Toon posts:

i7 3820 VS 3930

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben van plan een nieuwe computer samen te stellen. Nu moet ik de afweging maken tussen een i7 3820 en een 3930 (4vs6 core). Brengt deze 3930 aanzienlijke prestatie verbeteringen met zich mee ten opzichte van de 3820, aangezien de prijs bijna het dubbele is. Het gaat mij in het bijzonder om hoe Battlefield 3 overweg gaat met deze extra 2 cores. Naast dit spel ben ik van plan games te gaan spelen als, far cry 3, assassinscreed 3, grand theft auto 5, crysis 3 en medal of honor warfighter. Ik snap dat bepaalde games hier beter mee overweg kunnen dan anderen.
Dus mijn vraag, wat is de prestatie winst van een 3820 naar een 3930 bij Battlefield 3
en weet iemand goede sites om per spel te kunnen bekijken hoe zij over gaan met deze processoren.

Hartelijk dank aan diegenen die naar mijn vragen willen kijken.
Bij voorbaat dank,

Inpenetrable

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien je vooral wil gaan gamen, is een i7 sowieso niet de way to go en kun je beter voor de i5 3570 gaan. Scheelt je veel geld, voor net wat meer performance in gaming. Verder zijn natuurlijk met Google genoeg reviews te vinden met hier en daar een round-up.

De hyperthreading die de i7 biedt schijnt in veel games zelfs nadelig te werken als het gaat om performance.
Neem ook even reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2012 door, dit is de best buy guide van het high end gaming systeem.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2012 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,
Ik zoek eigenlijk naar een processor voor op het 2011 socket. Ik denk zelf dat over een paar jaar het 1155 socket niet of nauwelijks nog gebruikt wordt voor high end processoren. Hierdoor wil ik graag de nieuwste basis hebben, waarmee ik later gemakkelijk kan upgraden als er iets vervangen moet worden.
Wat betreft overzichtelijke en duidelijke reviews en benchmarks heb ik niet veel recents kunnen vinden. De meeste sites maakten een review van hardware die geschikt was voor battlefield 3 toen deze nieuwere processoren nog niet uit waren.

Iemand nog informatie? ik hoor het graag

Waarom zou Tweakers aanbevelen bij de aankoop van een gamesysteem bij een 1155 socket te blijven?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 14:12 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:25
de enige reden om op socket 2011 te gaan zitten is om die sixcore te kunnen gebruiken, of omdat je idioot veel ram in je systeem wilt. "de nieuwste basis voor eventuele upgrades" is niet echt hoe het werkt bij intel, ze hebben nu 2 sockets naast elkaar, de 1155 voor low tot high end, en 2011 voor highend en hoger. het 2e platform is gewoon een stuk duurder voor de performance die je krijgt, maar de mogelijke limiet is hoger.

de nieuwste moederborden zijn trouwens de Z77 borden op socket 1155.

ik zou een keuze maken tussen socket 1155: 3570K, 3770K of de socket2011 3930K. Kijk je naar price/performance dan zijn de 1e 2 processoren beter. Wil je sneller dan een quad dan kan dat met die sixcore, anderhalf maal sneller tegen meer dan 2x de prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 03-08-2012 14:14 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als ik de prijs van de i7 3930 bekijk in de pricewatch (pricewatch: Intel Core i7 3930K Boxed) dan kun je voor dat geld beter een Z77 plank kopen met een i5 3750(K), uiteindelijk net zo duur uit als de CPU alleen en je hebt er denk ik véél meer profijt van.

Verwijderd

Topicstarter
Haarbal,
Ik wil alleen die 6 core als battlefield 3 er op dit moment al aardig wat profijt van heeft en gebruik van maakt. Verder heb ik geen obsessie om perse een sixcore te gaan gebruiken. Ik ga 8 ram aan geheugen aanschaffen dus dat valt wel mee.
Bedankt voor je uitgebreide reactie maar ik vraag mij af waar je het op baseert dat Intel deze twee platformen naast elkaar up-to-date blijft houden en niet straks het 1155 socket linkst laat liggen. Ze kunnen er namelijk een slaatje uit slaan door straks alle (intensieve) gamers te dwingen een socket 2011 bord te kopen als ze gebruik willen maken van de nieuwste intel processoren die dan wellicht alleen werken met 2011.

Als ik voor het 1155 socket ga, dan ga ik denk ik voor de 3570K. Volgens mij is het verschil tussen de 3570 en de 3770 net zo klein als i5 2500k vs i7 2600k waar de meesten ook voor de goedkopere variant gingen.

CptChaos. De i5 3750 K heb ik niet kunnen vinden in de pricewatch. Bedoel je de 3770K?

• haarbal
hij bedoelt de 3570K die je zelf al aanhaalt.

Een 3570K zal niet zo snel de beperkende factor zijn in battlefield 3, zeker met een leuke overclock. alleen als je met een snelle videokaart op erg lage resoluties speelt.

[ Voor 0% gewijzigd door haarbal op 03-08-2012 14:58 . Reden: typo ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik wil alleen die 6 core als battlefield 3 er op dit moment al aardig wat profijt van heeft en gebruik van maakt.
Zou je dit kunnen onderbouwen, want ik dacht dat quad-core ondersteuning voor games tot nu toe de max is

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het is niet opeens dat je spelervaring opeens omslaat met een hexacore.

Verwijderd

Topicstarter
Haarbal,
Het gaat mij niet om de hoogste fps of wat dan ook. Het gaat mij erom om het spel vloeiend te kunnen spelen in welke spelsituatie dan ook met de (nagenoeg) hoogte settings. Hoeveel bommen er ook af gaan en hoeveel glas er ook wordt versplinterd.
Een vriend heeft een tijd geleden een i5 2500k en 2x 560ti. Het loopt vloeiend op de hoogste settings.
Zat zelf te denken aan een enkele MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC, waarbij ik dan later eventueel nog een 2de kaart naast kan kopen.
Die Asus GTX670-DC2T-2GD5 uit de best buy guide vind ik toch wel prijzig..

El_Jay, ik dacht dat Battlefield 3 quad core of hoger had aanbevolen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 14:47 ]

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:42
Ik zou gewoon voor die 3820 gaan, omdat ik zelf met mijn i7 920 stock nog niet eens lagg heb gehad op ultra met een GTX 670. Dus bespaar je dat geld en steek dat maar fijn in een snellere gpu. Ik denk dat je daar wel wat blijer mee bent ;)

• eL_Jay
Ze raden een quad-core aan, maar voor zover ik weet is er geen specifieke ondersteuning om multitreaded hexa en octocores aan te sturen (m.a.w. worden er toch maar 4 cores door BF3 benut)

(please correct me if I'm wrong)

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:46:
Haarbal,
Het gaat mij niet om de hoogste fps of wat dan ook. Het gaat mij erom om het spel vloeiend te kunnen spelen in welke spelsituatie dan ook met de (nagenoeg) hoogte settings. Hoeveel bommen er ook af gaan en hoeveel glas er ook wordt versplinterd.
Een vriend heeft een tijd geleden een i5 2500k en 2x 560ti. Het loopt vloeiend op de hoogste settings.
Zat zelf te denken aan een enkele MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC, waarbij ik dan later eventueel nog een 2de kaart naast kan kopen.
Die Asus GTX670-DC2T-2GD5 uit de best buy guide vind ik toch wel prijzig..

El_Jay, ik dacht dat Battlefield 3 quad core of hoger had aanbevolen.
Nou, als je de GTX670 wat prijzig vindt en je wel enkele honderden euro's meer wilt uitgeven aan je processor, dan lijkt het mij dat je prioriteit verkeerd ligt als je wilt gamen.
Zoek maar eens wat benchmarks op wat de processor doet met het 'vloeiend' spelen en je GPU. Je geeft aan niet voor max fps te gaan, maar voor 'vloeiend' spelen moet je gewoon een zo hoog mogelijke fps krijgen.

Koop een 3570 of 3770 en spendeer het geld wat je overhoud aan je videokaart. Beter een snellere GPU dan CPU voor te gamen.

Vette shit!

• haarbal
eL_Jay schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:50:
Ze raden een quad-core aan, maar voor zover ik weet is er geen specifieke ondersteuning om multitreaded hexa en octocores aan te sturen (m.a.w. worden er toch maar 4 cores door BF3 benut)

(please correct me if I'm wrong)
battlefield schaalt prima naar 6 cores. het is meer dat die 3570K al dusdanig snel is dat in 9 van de 10 gevallen de gpu de bottleneck is.

als je op nagenoeg de hoogste settings wil draaien met een 7850 dan ben je 100% gpu limited en is er dus niks mis met een 3570K.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:32:
CptChaos. De i5 3750 K heb ik niet kunnen vinden in de pricewatch. Bedoel je de 3770K?
Ik bedoelde de 3570, 37xx is i7, zie pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed. Het is de CPU die genoemd is in de Best Buy Guide die ik eerder al linkte.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2012 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haarbal, zou je we nog op terug willen komen dat je dacht dat intel beide platformen naast elkaar zou blijven gebruiken? Zie ook mijn bericht die ik Geplaatst had op vrijdag 03 augustus 2012 14:32 (over 1155 en 2011 platformen)
maar een 7850 is in dat geval dus de bottleneck (als je met een 3570k speelt). Het was trouwens een foutje ik bedoelde de Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5. Is de videokaart in dat geval nog steeds de bottleneck?

Bamboombots, en u/jij adviseert mij weer een hexacore haha =P wordt wel ingewikkeld zo hè.

El Jay, bedankt, dan ga ik daar maar vanuit.

R.E., oke, dan ga ik daar mij nu op richten. Wel jammer dat ik nog niet weet of Intel in de toekomst de 1155 lijn up-to-date blijft houden voor high end gamers want dan kan ik het 'hoofdstuk' processor toch nog niet helemaal afsluiten.

Ik heb overigens in mijn huidige desktop een 3gb ddram 2. een 5850 en een 3.16ghz dual core zitten. Waar de processor dus de bottleneck op den top is, het ram geheugen te wensen overlaat en videokaart ook aan vervanging toe is na in het verleden de zijn geplaatst in plaats van mijn oude 4870.

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe, ik wordt echt op andere gedachten gebracht met de waardevolle informatie van jullie.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik krijg de indruk dat de TS zich doodstaart op het feit dat hij wellicht over 4 jaar een nieuwe processor wil, en dat die er dan niet meer is voor zijn 1155 socket, en waarschijnlijk wel voor zijn 2011 socket.
Als zijn denkwijze zo is, dan is het erg moeilijk een dergelijk waanidee uit zijn hoofd te krijgen.

Laat ik het zo stellen. Als ik naar de historie kijk, dan kan een computer van 4 jaar oud eigenlijk bijna nooit fatsoenlijk worden ge-upped dmv een processor upgrade. Het snelst verouderd (hedendaags) de chipset. Zodadelijk komt bijv SATA3 uit en dat maakt maakt alle moederborden dan weer gelijk verouderd.

Als je high-end zit, wil je bovendien na 3 jaar weer high end, en dan zal je toch echt je moederbord, geheugen, ssd en processor en graka moeten vervangen.

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:42
Ik adviseer je geen hexa core ;) Wat ik wil zeggen is dat je beter een quad core kan gaan halen, dus een 3820, 3570K of een 3770k, omdat ik met mijn i7 920 quad core Battlefield 3 op ultra kan spelen zonder lagg met een GTX 670. Als jij namelijk een hexa core aanschaft ben je bakken met geld kwijt en je bespaart veel geld als je een quad core pakt die snel genoeg is. Dus dan kun jij met dat geld wat je bespaart hebt een snellere/duurdere videokaart halen en zoals R.E al zegt kun je beter een snellere gpu dan cpu pakken ;)

• eL_Jay
haarbal schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:01:
[...]

battlefield schaalt prima naar 6 cores. het is meer dat die 3570K al dusdanig snel is dat in 9 van de 10 gevallen de gpu de bottleneck is.

als je op nagenoeg de hoogste settings wil draaien met een 7850 dan ben je 100% gpu limited en is er dus niks mis met een 3570K.
Conform wat jij zegt zou B3 sneller moeten draaien op een AMD FX 8120 hexacore dan op een i5 2500/3570 quad-core? Lijkt me niet eerlijk gezegd, maar ik zie graag het tegendeel bewezen;)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-02 12:26

Koenvh

Hier tekenen: ______

eL_Jay schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:18:
[...]

Conform wat jij zegt zou B3 sneller moeten draaien op een AMD FX 8120 hexacore dan op een i5 2500/3570 quad-core? Lijkt me niet eerlijk gezegd, maar ik zie graag het tegendeel bewezen;)
Hij zegt dat de 7850 de bottleneck is, en dat de CPU goed is ;)

🠕 This side up

• haarbal
eL_Jay schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:18:
[...]

Jammer genoeg heeft battlefield 3 geen ingebouwde benchmarks en is de singleplayer zo onbenullig licht voor cpu's dat een singleplayer level niks zegt over een potje 64 man conquest.

http://www.hardocp.com/ar...play_performance_review/2

hier presteert de bulldozer verrassend goed, de fx8150 en 8120 hebben trouwens 4 modules van 2 cores, niet 6 cores.

in bijna alle andere spellen presteert de bulldozer dramatisch, battlefield is echt wel mooi multithreaded. Toen de open beta er was had iemand hier op tweakers ook een screentje gepost waarbij zijn 6 cores mooi gelijk belast werden. Je hebt dus echt wel wat aan die 6 cores als je niet ergens anders een bottleneck hebt zitten.

maar goed, tenzij je op lage resolutie draait is bij bijna iedereen de videokaart de bottleneck, een sixcore zou ik alleen overwegen bij dual gtx670 of 7970 en een 120hz fullhd scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 03-08-2012 15:34 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:56
Kwa processor platform:
De eerst volgende processor die uit gaat komen volgens de roadmaps die ik kan vinden is de Haswell en die komt op een LGA1150. Als ik naar het verleden kijk naar de LGA1366 heeft deze lange tijd relatief hetzelfde processoraanbod gehad. De echte upgrade op dit platform is nu de overstap naar LGA2011.
De tijden van LGA775 zijn nu inmiddels echt voorbij. Ik verwacht dat de volgende stap in het highest end platform toch ook weer een nieuwe LGA gaat krijgen.

Upgraden van alleen de processor na een periode van pak-en-beet 2 jaar is echt een illusie.

Vette shit!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor dit soort vragen is PMG niet bedoeld. Prestaties opzoeken kun je best zelf en de afweging of dat het waard is voor die prijs ligt bij... jou.

Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.