Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Voor een hobby-projectje zoek ik een eigenlijk simpele IC-switch, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

Situatie:
Seriële interface voor het uitlezen van diverse computers in mijn auto. Daarvoor gelden 2 protocollen, die beiden over dezelfde connectoren lopen (diagnose connector van de auto en RS232 aan de pc-zijde), maar met verschillende elektronica ertussen.

Schema's voor beide interfaces heb ik, maar ik wil deze combineren in 1 kastje en met een simpele schakelaar kunnen kiezen tussen de beide protocollen.

Dit betekent dat ik aan beide kanten van de interface 4 draden moet schakelen, zodat of het ene circuit gebruikt wordt, of het andere. De schakelingen moeten volledig los gekoppeld worden, omdat de verschillende schakelingen, verschillende pennen rechtstreeks met elkaar verbinden.

Nu staat mij bij dat er in de CMOS-familie (CD4xxx) van IC's, er één of meerdere IC's zijn waarmee je tussen 2 ingangen kan schakelen, alleen ik kan alleen simpele aan/uit schakelende IC's vinden (zoals CD4066).

Omdat het voor een oudere auto is (midden jaren 90), speelt schakelsnelheid geen rol (ligt in de orde van kHz), maar moet de IC wel met spanningen tot 15 Volt overweg kunnen. Vandaar dat ik naar de CD-familie van IC's kijk.

Ik moet aan beide kanten 4 signaal-pennen schakelen, naar 2x4 draden in de interfaces.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Een simpele normale 4polige schakelaar is niet afdoende? Dan hoef je die IC's ook niet te voeden.

Wat betreft je IC's, ik dacht dat de HEF4000B series t/m 18V overweg kon.
De 4519 is een quad 2input mux en zou geschikt zijn voor jouw doel, maar nu zie ik dat die waarschijnlijk lastig verkrijgbaar is. Dus je zou ook voor 4051, 4052 of 4053 kunnen gaan. Dat zijn respectievelijk 1-of-8, dual 1-of-4, triple 1-of-2 multiplexers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Tnx, die doen inderdaad wat ik zoek, alleen jammer dat ze mag 3 inputs kunnen schakelen... Ik zou dan 3 ic's moeten plaatsen om aan de benodigde aantal schakelaars te komen...

Verder ben ik er inmiddels met een kleine kostprijsberekening achter dat een kant-en-klare interface die hetzelfde kan, om en nabij hetzelfde of minder kost...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Wat kosten betreft ben je met een schakelaar toch veruit het goedkoopst uit. Deze schakelaar kost €1,96...

Verder als je 4 polen wilt schakelen heb je bij dual 1-of-4 en triple 1-of-3 slechts twee IC's nodig, geen drie en bij single 1-of-8 heb je vier IC's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
3xhaas schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:33:
Wat kosten betreft ben je met een schakelaar toch veruit het goedkoopst uit. Deze schakelaar kost €1,96...

Verder als je 4 polen wilt schakelen heb je bij dual 1-of-4 en triple 1-of-3 slechts twee IC's nodig, geen drie en bij single 1-of-8 heb je vier IC's nodig.
Ik moet aan beide kanten 4 polen schakelen, dus acht I/O-pennen. Ik had gehoopt met 2 IC's dit kunnen doen (één aan beide zijden), maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
ah je wilt aan beide kanten schakelen. Dan is een schakelaar niet zo handig, tenzij er een met een tweede deck neemt. Die zijn meestal duurder.

Ik zag dat dit IC ook zou kunnen, maar je gaat voor een kant-en-klare oplossing begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Die kan inderdaad ook, al zou ik daar wel even een voedingscircuitje voor moeten bouwen met een 75LS05, maar dat is de moeite niet.

Maar aangezien een printje laten maken al snel 5 tientjes kost en een kant-en-klare interface (carsoft 6.5) voor 6 tientjes uit China te halen is, snap je dat kant-en-klaar wel aantrekkelijk is...

Ik hoopte het wat goedkoper te kunnen houden, maar ik heb gewoon een geëtst printje nodig, en die zijn in kleine oplagen gewoon erg kostbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
deepbass909 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:52:
Die kan inderdaad ook, al zou ik daar wel even een voedingscircuitje voor moeten bouwen met een 75LS05, maar dat is de moeite niet.

Maar aangezien een printje laten maken al snel 5 tientjes kost en een kant-en-klare interface (carsoft 6.5) voor 6 tientjes uit China te halen is, snap je dat kant-en-klaar wel aantrekkelijk is...

Ik hoopte het wat goedkoper te kunnen houden, maar ik heb gewoon een geëtst printje nodig, en die zijn in kleine oplagen gewoon erg kostbaar...
Mwa bij iteadstudio en seeedstudio kan je 5cm x 5cm dual layer laten maken voor zo'n 13$ ofzo inclusief verzending. Voldoet prima voor dit soort projectjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Sphere- op 03-08-2012 20:17 ]

Pagina: 1