Toon posts:

Bijzonder thuisnetwerkprobleem met Cat6 en WCD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik liep al een tijd met het idee om (een deel van) het huis bedraad aan te leggen.
Mijn huidige router (WRT54GL achter Ziggo UBEE modem) voldoet qua draadloos voldoende voor normaal werken en zelfs op zolder haal ik voldoende snelheid om thuis te kunnen werken.

Nu heb ik onlangs een mediaspeler gekocht (mede8er MED500X2) en die wil ik toch wel bedraad gaan aansluiten, hoewel er een wireless module inzit (aanbieding van de GAMMA van deze week). Ook de PS3 en mogelijk in de toekomst de TV-aansluiting over glas kunnen wel een draadje gebruiken.

Vanuit de meterkast heb ik onder de keukenkastjes door en langs de lange wand twee bestaande utp kabels (cat5(e?)) aangesloten op een WCD (via V&A) door de stekkers er af te knippen en de nummering vast te houden uit de NT-FAQ. Nu heeft de JUNG WCD/Jack een iets andere volgorde lijkt het, maar ik heb de nummer 1 t/m 8 maar gevolgd. In de meterkast heb ik ook een WCD gezet en dan aan beide kanten een kort kabeltje en dan een laptop om te testen.

Nu heb ik niet genoeg lange kabels in huis om het op deze manier af te maken (heb een viervoudige doos) en heb dus extra kabel besteld. Heb hierbij voor UTP Cat6 van könig gekozen.

Nu komt het vreemde, er wordt geen connectie gemaakt over deze nieuwe kabel en er gaan op de router ook geen lampjes branden. Ik heb beide connectoren vervangen en niks. Ik denk, kabelbreukje doordat ik wellicht wat lomp de kabel via het gat meterkast<>keuken getrokken heb, maar ook een nieuw stuk kabel werkt niet.
Op aanraden van de klantenservice van de webwinkel het eens geprobeeerd door er een RJ45 stekker aan te zetten, en dan werkt het wel. Asjemenou.

Op basis van zoeken hier op GoT geprobeerd er een cross-aansluiting van te maken, maar dat werkt ook niet.

Ik weet het nu even niet meer en wil het hierbij jullie om hulp vragen.

Alvast bedankt voor de reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:08
Als je wcd cat5e zijn horen daar ook cat5e kabels op.
cat6 kabel hoort aangesloten te worden op cat6 wcd.wegens de aders dikker zijn.

daar zal je probleem inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jopoh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:29:
Als je wcd cat5e zijn horen daar ook cat5e kabels op.
cat6 kabel hoort aangesloten te worden op cat6 wcd.wegens de aders dikker zijn.

daar zal je probleem inzitten
Omdat de aders dikker zijn gaat er geen data doorheen ? Geloof jij jezelf wel 8)7

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
DennusB schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:30:
[...]

Omdat de aders dikker zijn gaat er geen data doorheen ? Geloof jij jezelf wel 8)7
Ik zeg niet dat je geen data door kan krijgen.
Maar als je de standaarden aanhoud hoort cat6 ook op cat6 wcd/keystone afgemonteerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Misschien heb je aan 1 van de zijden toch niet de goede volgorde gepakt met afmonteren. Heb je foto's?
De aders van cat6 zijn wel wat dikker maar de meeste WCD/keystones maken gebruik van V-vormige mesjes, daar past cat6 makkelijk tussen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jopoh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:35:
[...]

Ik zeg niet dat je geen data door kan krijgen.
Maar als je de standaarden aanhoud hoort cat6 ook op cat6 wcd/keystone afgemonteerd te worden.
Ja, maar het enige effect daarvan is dat je er geen cat6 certificatie meer op krijgt.

Gebruik je wel de goede kleurvolgorde in de wcd's? Die is nagenoeg altijd anders dan in stekkertjes namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 02-08-2012 22:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig bedankt voor de reacties.
Foto's zal ik morgen erbij zetten, maar zal hieronder vast in tekst zetten hoe het erbij staat.
Op de WCD-connector staan de nummers 1 t/m 8 in onderstaande volgorde, daarachter de kleur die ik die plek zet. Het zijn idd cat5 connectoren, maar met een soort klemsysteem voor de kabel, waarbij de kabel klemt langs een metalen stripje. Als ik de draad eruit haal, zit ik krassen door het plastic en zie ik de onderliggende koperkabel.

2 - oranje
1 - oranje/wit
3 - groen/wit
5 - blauw/wit
4 - blauw
6 - groen
8 - bruin
7 - bruin/wit

Bij zowel aan beide kanten dezelfde kleurvolgorde als een kant gecrossed (zoals in de NT FAQ tekeningen van Erkens) is er geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is de normale kleurvolgorde (uitgaande van de nummering en niet de volgorde zelf), inclusief gesplitst tweede paar (3/6). Wcd's houden de paren over het algemeen bij elkaar. Kijk even in de handleiding bij je wcd's hoe je ze aan dient te sluiten. (Of maak even een foto.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd hierbij de foto's (klikbaar voor groot).

Normale aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://gkvdvaart.nl/tnet/DSC_0027-small.JPG
Afbeeldingslocatie: http://gkvdvaart.nl/tnet/DSC_0026-small.JPG

Cross aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://gkvdvaart.nl/tnet/DSC_0025-small.JPG

Ik ben bang dat het slecht zichtbaar is, maar er staan nummertjes bij de poortjes in een andere volgorde dan 1, 2, 3 .... Dit heb ik hierboven al een keer beschreven.

Vanuit de klantenservice van de webshop waar ik de kabel gekocht heb, kreeg ik de opmerking dat de betreffende connecter een LSA-strip heeft en dat er dus een kabel met vaste kern gebruikt had moeten worden ipv een kabel met flexibele kern (die ik heb). In hoeverre is dat waar.

Ik heb nu deze kabel, en dan zou mijns inziens deze kabel aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat maakt wel uit, de soepele kern maakt minder goed contact. En ik zie dat je ook de glasfiber draad er tussen hebt gepropt? (dat doorzichtige stuk plastic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soepele kern zijn meerdere koperdraadjes naast elkaar.Dat geeft geen goed contact in zo wcd.
Soepele kern wordt ook alleen gebruikt als patch kabels.

Voor wcd/keystone/patchpanelen hoor je vaste kern cat kabel te grbuiken.dan snijden de 3hoeksmesjes van zo wcd door plastic mantel heen waardoor je altijd contact heb met de vaste koper kern, gebruik hiervoor ook een LSA tang liefst die drukt helemaal in en knipt overige ader einde gelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de informatie.

Dan ga ik maar andere kabel bestellen, volgende keer nog wat beter voorbereiden dus. Mijn denkfout zat waarschijnlijk in de aanname dat patchkabel te makkelijk te vergelijken is met kabel van WCD naar WCD.
Zal dan ook kijken voor zo'n LSA-tang of dogger (of is een oud en stomp aardappelschilmesje ook goed).

Als iemand nog belangstelling heeft voor de kabel met flexibele kern ... (of anders via V&A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

The Executer

Lekker belangrijk!

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:37:
<knip>
(of is een oud en stomp aardappelschilmesje ook goed).
<knip>
Nee, deze zal helaas niet voldoen. Bestel voor een paar euro ook gelijk een LSA-dogger mee, of vraag iemand uit je omgeving. Eventueel een computerwinkel vragen, vaak kun je daar wel lenen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 20:16
Kheb wel een dogger, kabeltester en rolletje (350mtr) kabel voor je te leen hoor ;-)

U+

Pagina: 1