[HTPC] Build met xbmc ter vervanging van dune base

Pagina: 1
Acties:

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:53
Hallo,

Ben van plan mijn hdi base 3.0 te vervangen door een htpc

Doel:
- Full bd playback
- 3d playback (ook full)
- audio afspelen zonder tv
- Bedienbaar met harmony one remote
- HD-audio is een must (heb begrepen dat dit enkel kan mits os windows is, dus openelec gaat niet?)
- Energie efficiënt, koel en stil
- Rechtstreeks booten in xbmc
- Evenwaardige audio en videokwaliteit als een dune base 3.0
- Aansluitbaar op de tv

Wat denken jullie van volgende build?

Processor: AMD A-8 3850 : 101 euro
Mobo: Asrock A75M : 55 euro
Voeding: Sea Sonic SS-400ES : 60,45 euro
Case: MS-tech MC-380 : 62,7 euro
RAM: Kingston HyperX 2x2gb ddr3 - 1600 Mhz CL9 : 27,7 euro
SSD: Crucial M4 64GB: 74 euro
BR drive: LiteOn Ihos104 : 48,7 euro

Total: 430 euro

Voor processor dacht ik nog aan de A6 3500 maar dacht dat een quad nog net beter was..., of merkje niet veel verschil, verschil in prijs is maar 30 euro

Voeding heb ik van xbmc forum gewoon overgenomen... Vroeg me ook af of het lichter mag/kon
anders lijkt me een bequiet 350 ook wel iets.

De case, ik keek ook naar Een silverstone Ml03b maar die had geen ab, en ik wil hem echt kunnen bedienen met mn harmony one, of zijn er nog andere mogelijkheden?

Br drive... Heb ik gewoon iets standaard genomen twijfel zelfs om gewoon een dvd drive te nemen in de plaats...(bedoeling is enkel om toch nog eens een cd af te kunnen spelen of nu en dan een game, anders heb ik helemaal geen drive meer)

Is dit alles. Beetje zuinig en redelijk koel?
Zit er nog geen standaard koeling bij?

Of kan ik net zo goed voor een asrock vision gaan? Of zijn ze gelijkwaardig?

• skank
Iemand?

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:30

CeesKees

I rest my Kees

Nou nou... U bent nogal ongeduldig.

Misschien op een van de andere fora waar u deze vraag hebt gesteld?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• skank
CeesKees schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:59:
Nou nou... U bent nogal ongeduldig.

Misschien op een van de andere fora waar u deze vraag hebt gesteld?
niet ongeduldig, maar wild om te beginnen :)

ook daar(xbmc forum) krijg ik geen antwoord op mn specifieke specs vraag....
vooral omtrent cpu en voeding en case

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
Met een A6 kan je in principe prima af, maar als de meer-prijs voor een A8 geen issue is, is dat wel de snellere van de 2.
Voeding volstaat, maar je zou denk ik wel met een kleinere af kunnen. 400 Watt ga je niet verstoken. 300 haal je volgens mij nog niet eens...
Wat betreft de case kan je ook een aparte IR-receiver nemen, of een losse unit zoals een iMon VFD of UltraBay.
Zelf heb ik er nog een DVD-drive in zitten die ik nog nooit gebruikt heb. Alles staat op de NAS, dus geen behoeft eraan. Je kan ook een externe drive nemen op USB en die aansluiten op het moment dat het nodig is. T.o.v een stand-alone DVD/BD-drive zijn ze niet echt stil te noemen, zelfs niet als je op lagere snelheden gaat draaien. Het wordt dan al wel beter, maar nog niet ideaal. In de praktijk zal je het nauwelijks gebruiken verwacht ik.

iRacing Profiel

• skank
kroegtijger schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:56:
Met een A6 kan je in principe prima af, maar als de meer-prijs voor een A8 geen issue is, is dat wel de snellere van de 2.
Voeding volstaat, maar je zou denk ik wel met een kleinere af kunnen. 400 Watt ga je niet verstoken. 300 haal je volgens mij nog niet eens...
Wat betreft de case kan je ook een aparte IR-receiver nemen, of een losse unit zoals een iMon VFD of UltraBay.
Zelf heb ik er nog een DVD-drive in zitten die ik nog nooit gebruikt heb. Alles staat op de NAS, dus geen behoeft eraan. Je kan ook een externe drive nemen op USB en die aansluiten op het moment dat het nodig is. T.o.v een stand-alone DVD/BD-drive zijn ze niet echt stil te noemen, zelfs niet als je op lagere snelheden gaat draaien. Het wordt dan al wel beter, maar nog niet ideaal. In de praktijk zal je het nauwelijks gebruiken verwacht ik.
Ik zie nu net dat er ook een a6 black diamond editie is 3670K, misschien neem ik die? net nog iets beter dan de gewone a6, en toch iets minder dan de a8

Een Be-Quiet Pure Power L7 300W zou dus een betere keuze zijn?

Ik lees ook dat het mobo CIR- aansluiting heeft, moet ik dan nog zo'n IR-receiver?
Welke case zou je dan nemen?

Voor de drive, goh jah, denk ook niet veel te gebruiken maar vrouwlief zou het wel handig vinden om bij gelegenheden toch nog iets te kunnen draaien... of ook al de kids een cd/dvd meebrengen of om games te installeren of eens een cd te luisteren... de vraag is dan, pak ik dan wel een brdrive of gewoon een dvd drive

• kroegtijger
skank schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:21:
[...]

Ik zie nu net dat er ook een a6 black diamond editie is 3670K, misschien neem ik die? net nog iets beter dan de gewone a6, en toch iets minder dan de a8
Ik kan niet je budget beoordelen, dus kan daar weinig nuttigs over zeggen, behalve dan dat alle2 de processoren prima de taak aankunnen die je voor ogen ehbt.
Een Be-Quiet Pure Power L7 300W zou dus een betere keuze zijn?
Tsja, nogmaals, wat is beter? Het is zuiniger en zelf heb ik iets meer vertrouwen in het merk Be-Quiet, maar da's een persoonlijke keuze. Die 400 Watt heb je in ieder geval niet nodig; met 300Watt moet je het ook al af kunnen, dus ja, dat lijkt mij beter... Maar als je plannen hebt om er later nog 4 HDD's en een dikke videokaart in te proppen, dan is 300Watt of zelfs 400Watt weer te weinig...
Ik lees ook dat het mobo CIR- aansluiting heeft, moet ik dan nog zo'n IR-receiver?
Welke case zou je dan nemen?
Ik ben zelf erg liefhebber van de iMon-hardware, dus óf een met een iMon Pad remote, of een waar je de ruimte in hebt om een iMon VFD of iMon UltraBay in kwijt kan. Bij mij zit alles in een Silverstone LC16M-case en die bevalt me perfect tot nu toe (zie http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=81&area=en)
Voor de drive, goh jah, denk ook niet veel te gebruiken maar vrouwlief zou het wel handig vinden om bij gelegenheden toch nog iets te kunnen draaien... of ook al de kids een cd/dvd meebrengen of om games te installeren of eens een cd te luisteren... de vraag is dan, pak ik dan wel een brdrive of gewoon een dvd drive
ook dat is weer budget-afhankelijk, maar als het 't toe laat, neem dan een BR-drive. Dan ben je ten minste compleet lijkt me

iRacing Profiel

• skank
@kroegtijger

Mooie case heb je !
Wauw, zal wel kostelijk zijn, bij mij staat hij uit het zicht, dus iets simpeler/lelijker mag :)

Geen plannen voor extra hdd (heb unraid server) of graka, dus die 300w be quiet zal het worden

Wat zit er nog van specs in jouw toestel , os?

[ Voor 9% gewijzigd door skank op 03-08-2012 16:37 ]

• kroegtijger
Bij mij draait het op een Asus M4A79T-Deluxe icm een Asus U3S6 controller met een 64GB SSD Sata III, 4GB DDR3 en een Phenom II 955-processor, met een XFX HD6570 passief gekoeld. Daarnaast zit er nog een TechniSat CableStar HD2 in met een AlphaCrypt CAM voor PVR. Draait allemaal op Windows 7 x64 icm XBMC v11 en voor TV-Backend draait MediaPortal. Er zit nu nog een 500Watt Zalman voeding in, maar die moet binnenkort nog eens vervangen worden voor een iets kleiner modelltje. Data staat op de NAS die over een gigabit-verbinding is aangesloten. Draait allemaal erg soepel

iRacing Profiel

• skank
Voorlopige build: graag reacties

Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/5052/htpcb.jpg

Vergeet ik nog iets qua kabels ofzo?
Zijn case fans nog nodig?

Twijfels nog over de case ...
Is dit zuinig en stil?

[ Voor 13% gewijzigd door skank op 03-08-2012 17:08 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24
Waarom de Dune Base de deur uit?
Afgezien van Full-HD 3D zie ik in je lijstje geen dingen staan die de Dune niet afhandelen kan.
Waarvan HD-audio met de Dune volgens mij beter gaat dan met een HTPC maar dat is mijn ervaring van een paar jaar geleden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

kroegtijger schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:29:
Tsja, nogmaals, wat is beter? Het is zuiniger en zelf heb ik iets meer vertrouwen in het merk Be-Quiet, maar da's een persoonlijke keuze.
Grappenmaker. Seasonic is echt een van de topmerken voor voedingen.
Een Be-quiet steekt er maar matig tegen af, maar ja dat zie je ook terug in het prijsverschil.

Seasonic heeft een draak van een website (de usa versie ziet er beter uit), maar dit is ook niet gek als je weet dat ze vroeger alleen voor andere merken produceerden. Zo waren (hoe het nu is weet ik niet) ze fabrikant voor merken als corsair en antec, tegenwoordig brengen ze ook onder hun eigen merk voedingen uit.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 03-08-2012 18:28 ]

• skank
Athome schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:13:
Waarom de Dune Base de deur uit?
Afgezien van Full-HD 3D zie ik in je lijstje geen dingen staan die de Dune niet afhandelen kan.
Waarvan HD-audio met de Dune volgens mij beter gaat dan met een HTPC maar dat is mijn ervaring van een paar jaar geleden.
auto-scraping, audio afspelen zonder dat de tv aankan, games op tv spelen, vloeiende bewegingen in jukebox, werkende gigabit, dit ding kan zoveel meer dan een dune base

• skank
Ondertussen iets wijzer geworden
Indien mobo CIR heeft, dan moet ik die module
Echter ik kan enkel die module krijgen in combo met ab
prijs valt wel mee
http://azerty.nl/0-798-53...mart-remote-afstands.html

dan hoef ik uiteraard wel geen case met nog eens een ab
vermits ik toch mn harmony ga gebruiken..

De vraag is dan of ik die marmitek control 8 dan zal werken als ik dat op die CIR ontvanger moet kleven

• skank
Iemand?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Modbreak:Kicken doen we niet binnen 24 uur... ;)

Zie ook Het algemeen beleid

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Athome
skank schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:44:
[...]

auto-scraping, audio afspelen zonder dat de tv aankan, games op tv spelen, vloeiende bewegingen in jukebox, werkende gigabit, dit ding kan zoveel meer dan een dune base
Dudelijk verhaal:

Werkende Gigabit heb ik zo mijn twijfels over als argument. Wanneer je data over wil pompen van je PC naar de Dune kan ik het nut van Gigabit inzien. Puur voor streamen is 100 mbit gewoon ruim voldoende. Zelfs Blu-Ray streamen kost niet eens meer dan 80 mbit

Audio afspelen is iets wat geen enkele media speler normaal kan. Een PC vind ik daar overigens ook niet geschikt voor. Apparaten als Squeezbox en Sonos zijn veruit het meest geschikt voor deze taak en staan daarom ook bij mij thuis.

Ik heb voor iedere functionaliteit een eigen apparaat. Deze zijn daarvoor ontwikkelt. Een echte goede all-in-one bestaat gewoon niet. Je moet daar altijd te veel compromissen sluiten. Een HTPC komt daar wel het dichtst bij in buurt maar heeft ook zijn nadelen vind ik.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27

EaS

Athome schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:42:
[...]
Audio afspelen is iets wat geen enkele media speler normaal kan. Een PC vind ik daar overigens ook niet geschikt voor. Apparaten als Squeezbox en Sonos zijn veruit het meest geschikt voor deze taak en staan daarom ook bij mij thuis.
Bedoel je dan het gemak van afspelen? Zeg maar makkelijk playlists beheren, toevoegen aan wachtrijen, mixen van externe content (bijv. spotify) met locale content etc? Want dat vind ik met XBMC bijvoorbeeld wel wat onhandig. Op het gebied van geluidskwaliteit bieden een Squeezbox of een Sonos niet echt voordelen denk ik, want een HTPC doet net zo makkelijk Bit-perfect output (en met een externe DAC zal het waarschijnlijk zelfs beter klinken.)

• skank
Toch even dit ook bekeken

Sapphire RADEON HD 6450 € 51,80
Be quiet! Pure Power BQT L7-300W € 39,98
ASRock H61M € 48,52
Intel Pentium G620 / 2.6 GHz € 58,26

Is maar 9 euro duurder maar volgens mij wel sneller en vooral zuiniger?

• kroegtijger
skank schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:53:
Toch even dit ook bekeken

Sapphire RADEON HD 6450 € 51,80
Be quiet! Pure Power BQT L7-300W € 39,98
ASRock H61M € 48,52
Intel Pentium G620 / 2.6 GHz € 58,26

Is maar 9 euro duurder maar volgens mij wel sneller en vooral zuiniger?
Wel iets ja, maar het is over het algemeen toch wel wat gerommel in de marge... Op papier zou het sneller moeten zijn, maar hangt van zoveel factoren af, en dan nog is het de vraag of je het merkt. Qua zuinigheid zal het ook niet heel snel zichzelf terug gaan verdienen.. Zoveel scheelt het niet. Wil je echt zuinig, dan kan je beter een Raspberry Pi of een Android-based device nemen. Dan kan je met pakweg 5Watt af... Dat moet je zelfs nog met je home-trainer kunnen bij-fietsen :+

iRacing Profiel

• skank
:) Ik denk toch ook maar dat ik bij amd ga blijven..

• Athome
EaS schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 19:29:
[...]

Bedoel je dan het gemak van afspelen? Zeg maar makkelijk playlists beheren, toevoegen aan wachtrijen, mixen van externe content (bijv. spotify) met locale content etc?
Inderdaad.
Hoe het mixen van externe content gaat weet ik niet. Die gebruik ik namelijk niet.
Verschil in geluidskwaliteit is wel degelijk aanwezig (is mijn mening naar eigen ervaring met een HTPC) maar is niet schokkend en zal voor de meeste mensen zeker geen reden zijn om voor Squeezebox of Sonos te gaan.

Sonos heeft zijn algehele bediening eigenlijk beter voor elkaar dan Squeezebox maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Bij Squeezebox moet je eigenlijk minimaal een NAS (Qnap, Synology of Netgear (bepaalde types)) hebben om een lekkere vrijheid te hebben. Via de webinterface van de Squeezebox is veel dingen in te stellen. Vrijwel alles kan ook op het apparaat zelf ingesteld worden.
Pagina: 1