Windows blijft hangen op "Shutting down"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Wat frustrerend zeg, ik sluit me computer af maar windows blijft maar hangen op "shutting down". Ook in veilige modus blijft hij hangen en restarten doet hij wel gewoon normaal.

Ik heb werkelijk al van alles geprobeerd maar kom er maar niet uit wat het probleem is. Een reinstall van windows moest via windows zelf want bij het opstarten leest de pc niets via cd/dvd. Maar na deze reinstall werkt de boel ook niet. Het rare is dat ik vorige week mijn pc zelf heb samengesteld en in het begin alles dan ook nog werkte, alleen dit een paar dagen later dus niet meer zo was.

Ik heb ook al via event viewer gekeken en daar kom ik bij ctitical errors "Kernel Power" tegen.(dit is denk ik omdat ik de pc uit moet zetten met aan/uit knop?). Bij warning staat heel vaak "wininit". Eigenlijk iedere keer als ik de computer uit zet staat deze er.

Ik hoop echt dat iemand van jullie mij een oplossing kan geven, kom er namelijk met mezelf en google echt niet meer uit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat klinkt als een driver, service, applicatie of iets anders wat niet blijft hangen. Druk je hem nu gewoon uit? Dat kan wat van je critical powers verklaren.

Ga je drivers en je services eens na, en gooi er eens een virus/malware scan over heen.

Een simpele manier om de software uit te sluiten is even een opstart uit te voeren vanaf een Linux CD of USB drive.

Hoezo leest je PC niets van CD/DVD? De Windows DVD is gewoon bootable, hoor! Of heb je een online versie en slechts een sticker-licentie? Dan kan het aan de manier waarop je hem gebrand of de USB drive geimaged hebt liggen. Ik neem aan dat je zelf wel weet hoe je de EFI/BIOS in moet stellen om te booten vanaf removable media. Even een Linuxje uitproberen kan helpen.

Een enkel keer is dit een hardware probleem (vaak een schijf die niet wil parken, rot geheugen of een voeding die niet helemaal lekker is), dat sluit je echter ook uit met een ander OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Druk hem nu inderdaad gewoon aan en uit, lijkt me niet dat mijn pc daar iets beter van wordt.

Wat ik dus bedoel met dat hij niet via een cd boot, is dat het systeem de cd/dvd gewoon niet herkent. Eenmaal in windows herkent hij wel cd/dvd's en leest hij ze wel gewoon maar bij het opstarten dus niet. Het ligt ook niet aan de zelf gebrande opstartdvd want de legitieme van vista die ik nog heb wordt ook niet herkend. Ik zal er zo nog even een malware scan overheen gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, hoe heb je je SATA controller staan? Raid? IDE? AHCI? Die laatste is waarschijnlijk de beste optie.

Dat hij niet boot vanaf CD/DVD is erg erg gek, maar hey... gathering of Tweakers. Je zult je EFI wel goed hebben staan gok ik. Even een bootable USB er van maken is denk ik de makkelijkste optie als dat niet wil (hoe heb je uberhaubt ooit er een OS op gekregen trouwens, als je nog niet met bootable USB bent wezen werken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
virus/malware scan levert ook niets op.
sata controller heb ik eigenlijk niet aan gezeten, maar die staat op AHCI.
ik heb gewoon windows geinstalleerd met een zelf gebrande windows 7, en hiermee heb ik ook de reinstall gedaan. alleen deze reinstall lukte ook al niet meer via de bios en moest gewoon via windows zodat je een windows.old krijgt zegt maar ;) (sorry als ik onduidelijk ben maar heb niet erg veel verstand hiervan). dus van een echte clean install is geen sprake geweest.

EDIT: huh, ik heb zojuist de sata aansluiting van mijn dvd drive verplaatst en nu werkt het wel? van sata3 naar andere sata 3 connector dus dat is wel raar toch? ik ga nu echt een clean install doen en dan maar eens kijken of het boeltje wel goed af sluit.

EDIT: Clean install is m ook niet, misschien ander besturingssysteem proberen dan maar.

[ Voor 26% gewijzigd door devazox op 03-08-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dan zat je met je DVD Drive waarschijnlijk op een secundaire controller. Wat voor moederbord heb je eigenlijk? M'n persoonlijke ervaring is dat het, zeker driver-technisch, verstandig is om eerst zo veel mogelijk de chipset-eigen controller te gebruiker (de SATA poorten van de Intel/AMD Controller). Ook voor de harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Ik heb een Asrock Z77 Pro4-M. Ik had zowel de dvd-brander als de SSD op het rechts grijze blokje zitten. nu zitten ze allebei op een aparte blok. http://www.asrock.com/mb/photo/Z77%20Pro4-M(m).jpg

Ik ben benieuwd of de boel met Vista wel werkt.

EDIT: wat ik al dacht, met Vista precies hetzelfde probleem.
Alleen hier blijft shutting down niet hangen in het beeld, ik krijg nu link boven een wit streepje dat blijft knipperen.

Het heeft dus helemaal niks met de OS te maken maar gewoon met mijn computer, zal ik foto's maken van de kast zelf? dat ik misschien iets niet goed heb aangesloten? of ligt het aan me SSD?

ACPI instellingen : http://desmond.imageshack...803155305.jpg&res=landing

[ Voor 51% gewijzigd door devazox op 03-08-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nog simpeler: haal die hele optical uit je systeem en kijk of het dan nog steeds voorkomt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
optical? is dat het moederbord of wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
devazox schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:44:
Ik heb ook al via event viewer gekeken en daar kom ik bij ctitical errors "Kernel Power" tegen.(dit is denk ik omdat ik de pc uit moet zetten met aan/uit knop?). Bij warning staat heel vaak "wininit". Eigenlijk iedere keer als ik de computer uit zet staat deze er.
Je was op de goede weg. Bij het event staat een bron en een nummer. Kijk eens op http://www.eventid.net/ wat het zou kunnen zijn,

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
devazox schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 13:27:
optical? is dat het moederbord of wat bedoel je?
Is je cd/dvd drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Dat heb ik ook al geprobeerd maar dat helpt niet helaas. Waar zouden de mogelijkheden kunnen liggen? dan kijk ik nog even naar die dingen.

Alvast bedankt voor de hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
Probeer eens andere dvd drive in je pc te zetten en kijk of je dan wel met windows installatie dvd verder komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
Crossfire1987 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:14:
Probeer eens andere dvd drive in je pc te zetten en kijk of je dan wel met windows installatie dvd verder komt
De dvd-drive werkt gewoon, het enige probleem nu nog is dat de pc niet af sluit.
Nu doe ik dat door gewoon de aan/uit knop in te houden.

Wat wel raar is is dat bij restarten de computer wel eerst gewoon uit valt en daarna weer opnieuw aan gaat. Dus hij kan wel uit zichzelf uit, alleen de manier hoe ik wil werkt dus niet =(

edit: Oke pc doet heel eng nu.
ik zet hem af, en alle fans behalve eentje krijgen telkens een korte stroomimpuls. ik heb even een filmpje gemaakt http://www.4shared.com/vi...-2012-08-04-15-27-37.html
Zou het toch de voeding zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door devazox op 04-08-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
eindelijk ben ik eruit, CMOS reset deed het hem. heb dus ff de batterij van het moederbord eruit gehaald en terug erin gedaan. bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
Mooi!

Vergeet niet even een bios update uit te voeren en maak even een printscreen van het eventlog met de foutmeldingen. Het kan zijn dat je bord stuk is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devazox
bios update had ik eerder ook al gedaan, volgens mij waren er toen geen fouten ontdekt. ;)
ik zal straks weer een update doen en de eventlog hier posten!
Pagina: 1