 en zit ter hoogte van CPU dus niet erg bruikbaar voor de GPU. Onderste rooster is 14 bij 10 cm.
Het zou best kunnen dat het type een CPU fan is, ben zelf niet zo'n expert erin.
Misschien is het inderdaad een idee om op het bovenste rooster een 10cm fan te plaatsen die de warmte wegzuigt uit de kast (ook de lucht onder de grafische kaart).

Ik zal de GPU zelf er maar eens uithalen en schoonmaken.

• Hopjesvla79
dutchbastard schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 20:11:

Misschien is het inderdaad een idee om op het bovenste rooster een 10cm fan te plaatsen die de warmte wegzuigt uit de kast (ook de lucht onder de grafische kaart).
Juist!

Hi Ha Hopjesvla

• dutchbastard
De grafische kaart zit zeer vast, ik heb hem toch zo goed mogelijk schoon kunnen maken.
Verder heb ik nu alle brackets weggehaald om te kijken of het daar beter van wordt en de fan aan de zijkant niet aangesloten om te kijken of dat misschien beter is (want hij blaast koude lucht aan terwijl je daar eigenlijk de warme lucht weg wilt zuigen).

• Hopjesvla79
Heb je de kaart er dan wel uit gekregen? Je weet dat dit soort kaarten vast behoren te zitten? En dat je een 'klemmetje' op het MB even moet loswippen om de kaart eruit te krijgen?
Verder zou ik die extra fan lekker laten zitten, extra koele lucht die wordt ingeblazen wordt dan via de fan aan de achterkant weggezogen

Hi Ha Hopjesvla

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
installeer ff msi afterburner en laat de gpu fan wat harder blazen. (je kan er ook een mooi profieltje maken op temperatuur).

Als hij vrij van stof is, dan zal de vga koeler in deze kast echt gemakkelijk genoeg zijn.
Maakt hij dan teveel lawaai, zorg dan dat je een vrij stille (maar wel 1 die een beetje waait) 12/14cm fan zo positioneert dat hij vanaf zijkant of onderkant direct op de videokaart blaast (5/10cm afstand), dit kan wel een graad of 5/10 schelen.

Die fan in de zijkant van je kast blaast nu ook direct op de vga? die idd omdraaien en laten blazen op de vga kan ook al wel helpen, al ziet hij er wat klein en lawaaiig uit. blaast hij er niet direct op, dan is hij vrij nutteloos daar.

wat ook nog wel kan helpen is de 4 schroefjes die direct op de gpu van de vga drukken een beetje strakker aandraaien (als dat kan en voorzichtig ofc). Het zijn van die schroeven met veertjes zo te zien, werkt nooit echt ideaal.
Mooiste zou zijn ze losdraaien, overal een ringetje bij op doen (let op ze mogen wel van metaal zijn, maar dan niet te groot zodat ze iets anders op de kaart raken!!), op die manier kan je de schroefjes wat strakker draaien.

suc6

Nukezone FTW

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-02 13:47
Als je nog nooit een graka uit een PC hebt gehaald moet je zeker niet over waterkoeling gaan denken. Bovendien zal het in dit geval voordeliger zijn om te upgraden. Maar even met de compressor uitspuiten doet vaak wonderen. In combinatie met wat hierboven allemaal vermeld is zou je een aardig eindje moeten komen.

Succes

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
3XPER7 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:23:
[...]

TDP en het verbruik van een 7850 piekt op 105W dus dat is te overzien
Cpu is prima in orde een hete kast maakt niet heel veel uit zolang er een goede koeler op zit en een gpu kan heel wat hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door maarten12100 op 06-08-2012 03:32 ]

• dutchbastard
Hopjesvla79 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 00:16:
Heb je de kaart er dan wel uit gekregen? Je weet dat dit soort kaarten vast behoren te zitten? En dat je een 'klemmetje' op het MB even moet loswippen om de kaart eruit te krijgen?
Verder zou ik die extra fan lekker laten zitten, extra koele lucht die wordt ingeblazen wordt dan via de fan aan de achterkant weggezogen
Ja, ik weet van het klemmetje op het moederbord. Het probleem zat bij de vga die zat vast met een plaatje wat lijkt op een bracket. Alleen kon de VGA er door heen en eraan vastgeschroefd worden (ik heb er een foto van gemaakt).
Het is dus gelukt om hem er uit te halen. Wat blijkt in de fan op de kaart zat een beetje stof en in de kanaaltjes over kaart zitten vol met stof. Zelfs met de compressor is er niet uit te halen daarom maar met een draadje aan het ploeteren geweest en zo goed mogelijk er alles uitgehaald. Hij loopt nu standaard alsnog 82 maar misschien met veel te rekenen dat hij zich goed houd.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Welke voeding heb je nu trouwens? Dat moet je eerst even weten, voordat je eventueel gaat upgraden. Graag merk en type vermelden, of een foto van het labeltje maken.
Je hebt nu 1x 120 mm voorin en 1x 120 mm achterin? Zet er als het kan nog vooraan onderin eentje bij, die kan dan mooi op de videokaart blazen.
Daarbij kun je de kabels ook wat beter wegwerken, bijvoorbeeld door ze met tape tegen de moederbordplaat aan te plakken. Dit ziet er al een stuk beter uit en het verbetert ook je airflow.
Succes! :)

[ Voor 21% gewijzigd door MartijnLoarne op 08-08-2012 16:57 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 15:06
Een beetje inlezen kan geen kwaad probeer eens
COOLING FAQ hier op tweakers.
Vooral het eerste gedeelte over luchtkoeling en de airflow.

• dutchbastard
MartijnLoarne schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:53:
Welke voeding heb je nu trouwens? Dat moet je eerst even weten, voordat je eventueel gaat upgraden. Graag merk en type vermelden, of een foto van het labeltje maken.
Je hebt nu 1x 120 mm voorin en 1x 120 mm achterin? Zet er als het kan nog vooraan onderin eentje bij, die kan dan mooi op de videokaart blazen.
Daarbij kun je de kabels ook wat beter wegwerken, bijvoorbeeld door ze met tape tegen de moederbordplaat aan te plakken. Dit ziet er al een stuk beter uit en het verbetert ook je airflow.
Succes! :)
Bedoel je dit?

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 13:24
Als je in de buurt van haarlem woont heb ik nog wel een 4850 liggen, kan je voor niks komen ophalen :P

PSN: Deltoidius

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 15:06
Die grote zwarte op de voeding in je kast.
die sticker die aangeeft hoeveel watt dat ding aankan

• marquis
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zie dat je onderin je kast aan de voorkant nog ruimte heb voor een fan. Daar zou ik zeker een fan plaatsen. In het midden aan de voorkant zie ik wel een fan zitten, deze heeft vrijwel geen nut voor je graka. Je kunt de airflow op de volgende manier bekijken:
Trek een lijn tussen je fan die naar binnen blaast en de fan die weer de lucht uit de kast haalt. Deze moetaltijd schuin omhoog gaan. Waarom? Warme lucht stijgt. Normaal is het zo:
Lucht komt naar binnen, stijgt in de kast en wordt bovenaan in de kast weer afgevoerd.
(zie http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/26003.pdf bladzijde 2)

Plaats eens een fan onderin je kast (moet wel naar binnen blazen), aan de voorkant en kijk dan eens hoe het met de temp staat.

Edit hieronder: Het gaat mij ook niet om de proc, die is niet warm. Maar om de grafische kaart. De warmte van de grafische kaart wordt, naar mijn mening, niet goed afgevoerd, maar ook niet met nieuwe frisse lucht gevoed. Als deze airflow verbeterd wordt, zal ook de grafische kaart wat koeler worden.

En idd, de koelribben van de kaart schoonmaken wil ook wel eens helpen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door marquis op 08-08-2012 20:55 . Reden: aanvulling voor hieronder. ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
Stuit toevallig op dit topic... Zie een hoop berichten maar het wordt er niet altijd duidelijk erop...

Als je goed kijkt zie je dat hdd tussen de 29 en 34 graden zit. De kast zelf wordt dus niet te warm. Meer fans in je kast plaatsen lijkt me dan ook niet de oplossing (krijg je alleen maar turbulentie en herrie van).

Het is wel erg jammer dat je de verkeerde kant van de grafische kaart hebt gefotografeerd.

Maar aangezien het een 4850 is vermoed ik dat er een blower op zit...
Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/news_images/2008/05/amd-radeon-hd-4850-pictured/amd4850-1.jpg

Ik vemoed dan ook dat dat stof de oorzaak is, en dan om precies te zijn tussen de fan en de koelribben. Een blower ziet er van binnen namelijk zo uit. (Negeer de 12cm fan erbovenop... ).

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/4122/img0969.jpg

Wat er kan gebeuren is dat bij lang niet schoonmaken stof in de ribbels vast komt te zitten. In het ergste geval is het vettige stof en dat gaat er lastig tussen uit. Ik heb ook weleens meegemaakt dat er een heuse barricade van stof aan de kant van de fan zat waardoor er gewoon geen lucht meer door de heatsink heen kon.

Zit er inderdaad stof in dan wil de kracht van een fietspomp nog weleens helpen :+ . Mocht de deksel makkelijk verwijderbaar zijn (4 schroeven) dan is dat natuurlijk een goede oplossing. Vaak is het echter gelijmd en dan zou ik er niet aan beginnen.

Wil je testen of het echt de gpu is waardoor je pc uitvalt, download dan msi afterburner en installeer het meegeleverde "kombustor". Druk vervolgens in msi afterburner op de K om de gpu stress test te starten. Valt de pc uit bij een bepaalde temperatuur van de gpu dan weet je zeker dat hier het probleem zit.

Dit lijkt me belangrijk aangezien (zoals vermeld) 90 graden voor een gpu geen probleem hoeft te zijn.

edit: Dit is overigens een leuke kaart om hem te vervangen: pricewatch: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 08-08-2012 20:49 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• dutchbastard
sdk1985 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:45:
Stuit toevallig op dit topic... Zie een hoop berichten maar het wordt er niet altijd duidelijk erop...

Als je goed kijkt zie je dat hdd tussen de 29 en 34 graden zit. De kast zelf wordt dus niet te warm. Meer fans in je kast plaatsen lijkt me dan ook niet de oplossing (krijg je alleen maar turbulentie en herrie van).

Het is wel erg jammer dat je de verkeerde kant van de grafische kaart hebt gefotografeerd.

Maar aangezien het een 4850 is vermoed ik dat er een blower op zit...
[afbeelding]

Ik vemoed dan ook dat dat stof de oorzaak is, en dan om precies te zijn tussen de fan en de koelribben. Een blower ziet er van binnen namelijk zo uit. (Negeer de 12cm fan erbovenop... ).

[afbeelding]

Wat er kan gebeuren is dat bij lang niet schoonmaken stof in de ribbels vast komt te zitten. In het ergste geval is het vettige stof en dat gaat er lastig tussen uit. Ik heb ook weleens meegemaakt dat er een heuse barricade van stof aan de kant van de fan zat waardoor er gewoon geen lucht meer door de heatsink heen kon.

Zit er inderdaad stof in dan wil de kracht van een fietspomp nog weleens helpen :+ . Mocht de deksel makkelijk verwijderbaar zijn (4 schroeven) dan is dat natuurlijk een goede oplossing. Vaak is het echter gelijmd en dan zou ik er niet aan beginnen.

Wil je testen of het echt de gpu is waardoor je pc uitvalt, download dan msi afterburner en installeer het meegeleverde "kombustor". Druk vervolgens in msi afterburner op de K om de gpu stress test te starten. Valt de pc uit bij een bepaalde temperatuur van de gpu dan weet je zeker dat hier het probleem zit.

Dit lijkt me belangrijk aangezien (zoals vermeld) 90 graden voor een gpu geen probleem hoeft te zijn.
Hallo sdk1985,
Om te bewijzen dat het echt me grafische kaart is:
http://imageshack.us/clip...0hknfcvoputexrcatdit.mp4/
Hier topte me grafische kaart 103 totdat ik het wel genoeg vond (ik kon niet kijken of mijn computer uitviel want was het natuurlijk aan het recorden).
Het is ook niet superkwaliteit maar als je fullscreen kijkt valt het te zien.

En de koelblok is voor de processor niet de videokaart (is nu ook schoongemaakt). Alles is nu van stof ontdaan. Alleen ik heb nog het vermoeden dat er enkele 'luchtkanaaltjes' dicht zitten van de graka. Ik heb de kaart al met een compressor behandeld en de stof zo goed met een ijzerdraadje eruit proberen te halen.
Inderdaad de kaart bevat een blower.
En om de deksel (van de graka neem ik aan) er van af te halen is me al eerder afgeraden/ de graka uit elkaar halen. Dit lijkt met zelf ook niet zeer handig.

• dutchbastard
marquis schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:31:
Ik zie dat je onderin je kast aan de voorkant nog ruimte heb voor een fan. Daar zou ik zeker een fan plaatsen. In het midden aan de voorkant zie ik wel een fan zitten, deze heeft vrijwel geen nut voor je graka. Je kunt de airflow op de volgende manier bekijken:
Trek een lijn tussen je fan die naar binnen blaast en de fan die weer de lucht uit de kast haalt. Deze moetaltijd schuin omhoog gaan. Waarom? Warme lucht stijgt. Normaal is het zo:
Lucht komt naar binnen, stijgt in de kast en wordt bovenaan in de kast weer afgevoerd.
(zie http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/26003.pdf bladzijde 2)

Plaats eens een fan onderin je kast (moet wel naar binnen blazen), aan de voorkant en kijk dan eens hoe het met de temp staat.

Edit hieronder: Het gaat mij ook niet om de proc, die is niet warm. Maar om de grafische kaart. De warmte van de grafische kaart wordt, naar mijn mening, niet goed afgevoerd, maar ook niet met nieuwe frisse lucht gevoed. Als deze airflow verbeterd wordt, zal ook de grafische kaart wat koeler worden.

En idd, de koelribben van de kaart schoonmaken wil ook wel eens helpen ;)
Ik was in het begin wat pessimistisch over het idee van een fan onderin de kast. Toch wilde ik het uit proberen.
Maar na een discussie, wees iemand mij erop dat de fan niet kan aanzuigen (zie buitenkant van de kast onder). Is het belangrijk voor blazen van de voorkant onder (richting achterkant) lucht aan te kunnen zuigen?
Het lijkt mij wel belangrijk.

En over de airflow: die gaat iets schuin naar beneden van voorkant naar achterkant (zoals te zien is hier gaat de airflow van links door koelblok en dan rechts de kast uit), hier is alleen weinig aan te veranderen omdat de kast zo gebouwd is ;( .

• marquis
In die laatste foto die je laat zien, zie je dat je voor je harde schijf (links boven) nog een mogelijkheid heb om een fan te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dreamsofthemind.com/foto/scaledtumb.jpg
Op dat punt doel ik. Dus niet aan de onderkant van je kast, maar onder aan de voorkant. Dan gaat je airflow van beneden naar boven.

[ Voor 14% gewijzigd door marquis op 10-08-2012 19:52 ]

• dutchbastard
marquis schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:34:
In die laatste foto die je laat zien, zie je dat je voor je harde schijf (links boven) nog een mogelijkheid heb om een fan te plaatsen.
[afbeelding]
Op dat punt doel ik. Dus niet aan de onderkant van je kast, maar onder aan de voorkant. Dan gaat je airflow van beneden naar boven.
Het spijt me maar dit was ook een slechte foto (want de bovenkant op het plaatje is in werkelijkheid de onderkant van de kast en ook de voorkant van de kast), maar achter dit 'gaas' zit de case met de aan en uitknop. Ik heb er nu foto's van gemaakt. Hopelijk maakt dit wat duidelijker. Verder heb ik een foto gemaakt van de voeding zoals bedoelt dit in verband met upgraden.

• marquis
Ja, maar dat had ik wel gezien (onderkant/bovenkant gebeuren), maar zit er aan de onderkant van het plastic voorfront toevallig geen opening? (kan ik op de foto net niet zien) Normaal is het zo dat als er een fan geplaatst kan worden (dat gaas zit er niet voor niets) er een opening zit om te zorgen dat de fan toch lucht krijgt.
Je moet de fan wel aan de binnenkant van de kast plaatsen, dus niet tussen je voorfront en kast.

[ Voor 17% gewijzigd door marquis op 12-08-2012 22:26 ]

Pagina: 1