Java / Jamod / Moxa I/O controller ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06
edit: opgelost, hardware zat verkeerd aangesloten...

Ik ben op dit moment bezig om een Moxa E1212 I/O controller vanuit java aan te sturen, althans, dat probeer ik. Het gaat om een kastje met 8 input poorten (DI) en 8 input/output poorten (DIO) als ik het goed heb.

De opstelling is een set van 4 lampen welke aan de DIO-0 t/m DIO-4 hangen, en aan de minus-poort van de adapter zijn verbonden.

Ik probeer nu de lampen aan te zetten met een 'WriteCoilRequest'. Dit request vraagt om 2 parameters:
1) int ref (een verwijzing naar een register)
2) boolean b (aan of uitzetten van de output...)

Ik kan als 'ref' een waarde van '0' t/m '7' doorgeven. Dit komt overeen met het aantal output-ondersteunende DIO-poorten.

Er is ook een ReadCoilRequest waarmee ik de status van de coils kan opvragen. Wanneer ik in het Write commando 'true' invul staat in de ReadCoilResponse netjes 0xFF in de laatste byte, zet ik in het Write commando 'false' dan bevat het Read commando daar 0x00.

Alleen nu komt het: de lampen gaan niet aan, én ik meet geen spanning tussen de pluspool en de DIO-poorten. Ik meet wel spanning wanneer ik meet met de minpool en enkele DIO-poorten.

Iemand hier die ervaring met Jamod / Moxa heeft en tips kan geven? :?

[ Voor 5% gewijzigd door coyote1980 op 13-08-2012 11:27 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-10 09:54
Je moet altijd vanuit de nul, massa of min meten. In dit geval moet je dus een meetprobe op de minpool houden. De andere probe moet je op de digitale uitgang plaatsen.

Je zal dan iets van 24VDC meten als de uitgang actief is.

Wat voor lamp probeer je aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Dank voor je reactie.

De lamp is een "Telemecanique Z..-BV7"...

Als ik op de minpool meet dan meet ik op geen enkele DIO een spanning. Als ik op de pluspool meet dan meet ik op sommigen een 24V spanning, maar dat wijzigt niet als ik aan/uit commando's stuur. De lamp geloof ik wel, belangrijker vind ik het dat ik de spanning kan meten / aansturen.

Ik kan na het weekend wel even foto's posten van de fysieke setup hier, misschien dat dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 00:53
Ik lees dat de E1212 jumpers heeft binnenin de behuizing; heb je die naar DO gezet?

Deze manual op pagina 2-3

[ Voor 39% gewijzigd door farlane op 04-08-2012 09:20 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:16

Matis

Rubber Rocket

Kan de chip daarnaast wel genoeg vermogen leveren om de lamp(en) aan te sturen?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
De DIO poorten had ik inderdaad gecontroleerd en staan alle 8 op DO gezet. Had tussendoor geprobeerd wat er gebeurde in DI maar dat had (terecht) geen effect...
Matis schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:20:
Kan de chip daarnaast wel genoeg vermogen leveren om de lamp(en) aan te sturen?
Ik verwacht niet dat de spanning over de chip zal lopen. De chip stuurt IIRC gewoon de poorten aan, en de poorten hangen aan een 24V / 5A trafo. Dat moet ruim voldoende zijn voor deze lampjes. Maar buiten dat meet ik dus niet eens spanning op de DO's met de minpool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ah, vermoedelijk zit er fysiek of in de configuratie iets niet goed rond de Moxa die ik hier heb liggen - zojuist uitgevonden dat dat kastje een webinterface heeft 8)7 en daar zie ik adhv mijn commando's de DO-poorten true/false worden :)

edit: de boel was inderdaad verkeerd aangesloten aangeleverd. Ik hoorde iets als "de min-pool van de lampjes zat op de min-pool van de adapter en moest op de ground naast de uitgangen van de moxa". Afijn, het lampje werkt, dit kapittel kan dus dicht :)

[ Voor 34% gewijzigd door coyote1980 op 13-08-2012 11:26 ]

Pagina: 1