Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 00:20
Gisteren is er dus bliksem bij mij ingeslagen.

Om je een idee te geven wat er precies gebeurde:
Mijn upc modem/router en upc mediabox stond aan. Ook mijn tv dus aangezien ik de OS aan het volgen was.
Mijn Pc stond zoals gebruikelijk aan.

Toen kwam er dus een flits, Hele huis viel dus uit qua stroom.
Na alles vervangen te hebben de schade opgemaakt:

mediabox van upc geeft geen leven meer en mij pc doet raar. TV / modem / routers hebben het wel overleefd. Tevens ook mijn koelkast en vriezer :)

Ik heb een ocz modstream 600w voeding en deze laat mijn pc heel hard draaien (de fans) als ik hem aanzet. (kan me pc ook niet resetten of uitzetten via de reset knop
Kan helaas geen onderdelen uitwisselen met een andere pc aangezien ik maar 1 pc heb :P Mijn vermoeden is dus dat alleen de voeding naar de malle is.

Wie heeft er ooit blikseminslag gehad en wat moest je vervangen?
En helpt een goede kwalitatieve voeding beter tegen blikseminslag dan een goedkope ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Het beste wat je kan doen is tussen alle belangrijke apparaten koppelen aan een contactdoos met overspanningsbeveiliging.
Een directe blikseminslag helpt daar trouwens niet bij, maar dan heb je grotere problemen. Vergeet trouwens ook niet de telefoonlijn te beveiligen, daar kan ook een piekspanning op binnenkomen.

Ik bedoel zo'n contactdoos:
Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaza.nl/images/1/77/Brennenstuhl-ALU-Office-Line-4-met-overspanningsbeveiliging-18585877.jpg

P.S. succes met de schadeafhandeling. Vervelend om zoiets mee te maken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07

Fordox

00101010

ik heb wel vaker blikseminslag gevallen gezien. meestal is het inderdaad de voeding, maar wat ook zeker niet onwaarschijnlijk is, is het moederbord.
blikseminslag word wel vergoed door je verzekering ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123452

2x blikseminslag gehad hier .(indirect)

De 1e keer werd de hele pc 'total loss' verklaard , en nieuwwaarde vergoed door inboedel verzekering .
Alleen de hd's (~7x250GB) en de grafische kaart (8800GTS) waren nog ok .
(Mobo/mem/cpu's/etc, geroosterd ...)

De 2e keer was alleen de voeding kapot , die pc draait inmiddels een paar jaar later nog steeds .
Voeding was beide keren een 'Antec TPQ 850-EC' , vervangen met een Corsair .

Als de bliksem direct inslaat helpt weinig (ook meegemaakt met een VCR) .

Gisteravond maar even de pc uitgezet/stekkers eruit :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 123452 op 02-08-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428891

De beste optie blijft volgens mij stekkers eruit halen bij onweer,die overspanningsbeveilliging werken niet met een inslag.

De spanning is simpelweg te hoog op dat moment,ook .

Naar mijn mening blijft de beste optie,de stekkers eruit halen bij onweer en ook de utp kabel van de modem naar de router loskoppelen.Ook hierop kan het inslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAnthonyNL
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 14:58

TheAnthonyNL

PC Gamer

Anoniem: 428891 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:58:
De beste optie blijft volgens mij stekkers eruit halen bij onweer
Dat is wat ik ook altijd doe :D.

Add me on Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Ik denk niet dat je bliksem direct is ingeslagen. Mijn 4 buren hebben ik ook gezien dat de elektra uitviel. (neem aan dat het dan geen directe inslag is :P)

en bij een directe inslag zal ook mijn andere apparaten naar de malle zijn denk ik
maar goed..net de upc gebeld. En na 20 minuten in de wacht zei de medewerker dat ik niet de enige ben met een defecte mediabox vandaag :P
binnen 3 dagen weer een andere in huis.

[ Voor 27% gewijzigd door SonyEricsson op 02-08-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met een directe inslag had je het wel gemerkt dan waren je stopcontacten letterlijk van de muur gesprongen en al je elektrakabels waren dan gesmolten. ;)

Bij een PC wil het overigens ook nog wel eens voorkomen dat onderdelen er na een paar weken als nog mee ophouden...

[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 02-08-2012 12:07 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 15:26

Felyrion

goodgoan!

SonyEricsson schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:43:
Ik heb ook een keer blikseminslag (in de buurt) gehad hier. Het lijkt redelijk willekeurig wat er mis kan gaan.
Ik had twee pc's met schade: de ene had alleen problemen in de voeding, en de andere had veel meer schade, die was bijna compleet gaar, behalve de voeding.

Dit was trouwens nog in de tijd van modems, en de schade leek te zijn gekomen door het telefoonnetwerk (telefooncentrale stuk, modem stuk, moederbord stuk, voeding nog heel :s

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

Onbekend

...

SonyEricsson schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:43:
Bij de buren de bliksem ingeslagen (10 meter afstand) maar overal in straat apparatuur defect. Vooral modems, routers en cv-ketels raken defect. De computers en tv's werken meestal nog wel, maar de levensduur is erg verkort.
En helpt een goede kwalitatieve voeding beter tegen blikseminslag dan een goedkope ?
Nee, totaal niet. De bliksem zoekt een weg naar de aarde. Tussen de wolken en de Aarde zit ruim 5km aan isolatie. Die paar cm bij jouw computer maakt dan niet zoveel meer uit, ook al heb je een bliksembeveiliging er tussen zitten.

Als je stekkers los haalt, zorg er dan voor dat alle externe aansluitingen losgekoppeld zijn. Dus coax, telefoon en stekkers uit het stopcontact. Vooral die van de antenneversterker en modem worden vergeten waardoor de bliksem door de netwerkkabel jouw computer bereikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:10:
Nee, totaal niet. De bliksem zoekt een weg naar de aarde. Tussen de wolken en de Aarde zit ruim 5km aan isolatie. Die paar cm bij jouw computer maakt dan niet zoveel meer uit, ook al heb je een bliksembeveiliging er tussen zitten.
Absoluut wel, goedkope voedingen missen vaak een MOV. Een MOV kan hele hoge spanningspieken prima weg filteren en zo de rest van de voeding en de PC beschermen hiertegen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Woon je naast mij ofso :D Achter/naast ons huis is er ingeslagen denk ik, beste beste knal niet normaal kerel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 428891 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:58:
De beste optie blijft volgens mij stekkers eruit halen bij onweer,die overspanningsbeveilliging werken niet met een inslag.
Dan nog kan je schade hebben door de hoge EM straling bij een inslag dichtbij. De spoelen in je apparaten kunnen dat oppikken en alsnog schade veroorzaken. Je verkleint het risico wel enorm door de stekkers uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Onze experia-box is laatst ook overleden door een blikseminslag :( , dit was al de tweede in een jaar tijd.
Nu haal ik alle stekkers los bij flink inweer.

[ Voor 3% gewijzigd door ETHART op 02-08-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
Signex schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:26:
Woon je naast mij ofso :D Achter/naast ons huis is er ingeslagen denk ik, beste beste knal niet normaal kerel.
Gast, er is ontzettend veel bliksem ingeslagen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hmmm, ik hoorde de bui al aankomen en heb alle stekkers van belangrijke apparaten er maar uit getrokken. Ben ook altijd bang dat ik apparatuur verlies door een inslag.

succes met je pc

Woon zelf in Haren/Groningen en het ging hier recht overheen

[ Voor 14% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-08-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
even in de straat geinformeerd en volgens mij ben ik niet als ergste getroffen
hoor dat er complete tv's ,cv's audioinstallaties, keukenappartuur kapot zijn.

overigens is mijn hdmi poort waar de mediabox op was aangesloten defect gegaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 11:09
kaasaanfiets schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 18:05:
Hmmm, ik hoorde de bui al aankomen en heb alle stekkers van belangrijke apparaten er maar uit getrokken. Ben ook altijd bang dat ik apparatuur verlies door een inslag.

succes met je pc

Woon zelf in Haren/Groningen en het ging hier recht overheen
Was hier in Groningen hetzelfde, werd wakker van het onweer. Eerste reactie, shit alle stekkers moeten eruit... dus dat ook direct gedaan, je weet helaas maar nooit. Heb bij een vriend wel eens een blikseminslag meegemaakt en zij voeding had destijds gelukkig de klap opgevangen (pure mazzel).

Maar ik vergeet zelf helemaal die netwerk kabel die van de modem naar mijn PC loopt... die gaat er volgende keer ook gelijk uit! :P

Xeon E3 1240 V3 / Asrock B85M ITX / Sapphire RX580 Pulse 8 GB / Corsair Value Select PC 12800 16 GB / Windows 10 Professional 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb ADSL dus via de telefoonlijn.
Mijn pc zit via kabel aan mijn modem, moet ik daar ook rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:46
kaasaanfiets schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 23:53:
Ik heb ADSL dus via de telefoonlijn.
Mijn pc zit via kabel aan mijn modem, moet ik daar ook rekening mee houden?
Ja, je MB kan kapot knallen door een spannings piek over het netwerk. Geldt ook voor alle andere netwerk apparatuur. Er kan gewoon een grote spannings piek over de telefoonlijn en netwerk kabels komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:01

thof

FP ProMod
Niet helemaal ontopic, maar ter preventie in de toekomst... In plaats van stekkers eruit, helpt het dan niet om in de stoppenkast de schakelaar om te zetten, of gaat hij daar dwars doorheen? Uiteraard nog wel coax en telefoon er uit.

Ik verwacht in iedergeval dat je voeding kapot is, moederbord zal kwestie van testen zijn, is en blijft een gevoellig onderdeel.

[ Voor 32% gewijzigd door thof op 06-08-2012 00:06 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:46
thof schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 23:59:
Niet helemaal ontopic, maar ter preventie in de toekomst... In plaats van stekkers eruit, helpt het dan niet om in de stoppenkast de schakelaar om te zetten, of gaat hij daar dwars doorheen?
Wat heeft dat voor zin? Als je stekkers eruit zijn is het goed. Als je de stoppen eraf zet kan het nog steeds via je telefoonlijn binnen komen. En je hebt ook geen licht meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
Niet helemaal ontopic, maar ter preventie in de toekomst... In plaats van stekkers eruit, helpt het dan niet om in de stoppenkast de schakelaar om te zetten, of gaat hij daar dwars doorheen? Uiteraard nog wel coax en telefoon er uit.

Ik verwacht in iedergeval dat je voeding kapot is, moederbord zal kwestie van testen zijn, is en blijft een gevoellig onderdeel.
Volgens mij betekend dat dan dat je spanning terug geeft aan de centrale ;) zullen ze blij mee zijn.

Vaak wordt niet je binnen komende sappning geraakt maar de de bedrading in je huis zelf. Dus stopen eruit zal niet zo veel helpen. al helpt het wel tegen brand ;-)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Overspanning ontstaat ook via inductie, zo'n hoofdontlading heeft een heel fors magneetveld!
Als je de hoofdschakelaar uit zet, dan is je stroomnet losgekoppeld en kan de overspanning niet afgeleid worden naar het lichtnet. Het kan de schade dus verergeren. Ik denk dat je de inductie liever afleidt naar de rest van de straat dan het allemaal zelf absorbeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47

Gaat je niet redden denk ik. Sowieso heb je nog alles in verbinding metelkaar staan als je alleen de hoofdschakelaar omzet. Stel je krijgt directe inslag, bijvoorbeeld op het pijpje van je CV-installatie, dan gooit die vervolgens de spanningspiek op je stroomloze stroomnet.
Verder heeft bliksem er geen moeite mee om een paar km door de lucht te reizen, denk je dat de afstand van de contactpuntjes in de hoofdschakelaar voor enige vorm van belemmering zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velmon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05-2021
mensen, de LAN kabel er ook uit trekken met onweer, na de afgelopen (onweers) dagen diverse schade gevallen gehad. Stekkers er wel uit maar de LAN heeft iedereen laten zitten en toch zijn de meeste pc's kapot.

Bazinga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 00:30

icecreamfarmer

en het is

Zijn er echt zoveel mensen die als een bezetene alle stekkers eruit halen bij onweer?
De enige keer dat ik dat doe is wanneer ik op vakantie ga en dan nog blijft de koelkast enzo erin zitten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

icecreamfarmer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:56:
Zijn er echt zoveel mensen die als een bezetene alle stekkers eruit halen bij onweer?
De enige keer dat ik dat doe is wanneer ik op vakantie ga en dan nog blijft de koelkast enzo erin zitten.
Stekker van kabel Ziggo (tv/pc/telefoon) 2x stroom stereomeubel en 1 x pc plus 1x laptop voeding.
Koelkast etc. blijft erin.
Waarom? Om bij inslag schade aan die apparaten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16
icecreamfarmer schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:56:
Kan niet zeggen dat ik het anders doe. Maar tegelijk moet ik zeggen dat ik in een eensgezinswoning zit en op 30 meter staat er een flat van 4 hoog met bliksemafleider erop. Voor mijn gevoel trekt dat hetgeen wel weg dat bij ons zou willen inslaan. Kan ook zijn dat ik hiermee schijnveiligheid voor mezelf creeer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De spanningspiek van de ontlading zal niet door de schakelaar gaan maar kiest wel de weg van de minste weerstand.

Op het moment dat het naast je huis in de grond slaat heb je grote kans dat al je geaarde apparatuur via de aardcontacten wordt geroosterd. Deze wordt namelijk niet geschakeld. Je bent dan heel goed bezig geweest door de schakelaar om te halen maar het heeft dus totaal geen zin, helaas.

Dus volgende keer "gewoon" de stekkers er uit van alles wat je lief is. Een koelkast kan beter tegen een spanningspiek dan je modem en PC, heeft kennelijk iets te maken met elektronica.

Op het moment dat de bliksem bij mij is ingeslagen en apparatuur is gesneuveld zou ik ook mijn elektrische leidingen na laten meten op weerstandswaarden. Je kunt dan meten of de draden nog in orde zijn of dat ze aan vervanging toe zijn. Ook de bekabeling krijgt op z'n flikker bij en inslag, maar dat willen mensen nog wel eens vergeten. Die dingen zie je toch niet, dus wat kan daar fout mee gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 00:30

icecreamfarmer

en het is

Sh0ckTr00per schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:16:
[...]

Kan niet zeggen dat ik het anders doe. Maar tegelijk moet ik zeggen dat ik in een eensgezinswoning zit en op 30 meter staat er een flat van 4 hoog met bliksemafleider erop. Voor mijn gevoel trekt dat hetgeen wel weg dat bij ons zou willen inslaan. Kan ook zijn dat ik hiermee schijnveiligheid voor mezelf creeer :?
Ik heb een backup van mijn data en de rest is voor de verzekering. Wat ik overigens wel doe is de laptop unpluggen wanneer ik er aan denk.

Overigens staat er binnen 500m afstand een gigantische coaxantenne in het dorp.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:33
ALLE kabels eruit trekken is ook mijn tip. Ik slaap op zolder en heb zo'n mooie lamp die in de totale breedte van m'n kamer hangt. Ding lichtte op, vond m'n PC, ging toen via de UTP kabel naar de router en vervolgens het modem. Schade: 1 kapotte lamp, kapotte UTP kabel, 1 dooie poort in de router (andere 4 werkten nog wel), en modem beneden stuk. Ach ja.. shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Pc is dus weer up en running:

schade daaraan is niet veel :
een voeding en een videokaart
videokaart werkte nog 1x bij het booten na een nieuwe voeding en daarna is die alsnog ermee gekapt.
al met al valt het dus wel mee.
harddisk /mobo / cpu hebben het dus wel overleefd :)
Pagina: 1