Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
Ik ben op zoek naar een SSD voor mijn nieuwe Sony Vaio S15 laptop. In eerste instantie wilde ik gewoon gaan voor een Samsung 830 256GB omdat dit gewoon de beste is op dit moment, alleen door slechte levertijden en een prijs die lijkt te stijgen ben ik verder gaan kijken. Ik kwam uit bij de Intel 330 180GB welke een stuk goedkoper is dan de Samsung, scheelt €60,-.

Ik heb meerdere reviews gelezen en daar komt uit dat de Intel 330 minder presteert dan de Samsung 830, maar de vraag is hoeveel ga ik daar in te praktijk van merken? In mijn laptop is de SATA aansluiting gelockd op SATA-300 in de bios dus dan ga ik sowieso de volledige snelheid van een 830 niet benutten dus is het dan nog wel zinvol voor deze duurdere te gaan? Verder zat er in de boot tests van tweakers niet heel veel verschil tussen de Intel 330 en de Samsung 830. Heeft iemand enig idee hoeveel dit in de praktijk bij een boot gaat schelen tussen de twee, moet ik dan denken in de grootte van seconden of scheelt het eerder een paar tienden?

Verder heb ik nog nooit een SSD gehad maar ik weet dat ik voor een langere levensduur niet moet defragmenteren, en TRIM moet aanzetten verder moet de bios mode op AHCI i.p.v. IDE en moet je een SSD altijd snel formatteren en moet je writes proberen te beperken. Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten bij een SSD t.o.v. van een conventionele HDD?

Zijn er dus mensen die een Intel 330 180GB hebben en hun licht kunnen laten schijnen over de real-life performance en ga ik echt het snelheidsverschil van de Samsung 830 merken als ik maar SATA-300 heb?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets minder snel dan de samsung maar dat ga je in de praktijk niet merken. Minstens net zo betrouwbaar, misschien zels meer betrouwbaar. Ik heb de 128 GB versie van de m4 en ik heb er nooit problemen mee gehad.
http://tweakers.net/price...m4-ct256m4ssd2-256gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:41:
iets minder snel dan de samsung maar dat ga je in de praktijk niet merken. Minstens net zo betrouwbaar, misschien zels meer betrouwbaar. Ik heb de 128 GB versie van de m4 en ik heb er nooit problemen mee gehad.
http://tweakers.net/price...m4-ct256m4ssd2-256gb.html
Ik weet dat de Crucial en de Samsung de beste zijn op de markt op dit moment maar de 256 GB versies daarvan zijn toch 60-80 euro duurder dan de 180 GB van Intel en aangezien ik genoeg heb aan 180 GB maar te weinig aan 128 GB leek mij dat een goede optie.

Ik kan alleen weinig resultaten vinden van de Intel/Samsung op SATA-300 en aangezien allebei de SSD's de volledige bandbreedte van SATA-300 gebruiken lijkt het mij logisch dat er nauwelijks prestatieverschil zit in deze twee op SATA-300 maar daar wilde ik graag ervaringen over weten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:31
Als je aan 180GB genoeg hebt denk ik dat je met de Intel 330 een goede aankoop doet. Je zult gelimiteerd worden door de SATA-300 controller, waardoor verschil tussen de Intel en Samsung (bijna) niet merkbaar zal zijn. Daarbij staan de Intel SSD's bekend om hun betrouwbaarheid, dus al met al denk ik dat je er geen spijt van zult krijgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT