Update SSD in RAID mode

Pagina: 1
Acties:

• Robinus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
He,

Ik wil mijn 2 OCZ Vertex 2 SSD's die in RAID staan updaten omdat hij niet de snelheid haalt die hij zou moeten halen.

Met HD Tune Pro haalt hij namelijk:
Min. 105,1 mb/s
max. 327,2 mb/s
average 163,2 mb/s

Ik kan hem niet updaten omdat hij in RAID mode staat. Het programma van OCZ herkent de schijven niet. En kan dus ook niet zien welke firmware versie deze schijven hebben.

Weet iemand een makkelijke manier om de schijven te update zonder dat ik mij data verlies?

Alvast bedankt.

• ceekah
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-11-2025
Je geen firmware update doet op een SSD als dat de actieve Windows partitie is.
En ik kan mij herinneren dat je lees/schrijf snelheid niet sneller met een firmware update, alleen maar een (aantal)procent trager.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat kan dus niet.

Wel lullig dat je maar liefst 2 ssd hebt, ze ook nog eens in raid hebt gezet, en dan nog zo een belabberde snelheid hebt.

Maar gaat de computer nu echt langzaam, of denk je dat maar aan de hand van de 3 getalletjes die je aandraagt.

Verwijderd

Je wilt de firmware updaten? Dit kan bepaalde bugs verhelpen, zodat je SSD minder gauw stuk gaat. Maar de snelheid van Sandforce is simpelweg misleidend omdat hoge getallen worden opgegeven die niet worden gehaald. Als je dat nog niet wist, had je je eerst beter moeten laten informeren. Vrijwel iedereen zal je vertellen dat je beter OCZ/Sandforce kunt mijden en voor een betere SSD kunt gaan die wel eerlijke specificaties opgeeft.

Mag ik ook verwijzen naar deze post:
Verwijderd in "SSD geschikt voor NAS/Mediaserver?"

Bedenk verder dat een SSD vooral een grote stap is omdat je 100 tot 1000 keer hogere random read performance hebt; de sequentiële snelheden die een factor 0.5 tot 3 keer hoger liggen maken het verschil niet. De 20MB/s blocking random read is de belangrijkste reden dat een SSD sneller is dan een hardeschijf met 60 IOps * 4K = 0,24MB/s. De SSD is op dit vlak dus 100 keer sneller, terwijl hij in veel gevallen langzamer is dan schrijven dan een hardeschijf. Jouw SSD schrijft tegen 75MB/s terwijl een 5400rpm tot 200MB/s kan schrijven.

Verder is HDtune zoals de naam suggereert een programma voor simpele storageoplossingen op basis van hardeschijf. HDTune is een kunstmatige benchmark omdat het buiten je filesystem om test; geen enkel programma doet dat in de praktijk dus de scores die je haalt met HDtune zijn eigenlijk irrelevant. In het bijzonder kan HDtune te lage scores geven voor RAID-arrays die een hogere queue depth nodig hebben. Goede benchmark zijn AS SSD en CrystalDiskMark. Beide testen op je filesystem en gebruiken dezelfde APIs als echte programma's.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 16:13 ]

• Robinus
Reepje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:10:
Ja dat kan dus niet.

Wel lullig dat je maar liefst 2 ssd hebt, ze ook nog eens in raid hebt gezet, en dan nog zo een belabberde snelheid hebt.

Maar gaat de computer nu echt langzaam, of denk je dat maar aan de hand van de 3 getalletjes die je aandraagt.
Tijdens normaal gebruik is het op zich wel oke. Ik kan natuurlijk niet weten of mijn pc de snelheid haalt die hij moet halen. Vandaar dat ik dat baseer op de 3 getalletjes.

Ook baseer ik dit op het opstarten van de pc. Dit duurt namelijk zo'n 2 minuten. Na 20 tot 25 seconden komt het Windows starten in beeld, het duurt dan vervolgens zo'n 90 seconden voordat ik het inlog scherm te zien krijg. Dit lijkt mij vrij langzaam, in vergelijking met de snelheden die je op Youtube filmpjes ziet, of in reviews leest.

• Robinus
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:10:
Je wilt de firmware updaten? Dit kan bepaalde bugs verhelpen, zodat je SSD minder gauw stuk gaat. Maar de snelheid van Sandforce is simpelweg misleidend omdat hoge getallen worden opgegeven die niet worden gehaald. Als je dat nog niet wist, had je je eerst beter moeten laten informeren. Vrijwel iedereen zal je vertellen dat je beter OCZ/Sandforce kunt mijden en voor een betere SSD kunt gaan die wel eerlijke specificaties opgeeft.

Mag ik ook verwijzen naar deze post:
Verwijderd in "SSD geschikt voor NAS/Mediaserver?"

Bedenk verder dat een SSD vooral een grote stap is omdat je 100 tot 1000 keer hogere random read performance hebt; de sequentiële snelheden die een factor 0.5 tot 3 keer hoger liggen maken het verschil niet. De 20MB/s blocking random read is de belangrijkste reden dat een SSD sneller is dan een hardeschijf met 60 IOps * 4K = 0,24MB/s. De SSD is op dit vlak dus 100 keer sneller, terwijl hij in veel gevallen langzamer is dan schrijven dan een hardeschijf. Jouw SSD schrijft tegen 75MB/s terwijl een 5400rpm tot 200MB/s kan schrijven.

Verder is HDtune zoals de naam suggereert een programma voor simpele storageoplossingen op basis van hardeschijf. HDTune is een kunstmatige benchmark omdat het buiten je filesystem om test; geen enkel programma doet dat in de praktijk dus de scores die je haalt met HDtune zijn eigenlijk irrelevant. In het bijzonder kan HDtune te lage scores geven voor RAID-arrays die een hogere queue depth nodig hebben. Goede benchmark zijn AS SSD en CrystalDiskMark. Beide testen op je filesystem en gebruiken dezelfde APIs als echte programma's.
Ik heb deze SSD al een tijdje, minimaal een jaar. En toen ik hem kocht was de keuze van SSD's nog beperkt. Mijn keuze was dus op deze gevallen omdat deze goede beoordelingen kreeg. Nu zijn er natuurlijk nieuwere en betere SSD's te verkrijgen.

Ik zal eens een van de programma's proberen die jij aangaf.

Verwijderd

(reactie op je vorige bericht)
Dat klopt; maar tijdens het opstarten is je HDD LED dan continu opgelicht? Het is meestal zo dat drivers een wachtperiode inlassen en dat er gewoon helemaal niets gebeurt een tijd lang. In dat geval is het natuurlijk niet de schuld van je SSDs.

Er zijn programma's waarmee je de boottijden kunt analyseren. Zie bijvoorbeeld:
http://www.makeuseof.com/...mprove-windows-boot-time/

(reactie op bovenstaand bericht)
De Sandforce problemen waren ook al eerder bekend. Mijn advies: ga voor een grote aankoop eens scouten op Tweakers.net over de beste aankoop. Zo had je wellicht een Crucial C300 kunnen nemen destijds of de goede Intel X25-M die in die tijd de meest populaire SSD was.

Maar achteraf praten heeft geen zin; en bedenk dat je huidige Sandforce SSDs qua prestaties prima scoren. Ja de snelheden zijn flink langzamer dan andere SSDs op sommige vlakken en de SSD moet het hebben van leugenachtige specificaties. Maar voor zaken als booten zit er nauwelijks verschil tussen SSDs onderling. Dit komt omdat tijdens het booten en application launch er vooral blocking reads plaatsvinden. Hierdoor kan je SSD maximaal één NAND kanaal gebruiken ipv alle 8.

Dus als je boot nu traag is, moet dat door iets anders komen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 17:10 ]

Verwijderd

Zowiezo is een jaar zonder trim niet optimaal , dat er geen trim is onder raid voor ssd is op zich niet zo een bezwaar als je de boel goed coordineert . Bij dat coordineren hoort ook een image maken van je ssd en een backup van je data . Die image en backup maken het mogelijk je ssd uit raid te halen en simpel in w7 een quick format van beide ssd . Of beter is een secure erase , maar die procedure is omslachtiger en riskanter als een format. Maar de ssd s moeten wel een keer getrimmed worden na een lange periode zonder .
Voor je os zelf kun je beter single disk draaien , maar als je raid wil kost dat iets meer moeite om alles tiptop te houden . Maak jezelf op pc gebied niet te afhankelijk van die ssd in raid , zorg voor een os op een schijf om al die handelingen uit te voeren om je ssd array te onderhouden , zoals firmware updates :)

• Robinus
Daar ben ik nu idd ook achter :P . Ik zat er al aan te denken om een nieuwe ssd met hogere capaciteit in mijn pc te plaatsen, 120 GB wordt op een gegeven moment toch wel aan de krappe kant. Mijn volgende zal dus gewoon een single disk worden :) .

Hebben jullie misschien nog tips waarop ik moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe SSD. Bijvoorbeeld qua merk.

• niekdejong
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 17:40
Hey, ik zag je topic.

Zelf heb ik ook 2 vertex2's in RAID-0 gehad. Gemiddelde snelheid van 540 ongeveer op een onboard RAID-controller.

Schijven kan je gewoon updaten via Linux. Speciale distributie heb je daarvan van OCZ zelf. Deze boot in linux & kan je de schijven updaten.
Verder zat ik er ook altijd mee dat er geen TRIM of Garbage Collection werkend was. Ik accepteerde het, en installeerde om de 2 maanden mijn computer opnieuw dmv Low-Level format in DiskPart(linux).

Toen een artikel gelezen over IRST (Intel Rapid Storage Technology) waarin er dus TRIM ondersteund werd in RAID modi. Je moet deze dan dus updaten & heb je gewoon TRIM op je ssd met RAID-0.

Zelf heb ik nu 2 x vertex3's gekregen van de mycom, omdat 1 van mijn vertex2's faalde. Dus nu zit ik tegen de 1000Mb/s doorvoer aan. Helaas kan me controller niet meer aan.

Hoop dat je er wat aan hebt!

• Robinus
niekdejong schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:17:
Hey, ik zag je topic.

Zelf heb ik ook 2 vertex2's in RAID-0 gehad. Gemiddelde snelheid van 540 ongeveer op een onboard RAID-controller.

Schijven kan je gewoon updaten via Linux. Speciale distributie heb je daarvan van OCZ zelf. Deze boot in linux & kan je de schijven updaten.
Verder zat ik er ook altijd mee dat er geen TRIM of Garbage Collection werkend was. Ik accepteerde het, en installeerde om de 2 maanden mijn computer opnieuw dmv Low-Level format in DiskPart(linux).

Toen een artikel gelezen over IRST (Intel Rapid Storage Technology) waarin er dus TRIM ondersteund werd in RAID modi. Je moet deze dan dus updaten & heb je gewoon TRIM op je ssd met RAID-0.

Zelf heb ik nu 2 x vertex3's gekregen van de mycom, omdat 1 van mijn vertex2's faalde. Dus nu zit ik tegen de 1000Mb/s doorvoer aan. Helaas kan me controller niet meer aan.

Bedankt voor de tip. Zag die linux versie al op de site van OCZ staan maar wist niet dat dit voor RAID0 werkte. Zal er eens naar kijken.

• Robinus
niekdejong schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:17:
Hey, ik zag je topic.

Met het volgende geeft hij aan dat TRIM enabled is:

Command prompt > fsutil behavior query disabledeletenotify

In CMD

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mooi niet dus. TRIM is via de RAID modus van de Intel controller alleen enabled wanneer de controller wel in RAID is geconfigureerd (voor een andere raid set) zolang de SSD _GEEN_ deel uit maakt van de RAID set. Zodra je de SSD's in RAID configureert is je TRIM weg en hou je alleen nog de standaard garbage collection over uit de firmware van je SSD's.

https://discord.com/invite/tweakers

• Robinus
Ik neem aan dat ik die Intel Rapid Storage Technology niet kan toepassen aangezien ik een AMD processor/moederbord heb.

Is er geen andere manier om TRIM in RAID0 te activeren?

[ Voor 19% gewijzigd door Robinus op 02-08-2012 22:33 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Robinus schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:02:
[...]

Met het volgende geeft hij aan dat TRIM enabled is:

Command prompt > fsutil behavior query disabledeletenotify

In CMD
De opdracht die je noemt verteld overigens alleen dat de Windows 7 machine het TRIM commando kán versturen, niet dat de harde schijf er ook echt iets mee doet. bron

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Robinus schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:31:
Ik neem aan dat ik die Intel Rapid Storage Technology niet kan toepassen aangezien ik een AMD processor/moederbord heb.

Is er geen andere manier om TRIM in RAID0 te activeren?
Niet dat ik weet. Zoals je zelf al gemerkt hebt kan je ook niet meer normaal aan de firmware van de SSD komen, de RAID controller blokkeert dit. Hetzelfde geldt voor SMART info en ook TRIM ondersteuning.

https://discord.com/invite/tweakers

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

redfoxert schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:40:
Niet dat ik weet. Zoals je zelf al gemerkt hebt kan je ook niet meer normaal aan de firmware van de SSD komen, de RAID controller blokkeert dit. Hetzelfde geldt voor SMART info en ook TRIM ondersteuning.
Vreemd genoeg kan de Intel Rapid Storage software wél zien welke disks ik heb en wat de status is, per RAID array (ik heb ook 2 OCZ Vertex 2's in RAID0 hangen).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/W4uzX.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door CH4OS op 02-08-2012 22:50 ]

Pagina: 1