Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, in het kort.
Voorheen service desk medewerker, toen met toeval in een systeem beheer infrastructuur rol gerold.
Echter buiten wat MCSE papiertjes om nooit iets met servers gedaan.

Ik merkte dat ik vrijwel niets aan mijn MCSE had omdat ik die een paar jaar eerder had behaald, de kennis was weg en ik had totaal geen ervaring. Nu een periode later heb ik een hoop servers opgezet/ deels VMWare opgezet, werk dagelijks met SAN solutie, en doe allerlei virtualizaties/migraties/consolidaties van windows servers, dit omdat de verwachting van mij was dat ik de gehele infrastructuur zou opzetten (0 ervaring en kennis daarmee)

Het is me heel erg zwaar gevallen vooral omdat ik alles moest leren terwijl ik geacht was het uit te voeren, en ik heb nog dagelijks moeite om alle verschillende facetten te leren. Ik voel mijzelf nog steeds als een beginner systeem beheerder dit ivm ik niet alleen Windows moet beheren maar ook SAN/ VMWare/ backup plattform/ SQL/Exchange/ Soluties aandragen etc en niet te vergeten dat ik nog steeds totaal niets weet van netwerk beheer.

Ik probeer na het werk mijzelf te motiveren om te leren, echter dat wil niet altijd lukken ivm moe zijn etc.
Ik persoonlijk denk dat ik meer baat heb bij ervaring die ik opdoe tijdens het dagelijkse werk dan dat ik alle facetten van een windows server ken (MCSE) omdat ik dit toch weer vergeet.

Verkeerde mindset? Baan te hoog gegrepen? Zijn er meer van jullie die deze grote sprong hebben gemaakt, en hoe is dat bij jullie gegaan?

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Wat ik ooit heb geleerd is dat je niet alles kan weten / onthouden.

Bijvoorbeeld met Exchange. Ik weet wat de functionele mogelijkheden van Exchange zijn, ik weet welke rollen een Exchange server kan hebben, maar ik kan niet uit mijn hoofd noemen welke CMD-lets er allemaal zijn. En dat is wat mij betreft ook meer dan voldoende kennis. Heb ik een specifieke CMD-let nodig, dan is op dit vlak een hele grote WWW beschikbaar met deze informatie.

Zelf merk ik dat je als Systeembeheerder steeds meer nieuwe dingen voor je voeten krijgt. Zo kreeg ik ineens Linux servers in beheer, toen telefooncentrales, werd er steeds meer op Windows Server ingezet, etc. etc. De technieken waarmee je werkt zullen steeds veranderen. Soms snel, soms langzaam.

Het belangrijkste is dat je vooral op de hoogte bent van welke oplossingen er op de markt zijn. De rest is maar een implementatie, en implementaties komen en gaan.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik kan er niet tegen als ik iets niet begrijp.

Dus ga ik net zolang door totdat ik het wel begrijp.

En dan maakt het inderdaad niet uit of het 's avonds 10 uur is, zondagochtend om half 7 of - als het echt erg is - 's nachts.

Maar dan moet ik er ook wel bij zeggen dat ik vrij snel kan leren en dat ik vorig jaar nog een cursus op WO niveau met een 8 gemiddeld heb afgerond, terwijl ik de stof halverwege echt niet meer leuk vond (allemaal droge shit over kwaliteitsmanagement, en dan nog een 8 halen).

Ik ben alleen wel iemand die begrijpend leert. Ik kijk naar het concept en pas daarna naar de toepassing. Dus ik ben niet iemand die zich druk maakt om dingen als "oh ik moet nu hier klikken, en dan gebeurt er dat", maar iemand die denkt "het systeem is zo ontworpen dat als ik deze instelling verander, dat ik er dan dit mee kan bereiken en dat het de volgende consequenties heeft". En dat gegeven geldt vaak voor verschillende systemen, onafhankelijk van hun implementatie.

Ergens in een grijs verleden heb ik ook een MCAD certificaat gehaald (Microsoft Certified Application Developer). Dat zijn 3 Microsoft modules en dat heb ik toen in minder dan 3 maanden afgerond naast mijn werk. Paar boeken doorgespit, wat proefexamens gedaan, daarna de echte examens en klaar.

En het meeste ervan heb ik ook gewoon onthouden. Maar ik weet bijvoorbeeld ook nog veel van de middelbare school, terwijl ik nu 31 ben. Ik kwam laatst oude schriften tegen en dan is het al vrij snel "oh ja, dat ging zo en zo".

Ik vergeet het dus niet echt. Het is geen parate kennis meer, maar zodra ik ernaar ga kijken snap ik het meteen weer. En zo heb ik dat ook met veel dingen op mijn werk. Laatst moest ik naar een Linux server kijken - en dat is lang een hobby van mij geweest, maar wel jaren geleden - en dan weet ik na een kwartiertje snuffelen mijn weg wel weer te vinden en kan ik mensen gewoon helpen het systeem in te stellen en problemen op te lossen.

Het komt vrij snel weer terug :) En dat ondanks mijn steeds erger wordende vergeetachtigheid :X

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Ik heb ook in VMware zeg maar geleerd het beheren van een Windows Server 2008 omgeving en Windows 7 client, maar dan kom je bij een werkgever en dan mag je die kennis vervolgens niet toepassen.

Ik zelf ben dus gestopt met de virtuele machines en dergelijke, ja natuurlijk kun je ervan leren maar als ik nooit in praktijk kan toepassen heb je er niks aan, ik snap dus ook niet waarom bedrijven bijvoorbeeld MCTS enzo willen zien wanneer ze je toch niet die skills laten uitvoeren.

Met mijn prive computer problemen blijf ik net zolang trouble shooten en zoeken naar een oplossing tot het werkt zoals het moet, maar als het werkt dan werkt het ook en zorg ik dat het blijft werken.

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:26:
Ik snap dus ook niet waarom bedrijven bijvoorbeeld MCTS enzo willen zien wanneer ze je toch niet die skills laten uitvoeren.
Enerzijds om je niveau te testen, anderzijds om zich in te dekken. Zeker bij detachering.

Stel dat ze jou bij een klant neerzetten en jij verprutst daar alles, dan kunnen ze tenminste nog zeggen "het is een gecertificeerde ict-er, we hebben ons best gedaan". En dan zijn ze natuurlijk alsnog de lul en moeten ze de klant tegemoet komen, maar het klinkt altijd beter dan "ja maar hij was wél enthousiast".

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mijn manier:
* Doen, onderwijl gebruik makend van community sites/blogs/howto's. Onderwijl proberen de logia achter de aangedragen oplossing te zoeken.
* Documenteren -> wat heb ik gedaan, gewoon kort in je eigen taal
* Nieuws volgen
* Af en toe testlabjes, waarin ik nog eens wat herhaal zonder online hulp, maar wel mijn eigen documentatie erbij.
* Zo nu en dan een certificaat halen met zelfstudie.

En verder:
Doen, doen doen en zorgen voor fallbacks ;)

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 02-08-2012 08:45 ]

• sh4d0wman
  • Laatst online: 07:45

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Migraties zouden voor mij ook wel lastig zijn omdat ik alleen maar in omgevingen heb gewerkt waar voor deze taak een doos consultants werd open getrokken. Het is als beheerder ook moeilijker om te doen dan als consultant welke deze projecten dag in dag uit moet uitvoeren. Als beheerder doe je dit maar 1 keer in de x jaar.

Gelukkig is er tegenwoordig internet en is bijna alles wel terug te vinden. Zolang je de grote lijnen weet kun je de details wel terug googlen. Voor kritieke zaken eerst even veilig testen in een VM test opstelling. Ik leer ook beter door te doen dan door simpelweg boekjes te lezen en examens af te leggen.

Naast je werk zou ik er alleen nog energie in steken als je certificaten wilt behalen waardoor je een hoger salaris verdient of makkelijker een andere/betere baan kunt krijgen. Zo niet, dan lekker doorgaan zoals nu en thuis van je rust genieten. Leven draait niet alleen om werken.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Pagina: 1