Hallo beste tweakers,
Allereerst wil ik vertellen dat mijn computerkennis matig is
en dat dit mijn eerste post is.
Ik loop al jaren tegen het probleem aan van hitte en (nu voornamelijk bij mijn video kaart: ATI Radeon HD 4850).
Dit is destijds verholpen door installaties van een koelblok en meerdere ventilatoren (zie crappy telefoon foto's).
Verder zoals je kan zien staat de PC in een kast en hier is een gat in gezaagd.
Maar nu na geruime tijd begin ik weer last te krijgen van hitte door middel van gamen (wat anders
).
De computer loopt terwijl ik dit aan het schrijven ben 85 graden celsius (alleen aan het internetten) en tijdens gamen piekt hij 109 (speedfan en CPUID Hardware Monitor).
Mijn computer valt dan uit. Ik ben vrij zeker dat dit door de hitte komt van de grafische kaart. Dit gebeurt zelf bij de minder "trekkende" Team fortress 2. Ik heb al geprobeerd om alle stof te verwijderen in de kast alleen maakt dit nauwelijks verschil.Als ik ouderlijke toestemming krijg zal ik de computer kast naast de houten kast zetten wat hopelijk helpt bij aanzuigen van frisse lucht (waarschijnlijk niet veel).
Dus nu zit ik met een probleem:
Zal ik of een nieuwe videokaart kopen zodat ik ook mijn games mooier kan draaien en toch ook koeler zo ja welke?
Of zal ik het bij deze houden en bijvoorbeeld meer fans of waterkoeling erin bouwen en hoe dit te doen?
Aangezien ik weinig verstand heb van airflow binnen mijn computer is het niet handig om lukraak fans in te bouwen (destijds heeft mijn broer dat gedaan).
Waterkoelen heeft voor mij 2 nadelen: duur en lastigheid. Want als dat verkeerd gaat dan ben je verder van huis
.
Mijn voorkeur gaat nu naar een nieuwe videokaart, want dan ben ik waarschijnlijk van het gezeur af en kan ik alles mooier draaien
.
Aantal eisen (als ik de aanschaf wil doen):
Radeon HD 6850 of
Radeon HD 6870 .
Dit vanwege de hoge prijs/kwaliteit. De Radeon HD 6850 staat er voor $149.99 en de 6870 voor $159.99.
Waar mijn videokaart 285W verbruikt verbruiken de HD 6850 232W verbruikt en HD 6870 262W heeft dus de HD 6850 de voorkeur.
Kortom wat is de beste, verstandigste oplossing of hebben jullie nog andere suggesties voor een grafische kaart?
Mijn specs zijn:
Windows 7 Professional 84 bits (6.1, build 7601)
Grafische kaart: ATI Radeon HD 4850
Monitor: Samsung Syncmaster T220
Harde schijf: SAMSUNG HD642JJ ATA Device
moederbord: ACPI x64-based pc
Processor: Intel Core I7 CPU
Foto's:
Link.
Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb geleverd, zo niet vraagt het maar.
Allereerst wil ik vertellen dat mijn computerkennis matig is
Ik loop al jaren tegen het probleem aan van hitte en (nu voornamelijk bij mijn video kaart: ATI Radeon HD 4850).
Dit is destijds verholpen door installaties van een koelblok en meerdere ventilatoren (zie crappy telefoon foto's).
Verder zoals je kan zien staat de PC in een kast en hier is een gat in gezaagd.
Maar nu na geruime tijd begin ik weer last te krijgen van hitte door middel van gamen (wat anders
De computer loopt terwijl ik dit aan het schrijven ben 85 graden celsius (alleen aan het internetten) en tijdens gamen piekt hij 109 (speedfan en CPUID Hardware Monitor).
Mijn computer valt dan uit. Ik ben vrij zeker dat dit door de hitte komt van de grafische kaart. Dit gebeurt zelf bij de minder "trekkende" Team fortress 2. Ik heb al geprobeerd om alle stof te verwijderen in de kast alleen maakt dit nauwelijks verschil.Als ik ouderlijke toestemming krijg zal ik de computer kast naast de houten kast zetten wat hopelijk helpt bij aanzuigen van frisse lucht (waarschijnlijk niet veel).
Dus nu zit ik met een probleem:
Zal ik of een nieuwe videokaart kopen zodat ik ook mijn games mooier kan draaien en toch ook koeler zo ja welke?
Of zal ik het bij deze houden en bijvoorbeeld meer fans of waterkoeling erin bouwen en hoe dit te doen?
Aangezien ik weinig verstand heb van airflow binnen mijn computer is het niet handig om lukraak fans in te bouwen (destijds heeft mijn broer dat gedaan).
Waterkoelen heeft voor mij 2 nadelen: duur en lastigheid. Want als dat verkeerd gaat dan ben je verder van huis
Mijn voorkeur gaat nu naar een nieuwe videokaart, want dan ben ik waarschijnlijk van het gezeur af en kan ik alles mooier draaien
Aantal eisen (als ik de aanschaf wil doen):
- Ik wil ongeveer 200 eurie max spenderen.
- Voor de prestaties wil ik vooral dat ik een tijd vooruit kan (dus bijvoorbeeld bf3 nu op hoog kunnen spelen).
- De kaart moet qua beeldkwaliteit 1680x1050 aankunnen.
- Geluid maakt met niet erg uit zolang het geen orkaan is (draag vrij vaak koptelefoon en waarneer ik speakers gebruik zet ik geluid hard genoeg).
- Hitte (en ook dus ook stroomverbruik want stroom=hitte) is dus de belangrijkste eis aangezien het hier bij mijn huidige kaart verkeerd gaat.
- Overclocken ga ik toch niet doen vanwege dus de hitte.
- En deze grafische kaart moet compatibel zijn met mijn andere onderdelen.
Radeon HD 6850 of
Radeon HD 6870 .
Dit vanwege de hoge prijs/kwaliteit. De Radeon HD 6850 staat er voor $149.99 en de 6870 voor $159.99.
Waar mijn videokaart 285W verbruikt verbruiken de HD 6850 232W verbruikt en HD 6870 262W heeft dus de HD 6850 de voorkeur.
Kortom wat is de beste, verstandigste oplossing of hebben jullie nog andere suggesties voor een grafische kaart?
Mijn specs zijn:
Windows 7 Professional 84 bits (6.1, build 7601)
Grafische kaart: ATI Radeon HD 4850
Monitor: Samsung Syncmaster T220
Harde schijf: SAMSUNG HD642JJ ATA Device
moederbord: ACPI x64-based pc
Processor: Intel Core I7 CPU
Foto's:
Link.
Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb geleverd, zo niet vraagt het maar.