HTPC - Homeserver of NAS?

Pagina: 1
Acties:

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik wil graag op een centrale plek al mn data, muziek, films en documenten opslaan en dit vanaf elke computer in mijn netwerk kunnen benaderen.

Voornamelijk zal het gebruikt gaan worden of films en foto's te kijken beneden in de huiskamer, maar ook om muziek mee te luisteren.
Ik heb op de 2de verdieping mijn pc staan waarmee ik download en wil de bestanden die ik download, direct op de centrale plek opslaan.

Wat heb ik dan nodig?
Zelf dacht ik aan een HTPC in de woonkamer (stil en energiezuining) waarop ik al mijn films, foto's en muziek zet, zodat ik daar altijd bij kan.
En de zaken die ik download wil ik dan direct op de htpc opslaan.

Enige nadeel, het liefst heb ik geen (draadloos) toetsenbord en muis in de woonkamer, maar hoe bedien je de htpc dan? Hoe selecteer je bv films of browse je door foto's die je op je tv wil zien?

Stop chasing the dream, you're already living it

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Afhankelijk van wat voor apparaten je hebt, zou je ook kunnen volstaan met een simpele netwerkhd/thinclient/schijf aan je router in de meterkast...

Ik heb bijv een bluray speler van Ynos...ownee, Sony met netwerkaansluiting die DLNA praat...daarnaast ook nog een tv die dit kan...

Als je ook zoiets hebt, heb je dus geen pc in je woonkamer nodig...

Sterker nog...jouw gewenste setup is wat ik nu heb en ik ga het omkatten naar wat ik net voorstel...

spoiler:
Ynos komt natuurlijk van Najib Amhali
YouTube: Najib Amhali heeft lol om afganen

[ Voor 14% gewijzigd door Mike2k op 03-08-2012 13:14 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 16:44

psy

Bediening bv door Dinovo mini
Afbeeldingslocatie: http://www.cnet.com/i/bto/20080104/lifestlyerichblog_540x360.JPG

HTPC is trouwens beperkt qua ruimte meestal kunnen daar niet zoveel schijven in.
Verder moet deze aanstaan als je vanaf je PC boven iets zou willen kijken.

[ Voor 53% gewijzigd door psy op 03-08-2012 13:44 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

als je even kunt wachten tot vanavond kan ik je mijn nieuwe setup doorgeven...wellicht heb je daar wat aan...

[ Voor 89% gewijzigd door Mike2k op 03-08-2012 13:45 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 12:03

The_Duke

ho gek!

allereerst moet je een HTPC helemaal niet willen bedienen met muis en toetsenbord, zet dat uit je hoofd want het is niet handig (spreek uit ervaring)
Wat je nodig hebt is een goed media portaal welke via een normale universele afstandsbediening of smartphone/tablet bestuurd kan worden, XBMC, Plex en Mediaportal zijn hier goede bekende voorbeelden van.

Ik gebruik zelf al een tijd PLEX naar volle tevredenheid. Het grote voordeel van Plex ten opzichte van de anderen is dat Plex werkt met een client en server kant, de client is dan je portaal en der server draait op een willekeurige pc op de achtergrond en verzameld al je films, muziek en foto's zodat deze netjes in de client worden weergegeven. Je kan dus bijvoorbeeld ook op je slaapkamer een kastje met Plex support neerzetten en zo je server bereiken.

alle info over Plex: http://www.plexapp.com/

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
ik heb nog wel even de tijd hoor, ben nu aan het inventariseren wat het beste voor mij is.

en dat de htpc aan moet staan wanneer ik boven op de pc's eea wil bekijken vind ik geen probleem. Die htpc zet ik dan in mijn audiomeubel en zet ik aan wanneer ik thuis ben en uit als ik naar bed ga.

edit: bedienen met mn smartphone is ook wel een dikke plus trouwens. (heb een galaxy S2)

[ Voor 13% gewijzigd door Qosmic op 03-08-2012 13:54 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 16:44

psy

Ik gebruik gewoon Mediacenter, werkt perfect. Maar er zijn wel meer van dat soort oplossingen. Plex kende ik dan weer niet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Ik gebruik al jaren XBMC (openelec) en ben hier enorm over te spreken. Goede configuratie mogelijkheden en veel werkt out-of-the box. Zelf heb ik een kleine htpc in de woonkamer staan en een server(tje) (oude pc met voldoende hdd's) voor de data opslag. Deze gaat via Wake-On-Lan aan als de htpc aangaat en valt uit om 01:00uur snachts (dan ga ik uiterlijk naar bed). Ideale combi vind ik!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 15:17
Ik draai ook XBMC, doet alles wat jij wil. XBMC draait bij mij op een pc in een HTPC behuizing waar nu 3 schijven in zitten (antec fusion remote black), inclusief display en afstandsbediening. Alles kan op het netwerk gewoon gevonden worden en op andere pc's zo nodig ook worden afgespeeld. De pc staat gewoon als een soort audio-component in het audio-tv-meubel. De CD speler en tuner heb ik weggedaan, omdat dit ook in de HTPC zit.

• JopieBadmutS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-10-2025
Qosmic schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:08:
*KNipPje*

Wat heb ik dan nodig?
Zelf dacht ik aan een HTPC in de woonkamer (stil en energiezuining) waarop ik al mijn films, foto's en muziek zet, zodat ik daar altijd bij kan.
En de zaken die ik download wil ik dan direct op de htpc opslaan.

Enige nadeel, het liefst heb ik geen (draadloos) toetsenbord en muis in de woonkamer, maar hoe bedien je de htpc dan? Hoe selecteer je bv films of browse je door foto's die je op je tv wil zien?
Het klinkt hetzelfde wat ik een jaar geleden wilde. Ik heb toen er voor gekozen om een HTPC te bouwen in een Silverstone Grandia GD06B. Die bied genoeg ruimte voor wat harde schijven en je kan hem zelf samenstellen zoals jij het wilt hebben.

Zoals de bovengplaatste posten al zeggen kan de meeste mediacentersoftware bediend worden met een telefoon of tablet. Toch kan in zulke gevallen alsnog een toetsenbord weleens handig zijn. Ook daar zijn leuke oplossingen voor. Ik heb zelf een Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) als toetsenbord in gebruik. Werkt op bluetooth en als je hem niet gebruikt leg hem gewoon in een kast ofzo.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:30

skoozie

SCSI

Ook even een duit in het zakje:
Mijn setup, mijn PC heeft alle documenten en hangt ook aan mijn TV. dmv XBMC speel ik muziek/films/foto's op de TV. In de slaapkamer staat een 2e pc die de bestanden van de "main PC" kan benaderen en via XBMC op de tv afspeelt. Dit bedien ik dmv Afstandbediening (Logitech One), wireless keyboard (Logitech KM400) en een App op mn telefoon, net waar ik zin in heb. Toch zou ik graag al mijn data verhuizen naar een NAS in Raid5, echter is dat gevoelsmatig.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-03 12:14
Ik heb "gewoon" een WD Mybook Live NAS in de meterkast staan en daar een nieuwe versie van Twonky opgezet die ook .mkv streamt naar m'n Samsung 32D5000 en dat is voor mij een ideale oplossing.

In combinatie met FeaturePackManager slinger ik nzb's die binnen gehaald moeten worden in de \Public\WWW\NZB\nzb map en wordt het automatisch gedownload, geparred, evt gerepareerd en uitgepakt. Die map indexeert Twonky automatisch en dan hoef ik er dus niets aan te doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Miglow op 03-08-2012 19:10 ]

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-03 09:31
wat ook handig is. ik heb een HTPC onder mijn tv staan. ik heb er 3 TB in dus wel voldoende ruimte dus heb geen nas of iets nodig. maar ik heb een toetsenbord en muis maar als ik een film of zo wil zien of muziek wil bedienen doe ik dat met mijn smartphone. ik gebruik unified remote. geweldige app.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Pagina: 1