Admin bestanden benaderbaar onder gebruikersaccount

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tot mijn verbazing blijk ik sinds kort bestanden (mijn documenten, mijn muziek etc) die opgeslagen zijn onder de administrator account (incl wachtwoord) te kunnen benaderen onder een normale gebruikersaccount. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Ik heb tot op heden niet kunnen achterhalen waardoor dit euvel veroorzaakt is. De guides over gebruikersrechten en account die ik op internet heb gevonden spreken juist over het feit dat de bestanden niet toegankelijk zouden moeten zijn onder andere accounts. Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen? De gebruikte Windows versie is 7, 64 bit professional, nl. Alvast bedankt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
@WCDuck,

Ik mis nog een paar zaken in je post qua achtergrond informatie. Gaat het hier om een bedrijfsopstelling (kortom in een active directory domain) of om een prive pc. Verder is het ook fijn als je iets meer kunt uitleggen over hoe het systeem is geinstalleerd en wat/hoeveel gebruikers er van dit systeem gebruik maken. Qua Anti-virus software etc zou ik ook graag ook willen weten hoe dit is ingericht.

Wellicht dat er namelijk trojans/virussen op de betreffende pc zijn die deze rechten hebben aangepast maar dat is voor nu niet te overzien qua informatie die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Het betreft een normale standalone Windows 7 installatie voor thuisgebruik. Hierop is Avira antivir geinstalleerd, welke regelmatig scant op virussen. Alle software is legaal aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechtsklikken op deze computer, kies Beheren
Lokale gebruikers en groepen

Hier bepaal je de rechten van de gebruikers. Van welke groepen is de gewone gebruiker lid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 13:36
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:18:

Hier bepaal je de rechten van de gebruikers. Van welke groepen is de gewone gebruiker lid?
Dit uiteraard in combinatie met de NTFS-rechten op de folder, maar dat lijkt me voor zich spreken ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er een homegroup ingesteld en hierbij het delen van documenten e.d. opgegeven?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 11:03

TheVMaster

Moderator WOS
Hero Of Time schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:33:
Is er een homegroup ingesteld en hierbij het delen van documenten e.d. opgegeven?
Dat is ook waar ik eigenlijk gelijk an dacht. Enneh..hoe zit het met je libraries....waar wijzen die naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Laatst online: 13-10 13:36
Hero Of Time schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:33:
Dan zou dit toch in public horen te komen lijkt me?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:18:

Bedankt voor de input. Het administrator account is lid van Administrators, het gebruikersaccount is lid van Gebruikers. Dit lijkt in orde te zijn.
Wanneer ik naar Thuisgroep ga dan zie ik de melding "Er is momenteel geen thuisgroep in het netwerk beschikbaar". Dit kan het ook niet zijn.
Dat is ook waar ik eigenlijk gelijk an dacht. Enneh..hoe zit het met je libraries....waar wijzen die naar?
De libraries verwijzen verschillende mappen op verschillende schijven. Voorbeeld: mijn favorieten verwijst naar de oorspronkelijk map c:\gebruikers\admin\mijn favorieten. Documenten verwijst echter naar een map op de D schijf in verband met ruimte tekort. Beide mappen kan ik echter benaderen vanuit de gebruikersaccount (dus de niet admin-account).

[ Voor 48% gewijzigd door wcduck op 02-08-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Update: de mappen waar naar wordt verwezen blijken allemaal gedeeld te zijn met de gebruikersaccount. Het lag blijkbaar dus toch aan de NTFS rechten op de folder. Echt bizar, aangezien ik deze mappen absoluut nooit heb gedeeld. Is er een mogelijkheid dat deze mappen gedeeld zijn door bijvoorbeeld het backup-programma? Van alle users (incl de admin account) worden namelijk de bestanden gebackupt naar een NAS.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Er waren vier opties aangedragen, en het bleek ook nog eens een van deze te zijn. De shares zijn nu verwijderd.

Pagina: 1