Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deliq
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste tweakers,

Al jaren koop ik fabrieks samengestelde pc's. Ik heb zowel budget als high end geprobeerd en keer op keer vallen de resultaten me tegen. Dit keer heb ik de stoute schoenen aangetrokken en besloten zelf een pc te "bouwen".

Ik ben op internet gaan struinen naar informatie en kwam al snel op de BBG van tweakers uit. Na me ingelezen te hebben op diverse componenten en builds kwam ik tot de conclusie dat ik de vraag "Wat ben je van plan met de PC te doen" niet kon matchen aan een specifieke builds zoals geplaatst. Vandaar mijn topic hier.

Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro en wil daarvoor zowel een nieuwe PC als een nieuw beeld scherm. Hopelijk kunnen jullie me een eind op weg helpen.

Ik gebruik mij pc hoofdzakelijk voor het spelen van: Diablo 3, WoW en LoL. De nieuwe pc moet de nieuwe uitbreiding van WoW Mist of Pandera goed kunnen draaien. Andere spellen worden er nagenoeg niet op gespeeld. Tijdens het gamen luister ik graag wat music. Verder wordt er ge-internet, gedownload en af en toe een filmpje op gekeken.

Onderdelen die ik reeds heb: In verband met een overmatige hitte heb ik mijn fabrieks pctje een aantal maanden geleden in een nieuwe kast gebouwd. Het is de Coolermaster Storm scout geworden. Er zit nog een DVD brandertje in die het nog prima doet. Verdere componenten zijn sterk verouderd. Verder heb ik een muis, keyboard en boxjes staan.

Verder wil ik nog noemen dat ik niet kan overclocken wat misschien van belang voor de keuzen van een processor en koeler.

Onderstaand een sample uit de BBG juli
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 74,90€ 74,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,80€ 25,80
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition€ 323,80€ 323,80
1XFX Pro 550W€ 58,10€ 58,10
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,95€ 44,95
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 822,55

Wat betreft beeldscherm ben ik totaal de weg kwijt. Ik was in de veronderstelling dat de response tijd belangrijk was,maar uit de BBG komt een scherm met hoge response. Enorme eisen heb ik verder niet aan een scherm +- 23 inch en gaarne een beetje betaalbaar ;)

Hopelijk kunnen jullie me voorzien van wat feedback mbt mijn gebruik en de gekozen build en hebben jullie een goede suggestie voor een scherm.

Alvast bedankt!

Groet,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ySoSrs
  • Laatst online: 08-08 21:22
Als je niet gaat overclocken kan je de processor veranderen naar een 3570 (zonder k dus) en je moederbord naar een H77 bordje. De stock koeler is normaal gezien ook voldoende dan, dus zo bespaar je toch weer ~€45 in totaal.

Als scherm misschien een Dell Ultrasharp U2312HM, past binnen het budget en is een zeer degelijk scherm met goede prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-07 19:46
Voor de games die je speelt heb je aan een HD7850 ook al genoeg, de 7950 is natuurlijk iets meer future proof.

Als je niet gaat overclocken kan je ook de i5 3450 nemen, en eventueel de 3th party CPU koeler niet nemen (tenzij je die neemt omdat je een stil systeem wil)

Ik zou toch overwegen om een SSD te kopen, eentje van 128gb kost minder dan 100€ en gaat de gebruikservaring van je systeem een ENORME boost geven. Zeker het overwegen waard!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deliq
Heren,

Hartelijk dank voor de input zover. Ik ben niet van plan om te gaan overclocken dus dan bespaar ik inderdaad liever een paar eurotjes.

Vooralsnog heb ik er dan dit van gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition€ 323,80€ 323,80
1XFX Pro 550W€ 58,10€ 58,10
1MSI B75MA-P45€ 58,89€ 58,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,64

en

1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 163,50€ 163,50

Ik heb zitten twijfelen over de SSD. Wat ik er van begreep is dat het met name met opstarten van de PC een bak scheelt. De werking in games is beperkt begrijp ik. Ik vraag me af of het 100 euro waard is. Ik laat hem er vooralsnog af. kan altijd nog toegevoegd worden.

De videokaart vindt ik na wat lezen toch oon een twijfelgevalletje. Op tomshardware staat een GPU benchmark voor WoW cataclysm en daar komt hij volgens mij niet als beste uit de test. Misschien in mijn gebruik toch iets meer bang for your buck met een 7850 al is deze grafisch iets minder?

Verdere input wordt erg gewaardeerd!

Groet,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:41
Een goedkopere kaart is doorgaans altijd betere bang-for-buck, het is de vraag of je er genoeg aan hebt.
De games die je speelt zijn grafisch niet de allerzwaarsten, ik denk dan ook dat een 7850 voorlopig voldoende is.
Kwa voeding kun je dan eventueel iets goedkoper, maar deze is goed voorbereid op toch een zwaardere videokaart in de toekomst.

Een SSD zou ik wel aanbevelen als je ook andere dingen doet dan gamen (internetten, office, etc).
Desnoods alleen een 64GB exemplaar voor windows en program files, neem je een 128GB passen je 3 games er ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yup, en de HD7870 presteerd vaak vrijwel net zogoed als een HD7950. Is ook nog het overwegen waard.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 11:31
Je geeft als reden op dat je niet wilt overclocken omdat je dat niet kunt. Daarbij wil ik je nog wel vertellen dat dat tegenwoordig een stuk makkelijk is geworden sinds de moederborden zijn uitgerust met UEFI. Verder zitten op moederborden geschikt voor overclocken vaak zelfs een optie dat je met een druk op de knop een veilige overclock doet. Tuurlijk zul je hier niet de max uit je processor persen maar zullen de prestaties wel vooruit gaan. Uiteraard is de 3450 ook een prima processor, maar dat je dit wel in je achterhoofd houdt.

De profijt die een SSD je geeft tijdens games zit vooral in de laadtijden die velen malen sneller zullen zijn. Aangezien dit in de games die je speelt redelijk vaak voorkomt (elke nieuwe dungeon of zone in WOW en D3, en elke nieuwe game in LoL) raad ik het je wel aan. Zolang je nog niet een systeem met SSD hebt meegemaakt weet je niet beter en zul je het niet missen, maar zodra je een SSD hebt weet ik uit eigen ervaring en van vrienden die ik het heb aangeraden dat ze vervolgens niet meer zonder willen en kunnen.

Zelf zit ik op dit moment in het zelfde budget te zoeken naar een nieuw systeem en ik heb nu voor mijzelf besloten om te wachten tot de release van de Nvidia GTX 660 ti. De vooruitzichten zijn namelijk dat deze een betere bang voor de buck geeft dat de AMD varianten van nu, zeker als je een resolutie gebruikt van 1920*1080 zoals wij allebei. Verwacht wordt dat deze op de 16e gelanceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deliq
Heren bedankt voor de input. Erg bruikbare informatie.

Ik heb een systeem waarmee je kunt overclocken nog even overwogen, maar ik zie het mezelf niet doen. Door het schappen van wat onderdelen krijgt het systeem voldoende lucht voor de SSD. Jwlb heeft me wel overtuigd van het nut van een SSD in de spellen die ik speel. Ik heb hem er dus toch maar bij gezet.

Ik kom nu tot het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 163,50€ 163,50
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1XFX Pro 550W€ 58,87€ 58,87
1Samsung 830 series 128GB€ 94,99€ 94,99
1MSI B75MA-P45€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,16

Er blijft dan toch nog zo'n 340 euro voor de videokaart over. Ik heb een nieuwsberichtje gelezen over de Nvidia GTX 660 ti en het klinkt intressant. Ik denk dat het slim is om de prijs hiervan af te wachten. Er wordt gespeculeert dat hij rond de 300 euro wordt, waarmee hij goedkoper zou zijn dan de 7950 en iets betere prestaties zou leveren. Wordt hij duurder dan kijken voor de 7870.

Kan iemand mij nog iets uitleggen over het verschil in leveranciers van de verschillende kaarten. 7850 wordt geleverd door Sapphire, Club 3D, XFX, Asus en MSI. Ze hebben uiteraard ook nog allemaal een andere prijs.

Groet,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
De belangrijkste verschillen tussen de verschillende videokaarten zijn de koeling en ze kunnen af-fabriek overgeklokt zijn.
Pagina: 1