Indeling partities harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Het volgende probleem ben ik tegengekomen:

Heb een herinstallatie van Windows Home Premium (x64) gedaan op mijn 1 jaar oude laptop.

Allereerst een herinstallatie gedaan, waarbij mijn harde schijf (500 gb) alleen de C: partitie had.
Dus program files en data etc. komen ook op de C te staan, waar dus ook het besturingssysteem op is geïnstalleerd.
Bij het downloaden via BitTorrent (in dit geval downloadde ik DriverPack Solution van 3 gb) had ik in deze situatie geen problemen met downloaden: ging gewoon prima met 9 Mb/s.

Echter, aangezien ik er ook Cubase e.d. op ga zetten, werd op fora geadviseerd om de harde schijf in meerdere partities op te delen, wat ik met Partition Magic gedaan heb:
Mijn harde schijf van 500gb opgedeeld in C: (60 gb, waar windows komt, primaire partitie), D: (274 gb, waar program files komen, logische partitie) en E: (de rest, ongeveer 160 gb, voor data, logische partitie).

Windows staat dan op C, BitTorrent programma op D en de te downloaden data wordt weggeschreven op E.

In deze situatie bij het downloaden van hetzelfde bestand (DriverPack Solution van 3 gb) via BitTorrent, had mijn schijf continu het probleem van 'Schijf is vol, 100%'. Inmiddels weet ik dat dit betekent dat mijn harde schijf de weg te schrijven data niet bij kan benen. Het haalt net de 3 Mb/s en zakt dan weer in naar 9kb/s en zo gaat dat de hele tijd door.

Betekent dit nu dat alles op 1 partitie (zoals in de eerste situatie) toch beter werkt dan op verschillende partities? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:07
Zo te zien wel. Maar dan begrijp ik niet waarom je dit post. :D

Nee, dit is wel heel raar. Ik heb zelf altijd alles op 1 partitie (waarom zou je het op verschillende partities doen?), maar denk dat er met partitionmagic wat verkeerd ging dan. Alles weer terugzetten en opnieuw proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 01:21
Meerdere partities is altijd verstandig, omdat je dan bij een herinstallatie niet ook meteen een backup van al je data die op dezelfde schijf staat moet maken. En dat kan oplopen met de terabyte schijven van tegenwoordig. Teveel partities heeft ook weer nadelen dus zelf beperk ik me tot alleen een windows-partitie en een data-partitie.

Waarom Bittorrent nu opeens problemen heeft met wegschrijven begrijp ik alleen niet en lijkt me niet gerelateerd aan de indeling van de partities. Op mijn laptop heb ik bv een enkele partitie en hetzelfde probleem. Normaal gesproken komt dit alleen voor bij het starten van een grote download omdat windows het bestand nog moet aanmaken op de schijf. Maar als je schijf daar continu last van heeft kan het aan je schijf liggen. Ik zou gewoon eens proberen de write cache van Bittorent te verhogen, zodat alle data niet direct naar de schijf hoeft te worden geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom partition magic gebruiken als je ook prima met de partitiemanager van Windows partities kan maken? PM maakt er net iets te vaak een zooitje van om daarop te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Hmmm....

Vreemd... Heb voordat de download compleet was, even aangepast waar voltooide downloads naartoe moeten.
Veranderd van E naar C partitie, wat betekent dat het gedownloade bestand (3 gigabyte) van de ene naar de andere partitie verplaatst moest worden. Volgens mij moet dat tussen partities op 1 schijf heel snel kunnen. :?
Maar... het heeft ongeveer 20 minuten (!) geduurd voordat het van de E partitie naar de C partitie was verplaatst..

Weird... :/

Wat is nu wijsheid?

Toch maar D en E verwijderen en toevoegen aan de C partitie? (is dan een format C en herinstallatie van Windows gewenst?)