SSD cache schijf op een AMD systeem. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Recente Intel chipsets geven de mogelijkheid om naast je harde schijf een SSD cache schijf te installeren, wat het voordeel geeft dat je systeem bijna net zo snel aanvoelt als dat je alles op een SSD zelf zet.

Het voordeel hiervan vind ik dat je de betrouwbaarheid en opslagcapaciteit hebt van een harde schijf, maar de snelheid van een SSD. Daarnaast heb je een veel kleinere SSD schijf nodig. 64GB is meestal al genoeg en dat scheelt enorm qua prijs. Tevens ben je ook niet je data kwijt wanneer de SSD ermee ophoudt.

Een nadeel is vooralsnog dat ik niet weet hoe je een SSD cache schijf kan laten werken op een AMD systeem.
Ik heb een AM2+ moederbord en ik draai Vista SP2. Geen van alle deze dingen ondersteunen SSD caching zoals een recent Intel systeem met Windows 7.

Mijn vraag is dus. Is het toch mogelijk om een SSD cache schijf op een AMD systeem met Vista SP2 werkend te krijgen? Zo ja, hoe? Ik heb op Google naar tutorials gezocht, maar er is bar weinig informatie over te vinden.
Men raadt voornamelijk aan om een Intel moederbord te kopen met recente chipset, maar als AMD gebruiker wil ik ook graag van deze techniek gebruik kunnen maken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

dataplex : http://nvelo.com/
Geen ervaring mee trouwens

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Arcane Apex
Werkt deze software ook met Vista SP2? Vista ondersteunt namelijk aan aantal SSD specifieke functies niet, maar misschien dat deze software die functies wel toevoegt?

Een 60GB Corsair Accelerator SSD is voor ongeveer €65 te koop en daar wordt deze software bijgeleverd. Dus als het ook met Vista werkt, dan is dit denk wel het overwegen waard.

Volgens mij heb je voor de Crucial Adrenaline wel Windows 7 nodig. (volgens Newegg)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:58

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welke SSD specifieke functies zou Windows Vista niet ondersteunen volgens jou? (serieuse vraag)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Arcane Apex
_Dune_ schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 09:12:
Welke SSD specifieke functies zou Windows Vista niet ondersteunen volgens jou? (serieuse vraag)
De TRIM functie. Deze functie zorgt ervoor dat de snelheid van een SSD na verloop van tijd niet alteveel achteruitgaat. Ik heb gelezen dat sommige software-oplossingen zoals NVELO deze functie dan wel weer softwarematig ingebouwd hebben, maar ik weet niet zeker of dat dan wel met Vista werkt.

Ik heb trouwens een nadeel gevonden van de Corsair Accelerator. Deze werkt niet met 3TB schijven en ik heb nou juist een 3TB schijf in mijn systeem.

Er zitten blijkbaar wel een aantal haken en ogen aan een cache SSD. Zo kan een systeem freezen of crashen wanneer de SSD niet goed z'n werk doet, ook dient de software regelmatig opnieuw geinstalleerd worden, omdat deze vaak niet goed werkt, bijvoorbeeld na hardware veranderingen. Ook levert het problemen in combinatie met sommige andere software zoals antivirus software. Daarnaast hebben een aantal klanten op Newegg aangegeven dat dit soort software je harde schijf kan corrupten.

Met name dat laatste zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.

Verwijderd

Die dataplex software wordt ook meegeleverd met de losse caching SSD's van sandforce bijvoorbeeld. Dat schijnt heel, heel slecht te werken. Niet aan beginnen.
Zie ook Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9".

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:54:
[...]

Die dataplex software wordt ook meegeleverd met de losse caching SSD's van sandforce bijvoorbeeld. Dat schijnt heel, heel slecht te werken. Niet aan beginnen.
Zie ook Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9".
Bedankt. Die risico's neem ik liever niet met mijn data, dus ik zie er vanaf om voor SSD caching te gaan.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48

MeNTaL_TO

The future is not set

Zijn er dan ook caching SSD's met andere software? En heeft Intel met de msatakaart niet hetzelfde probleem als deze software (ik neem aan dat de software hetzelfde doet als Intel met het kaartje)?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

intel SRT. Maar dat werkt alleen met moderne intel moederborden. Voor de rest ken er geen.

• Arcane Apex
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:19:
intel SRT. Maar dat werkt alleen met moderne intel moederborden. Voor de rest ken er geen.
Is dat overigens wel een veiligere oplossing voor je data of schuilen daar ook gevaren achter?

Verwijderd

SRT heeft het risico dat als de SSD corrupte data levert, SRT deze doodleuk aan de applicatie levert. Silent corruption dus. SRT is net als NTFS en andere legacy filesystems ongeschikt als je hoge eisen stelt aan dataintegriteit. Dat zijn je keuzes ook beperkt tot ZFS, Btrfs en ReFS, waarbij alleen eerstgenoemde production-ready is.

Bij ZFS werkt de cachingtechniek (L2ARC) veel beter, omdat bij corruptie op je SSD er automatisch van je redundante pool wordt gelezen. Je kunt dus de slechtste SSD gebruiken voor L2ARC dat levert in principe 0 risico op.

Maar als je een goede SSD neemt en sowieso backups maakt van je data, dan zie ik het probleem niet zo. ZFS is natuurlijk superieur, maar van een hele andere klasse en SRT voor Windows is wel een gave feature bijvoorbeeld voor gamers.

Verwijderd

Arcane Apex schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:19:
[...]

Is dat overigens wel een veiligere oplossing voor je data of schuilen daar ook gevaren achter?
In http://www.anandtech.com/...nology-ssd-caching-review staat daar het een en ander over.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 22:25 ]

Pagina: 1