De eerste keer een PC bouwen. Hoe ga ik te werk?

Pagina: 1
Acties:

• bramp4421
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-01 22:44
Hallo Tweakers,

Ik heb op het forum liggen zoeken, maar krijg het toch niet gevonden. Hierbij het volgende:

Ik heb een computer samengesteld, en ik wil hem zelf gaan assembleren. Nog nooit gedaan, maar ik denk dat het gaat lukken met een aantal duidelijke tutorials op youtube. Nu komt mijn vraag. Als ik alle hardware erin heb zitten en alles is op elkaar aangesloten, hoe installeer ik hem dan of hoe gaat dit in zijn werking? Zet ik de computer aan en moet hij dan eerst iets doen, of kan ik meteen een windows 7 cd erin doen en die erop branden? Weten jullie misschien een topic te staan die dit helemaal voor mij kan uitleggen?

Alvast bedankt,

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:55
Beste Bramp4421

Bekijk dit eens,

How To Assemble A Desktop

http://en.wikibooks.org/w...ble_A_Desktop_PC/Assembly

Windows 7 Installation Tutorial

http://www.techtalkz.com/...ation-guide-tutorial.html

Cloud ☁️

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ja, dit klopt helemaal. Alles aansluiten, dvd van Windows 7 erin, in de bios instellen dat hij van dvd moet opstarten en dan gaat het goed.
Dan de Windows installatie doorlopen (staan wel filmpjes van op internet).
Nu alleen nog de drivers van de bijgeleverde dvd's installeren en je bent klaar.

Maar als je nog nooit aan een pc geprutst hebt (onder begeleiding of zo ) zou ik het toch echt aan iemand anders over laten, of het samen doen met iemand die er meer ervaring mee heeft.

• bramp4421
Hmm, ja ik ben ook aan het twijfelen Fable.. of ik het iemand anders zou laten doen

• bramp4421
hoe start ik die windows via de bios?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 17:26
Eerst zorgen dat je in de BIOS komt, met Deleteknop denk ik of een andere F-knop, zal wel in je boekje staan, gewoon proberen kan ook.

Bij Boot Sequence of Boot of bootvolgorde iets in die benaming staat het wel... dan doe je eerste opstartschijf is je DVD. Aan je satapoorten hang je alleen je te installeren bootschijf en je dvd speler.

Maar goed zo moeilijk is het niet, gewoon rustig blijven en je boerenverstand gebruiken. Maar als je het niet aandurft gewoon iemand vragen die je kent of van tnet die bij je in de buurt woont... (zou ik dan doen).

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
bramp4421 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:21:
hoe start ik die windows via de bios?
Als je geluk hebt staat je DVD drive al automatisch als eerste in de boot sequence. Zo niet, ga het bios in (del, F1 of wat het ook is bij het opstarten) en zoek even door de menu's naar iets wat lijkt op "boot sequence". Dit verschilt per bios/uefi waar het staat. Zorg dat bij de boot sequence je DVD drive bovenaan staat en je harddisk/ssd waarop Windows komt te staan als 2e.
Daarna uit het bios gaan (niet vergeten te saven) en bij het opstarten zal hij dan als het goed is vanaf de DVD de installatie starten.

edit: ah, Marcel was me net voor :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Als ik zo een inschatting maak van de achtergrondkennis van TS zou ik hem dringend willen aanraden om dit samen met iemand met ervaring te doen. Ongelukken kunnen niet gebeuren, maar het zou zonde van je geld zijn als je bijvoorbeeld een onderdeel zou beschadigen.
Of heb je hem inmiddels al succesvol geassembleerd ?

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 02-08-2012 16:36 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 11:39
Henk007 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:35:
Als ik zo een inschatting maak van de achtergrondkennis van TS zou ik hem dringend willen aanraden om dit samen met iemand met ervaring te doen. Ongelukken kunnen niet gebeuren, maar het zou zonde van je geld zijn als je bijvoorbeeld een onderdeel zou beschadigen.
Kom, kom..... zo lastig is het allemaal niet... Je moet je gewoon goed inlezen en logisch nadenken. Dan kom je al een heel eind. Denk ook niet dat heel veel tweakers hulp hebben gehad bij het bouwen van de eerste pc. Ik in ieder geval niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• bramp4421
Nee de pc ga ik bestellen, vandaag als het goed is. Ik heb nog nooit geassembleerd dusja..

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Henk007 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:35:
Of heb je hem inmiddels al succesvol geassembleerd ?
Hij heeft zo te zien zelfs nog noot een OS geinstalleerd. Daarom ben ik het wel met je eens, deze jongen heeft hulp nodig. OF hij gaat eerst een stoeien met een OS installatie. Het kan nml. simpel zijn, soms loop je tegen probleempjes aan, en dan ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nofi, maar hoe je windows installeerd staat zelfs in de readme files op de CD.

Lijkt me handiger gewoon te beginnen en pas te vragen wanneer je vastloopt.

• Aardwolf
Gewoon wat filmpjes op Youtube kijken, bij je oude pc mss even in de BIOS rondkijken (kan je even wennen hoe het eruit ziet en waar je wat vindt) en even de manual doorkijken. Ik denk dat je dan al heel goed voorbereid bent, zo ben ik ook ooit begonnen omdat ik niemand had in mijn omgeving die het ff kon aanwijzen.
Madrox schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:52:
[...]

Hij heeft zo te zien zelfs nog noot een OS geinstalleerd. Daarom ben ik het wel met je eens, deze jongen heeft hulp nodig. OF hij gaat eerst een stoeien met een OS installatie. Het kan nml. simpel zijn, soms loop je tegen probleempjes aan, en dan ?
En dan google je dat op je andere pc/laptop of vraag je het hier als je het antwoord niet kunt vinden nadat je hebt gezocht... lijkt me logisch toch. Je moet toch ergens beginnen...

@ Dukebox: dank u, dat dus.

• bramp4421
Kan er snel iets fout gaan bij assembleren? Anders koop ik gewoon die 60 euro bij azerty erbij + 1 jaar garantie..

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:14

Shunt

Boe

Madrox schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:52:
[...]

Dan roep je om hulp.

Ik heb altijd eerst alles zelf geprobeerd tot dat ik mijn frustratie niet meer kon bedwingen en dan ging ik hulp halen. Ja zo ben je af en toe een dagje nutteloos bezig. Maar ja er zijn ergere dingen in de wereld.

Ik wil de TS wel echt adviseren om ALLES waar je twijfelt bij het bouwen goed na te lezen. Bekijk voor ieder los onderdeel een installatie guide als je niemand in de buurt hebt om het je te leren is dat het beste. Verder als je ergens niet uit komt of echt vast blijft zitten vraag het even of bel iemand die het eerder gedaan heeft liever iets na vragen dan iets kapot maken.
bramp4421 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:57:
Kan er snel iets fout gaan bij assembleren? Anders koop ik gewoon die 60 euro bij azerty erbij + 1 jaar garantie..
De grote gevaren zijn het installeren van de CPU, Cooler en het moederbord in de kast en de daar bij horende spacers. Voor de rest is het best straight forward gewoon je ogen en je hersenen gebruiken. Als je te erg twijfeld laten doen en mee kijken bij iemand die het al eens gedaan heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Shunt op 02-08-2012 16:58 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:11
bramp4421 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:57:
Ik geloof dat er ergens een filmpje van hardware.info rond waait op youtube. Hierin word eigenlijk uitgelegd hoe en wat.

Natuurlijk kan er wat fout gaan, maar zolang je niet met je moederbord in bad gaat zitten en gewoon de boekjes leest zou het wel goed moeten komen. In het ergste geval start hij niet op omdat je een kabeltje bent vergeten ;)

• bramp4421
Oke jongens, allemaal bedankt ;)

Ik heb besloten om het zelf te gaan proberen. Mijn vader heeft een collega die veel verstand van computers heeft en die er een beetje in zit. Dus al zit ik in nood zou hij mij kunnen helpen.

Hier mijn allerlaatste vraag:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B496938%5D=1

Ik wil deze pc gaan bestellen. Denken jullie dat dit een prima computer is of kunnen jullie voor dit budget
een betere samenstellen?

Nogmaals bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door bramp4421 op 02-08-2012 17:24 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-04 23:22

Koenvh

Hier tekenen: ______

De naam van de HDD, daarin staat "Green", dat doet mij vermoeden dat het hier om een 5400 RPM gaat. Aangezien er geen SSD in zit, zou ik toch voor een 7200RPM (Of 10000) gaan.,

🠕 This side up

• Aardwolf
Wat ga je er mee doen en wat is je budget? Dat zijn wel de belangrijkste vragen om antwoord op te geven of je systeem beter kan.

• R0y.
bramp4421 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:23:
Oke jongens, allemaal bedankt ;)

Ik heb besloten om het zelf te gaan proberen. Mijn vader heeft een collega die veel verstand van computers heeft en die er een beetje in zit. Dus al zit ik in nood zou hij mij kunnen helpen.

Hier mijn allerlaatste vraag:

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B496938%5D=1

Ik wil deze pc gaan bestellen. Denken jullie dat dit een prima computer is of kunnen jullie voor dit budget
een betere samenstellen?

Nogmaals bedankt!
Je CPU I5 2320 is Sandy Bridge, je Moederbord (H77) is Ivy bridge.

Ik zou dan persoonlijk voor een Ivy bridge CPU gaan. Bijvoorbeeld de i5 3450. Deze zit rond de 180,-.

Hier de wiki over Ivy Bridge, er staat een lijstje tussen met CPU's.
Wikipedia: Ivy Bridge (microarchitecture)

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Misschien is het handig dat ik het hier even vraag want ik vond het onzinnig om er een nieuw topic voor te openen.

Ik ga straks een moederbord in mijn kast bouwen (2ehands) maar ik vroeg mij af of het een goed idee is om rubbertjes/kartonnen ringetjes/spacertjes (ik weet niet hoe ze heten maar heb ze wel eens gezien) tussen het afstandsbusje en je moederbord te plaatsen.
Of is dit niet nodig.

Wat ga je trouwens allemaal met je pc doen?
Als je budget iets groter is kan je misschien ook denken aan een Z77 icm 2500k ? (hebben misschien wat meer meerwaarde als je het later gaat verkopen) En een H77 bord heeft minder opties dan een Z77 bord.
Ben eigenlijk niet echt op de hoogte wat de meerwaarde van een Ivy Bridge tegenover een Sandy Bridge processor is.

[ Voor 31% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-08-2012 18:27 ]

• wappiewappie
  • Laatst online: 13:05
Volgens is het moederbord via de afstandsbussen aan de kast geaard, dus dan lijkt het mij niet handig om er isolatie tussen te stoppen.

H77 kun je niet mee overklokken
Z77 kun je wel mee overklokken

Ivy Bridge is een jaartje nieuwer dan Sandy Bridge en zie je terug in de prestaties.
Ivy Bridge is voor hetzelfde geld iets sneller en iets zuiniger dan Sandy Bridge.

@Bramp4421
http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds

[ Voor 58% gewijzigd door wappiewappie op 02-08-2012 19:17 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 11:39
kaasaanfiets schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 18:10:

Ik ga straks een moederbord in mijn kast bouwen (2ehands) maar ik vroeg mij af of het een goed idee is om rubbertjes/kartonnen ringetjes/spacertjes (ik weet niet hoe ze heten maar heb ze wel eens gezien) tussen het afstandsbusje en je moederbord te plaatsen.
Of is dit niet nodig.
Niet doen.

Zoals de meneer boven mij al zegt: de spacertjes zorgen ervoor dat je moederbord geaard is via je kast. Daarnaast bestaat de kans dat de afstand van je mobo in verhouden met je kast, niet meer klopt waardoor insteekkaarten (videokaart, geluidskaart, etc.) niet meer goed passen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

marcel87 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:55:

En dan google je dat op je andere pc/laptop of vraag je het hier als je het antwoord niet kunt vinden nadat je hebt gezocht... lijkt me logisch toch. Je moet toch ergens beginnen...
Natuurlijk. Zo begon ik met een 2de hands pc, een gebruikte. Maar ach, dat hoeft tegenwoordig niet meer O-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

Ik zit over een paar weken met hetzelfde probleem.
Heb zelf wel eens gpu's, geheugen en een voeding vervangen maar ik ben vooral huiverig voor het installeren van de cpu met de bijbehorende koeler en koelpasta?

Zijn daar nog tips voor?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• R0y.
icecreamfarmer schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:35:
Ik zit over een paar weken met hetzelfde probleem.
Heb zelf wel eens gpu's, geheugen en een voeding vervangen maar ik ben vooral huiverig voor het installeren van de cpu met de bijbehorende koeler en koelpasta?

Zijn daar nog tips voor?
Gewoon kijken. Het past maar op 1 manier, de cpu hoort in de socket te " glijden/vallen ". Drukken is nooit nodig.
YouTube: Bouw je eigen PC computer - stap voor stap handleiding 2011 Met hulp van deze link moet het goedkomen! d:)b

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 21:56
Ken je niet een "vriend" die vaker een computer geassembleerd heeft? Het zou zonde zijn als je de CPU cooler verkeerd monteerd, het moederbord verkeerd bevestigd en of front IO/LEDs verkeerd aansluit.

Ik weet niet hoe je configuratie eruit ziet maar als je een aftermarket cooler besteld zorgt dit ook voor een complexere installatie methode. Ook weet je zonder ervaring niet hoeveel "kracht" je mag/kan uitoefenen als dit nodig is om bijv. Een cooler te bevestigen met clips of iets.

Ik zou toch echt aanraden om het met een ervaren iemand te doen omdat je geen half bakken systeem wilt dat is zonde

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• bramp4421
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B441092%5D=1

Kan iemand bevestiging geven of alle onderdelen passen? Zonder problemen?

Dan bestel ik hem na bevestiging door iemand van jullie

Alvast bedankt,

• bramp4421
Hallo Tweakers,

Ja hier ben ik weer. Sorry voor het ongemak maar zoals ik zei, ik heb een PC samengesteld..

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B441092%5D=1

Het is een i5 2320 sandy bridge processor, en ik heb een MSI H77MA-G43 ivy bridge moederbord.

Een paar mensen vertelde mij dat ik beter een i3 3220 ivy bridge kon halen, omdat ik ook een ivy bridge moederbord heb. Zo kan ik 50 euro extra aan mijn videokaart besteden. Dus die 6870 word dan een 7850 denk ik.

Wat denken jullie wat het beste is om te doen?

Zoals altijd, alvast bedankt ;)

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, maar de i3 3220 is spik splinter nieuw, dus je kan nog geen uitsluitsel maken over de prestaties; ik ben nog geen review tegengekomen in ieder geval. Bij azerty is de levertijd in ieder geval nog 10+ dagen. En als ik je zou mogen adviezeren; hou het nog een paar dagen uit met je oude systeem tot er een beetje een beeld is van de nieuwe IB i3.

EN ook nog dank je wel! Ik zou bijna een systeem bestellen met een i3 2100, terwijl ik voor een tientje meer de i3 3220 zou kunnen halen!

[ Voor 7% gewijzigd door moh.moh op 03-08-2012 02:22 ]

• Aardwolf
Waarom ga je niet verder in je eerdere topic, kan toch best daar? Zo wordt het zo'n chaos met 5 topics van dezelfde user over hetzelfde, niet perse op jouw gericht maar in het algemeen.

Maak ook ff een wenslijst op T.net aan, dat maakt het configureren en veranderen van hardware wat makkelijker. Misschien kom je dan zelfs nog goedkoper uit bij een andere shop. ;)

Plus dat we nog steeds niet weten wat je ermee wilt doen en wat je budget is. Had ik geloof ik ook al in je andere topic gevraagd... :9

[ Voor 14% gewijzigd door Aardwolf op 03-08-2012 02:38 ]

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 07:54
Twee topics samengevoegd.

• bramp4421
Hallo Tweakers,

Ja hier ben ik weer. Sorry voor het ongemak maar zoals ik zei, ik heb een PC samengesteld..

http://azerty.nl/winkelma...amp;product%5B441092%5D=1

Het is een i5 2320 sandy bridge processor, en ik heb een MSI H77MA-G43 ivy bridge moederbord.

Een paar mensen vertelde mij dat ik beter een i3 3220 ivy bridge kon halen, omdat ik ook een ivy bridge moederbord heb. Zo kan ik 50 euro extra aan mijn videokaart besteden. Dus die 6870 word dan een 7850 denk ik.

Nou ik wil eigenlijk een budget game pc. Ik game af en toe eens,

Games zoals Knight Online, League of Legends, Heroes of Newerth, shooters COD enz..

mijn budget is rond de 600 euro..

Ik wil dat de computer goede prestaties levert en dat ik er een aantal jaren mee vooruit kan.

Ik wil hem zelf gaan assembleren en ik heb randapparatuur en een Windows 7 Ultimate 64 bit cd.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

Ik heb de mijne nu af maar mijn ram draait maar op 1300 ipv 1600.
Door de bomen zie ik het bos niet meer, welke instelling was het ook alweer zodat hij automatisch xmp gebruikte en hem op 1600 zet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• wappiewappie
  • Laatst online: 13:05
Ik weet niet welk moederbord je hebt.
rtfm dus.

[ Voor 47% gewijzigd door wappiewappie op 18-08-2012 20:21 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
icecreamfarmer schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:10:
Ik heb de mijne nu af maar mijn ram draait maar op 1300 ipv 1600.
Door de bomen zie ik het bos niet meer, welke instelling was het ook alweer zodat hij automatisch xmp gebruikte en hem op 1600 zet.
Hebben je geheugendimms wel ondersteuning voor XMP? Je hoeft alleen maar de multiplier van je geheugen te veranderen. Baseclock is 133MHz, hij staat dus nu op 10x (1333MHz) en moet naar 12x. Check ook even de spanning op het geheugen en de latentie. (waarschijnlijk moet dat zijn 9-9-9-24).

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
bramp4421 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 02:42:
Hallo Tweakers,

http://azerty.nl/winkelma...amp;product%5B441092%5D=1

Nou ik wil eigenlijk een budget game pc. Ik game af en toe eens,

Games zoals Knight Online, League of Legends, Heroes of Newerth, shooters COD enz..

mijn budget is rond de 600 euro..

Ik wil dat de computer goede prestaties levert en dat ik er een aantal jaren mee vooruit kan.

Ik wil hem zelf gaan assembleren en ik heb randapparatuur en een Windows 7 Ultimate 64 bit cd.
Je hoeft niet perse een ivy bridge CPU te halen omdat je een Ivy bridge moederbord hebt hoor. Echter als je puur een budget gamesysteem wilt halen is het verstandiger om meer te investeren in een videokaart, dan in een CPU. Die Ivy bridge i3 zal de meeste games prima kunnen trekken, als je daardoor de mogelijkheid hebt om een HD7850 te nemen ipv een HD6870, dan krijg je daardoor gewoon meer fps.

ai, pardon vergeten vorige post te editen.
Pagina: 1