Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk tussen virtual machine en host

Pagina: 1
Acties:

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Beste medetweakers,

Ik heb een Macbook Pro met Virtualbox. Omdat ik vrij vaak bezig ben met programmeren en experimenteren rond programmeren heb ik wel eens de neiging mijn dev omgevingen compleet te verkloten. Omdat ik niet telkens zin heb om mijn MBP te herinstalleren of op te ruimen, heb ik besloten al mijn dev shizzle virtueel te doen.

Nou heb ik in Virtualbox ubuntu 12.04 LTS 64bit geïnstalleerd, alleen zit ik met de netwerk-configuratie. Ik had 'm eerst als bridged ingesteld, maar ik ben nogal vaak mobiel en wissel daarom regelmatig van netwerk. Iedere keer mag ik dan de netwerk instellingen wijzigen. Als ik 'm vervolgens als NAT instel, heb ik prima internet op de VM, maar ik kan niet ernaar pingen/SSHen vanuit mijn mac, ondanks dat ik dat poortje open heb gezet:

(vm) ubuntu:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/K1fZ2.png

(host)
Tobys-MacBook-Pro:~ hinloopen$ ssh hinloopen@10.0.2.15
ssh: connect to host 10.0.2.15 port 22: Operation timed out
Tobys-MacBook-Pro:~ hinloopen$ ifconfig
...
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
	ether 00:26:08:e7:3d:b8 
	inet6 fe80::226:8ff:fee7:3db8%en1 prefixlen 64 scopeid 0x5 
	inet 192.168.1.106 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255
	media: autoselect
	status: active
...

Port-forwarding config voor virtualbox
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HlTuH.png

Mijn vraag is nu: Waarom kan ik niet SSHen naar de VM in NAT-modus? Wat is de beste netwerk-configuratie in mijn geval?

[ Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 02-08-2012 20:28 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat gaat er precies mis met bridging?

Ik bedoel als je VM op dhcp staat en de dhcp-server ook gelijk de dns regelt dan moet je je host gewoon op hostname kunnen benaderen.

• Gamebuster
Gomez12 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:41:
Wat gaat er precies mis met bridging?
Ik wissel vaak (meerdere keren per dag) van netwerk en netwerk adapter. Soms via tethering via usb, soms via een usb 3G dongel, soms via wireless en soms via draadje. Het IP van zowel de host als de VM veranderen dan telkens.
Gomez12 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:41:Ik bedoel als je VM op dhcp staat en de dhcp-server ook gelijk de dns regelt dan moet je je host gewoon op hostname kunnen benaderen.
Zegt me erg weinig. Wat bedoel je precies?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
heb je een firewall in gebruik? sudo iptables -L ?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 14:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Sorry, maar een Macbook Pro maakt het nog geen Professional Networking & servers :)

En aangezien dit niet direct een netwerk gerelateerd issue is, verplaats ik het topic naar Client Software Algemeen

De NAT rule die je hebt aangemaakt lijkt wel te kloppen. Maar wellicht luistert er een process van je mac zelf op die poort. Dan gaat die mapping niet werken.

• Gamebuster
VM:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i9iAW.png
Lijkt me dat er geen blokkades zijn

Host:
# toch ff checken of iptables ook op mn mac zou staan
Tobys-MacBook-Pro:~ hinloopen$  sudo iptables -L
Password:
sudo: iptables: command not found
# check voor poort 22 op mijn macbook
Tobys-MacBook-Pro:~ hinloopen$ ssh root@localhost
ssh: connect to host localhost port 22: Connection refused

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de handleiding, hoofdstuk 6, van VirtualBox gelezen zodat je weet wat welke netwerksetting betekend? Zo te zien niet.

Met NAT en port forwarding ga je naar het IP van je Mac. Dus als je poort 222 forward naar 22, dan doe je ssh -p 222 localhost om naar je VM te komen. Pingen zal niet lukken, kan jij je Mac pingen vanaf het internet? Juist, dat gaat niet omdat je met NAT zit.

Oh, en je zit ook nog met privileged ports op je Mac. Op elk systeem moet je beheerdersmachtigingen opgeven/hebben als je applicaties wilt laten luisteren op poorten onder 1024.

Als je een directe verbinding tussen je VM en Host wilt, is Host-Only de beste manier. Anders kan je vanaf je VM met NAT altijd naar je Host via IP 10.0.2.2.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Gamebuster
Met NAT en port forwarding ga je naar het IP van je Mac. Dus als je poort 222 forward naar 22, dan doe je ssh -p 222 localhost om naar je VM te komen
Thanks! Dit + http://www.virtualbox.org/manual/ch06.html nog eens goed lezen werkte.
Poort 222 werkt overigens niet om de rede die je in je post vermeldt; Poort 3022 forwarden naar 22 werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Gamebuster op 06-08-2012 13:36 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ben moderator op het VB forum geweest. Hoeveel gebruikers ik daar niet naar RTFM heb gestuurd voordat ze door hadden hoe iets werkte... Had het hier niet zo verwacht, maar blijkbaar is het ook hier nog nodig :P.

Overigens was daar op het forum ook iets met Host-Only die niet beschikbaar bleek te zijn als er geen fysieke verbinding aanwezig was. Zou als het goed is opgelost moeten zijn, maar kan nog steeds spelen. Met Host-Only heb je altijd een verbinding en het IP blijft ook gelijk als je de VM in z'n eentje start. Anders krijg 't het adres wat opvolgend is. Tweede adapter toevoegen is zo gedaan tenslotte.

• Gamebuster
Host-Only kan ik niet kiezen; Dan geeft VirtualBox aan dat de instellingen niet goed zijn. Het werkt overigens nu prima; ik kan gewoon van netwerk wisselen zonder VM configuratie te hoeven wijzigen. Ook zonder internet werkt de VM nog prima. Poortjes forwarden zie ik niet als probleem.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan moet je eerst in instellingen een interface aanmaken. Staat beschreven in hoofdstuk 6.6 ;).

• Gamebuster
Het werkt nu prima, ik blijf er vanaf :P

Pagina: 1