Muziek van NAS afspelen via receiver, bedienen met iPad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Op dit moment is het materiaal wat ik reeds in handen heb:
- Marantz SR5006 (Zwart)
- Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Zwart
- Iomega Home Media Network Hard Drive 1TB

Voorheen luisterde ik via mijn PC muziek die ik op mijn SR5006 af liet spelen (coaxiaal aangesloten). De muziek haalde ik dan via het netwerk van de NAS af. Sinds ik de iPad heb aangeschaft om het grootste deel van mijn PC taken (browsen, mailen etc.) over te nemen luister ik niet zo veel muziek meer, de PC staat dus nauwelijks meer aan. Er staat wel een deel van mijn collectie op de iPad, maar bij lange na niet alles Dit wil ik dus veranderen en nu zoek ik de(voor mij) beste mogelijkheid daarvoor om dit te doen.
Eerste wat in me opkomt om te doen is om mijn receiver op het netwerk aan te sluiten (i.c.m. bijv.de Marantz remote app), maar helaas ligt er geen UTP kabel vanaf mijn router naar de receiver en het aanleggen is geen optie.
Een volgende optie zou kunnen zijn om de muziek te streamen (via een app als File Browser) vanaf de iPad om deze vervolgens af te spelen op de receiver. Maar hoe verbind ik dan de receiver en de iPad?

Waar ik zelf tot nu toe op ben gekomen is het volgende:
  • Homeplug aanschaffen om zo de receiver aan het netwerk te hangen i.c.m. Airplay en/of Marantz app
  • Een kabeltje tussen iPad en receiver (of een standaard 3.5mm jackplug of een 30pin>RCA kabeltje)
  • Een Marantz RX101 Bluetooth Module aanschaffen en dan via BT alles versturen i.c.m. Filebrowser app
  • Een Apple TV (2012) i.c.m. Airplay eventueel
Dit alles heeft natuurlijk elk zo zijn voordelen,nadelen en prijskaartje (belangrijk). Het goedkoopste is om een kabeltje aan te schaffen en dan zodanig de iPad direct me de receiver te verbinden, wat me ongeveer 10-15 euro zou kosten. Het nadeel is dan wel dat ik niet meer mobiel ben met mijn iPad en als ik bijv. nummers wil skippen ik naar de iPad toe moet gaan. Oftewel, teveel moeite en gedoe, geen goede optie.
De Homeplug optie is nogal prijsafhankelijk van wat voor snelheid ik nodig heb voor streamen van muziek direct naar de receiver. Ik heb geen idee wat voor snelheid ik nodig heb, ik zie pluggen van 85Mb/s, 200Mb/s en 500Mb/s. Ik heb voornamelijk MP3 files met een bitrate van 320kbit. Het grote voordeel is dat ik dan ook (eindelijk) de online functionaliteiten van mijn receiver kan gebruiken.
De Bluetooth module is denk ik de duurste optie en de minste mogelijkheden. Ik kan er eventueel ook wel muziek van mijn telefoon mee afspelen, maar hiervoor geld ook dat deze collectie niet uitgebreid is.
Een Apple TV is meer een toevoeging dan een middel denk ik. Niet dat dit negatief is, maar je kan gewoon meer met zo'n apparaatje dan dat ik nodig heb en is daarnaast ook los van de iPad te gebruiken. Daar staat dan wel weer tegenover dat dit apparaatje ook weer een ruime 100 euro kost.

TLDR: Apple TV of Homeplug?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:11
Ik weet niet of het werkt hoor, maar is een goedkope manier om je receiver aan het netwerk te hangen niet om er een access point aan te koppelen? Die kan misschien je bedraadde apparaat middels WIFI aan een router verbinden.

Daarnaast denk ik dat je middels airplay naar een apple tv het makkelijkst alles kunt, je kunt dan ook video afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Als ik uit die twee moest kiezen: Apple TV. De netwerkfunctionaliteit van de meest 'dedicated' apparaten vind ik vrij waardeloos. De Marantz is daar geen uitzondering op.

Volgens mij kun je ook gewoon XBMC op de AppleTV zetten mocht je dat willen. XBMC kan veel meer codecs en containers aan en heeft een betere interface. En je kunt XBMC ook gebruiken als AirPlay target.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
jopie schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 23:09:
Ik weet niet of het werkt hoor, maar is een goedkope manier om je receiver aan het netwerk te hangen niet om er een access point aan te koppelen? Die kan misschien je bedraadde apparaat middels WIFI aan een router verbinden.

Daarnaast denk ik dat je middels airplay naar een apple tv het makkelijkst alles kunt, je kunt dan ook video afspelen.
Bedoel je daar zoiets mee als een internet adapter of juist een repeater? Dit zou allebei moeten lukken lijkt me. Ik heb hier express gekozen voor Netbear aangezien ik ook een router heb van Netgear.

@ HarmoniousVibe: wat is erprecies zo waardeloos aan de netwerk functionaliteit van de receiver. Zijn het de mogelijkheden, de UI of de kwaliteit?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Ik weet nog steeds niet voor welke optie ik het beste kan gaan. Wat is qua gebruiksgemak en betrouwbaarheid qua snelheid van het streamen het best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Just_I schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:53:
[...]

@ HarmoniousVibe: wat is erprecies zo waardeloos aan de netwerk functionaliteit van de receiver. Zijn het de mogelijkheden, de UI of de kwaliteit?
Alles eigenlijk. Het is allemaal zéér beperkt wat betreft codecs. Muziek zal waarschijnlijk nog wel gaan, maar video gaat meestal simpelweg niet of is een ramp.

Je hebt geen library of iets dergelijks: geen cover art, geen virtualization, geen artist/album/song info, geen ratings, geen playlists, geen ratings, geen playcounts, geen lyrics en soms zelfs geen shuffle/random.

De interface is vaak traag, onoverzichtelijk onhandig en bijna altijd ronduit lelijk.

Maar goed, aan de andere kant zeg je alleen muziek af te willen spelen en dan via de iPad, dus eigenlijk content push en geen pull. Met andere woorden, gebrek aan functionaliteit en de belabberde interface kun je misschien nog wel ondervangen door simpelweg een goede DLNA-server te installeren op de iPad die voorziet in de extra functionaliteit en de aantrekkelijke interface. Maar dan moet je het dus wel op die manier doen en niet via de receiver met de afstandsbediening.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-08-2012 13:37 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
Stuk duurder maar gegarandeerd zeer goed.
Sonos connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
leonbong schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:37:
Sonos connect.
Wel oprecht nieuwsgierig (bedoel het niet om af te zeiken): waarom is een Sonos zoveel beter dan een Apple TV?

Heb lang een Sonos overwogen maar nooit gedaan vanwege prijs, maar nu ik een Apple TV heb zie ik nut Sonos ook niet meer. Zeker nu met iCloud en iTunes Match de PC of NAS niet eens meer hoeft aan te staan om mijn muziek digitaal af te spelen op mijn hifi.
iPad als remote control, helemaal ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
leonbong schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:37:
Sonos connect.
Dat kan inderdaad ook. Sonos heeft wél die uitstekende interface en uitgebreide functionaliteit.

Maar goed, feitelijk kan een Apple TV dat ook. Met een AppleTV gebruik je gewoon de native interface en functionaliteit van je iPad (welke toch als vrij goed wordt ervaren), alleen komt de muziek dan ineens uit je speakers in plaats van uit je iPad zelf (Airplay). Een AppleTV is een stuk goedkoper bovendien.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-08-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:43:
[...]
alleen komt de muziek dan ineens uit je speakers in plaats van uit je iPad zelf (Airplay).
Herhaling, maar toch nog even: voor airplay moet de muziek op de iPad staan. Of via de iPad gestreamt worden.

Middels iCloud en iTunes Match hoeft zelfs dat niet meer. Muziek wordt dan via de Apple TV direct uit de cloud gestreamed. iPad is dan alleen nog een afstandsbediening (via de gratis Remote app van Apple) die niet eens nodig is omdat GUI van ATV zelf ook al prima is.

Heb je ook geen gedoe met FileBrowser oid nodig en je hebt ook geen netwerkfunctionaliteit in je receiver nodig.

Airplay vanaf de iPad is met name briljant voor bijvoorbeeld Spotify.

[ Voor 15% gewijzigd door xahmol op 10-08-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
xahmol schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:46:
[...]

Herhaling, maar toch nog even: voor airplay moet de muziek op de iPad staan. Of via de iPad gestreamt worden.

Middels iCloud en iTunes Match hoeft zelfs dat niet meer. Muziek wordt dan via de Apple TV direct uit de cloud gestreamed. iPad is dan alleen nog een afstandsbediening (via de gratis Remote app van Apple) die niet eens nodig is omdat GUI van ATV zelf ook al prima is.

Heb je ook geen gedoe met FileBrowser oid nodig en je hebt ook geen netwerkfunctionaliteit in je receiver nodig.
Klopt. Het was weer even geleden dat ik de volledige post had gelezen. Voor airplay moet de content inderdaad van de iPad af komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Voor zover het nog niet duidelijk was: mijn advies voor topicstarter is dus absoluut koop een Apple TV en neem een iTunes Match abo (25 eur per jaar).

Je hele muzieklibrary (maakt niet uit waar je de muziek vandaan hebt) eenmalig via iTunes op je PC matchen (of als niet te matchen uploaden) met iCloud en je PC hoeft nooit meer aan te staan om je muziek via de ATV naar je receiver te streamen. ATV ondersteund wifi (neem even aan dat je dat wel hebt), dus UTP kabel of homeplug niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door xahmol op 10-08-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
xahmol schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:00:
Voor zover het nog niet duidelijk was: mijn advies voor topicstarter is dus absoluut koop een Apple TV en neem een iTunes Match abo (25 eur per jaar).

Je hele muzieklibrary (maakt niet uit waar je de muziek vandaan hebt) eenmalig via iTunes op je PC matchen (of als niet te matchen uploaden) met iCloud en je PC hoeft nooit meer aan te staan om je muziek via de ATV naar je receiver te streamen. ATV ondersteund wifi (neem even aan dat je dat wel hebt), dus UTP kabel of homeplug niet nodig.
+1 , alles gematched , iPad staat in verbinding met een simpele BT module aan de receiver. Kwaliteit is dan niet optimaal maar prima te doen voor dagelijks gebruik....
Als ik hoge kwaliteit wil dan gaat de 3.5 Jack van de receiver naar de iPad. Leuk is ook dat je al je muziek bijvoorbeeld aan de andere kant van de wereld gewoon bij je hebt..mits ze Wifi hebben in dat hotel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Als ik de Ipad met een BT module met de receiver verbind heb ik de ATV helemaal niet meer nodig toch? Ik zou dan alleen het iTunes Match abo moeten afsluiten.
Maar wat bedoel je met hoge kwaliteit? Bijna alles wat ik heb qua MP3 is 320kbps en dT wil ik natuurlijk in de hoogste kwaliteit afspelen met mijn receiver. De 3.5 mm jackplug vind ik dan niet echt een optie omdat ik de mobiliteit van de iPad dan kwijt ben.
xahmol schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:00:

De muziek staat op de NAS dus de pc staat al niet meer aan. Voor zover ik weet kan ik dus gewoom de muziek met de ATV streamen van de nas dus waarom zou ik dan betalen om ze in de iCloud te zetten? Het gaat overigens om een kleine 5.000 nummers op dit moment.

Als ik muziek stream met de ATV en dat wil bedienen met de iPad, wat heeft Airplay er dan mee te maken? Ik dacht dat je gewoon een app op de iPad kon gebruiken om de ATV te bedienen zonder Airplay te hoeven gebruiken, dus via het netwerk.

Sonos is geen optie, veel te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
Just_I schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:38:
Als ik de Ipad met een BT module met de receiver verbind heb ik de ATV helemaal niet meer nodig toch? Ik zou dan alleen het iTunes Match abo moeten afsluiten.
Maar wat bedoel je met hoge kwaliteit? Bijna alles wat ik heb qua MP3 is 320kbps en dT wil ik natuurlijk in de hoogste kwaliteit afspelen met mijn receiver. De 3.5 mm jackplug vind ik dan niet echt een optie omdat ik de mobiliteit van de iPad dan kwijt ben.

[...]

De muziek staat op de NAS dus de pc staat al niet meer aan. Voor zover ik weet kan ik dus gewoom de muziek met de ATV streamen van de nas dus waarom zou ik dan betalen om ze in de iCloud te zetten? Het gaat overigens om een kleine 5.000 nummers op dit moment.

Als ik muziek stream met de ATV en dat wil bedienen met de iPad, wat heeft Airplay er dan mee te maken? Ik dacht dat je gewoon een app op de iPad kon gebruiken om de ATV te bedienen zonder Airplay te hoeven gebruiken, dus via het netwerk.

Sonos is geen optie, veel te duur
BT heeft z'n beperkingen als het gaat om hoge kwaliteit streaming. BT kan geen hoge kwaliteit streamen, dan kom je bij Wifi uit. Met een kabeltje 3.5 heb je daar geen last van en gaat de volledige kwaliteit naar je receiver.

Music match kijkt wat je hebt, dus jou 5000 nummers vergelijkt hij met wat er al n de cloud zit. Als de cloud 5000 nummers herkend dan zie je dat op je scherm van iTunes. Je hebt je nas dan niet meer nodig. Alle muziek die je dan in jou cloud hebt zitten speel je af via een Wifi-router-cloud op je iPad, dmv BT of b.v. Jack plug.
Alle nummers zijn in 256kbps, ook de nummers die je hebt gematched maar origineel van mindere kwaliteit waren. Volgens mij herkend de cloud vanaf of matcht de cloud vanaf 96kbps....

Het leek mij wel wat omdat ik ook aardig wat in de duizenden nummers zit,ik kan niet anders zeggen dat het geweldig werkt. Vooral de optie dat waar ik ook ben, zolang ik daar Wifi heb ....heb ik dus ook Alle albums tot mijn beschikking....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Ik zal het een en het ander uitzoeken over iTunes Match, misschien is het wel wat voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
xahmol schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:42:
[...]

Wel oprecht nieuwsgierig (bedoel het niet om af te zeiken): waarom is een Sonos zoveel beter dan een Apple TV?
Zoveel beter is wel overdreven maar goed is het.

Itunes heeft geen wachtrij als je nummer selecteert speelt hij die meteen dat is erg jammer bij sonos kan je ervoor kiezen om die als volgende te spelen.
Daarnaast is het zoeksysteem zeer goed.

Mijn persoonlijke ervaring is dat heel duidelijk functioneert iedereen snapt het. De geluidskwaliteit is ook aanzienlijk beter. Het aantal formaten die sonos kan spelen is hoger PC hoeft nooit aan. Integratie met digitale radio is ook erg goed.

Sonos heeft natuurlijk het meerzone systeem wat niet te vergelijken is met Apple.
Ja kan in meerdere kamers dezelfde (synchroon) of andere muziek afspelen.

Daarnaast kan je met verschillende apparaten Iphone/Ipad/Android/PC/Mac/Sonos controller het gehele systeem bedienen.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 11-08-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
De TS geeft toch aan dat sonos geen optie is omdat het veel te duur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
leonbong schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:09:
[...]
De geluidskwaliteit is ook aanzienlijk beter. Het aantal formaten die sonos kan spelen is hoger PC hoeft nooit aan.
Als topicstarter aangeeft dat alle muziek (net zoals bij mij) in 320kbs MP3 staat kan ik me bijna niet voorstellen dat de Sonos dit beter naar mijn versterker kan krijgen dan een via HDMI of TOSLink aangesloten Apple TV? In beide gevallen krijgt de versterker de originele bit voor bit hetzelfde digitale stream.
Sonos ondersteund idd wel meer formaten dan ATV out of the box, maar met jailbreak speelt ook de ATV zo goed als alles. En de ATV doet itt de Sonos ook video.
En met iTunes Match hoeft dus ook voor de ATV de PC niet aan.

Interface van Sonos is idd wel subliem en muti zone uniek. Maar om alleen daar nu zoveel geld voor te betalen?

En tov BT: een Apple TV lijkt me stukken handiger en kwalitatief beter dan een BT link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je er het geld voor hebt zou ik zeggen: doen die Sonos.
Draai er zelf ook mee zonder problemen, is echt met plezier een muziekje luisteren.

Zoniet, er zijn tal van systemen die goedkoper zijn en ook goed werken, maar nét niet de touch hebben van de Sonos (maar heb je dat überhaubt nodig ?) Je kan BMW en peugeot kopen, beiden brengen je van a naar b, maar in die BMW zit je toch wat beter ;)

- appleTV is erg fijn
- Squeezebox heb ik gehad. Hiervoor heb je (bij middel tot grote muziekdatabase) een stevige server/nas voor nodig !
- Blauwtand: zou ik niet aan beginnen. Werkt echt een pak minder fijn dan je zou verwachten, zeker naar connectiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Oban606 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:54:
De TS geeft toch aan dat sonos geen optie is omdat het veel te duur is?
en dan mag je geen vraag beantwoorden.

Aanzien ts sonos te duur vindt zou ik nu voor appletv gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 13-08-2012 09:04 ]

Pagina: 1