Toon posts:

moederboard voor simpele thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al een tijd zit ik te denken aan een simpele server te bouwen om o.a. mijn mediabestanden op het netwerk en via internet te kunnen bereiken. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de BBG van mei 2012, waar een zuinige thuisserver werd besproken. Mijn eisen zijn als volgt:
- Zuinig (zal 24/7 aan staan)
- Enigszins toekomstbestendig / flexibiliteit om op termijn aanpassingen te doen
- Capabel genoeg om simpele taken als 'normale' pc te kunnen uitvoeren

Ik ben in ieder geval tot de volgende inventaris gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,95€ 52,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 98,90€ 98,90
1Antec Three Hundred Two€ 54,90€ 54,90
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,45€ 20,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,14

Zoals jullie zullen merken ontbreekt het moederbord nog in deze lijst. In de BBG van mei 2012 werd de MSI B75MA-P45 aangeraden vanwege de energie-zuinigheid. Deze sluit echter niet helemaal op mijn wensen aan, omdat er slechts 1 SATA600 poort is en RAID niet wordt ondersteund. USB 3 is overigens een must. Zelf ben ik bij de Asrock B75 Pro3-M gekomen, welke over 3x SATA600 beschikt en RAID wel ondersteunt.

Met oog op mijn wensenlijst, compatibiliteit met de gekozen onderdelen en zuinigheid, is dit een goede keuze in plaats van de MSI B75MA-P45 en/of hebben jullie andere suggesties? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Groeten Faber89

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 13:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Verschil in moederborden met dezelfde chipsets en features is vaak te verwaarlozen op gehele gebruik (<3watt) Zelf zou ik het het moederbord met de minste extra features kopen die wel aansluit op de behoefte. Die asrock ziet er behoorlijk uit. Eelijk gezegd ben ik niet zo'n van van die earthwatt voeding en zou upgraden naar deze pricewatch: be quiet! Efficient F1 350W. (80+gold) Met een zuinigere voeding bespaar je uiteindelijk meer op stroomverbruik dan moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie -36-, de insteek bij dit systeem is inderdaad simpel maar goed, dus neem je aanbeveling van de voeding over.

Mooi dat de Asrock geen slechte keuze is, voor een relatief goedkope upgrade t.o.v. De MSI kan ik dan in ieder geval raid-ondersteuning krijgen, de extra SATA600 aansluitingen zijn mooi meegenomen.