Harman Kardon BDS370: MKV met DTS/5.1 over 2.1 set

Pagina: 1
Acties:

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Allen,

Sinds kort heb ik een BDS370 set van Harman Kardon die prima functioneert. Er zijn echte 2 problemen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

- ARC werkt niet? Audio return channel met een Sony KDL 42HX720 krijg ik niet aan de praat. En ja, de kabeltjes zitten in de juiste poorten. Ook in de instellingen kan ik weinig vinden. Zijn er bepaalde eisen o.i.d inzak het inschakelen van de apparatuur ofzo?

- MKV/Avi etc. die ik via een usb stick voer aan de HK Set geven regelmatig 5.1 geluid of DTS geluid over een 2.1 set met als gevolg een onverstaanbaar dialoog en veel achtergrond geluid. Klopt het dat de HK dit niet kan downmixen naar stereo o.i.d? En is eventueel een mediaspeler als een WD TV Live een goed alternatief om dit alsnog te bereiken?

Overige informatie: Alles is verbonden via de HK set, TV is via een 1.4 HDMI kabel verbonden.

Alvast bedankt!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Nou als het goed is kun je in de set aangeven welke speakers je hebt. Er wordt dan automatisch gedownmixt.

Een mediaspeler die zelf downmixt is meer een workaround dan een oplossing; het werkt immers niet voor BluRays en andere sources die zelf niet kunnen downmixen.

Over ARC: je moet wel in je TV aangeven dat hij ARC moet gebruiken. Het kan overigens ook zo zijn dat sommige merken voor wat betreft ARC (of CEC) niet goed met elkaar overweg kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-08-2012 21:31 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• JeroenGans
Heb in de instellingen staan dat t 2.1 betreft. Hdmi output staat op PCM (andere mogelijkheid is off zo uit m'n hoofd).

Als het met het gros van de formaten en bestanden wel werkt via een mediaspeler is dat een optie vindt ik.

• HarmoniousVibe
Tsja, het makkelijkste en het beste is natuurlijk gewoon een centre toe te voegen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• JeroenGans
Dat is à niet wenselijk en b, niet mogelijk met dit systeem. Een mediaplayer die via hdmi wordt aangesloten op het systeem, zou volgens websites theoretisch (via instellingen aangeven stereo uit te voeren) moeten werken. Of wellicht in de instellingen van dat ding aangeven dat t een 2.1 set betreft. Ze hebben vaak allemaal een decoder aan boord voor DTS etc?

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:44
Waarschijnlijk moet je zowel in de receiver als je televisie hdmi control aanzetten (bij harman kardon ook wel one touch play genoemd denk ik, onder system settings).

Bij mijn Yamaha versterker heb ik een aparte functie om dan arc te activeren. Deze zie ik zo snel niet bij jouw HK.

Vervolgens moet je bij je Sony ergens onder audio aangeven dat je niet de tv luidsprekers wilt gebruiken maar de andere.

Laat even weten of het gelukt is.

Edit: wel eerst de receiver aanzetten voordat je de luidspreker selecteert in je Sony.

[ Voor 9% gewijzigd door MarVanOs op 03-08-2012 19:43 ]

• JeroenGans
Oké. ARC werkt. Weliswaar met de hand. Automatisch nog niet. De Sony tv blijft "er is een communicatie fout met audiosysteem" geven. Terwijl, wanneer ik de HK set op het ARC in kanaal zet, het prima functioneert. Weliswaar dus met de hand, maar ik hoef niet altijd m'n speakerset en surround sound te hebben bij bijvoorbeeld t journaal.

Nu nog mijn mkv media met 5.1/DTS. Enig idee of bijvoorbeeld een WD Live via Hdmi een optie is om de mkv tjes op een juiste manier naar de speakerset te streamen met het juiste geluid (downmixen naar 2.0/2.1 of het juist doorgeven van het DTS geluid zodat de HK set het goed interpreteerd. Ik vermoed namelijk dat de HK niet alle codecs in huis heeft om de minder legale bestanden af te spelen....

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenGans op 04-08-2012 09:21 ]

• JeroenGans
Als ik het zo zie kun je bijvoorbeeld bij de WD TV Live aangeven welke geluidsinstellingen je receiver ondersteund. Volgens mij kan ik daarmee prima uit te voeten door zo'n kastje er bij te zetten. Het levert sowieso veel meer voordelen op aangezien al mijn data op een Synology NAS staan. Graag heb ik echter wel de bevestiging van een van jullie..

• HarmoniousVibe
Nou ja goed het zal best werken, maar ik betwijfel alleen of het probleem daarmee is opgelost. Ik kan met namelijk niet voorstellen dat een stereoreceiver met digitale ingangen voor meerkanaals geluid niet downmixt naar stereo.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
HarmoniousVibe schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:14:
Tsja, het makkelijkste en het beste is natuurlijk gewoon een centre toe te voegen.
Gaat ook wel op een 2.1 systeem. :F

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:44
Wat betreft de mkv file ben ik niet zeker. Hetzelfde heb ik ook gehad op mijn htpc met xbmc. Door de audio uitvoer op digitaal te zetten ipv hdmi werkte dit weer, maar is in jouw geval geen optie gezien alles in 1 apparaat gebeurd.

Allereerst zou ik kijken of bij jou de meest recente software erop staat (op de site zie ik V.1.37.41, op mijn oude HK receiver kon je dit nagaan door als het apparaat aan staat op 1234 "ok" op de afstandsbediening in te voeren).
Vervolgens zou je kunnen proberen een andere surround-mode te proberen. Misschien dat hierdoor wel een juiste matrix wordt toegepast.
Geen optie maar een lapmiddel is om via opties en dan audio te kijken of er een 2e geluidsspoor is die wel het gewenste geluid geeft (is vaak bij rips met dts het geval).

Mocht dit allemaal niet baten dan zou je even een mail kunnen sturen naar harman kardon met je vraag.

• HarmoniousVibe
De vraag is of je met stereogeluid hetzelfde probleem hebt. En of het alleen bij DTS speelt, of ook bij DD. Het is overigens geen kwestie van codecs wat dan zou je of helemaal niets of white noise te horen krijgen.
bram1984 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:42:
[...]

Gaat ook wel op een 2.1 systeem. :F
Ik ging er vanuit dat een BluRay-systeem met hdmi wel surround-uitgangen zou hebben. Dat blijkt niet het geval te zijn en dus had ik het mis, maar daar hoef je je nog niet zo over aan lopen te stellen.

[ Voor 72% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-08-2012 13:22 ]

Pagina: 1