Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:27
Beste Tweakers & Ouders.

Ik ben Jean, ik ben 17 jaar oud en woon samen met mijn oom, tante en kleine neefje van 6 jaar oud.

I.V.M. 18 jaar worden ben ik op zoek naar wat info.

Graag zou ik willen uitzoeken wat de gemiddelde kosten zijn voor levensonderhoud & energie enzovoort per maand.

Door omstandigheden ben ik uitwonend bij oom/tante en vragen ze mij om mijn studie financering op te offeren voor onderdak, maar ik kan niet geloven dat ik 575 euro per maand kost.

Kleding betaal ik zelf dus dat betalen mijn oom/tante niet.

Mijn studie betaal ik ook zelf samen met mijn vader.

Nu is de vraag wat ik dan wel kost.

Hierbij van uitgaand eten en drinken + energiekosten (gas, licht van koken door ouders) & water (ik douche elke dag).

Ik heb geen idee hoe te starten met dit onderzoek aangezien ik geen toegang krijg tot de rekeningen van mijn oom en tante. (ze gaven wel aan dat electriciteit 300 euro p/m kost. Is dit dan met water en gas meegerekend?)

Ik heb zelf een laptop XPS L702X, een vrij grote speakerset & een 27 inch scherm van 45 watt.

------------------------------------

Dit heb ik al.

Energiekosten: 90 euro p/m
Verzekering: 97 euro p/m
Eten: 150 euro p/m

[ Voor 8% gewijzigd door jeantje op 01-08-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Electriciteit €300,- per maand voor een persoon, daar zou ik echt eens naar gaan kijken want dat lijkt mij totaal niet reeel.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Bor de Wollef schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:22:
Electriciteit €300,- per maand voor een persoon, daar zou ik echt eens naar gaan kijken want dat lijkt mij totaal niet reeel.
ze rekenen per 3 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zelfs voor 3 personen lijkt mij dat heel erg veel, een gemiddeld 3 persoons huishouden verbruikt volgens het Nibud zo'n € 200 aan G/W/E. Natuurlijk hebben zij het eea. aan extra kosten omdat jij bij hun in woont, maar ik kan niet geloven dat dit ook maar in de richting van die € 575 komt. Zelfs de helft lijkt mij nog heel erg veel. Waarom moet je trouwens ineens nu gaan betalen? Enkel omdat jij studiefinanciering gaat ontvangen? Hun kosten veranderen daar natuurlijk niet door.

Mochten jullie er echt niet uit kunnen komen dan kan je natuurlijk altijd nog op jezelf gaan wonen. Als student lijkt me dat de meest logische keuze :).

[ Voor 8% gewijzigd door Dick op 01-08-2012 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

zelfs dan is dat niet heel reeel. Best wel heel erg hoog zelfs.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik betaal thuis € 200 kostgeld en mijn broertje die waarschijnlijk ondertussen meer verdient dan mij betaald geloof ik € 100 of € 150.

Maar dat bedrag wat je noemt is veel te veel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Ze krijgen op het moment 600 euro van stichting oosterpoort, dit is pleegzorg.

Het leek mij ook erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:50
Dick schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:33:
Mochten jullie er echt niet uit kunnen komen dan kan je natuurlijk altijd nog op jezelf gaan wonen. Als student lijkt me dat de meest logische keuze :).
En *poef*, je bent opeens veel meer kwijt dan die 575 euro.

ik ben zelf ongeveer 240 euro per maand kwijt aan eten(= 3 euro voor 2x brood en 5 euro avondeten), 120 verzekering(basis + aanvullend) en G/W/L 60 euro(eenpers. huishouden). 420 euro per maand dus.

Die 600 euro vervalt zodra je 18 bent?

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 01-08-2012 18:41 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:08

Osxy

Holy crap on a cracker

jeantje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:39:
Ze krijgen op het moment 600 euro van stichting oosterpoort, dit is pleegzorg.

Het leek mij ook erg veel.
Ik krijg de indruk dat het ze niet gaat om de kosten die ze maken maar meer om de inkomsten die omlaag gaan.
Klinkt misschien heel hard maar deze indruk krijg ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 01-08-2012 18:46 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Met ^.

Zelf zou ik het niet accepteren om gebruikt te worden als extra inkomen. Uiteraard moet je je eigen kosten vergoeden en misschien nog wat extra's voor de moeite, maar ze moeten niet aan je verdienen. Als de relatie met je oom/tante goed is zou ik gewoon vragen aan hun om de kosten te specificeren want 575 is echt teveel.

-edit-
Wat mogelijk nog een grote kostenpost is: huisvesting. Verwachten ze dat je meebetaalt aan het huis?

[ Voor 14% gewijzigd door lemming_nl op 01-08-2012 18:52 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik betaal zelf een totaal van:
zorg: €130,-
Eten/drinken: €100,-
Internet/TV/stroom: €40,- (en ik ben een echte tweaker, dus server dikke tv etc).

Dan betaal ik 0 voor gas en water maar dan nog, ik zit pas op €270,- hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:45

Harrie

NederVlaming

Tja, tenzij ze natuurlijk 1/3e van de huurprijs meenemen in de kosten (als het een huurhuis is), dan gaat het hard. Maar dat lijkt me niet reeel. Het zou eerlijker zijn om alleen de meerkost te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zmeding
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 13:03
Op gezeik te voorkomen zou ik een baantje gaan zoeken en op kamers gaan wonen. 575 euro is veel te veel en dit lijkt meer dat ze je "verneuken". Mensen doen altijd vuile dingen wanneer het om geld gaat

Hier huis 4 personen: gas/elec 180 euro 1 gezinswoning

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:40:
[...]

En *poef*, je bent opeens veel meer kwijt dan die 575 euro.

ik ben zelf ongeveer 240 euro per maand kwijt aan eten(= 3 euro voor 2x brood en 5 euro avondeten), 120 verzekering(basis + aanvullend) en G/W/L 60 euro(eenpers. huishouden). 420 euro per maand dus.

Je zal dan inderdaad wat meer kwijt zijn, maar is dat zo erg? Je krijgt er immers ook wat voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Harrie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:52:
Tja, tenzij ze natuurlijk 1/3e van de huurprijs meenemen in de kosten (als het een huurhuis is), dan gaat het hard. Maar dat lijkt me niet reeel. Het zou eerlijker zijn om alleen de meerkost te betalen.
Ja dit is niet reëel, want het is niet alsof ze die 1/3 meer kwijt zijn doordat jij er woont.

Imho is de enige rechtvaardige bijdrage alle extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Wie gaat overigens jouw zorgverzekering betalen zodra je 18 bent? Doe je dit zelf, doen zij dit en moet je je zorgtoeslag ook aan hun afdragen of regelen je ouders dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Bedoelen ze echt je hele stufi aangezien je waarschijnlijk als uitwonend te boek staat, of vragen ze om de 'standaard' stufi van (geen idee wat het nu is) 98 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het scheelt inderdaad nogal welke kosten onder 'huur' en 'verzorging' en evt 'ongemak' gerekend worden. Qua 'incrementele kosten' ten opzichte van dat ze met ze tweeën wonen zal het wel meevallen (de helft van die 575 per maand is al veel)..

En voor de mensen die die 600 euro veel vinden: ik geloof dat er nog pleeggezinnen worden gezocht ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat het meer hier mee te maken heeft, maar dan meer omdat je nu zelf straks inkomen geniet. (stufi) Maar dan zou het nog minder moeten zijn dan je volledige stufi.
Toelichting op de eigen bijdrage voor pleegkinderen met eigen inkomsten in het Uitvoeringsbesluit Wet op de Jeugdzorg:
• Artikel 72
o 1.De hoogte van de eigen bijdrage in de kosten van verblijf gedurende het etmaal van
een jeugdige die over een inkomen beschikt of die recht kan doen gelden op een inkomen, wordt vastgesteld op een bedrag gelijk aan het netto-maandinkomen, verminderd met eenvierde van het minimumloon dat geldt voor een vijftienjarige of indien de jeugdige zestien jaar of ouder is, het voor die leeftijd geldende minimumloon.
o 2.De eigen bijdrage berekend volgens het eerste lid, wordt voor een jeugdige met een netto jaarinkomen uit tegenwoordige arbeid verminderd met een vierde van deze bijdrage. Indien het inkomen uit tegenwoordige arbeid minder is dan 635,29 op jaarbasis wordt deze bijdrage verminderd met dat inkomen.
o 3.Indien het inkomen, bedoeld in het eerste lid betrekking heeft op een uitkering ingevolge de Wet studiefinanciering 2000 http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_15-11-2011), wordt de bijdrage verminderd met:
a. het deel van de uitkering dat volgens de normen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen bedoeld is voor boeken, leermiddelen of onderwijsbijdrage, en
b. de te betalen premie voor een door of ten behoeve van de jeugdige gesloten zorgverzekering als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de Zorgverzekeringswet (http://wetten.overheid.nl...0/geldigheidsdatum_15-11- 2011#Hoofdstuk1_Artikel1)
o 4.De eigen bijdrage is niet hoger dan de kosten van het verblijf.

[ Voor 75% gewijzigd door BastiaanN op 01-08-2012 19:08 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
De pleegzorg vervalt in principe als je 18 jaar wordt, als je echter nog behoefte aan ondersteuning en begeleiding hebt dan kan je dat laten verlengen tot je 23ste. In dat geval zullen je pleegouders ook tot die tijd een vergoeding krijgen, die vergoeding zal zelfs iets hoger zijn dan wat ze nu ontvangen. Aangezien je studiefinanciering ontvangt zal je wel zelf een eigen bijdrage moeten betalen, die zal echter een stuk minder zijn dan de door jou genoemde € 575,-.

Of het mogelijk is om de pleegzorg te verlengen zal ongetwijfeld sterk van de situatie afhangen, wij hebben natuurlijk geen idee van de precieze situatie en welke eisen er voor verlenging van de pleegzorg zijn, maar misschien is het iets om even naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
pedorus schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:55:
En voor de mensen die die 600 euro veel vinden: ik geloof dat er nog pleeggezinnen worden gezocht ;)
Het hele idee van die 600 euro lijkt me dat het een compensatie is voor kosten + moeite. Als dat 1175 euro wordt begint het erg veel op inkomsten te lijken, dat kan nooit de bedoeling zijn. En daar zullen ze dan ook belasting over moeten betalen.
Wakker worden Remco, het is 600 euro nu en 575 euro als TS 18 is :X

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 01-08-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Die kosten die ze maken zijn natuurlijk veel meer dan alleen maar je huisvesting e.d. geven. Volgens mij wordt er verwacht dat je volledig kan meedraaien in een gezin, dus ook mee op vakantie en kleding e.d. Ik zou als ik jou was eens vragen hoe ze op die 575 komen en wat je daar dan allemaal voor gaat krijgen. Ik zou het niet te zwaar maken, maar vooral aangeven dat die 575 bedoeld is om je studie te betalen, boeken en eventueel reiskosten en andere kosten. Waarschijnlijk komen ze met 'dat krijgen we nu ook' maar dan kan je aangeven dat jij ook andere kosten gaat krijgen zodra je 18 wordt.

Als je die 575 volledig kwijt bent aan 'huur' dan heb je imo recht op een specificatie. Als ze vinden dat het onder levensonderhoud valt, dan mag daar ook iets tegenover staan: Bijdrage aan de studie, bijdrage aan de zorgkosten en natuurlijk de normale zaken als eten, drinken, gas, water en licht.

Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Laatst online: 10-07 14:27
Ik vind het persoonlijk wel erg veel.
Beetje geven en nemen mag toch wel?

Als ik het zo lees dan rekenen ze eigenlijk kosten naar jou die ik persoonlijk niet eerlijk vind.
- Wat kost nou een kamertje die anders leeg stond?
- Om wat voor soort huis gaat het, dat verklaard misschien het energieverbruik (rijtjes, vrijstaand, etc)
- Je doet toch ook dingen terug lijkt me? Of zit je heel de tijd achter je pc, als er klusjes moeten gebeuren?

Je bent toch ook niet zomaar bij hun gaan inwonen, daar is wel een bepaalde familieband voor nodig.
Blijkbaar staan financieel tegemoetkomingen boven het familiegevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
In hoeverre zijn je oom en tante serieus mbt het bedrag. Hebben ze daar over nagedacht of speelt er meer.
Als student hou je dat bedrag namelijk niet over of krijg je misschien nog een bepaalde uitkering als je 18 wordt.

Een keer een gesprek aangaan dat je dat geld niet hebt of zal krijgen waardoor je het ook niet kunt betalen.

Ik zet wel vraagtekens wat ze met het geld hebben gedaan dat ze namens jou hebben ontvangen. 600 is echt veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Iblies schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:37:
In hoeverre zijn je oom en tante serieus mbt het bedrag. Hebben ze daar over nagedacht of speelt er meer.
Als student hou je dat bedrag namelijk niet over of krijg je misschien nog een bepaalde uitkering als je 18 wordt.

Een keer een gesprek aangaan dat je dat geld niet hebt of zal krijgen waardoor je het ook niet kunt betalen.

Ik zet wel vraagtekens wat ze met het geld hebben gedaan dat ze namens jou hebben ontvangen. 600 is echt veel geld.
Het is inderdaad niet mogelijk om alles in te leveren. ik heb alle kosten eens goed bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Je wordt 18, de vergoeding die je pleegouders krijgen voor jou, stopt. Dat heeft natuurlijk een reden, je wordt meerderjarig en bent daarmee wettelijk oud genoeg om zelfstandig te zijn. Denk je niet dat het gewoon tijd is dat je op jezelf gaat wonen? Hele volksstammen doen dat rond hun 18e. Je kan niet van je oom en tante, die niet je ouders zijn, verwachten dat je tot in de oneindigheid bij hen blijft wonen.

Jij hebt natuurlijk nooit 600 euro per maand gekost, in dat bedrag zat een deel vergoeding voor de dienst die je pleegouders leverden aan jou door je in hun gezin op te nemen. Op zich vind ik het niet eens onredelijk dat zij de vergoeding voor die dienst nu vanuit jou willen zien. Want jij verwacht kennelijk van hen dat je mag blijven ondanks dat de overheid vindt dat hun taak er nu op zit?

Maar je hoeft dat natuurlijk niet te accepteren. Van 575 euro in de maand kan je op jezelf leven. Een kamer kost je, afhankelijk van je woonplaats, tussen de 250 en 350 euro, aan zorgverzekering betaal je dankzij de zorgtoeslag zo'n 30 euro, een student kan gemakkelijk eten voor 100-150 euro in de maand, de studie wordt betaald door je ouders, en de rest is voor kleding en hobbies/vrijetijd. Als je zuinig leeft hoef je niet eens te lenen, als je minder zuinig leeft is er altijd nog DUO.

Oh, en 300 euro aan electriciteit per maand kan alleen als je ergens een wietplantage hebt. Normaal zou een gezin van 4 personen voor G+W+L in totaal onder de 150 euro moeten kunnen blijven, waarbij electriciteit een derde van dat bedrag bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom kan je niet bij je vader wonen?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb een aantal jaren geleden mijn broertje 4-5 maanden in huis gehad..
Hij woonde namelijk te ver van zijn stage af en vanuit mijn huis was het praktischer.

Ik had toen de volgende deal gemaakt:

- 150 euro huur
- 50 euro GWL
- 150 euro eten en drinken (standaard kost), bier, chips etc moest hij zelf maar halen

Vond het redelijk.. Daarnaast moest hij meehelpen in de huishouding, zoals wc schoonmaken of de vaat doen etc..
Daarnaast had hij zijn eigen verzekeringen etc nog..

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 02-08-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Als ik nu kijk naar de kosten die ik als student maak aan huisvesting en eten kom ik uit op:
300 huur (all in) en 7,50 euro/dag aan eten (inclusief bier, sterk, chips etc) = 525 euro/maand
Als je wat dichter bij de randstad woont dan Twente, is die 575 niet eens zo onrealistisch hoor.

Ik heb er wel lange tijd een goed betaalde baan bij gehad, en mijn ouders betaalde de huur en het collegegeld. Maar ik kreeg dan ook geen aanvullende beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk, dat je die 575 euro ook zo kwijt bent als je op jezelf zou gaan wonen.

Even snel rekenend:
- kamer: 300 (all-in)
- boodschappen (inclusief verzorgingsmiddelen, schoonmaakmiddelen enzo): 200 (als je zuinig aan doet, kan het iets minder)
- verzekeringen (zorg, WA en inboedel): 50 euro (rekening houdend met maximale zorgtoeslag)

Dan zit ik al aan de 550 euro.

Wat belangrijker is: wat wil je zelf? Wil je blijven zitten waar je nu zit, of zou je op kamers willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16

Polycom

Poes van goud

Anoniem: 35872 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:40:
Ik heb een aantal jaren geleden mijn broertje 4-5 maanden in huis gehad..
Hij woonde namelijk te ver van zijn stage af en vanuit mijn huis was het praktischer.

Ik had toen de volgende deal gemaakt:

- 150 euro huur
- 50 euro GWL
- 150 euro eten en drinken (standaard kost), bier, chips etc moest hij zelf maar halen

Vond het redelijk.. Daarnaast moest hij meehelpen in de huishouding, zoals wc schoonmaken of de vaat doen etc..
Daarnaast had hij zijn eigen verzekeringen etc nog..
Ik weet natuurlijk niets over jouw financiële situatie maar een broertje die een aantal maanden bij je komt wonen om €350,- vragen + laten meehelpen in het huishouden? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

PuDy schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:40:
[...]

Ik weet natuurlijk niets over jouw financiële situatie maar een broertje die een aantal maanden bij je komt wonen om €350,- vragen + laten meehelpen in het huishouden? |:(
Waarom |:( ??

Ik was net op mezelf gaan wonen, kon net rondkomen, en kon het financieel niet dragen om hem kostenloos erbij in te laten wonen..

Tevens maakte hij gebruik van alle faciliteiten en kamers.. Dus kon hij prima helpen om het schoon te houden..

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 02-08-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
PuDy schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:40:
[...]

toch goed als je het op voorhand afspreekt? Dan kan hij nog overwegen of hij het aanneemt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 14:52
Is het geen idee om het verschil van de studiefinanciering wanneer je inwonend of uitwonend bent te betalen als kostgeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
@Lethalis: Die woont in frankrijk en dat is geen optie.

@Captain Proton: Het probleem is dat ze mij niet zelfstandig genoeg vinden om op mezelf te gaan wonen. Daarom willen ze dat niet toelaten.

@BazzH: Ik zou liever op kamers willen gaan.

Maar met studiefinancering & alimentatie en loon zit ik al gouw op 575+150+100 euro 825 euro

dat moet toch prima lukken denk ik zo? inclusief sparen voor school dus elke maand 100 euro?

MVG Jean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Laatst online: 01-06 02:53
Ik ga je een vergelijking geven van mijn situatie, zodat jeen parallel kan maken:
Edit:
Baleeted, situatie is niet echt vergelijkbaar.

[ Voor 89% gewijzigd door MonoKid op 03-08-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:29
jeantje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:55:

@Captain Proton: Het probleem is dat ze mij niet zelfstandig genoeg vinden om op mezelf te gaan wonen. Daarom willen ze dat niet toelaten.
Het is natuurlijk vreemd dat ze dat niet willen toelaten, maar tegelijkertijd geen redelijk kostgeld bedrag willen rekenen. Ik denk dat we er namelijk wel uit zijn dat 575 euro teveel is.

En dan klinkt dit misschien wat hard, maar zou het misschien mee kunnen spelen dat ze niet willen dat je uit huis gaat omdat ze die 575 euro van je willen hebben? Met andere woorden: Als je een redelijk kostprijs bedrag gaat betalen, mag je misschien ook wel uit huis.

Overigens hebben ze er strikt formeel gezien natuurlijk geen zak over te zeggen, als je uit huis wilt dan kunnen ze je niet tegen houden, maar ik kan me zo voorstellen dat dat de relatie met je pleeggezien niet ten goede komt en dat zou zonde zijn.

e; Misschien nuttig; Kostgeld berekenen: http://www.nibud.nl/filea...10/Kostgeld_berekenen.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 02-08-2012 14:22 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 14:32
Pleegouders hebben een verzorgende taak voor het pleegkind.

Ik kan me niet voorstellen dat als je hun verteld dat je uit de grond van je hart op jezelf wilt gaan wonen juist om zelfstandig te worden, dat ze daar moeilijk over doen.

Uiteindelijk wordt je alleen maar zelfstandig door de zwembandjes af te doen en naar een dieper stuk te zwemmen dan waar je kan staan.

Over het geld.
Is die 575 meer dan wat jij EXTRA kost?
waarschijnlijk wel.
(huur betalen ze sowieso, als de TV aanstaat en er kijkt iemand extra mee kost het ook niks, internet is er sowieso en het huis wordt toch al verwarmt bijv.)

Is die 575 ongeveer gelijk aan totale kosten * 1/aantal bewoners ?
mogelijk, dan neem je huur, internet, GWL en alles mee.

Is die 575 een mooie compensatie voor de 600?
lijkt erop.

Als jij die 575 niet wilt betalen dan hebben ze uiteindelijk maar 2 keuzes...
Of je gaat op jezelf wonen
Of ze verlagen die 575.

Als je het zelf leuk vind kan je altijd ook nog voorstellen dat jij in hun huis opzoek gaat naar besparingen
Kijk bijv in: Duurzame Energie & Domotica
en dat die besparingen af gaan van jou 'huur'
tis maar een ideetje

[ Voor 11% gewijzigd door liquid_ice op 02-08-2012 15:04 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Maar met studiefinancering & alimentatie en loon zit ik al gouw op 575+150+100 euro 825 euro

dat moet toch prima lukken denk ik zo? inclusief sparen voor school dus elke maand 100 euro?
Ik denk, dat het zou moeten lukken. Al zou het natuurlijk nooit verkeerd zijn om te kijken of je die 100 euro loon wat zou kunnen verhogen.... Het zal vooral afhangen van de hoogte van de huur van je kamer.

Maar verwacht geen vetpot.

Ik vrees trouwens wel, dat je pleegouders in die 575 euro een mooi "extra zakcentje" zien. Want iemand in huis nemen, die een anders ongebruikte kamer bewoont en gewoon uit dezelfde pan eet, kost echt geen 575 euro. Tuurlijk zijn de kosten voor gas, water en electra wat hoger en zullen de uitgaven aan boodschappen ook hoger uitvallen. Maar dat is bij elkaar misschien max. 250 euro per maand (en dan mag je aardig luxe leven). Mochten ze ook je zorgverzekering en WA-verzekering gaan betalen, dan kan het wel een stuk duurder uitvallen. Zeker als ze geen recht hebben op zorgtoeslag en een basisverzekering met een wat duurdere aanvullende verzekering hebben, dan kost dat inclusief een WA-vezekering misschien wel 160 euro per maand. Maar dan kom ik nog steeds maar op 410 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284985

[b][message=38685485,noline]

MVG Jean
Het is net te doen met je huidige situatie maar stel dat je een betere weekendjob kan vinden zodat je richting de 1000+ klimt dan is het een stuk makkelijker om nog als "student" te leven.

Een andere optie is uiteraard om te onderhandelen met je oom en tante, vooral het feit dat een 18 jarige toch een aantal extra kosten en verantwoordelijkheden erbij krijgt. Als jij minder geld moet afdragen kan je dit doorschuiven naar een rijbewijs bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10
Heb je dit verhaal al aan je vader voorgelegd, wat zegt die er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40

Als je als student woont (kamer, huis delen met enkele anderen), in een niet te dure studentenstad, dan absoluut. Ik denk dat het voor rond de 600 kan, althans buiten de randstad.

Huur: 200
Eten: 150
Verzekering: 100
Energie: 50 (uitgaande van een kamer waarbij je de totale rekening deelt met nog enkelen)
Kleding: 50, of whatever je er aan uitgeeft
Uitgaan en allerlei kleinigheden: 50 (of meer, maar daar ben je zelf bij)
Internet, mobiel, dergelijke abo's: 50 (lijkt me ruim)

Totaal 650.

Als je studeert komt daar 150 collegegeld bij (10 mnd/jaar) en nog het nodige voor boeken e.d., maar als je voor 800 niet rondkomt per maand als student, dan woon je in Amsterdam en/of je doet echt iets verkeerd.

Normaal zouden hier nog enkele (gemeente)belastingen bij komen, maar als je de moeite neemt om de formulieren (best een berg) voor kwijtschelding in te vullen, dan ga je die zeker krijgen. Je zou ook zorgtoeslag moeten krijgen (aanvragen dus).

Edit: en over de originele vraag: een bijdrage van 250-350 euro/maand aan je oom en tante zou ik redelijk vinden, 600 is erg veel IMO, als het daar op aankomt zou ik waarschijnlijk wel op kamers willen gaan wonen - het zal er sowieso eens van moeten komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 02-08-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-07 13:05
Zoals eerder al gezegd, die 600 euro die ze nu krijgen is om je als volledig gezinslid te laten meedraaien: inclusief kleding, schoolgeld, vakanties, zorgverzekering, etc. Aangezien dat nu niet meer gebeurd is het niet reeel om een vergelijkbare vergoeding aan jou te vragen, je woont nu in principe gewoon in bij een hospita, dus een vergoeding van kamerhuur (300 incl.? Ligt er aan welke stad) plus evt. eten als je mee-eet zou genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Anoniem: 9942 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:44:
Van 575 euro in de maand kan je op jezelf leven. Een kamer kost je, afhankelijk van je woonplaats, tussen de 250 en 350 euro, aan zorgverzekering betaal je dankzij de zorgtoeslag zo'n 30 euro, een student kan gemakkelijk eten voor 100-150 euro in de maand, de studie wordt betaald door je ouders, en de rest is voor kleding en hobbies/vrijetijd. Als je zuinig leeft hoef je niet eens te lenen, als je minder zuinig leeft is er altijd nog DUO.
Volgens mij heb ik serieus een les in zuinig leven nodig dan... Ik zit op 1400 euro netto per maand en het is iedere maand weer op, en ik ben niet eens uitwonend. :P

Ach ja, ik verbruik dan wel tegen de 600 euro per maand aan mijn auto, omdat ik de helft van de tijd bij mijn vriendin slaap en dan vanaf haar naar mijn werk ga.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
creator1988 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 08:41:
Zoals eerder al gezegd, die 600 euro die ze nu krijgen is om je als volledig gezinslid te laten meedraaien: inclusief kleding, schoolgeld, vakanties, zorgverzekering, etc. Aangezien dat nu niet meer gebeurd is het niet reeel om een vergelijkbare vergoeding aan jou te vragen, je woont nu in principe gewoon in bij een hospita, dus een vergoeding van kamerhuur (300 incl.? Ligt er aan welke stad) plus evt. eten als je mee-eet zou genoeg zijn.
Of ze zijn gewoon gewend om 600euro per maand extra te hebben en zien die liever niet verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:45
Ikzelf heb twee pleegkinderen en weet er wel iets van denk ik.

Lees deze site eens door en je zult verrast zijn wat er nog allemaal kan:

https://www.pleegzorg.nl/...-pleegkind-18-jaar-wordt/

Maar wat vindt je voogd hiervan?
Je pleegouders hadden hier eerder aan moeten denken (ze vinden dat jij nog niet volwassen genoeg voor bent) en hier falen ze duidelijk in.

Jij, je pleegouders, je pleegzorg medewerker en je voogd hadden het hier over moeten hebben tijdens een gesprek en dat lijkt niet gebeurd te zijn.

Als jij denkt dat je prima op je zelf kan wonen dan moet je dat gewoon doen.
Als je pleegouders dit niet willen dan prima maar wel op jouw voorwaarden.

Ze kunnen je niet dwingen om bij ze te blijven wonen en dan ook nog geld will vragen.

Het komt bij mij over als lekker makkelijk geld verdienen maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Misschien is het nuttig om voor jou, als pleegouder de kosten van een kind hier eens te zetten. Dan weet de TS ook waar hij staat?

Ik vind het gewoon raar dat hij niet op kot mag, maar wel mag dokken. Een beetje dubbele moraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:45
Kosten zijn gewoon net als elk kind eigenlijk.
Waar je geen recht op hebt is kinder bijslag.
Verder kun je eens in de drie jaar een nieuwe fiets vergoed krijgen (drie jaar haal je nooit :) )
Je kunt bijvoorbeeld een schoolreis vergoed krijgen en zo zijn er nog een paar dingetjes (zie de website)
Het hangt ook af wat voor een pleegkind je hebt.
Je kunt een kind hebben zonders ouders of met een handicap etc etc.
Wat wel belangrijk is, TS noemt dat hij zijn kleding zelf betaald en dit zit wel in de pleegvergoeding in genomen!

Ik adviseer TS om met zijn pleegzorg begeleider en voogd om tafel te gaan zitten (eventueel ook pleegouders) hoe dit nou moet gaan en wat een goed bedrag is.

Zet dit dan ook op papier!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Laatst online: 11-07 12:21
Als ik het zo lees Jean, dan zou ik toch proberen te achterhalen wat er allemaal in dat kostgeld zit.

G/W/L met eten zou zo'n €200,- / €250,- zijn afhankelijk van hoeveel Cola en chips je naarbinnen werkt. 1 fles meer per dag scheelt met merkcola al snel een 40,- per maand (€1,50 per fles).
Als er daarnaast nog verzekering bij komt, dan gaat het harder. Dan zit je al snel op een €110/140,- per maand afhankelijk van het gekozen pakket. Overige verzekeringen zoals WA zijn niet zo hoog.

Maar dan zie ik nog steeds een gat van ongeveer €200,- waar ik, als ik jou was, toch een verklaring voor zou willen. Het is niet erg om ergens voor te betalen, alleen moet je wel weten waarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 18:39
Ik woon al jaren bij men oom en gelukkig dit probleem nooit gehad.( men oom betaalde alles voor me omdat hij studie belangrijk vind, heb er ook geen misbruik van gemaakt btw. )
Maar 575 vind ik persoonlijk veel....
Je doucht toch niet 2/3 uur per dag? je eet toch niet een heel restaurant weg.
Je moet er ook rekening mee houden dat je minimaal 100 euro voor je zorgverzekering kwijt bent.

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 09:02
Ik verbaas me wat over de reacties over de pleegouders hier. Ze worden puur op basis van wat gemopper van TS weggezet als mensen met vooral financiële motieven. Volgens mij zijn er wel makkelijkere manieren om (€600 - kosten) te verdienen dan een pleegkind in huis te nemen, ik denk dat niemand dat doet om er financieel beter van te worden.

Er wordt wat met kosten gegooid en zonder inzicht in het budget van de pleegouders gesteld dat ze overvragen. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, nergens wordt vermeld wat ze allemaal voor TS betalen (lidmaatschap sportclub, mee op vakantie, abonnementje, schoolboeken/reis etc., (brom)fiets). En dan nog, stel dat er wat geld overschiet nadat alle kosten zijn gedekt, is het dan zo'n groot probleem dat die mensen het financieel ietsje makkelijker (veel zal dat echt niet zijn) hebben in ruil voor de zorg voor een pleegkind?

Daarnaast gaat iedereen er aan voorbij dat de TS als hij bij zijn ouders zou wonen (qua kosten een vergelijkbare situatie) hij geen uitwonendenbeurs zou krijgen en het dus sowieso met veel minder zou moeten doen. Als hij een aantal dingen zelf betaalt is er kennelijk ook nog een andere bron van inkomsten dus zo zielig is TS niet.

Uiteindelijk komt het erop neer dat zijn pleegouders voor hem moeten zorgen (zij krijgen er nu geld voor wat er op duidt dat ze echt de rol van ouders op zich hebben genomen, en niet gewoon een tijdelijk logeeradres). Wie wat betaalt en hoeveel geld TS uiteindelijk nodig heeft moet hij met zijn pleegouders afspreken. Bij het opvoeden van een kind hoort het langzaam geven van meer verantwoordelijkheden, dat betekent dat een kind meer geld krijgt maar ook meer zelf moet regelen en betalen. Zoals ik het hier lees is al het geld dat de TS meer krijgt dan wat hij nodig heeft om zijn kosten te betalen gewoon zakgeld. Hem nu vertellen dat hij recht heeft op zoveel mogelijk is gewoon lariekoek, in een situatie waar hij bij zijn eigen ouders zou wonen zou het gesprek ook gaan over wat hij nodig heeft, niet over waar hij recht op heeft.

Pas als TS op zich zelf gaat wonen verandert die situatie. Dan wordt hij verantwoordelijk voor zijn eigen financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
allemaal goed en wel, maar dan moeten ze hem een keuze geven.

Ofwel ophoesten
ofwel zelf op kot gaan. Wat niet mag (heb ik zo gelezen, kan verkeerd zijn).

Als ze gaan zeggen van ja je mag niet op kamers gaan, maar je mag wel dokken, dan is dat ook niet echt bevorderlijk voro de perceptie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Kamers... :) Daar woon je namelijk all-in en deel je de rest met de bewoners.

Nou ja all-in, g/w/l zit erbij inbegrepen en vaak internet ook. Zolang iedereen netjes omgaat met het huis dan kan je daar prima vertoeven voor een mooi bedrag per maand.

Een huis is iets anders, en daar komen vaak meer kosten bij kijken. Qua G/W/L ben je voor 1 persoon gemiddeld 60 euro per maand kwijt (afhankelijk van 2500kwh energie en 500m3 gas per jaar). Als je slim bent bespaar je ook in de winter door vaker een warme trui aan te trekken ipv verwarming op te stoken. Apparatuur op timer die 'snachts uitgaat, pc's uitzetten bij niet gebruik etc kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 11-07 17:45
Misschien kan je eens aan je schoon ouders vragen of ze het bedrag kunnen onderbouwen en openkaart willen spelen aangezien je het bedrag wel heel veel vind.

Vraag dan gewoon naar wat kost de:
- kosten Huur
- kosten G/W/L
- kosten voor eten/drinken/boodschappen enz.
- kosten internet

Neem al deze bedragen deel het door aantal personen in het huishouden.
Dan weet je vanzelf of je te veel of te weinig betaald.

Misschien moet je juist je volwassenheid aan tonen door deze discussie aan te gaan met hen.

Mochten ze de boel niet willen toelichten, dan zou ik ook aangeven het bedrag niet te willen betalen (je wil weten waarvoor je betaald).
Zou dit laatste niet gelijk heel hard roepen aangezien je waarschijnlijk niet de relatie met je oom en tante op het spel wil zetten.

En de adviezen over op je zelf wonen...
Mij viel het altijd tegen wat ik moest betalen en persoonlijk denk ik dat je het zwaar gaat krijgen als je voor minder dan 600 euro op jezelf wil wonen.
Misschien in een studentenflat of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:27:
[...]

Als je als student woont (kamer, huis delen met enkele anderen), in een niet te dure studentenstad, dan absoluut. Ik denk dat het voor rond de 600 kan, althans buiten de randstad.

Huur: 200
Eten: 150
Verzekering: 100
Energie: 50 (uitgaande van een kamer waarbij je de totale rekening deelt met nog enkelen)
Kleding: 50, of whatever je er aan uitgeeft
Uitgaan en allerlei kleinigheden: 50 (of meer, maar daar ben je zelf bij)
Internet, mobiel, dergelijke abo's: 50 (lijkt me ruim)

Totaal 650.

Als je studeert komt daar 150 collegegeld bij (10 mnd/jaar) en nog het nodige voor boeken e.d., maar als je voor 800 niet rondkomt per maand als student, dan woon je in Amsterdam en/of je doet echt iets verkeerd.
Excuus, maar dit zijn toch echt geen realistische bedragen. Een beetje een degelijke kamer ga je echt niet vinden voor € 200,-, daar zal in je zeker wel € 300 aan kwijt zijn en zelfs dan zit je nog best goedkoop. Natuurlijk zijn er kamers die net wat minder kosten, je zit dan vaak wel erg krap, ver van het centrum of in een verenigingshuis. Deze huur is in de meeste gevallen wel inclusief g/w/e dus die € 50 die je daarvoor rekent kan je dan schrappen. Eten voor € 150,- lijkt mij een uitdaging, het zal misschien mogelijk zijn maar dan moet je daar wel heel erg op gaan letten, niet iets wat een student meestal doet. Uitgaan voor € 50 red je het als actieve student misschien krap een week mee, tenzij je iedere avond op je kamertje blijft zitten dan is dat veel te weinig. Ditzelfde geld voor kleding, voor € 50,- wordt het erg lastig om fatsoenlijke kleding te kopen. Ik denk dat je met een totaal bedrag van € 850 wat realistischer zit en dan moet je nog steeds zuinig leven.

Om met € 800 per maand niet rond te komen hoef je echt niet heel raar te doen of in hartje Amsterdam te wonen. Ik heb zelf netto inkomsten van netto +/- € 1600,- per maand en ik heb een huur van € 350.Ik red het hier prima mee, maar veel hou ik niet over. Doe ik iets verkeerd? Ik denk dat dat wel meevalt, ik geniet van mijn studentenleven zolang het nog kan. Nu ben ik mij er van bewust dat ik het wat dat betreft best redelijk voor elkaar hebt en met wat minder moet het ook zeker mogelijk zijn maar € 650 per maand lijkt mij absoluut niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
je kan ook gewoon keuzes maken he? Er zijn er heel veel die dat doen. IPV eten kopen in de dure winkels, gewoon een aldi bijvoorbeeld. Of niet uitgaan. Soms moet je er iets voor over hebben om alleen te wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Dick schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 04:58:
Excuus, maar dit zijn toch echt geen realistische bedragen.
Ik heb het jarenlang gedaan voor minder dan dit, en dan hebben we het over minder dan 10 jaar geleden.
Een beetje een degelijke kamer ga je echt niet vinden voor € 200,-,
Zoals gezegd, hangt er van af in welke stad, in Enschede heb ik jaren gewoond voor 150 per maand incl., toegegeven dat dit inderdaad absurd goedkoop is. Gewoon huurwoning van de woningbouw met 3 man gedeeld, geen eens een slechte woning of buurt. In Groningen en Eindhoven lukt het ook wel voor 200 denk ik. In de randstad overduidelijk niet.
Eten voor € 150,- lijkt mij een uitdaging,
Mij niet, lukt me nu nog steeds wel. Zelf goed kunnen koken helpt wel :)
Uitgaan voor € 50 red je het als actieve student misschien krap een week mee
Met zo'n instelling ga je het inderdaad niet redden nee. Bier (wel van een fatsoenlijk merk natuurlijk, duh) koop je per krat bij de supermarkt waar het in de aanbieding is, of in de soos van je studie/studentenvereniging, waar het een euro kost ipv 2,50. Of op studentenfeestjes waar het ook vaak voor de winkelprijs + een beetje gaat. Bier kost 50 cent per flesje, voor 5 euro ben je dus ver heen. Een avond lang 5 euro per halve liter uitgeven op het terras is voor later als je geld teveel hebt.
Ditzelfde geld voor kleding, voor € 50,- wordt het erg lastig om fatsoenlijke kleding te kopen.
Voor 600 per jaar kun je geen kleren kopen? Niet als je nog niet dood gevonden wilt worden zonder Gaastra, Bjorn Borg en Tommy Hilfiger nee, maar onmogelijk is het zeker niet. Zeker kun je er makkelijk meer aan uitgeven, dat hangt van jezelf af.
€ 650 per maand lijkt mij absoluut niet realistisch.
Ik heb het jarenlang voor minder gedaan en met mij vele anderen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 04-08-2012 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Dick schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 04:58:
[...]

Excuus, maar dit zijn toch echt geen realistische bedragen. Een beetje een degelijke kamer ga je echt niet vinden voor € 200,-, daar zal in je zeker wel € 300 aan kwijt zijn en zelfs dan zit je nog best goedkoop. Natuurlijk zijn er kamers die net wat minder kosten, je zit dan vaak wel erg krap, ver van het centrum of in een verenigingshuis. Deze huur is in de meeste gevallen wel inclusief g/w/e dus die € 50 die je daarvoor rekent kan je dan schrappen. Eten voor € 150,- lijkt mij een uitdaging, het zal misschien mogelijk zijn maar dan moet je daar wel heel erg op gaan letten, niet iets wat een student meestal doet. Uitgaan voor € 50 red je het als actieve student misschien krap een week mee, tenzij je iedere avond op je kamertje blijft zitten dan is dat veel te weinig. Ditzelfde geld voor kleding, voor € 50,- wordt het erg lastig om fatsoenlijke kleding te kopen. Ik denk dat je met een totaal bedrag van € 850 wat realistischer zit en dan moet je nog steeds zuinig leven.

Om met € 800 per maand niet rond te komen hoef je echt niet heel raar te doen of in hartje Amsterdam te wonen. Ik heb zelf netto inkomsten van netto +/- € 1600,- per maand en ik heb een huur van € 350.Ik red het hier prima mee, maar veel hou ik niet over. Doe ik iets verkeerd? Ik denk dat dat wel meevalt, ik geniet van mijn studentenleven zolang het nog kan. Nu ben ik mij er van bewust dat ik het wat dat betreft best redelijk voor elkaar hebt en met wat minder moet het ook zeker mogelijk zijn maar € 650 per maand lijkt mij absoluut niet realistisch.
TS heeft €825 pm tot zijn beschikking als hij op zichzelf gaat wonen. Dat gaat makkelijk, het lukt velen met dit bedrag. Jij zit met €1250 aan de hoge kant voor een student.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 16:10
Wat ik een beetje mis is een goed beeld van de pleegouders vanuit de TS.

Wat is jouw indruk van je pleegouders. Probeer eens objectief te kijken naar je eigen situatie vanuit hun perspectief, is het dan terecht dat ze je nog niet volwassen genoeg vinden om op kamers te gaan?

Als ik er even vanuit ga dat het geen geldwolven zijn en ook geen liefdadigheidsinstelling dan is denk ik de vergelijking dat hun €600,- ophoud en ze daar graag vanuit jou wat tegenover hebben staan. Als ik vanuit hun perspectief bekijk is dat geen 'rare' denkwijze. Vooral niet als ze dit geld nodig hebben om jou te onderhouden (dat kunnen zij het beste aangeven).

Als ik in jou situatie zou zitten zou ik gaan voor billijkheid:

Ga eens met ze om de tafel zitten en vraag ze waar ze die €575,- voor nodig hebben. Vraag dat wel zonder dat ze zich 'ter verantwoording' geroepen voelen. Geef ze een dag om een berekening te maken en bedenk je dan of dit terecht is of niet.

Er is een groot verschil tussen puur 'kost & inwoning' en 'extra'tjes, mee mogen op vakantie, etc.'. Houd hier wel rekening mee.

Het is nu jouw geld dus jij bepaalt waar het aan uitgegeven wordt. Volgens mij kunnen ze je niet verplichten thuis te wonen dus als jij bepaalt dat je dit geld buiten hun huishuiden wilt uitgeven dan kunnen ze dit niet verbieden (IANAL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
timag schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:09:
Ik verbaas me wat over de reacties over de pleegouders hier. Ze worden puur op basis van wat gemopper van TS weggezet als mensen met vooral financiële motieven. Volgens mij zijn er wel makkelijkere manieren om (€600 - kosten) te verdienen dan een pleegkind in huis te nemen, ik denk dat niemand dat doet om er financieel beter van te worden.

Er wordt wat met kosten gegooid en zonder inzicht in het budget van de pleegouders gesteld dat ze overvragen. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, nergens wordt vermeld wat ze allemaal voor TS betalen (lidmaatschap sportclub, mee op vakantie, abonnementje, schoolboeken/reis etc., (brom)fiets). En dan nog, stel dat er wat geld overschiet nadat alle kosten zijn gedekt, is het dan zo'n groot probleem dat die mensen het financieel ietsje makkelijker (veel zal dat echt niet zijn) hebben in ruil voor de zorg voor een pleegkind?

Daarnaast gaat iedereen er aan voorbij dat de TS als hij bij zijn ouders zou wonen (qua kosten een vergelijkbare situatie) hij geen uitwonendenbeurs zou krijgen en het dus sowieso met veel minder zou moeten doen. Als hij een aantal dingen zelf betaalt is er kennelijk ook nog een andere bron van inkomsten dus zo zielig is TS niet.

Uiteindelijk komt het erop neer dat zijn pleegouders voor hem moeten zorgen (zij krijgen er nu geld voor wat er op duidt dat ze echt de rol van ouders op zich hebben genomen, en niet gewoon een tijdelijk logeeradres). Wie wat betaalt en hoeveel geld TS uiteindelijk nodig heeft moet hij met zijn pleegouders afspreken. Bij het opvoeden van een kind hoort het langzaam geven van meer verantwoordelijkheden, dat betekent dat een kind meer geld krijgt maar ook meer zelf moet regelen en betalen. Zoals ik het hier lees is al het geld dat de TS meer krijgt dan wat hij nodig heeft om zijn kosten te betalen gewoon zakgeld. Hem nu vertellen dat hij recht heeft op zoveel mogelijk is gewoon lariekoek, in een situatie waar hij bij zijn eigen ouders zou wonen zou het gesprek ook gaan over wat hij nodig heeft, niet over waar hij recht op heeft.

Pas als TS op zich zelf gaat wonen verandert die situatie. Dan wordt hij verantwoordelijk voor zijn eigen financiën.
Simpel gezegd, mijn oom & tante betalen alleen voor mijn eten en de electriciteitkosten (gas, licht en water).

Sport enzovoort worden door mijn vader betaald!, alsook mijn fiets, eventuele schoolkosten & zakgeld.

Daarbij ga ik ook al 2 jaar niet meer mee op vakantie.

Daardoor kan ik niet inzien dat het ze 575 euro per maand kost om mij te verzorgen.

En daarbij vind ik dat als ik 18 ben, dat ik wel wat inzicht mag krijgen over wat er allemaal betaald moet worden. en dat ik mag beheren over mijn eigen studiefinancering. Daarbij zitten mijn oom en tante steeds van, ja daar praten we wel over als je 3 maanden van de 18 af zit. dit vind ik veel te laat. aangezien al het aanvragen en regelen ook wat tijd kost. maar waarom ze het steeds wegstoppen? ik weet het niet. ik doe mijn best om er rustig over te praten maar dat loopt altijd weer uit in een hevige discussie :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:54:
[...]

TS heeft €825 pm tot zijn beschikking als hij op zichzelf gaat wonen. Dat gaat makkelijk, het lukt velen met dit bedrag. Jij zit met €1250 aan de hoge kant voor een student.
Dat zal zoals ik aangeef ook inderdaad prima moeten lukken, al moet je dan nog steeds wat zuinig leven. Er zijn inderdaad genoeg studenten die het daarvan redden :) Let wel dat je nu het besteedbaar van TS voor aftrek van huur vergelijkt met mijn voorbeeld na aftrek van huur.
Wilke schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:26:
[...]

Ik heb het jarenlang gedaan voor minder dan dit, en dan hebben we het over minder dan 10 jaar geleden.

[...]

Zoals gezegd, hangt er van af in welke stad, in Enschede heb ik jaren gewoond voor 150 per maand incl., toegegeven dat dit inderdaad absurd goedkoop is. Gewoon huurwoning van de woningbouw met 3 man gedeeld, geen eens een slechte woning of buurt. In Groningen en Eindhoven lukt het ook wel voor 200 denk ik. In de randstad overduidelijk niet.

[...]

Mij niet, lukt me nu nog steeds wel. Zelf goed kunnen koken helpt wel :)

[...]

Met zo'n instelling ga je het inderdaad niet redden nee. Bier (wel van een fatsoenlijk merk natuurlijk, duh) koop je per krat bij de supermarkt waar het in de aanbieding is, of in de soos van je studie/studentenvereniging, waar het een euro kost ipv 2,50. Of op studentenfeestjes waar het ook vaak voor de winkelprijs + een beetje gaat. Bier kost 50 cent per flesje, voor 5 euro ben je dus ver heen. Een avond lang 5 euro per halve liter uitgeven op het terras is voor later als je geld teveel hebt.

[...]

Voor 600 per jaar kun je geen kleren kopen? Niet als je nog niet dood gevonden wilt worden zonder Gaastra, Bjorn Borg en Tommy Hilfiger nee, maar onmogelijk is het zeker niet. Zeker kun je er makkelijk meer aan uitgeven, dat hangt van jezelf af.

[...]

Ik heb het jarenlang voor minder gedaan en met mij vele anderen :)
Het heeft denk ik weinig zin om specifiek op al je punten in te gaan, ik denk dat wij wat dat betreft inderdaad nogal een andere levensstijl hebben, maar € 150 is inderdaad wel belachelijk goedkoop voor woonruimte. Je hebt natuurlijk geluksvogels die iets dergelijks kunnen vinden, maar dat zijn er natuurlijk maar een handje vol. Ik woon overigens zelf in Groningen, € 200,- gaat je echt niet lukken. Uitgezonderd mensen die in een corpshuis wonen ken ik hier vrijwel niemand die minder dan € 300 betaald. Bier wordt bij vele studentenhuizen in Groningen overigens gewoon geleverd door de Bierkoerier, € 10 per krat. Een vrij nette prijs dus, ik vrees alleen dat de gemiddelde student van 10 biertjes nog niet rammend kaal is.
Tarkin schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:24:
je kan ook gewoon keuzes maken he? Er zijn er heel veel die dat doen. IPV eten kopen in de dure winkels, gewoon een aldi bijvoorbeeld. Of niet uitgaan. Soms moet je er iets voor over hebben om alleen te wonen
Je kan inderdaad als een kluizenaar gaan leven, maar is dat wat je wil in je studententijd? Het is inderdaad een keuze maar in mijn ogen mag dat zeker een tijd zijn waar je nog even kan genieten van je vrije leven. Daar hoort uitgaan zeker bij, of dat nu op het pandje of in een normale kroeg is, met € 50 per maand gaat dit heel erg lastig worden.

Misschien zal het inderdaad mogelijk zijn om van die € 650,- per maand rond te komen, erg vrolijk zal je er echter niet van worden vrees ik. Dan zal ik toch eerst op zoek gaan naar wat extra inkomsten voordat je besluit op kamers te gaan. Gelukkig is dit allemaal heel sterk off-topic aangezien de TS al flink wat meer te besteden heeft en dit voor hem dus helemaal niet van belang is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Om eerlijk te zijn heb ik op het moment nu ook maar 100 euro per maand om te besteden. Inclusief kleding.

Maar ik loop gewoon in simpele v-hals shirtjes en ik koop zo af en toe een dure broek.

En als ik dalijk de rest van het geld heb moet het gewoon lukken. denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
jeantje schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:40:
[...]

Simpel gezegd, mijn oom & tante betalen alleen voor mijn eten en de electriciteitkosten (gas, licht en water).

Sport enzovoort worden door mijn vader betaald!, alsook mijn fiets, eventuele schoolkosten & zakgeld.

Daardoor kan ik niet inzien dat het ze 575 euro per maand kost om mij te verzorgen.

En daarbij vind ik dat als ik 18 ben, dat ik wel wat inzicht mag krijgen over wat er allemaal betaald moet worden. en dat ik mag beheren over mijn eigen studiefinancering. Daarbij zitten mijn oom en tante steeds van, ja daar praten we wel over als je 3 maanden van de 18 af zit. dit vind ik veel te laat. aangezien al het aanvragen en regelen ook wat tijd kost. maar waarom ze het steeds wegstoppen? ik weet het niet. ik doe mijn best om er rustig over te praten maar dat loopt altijd weer uit in een hevige discussie :(.
Dat het je hele studiefinanciering zal kosten kan ik inderdaad ook niet inzien. Zoals anders al wel eerder aan hebben gegeven lijkt het er meer op dat je pleegouders de pleegvergoeding á € 600 p/m zien verdwijnen en daar niet zoveel zin in hebben. Misschien komen ze zelfs wel in de moeilijkheden als ze het zonder dit geld moeten doen en zijn ze daarom zo huiverig om jou inzage te geven? Ik vind het overigens niet meer dan normaal dat je dit van ze verlangt, dat een gesprek daarover keer op keer op ruzie uitloopt doet mij een beetje vermoeden dat ze het bedrag eigenlijk helemaal niet zo goed kunnen onderbouwen. Erg jammer.

Wat is je eigen idee voor als het niet lukt om er met hun uit te komen? Zie je het als een optie om op jezelf te gaan wonen, bij je vader in te trekken of zijn er voor jou nog andere opties? Het lijkt mij verstandig om hier voor jezelf een goed beeld van te hebben, probeer wel uit te kijken dat je dit niet als dreigement in discussie gaat gebruiken, in deze situatie lijkt het me in eerste instantie een noodoplossing. Dat zij het niet toe zouden laten dat je op jezelf gaat wonen is natuurlijk een loos argument van hun kant, hoewel het misschien niet wenselijk en goed voor de relatie is om daar op die manier weg te gaan kunnen ze je niet tegenhouden.
jeantje schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 18:47:
Om eerlijk te zijn heb ik op het moment nu ook maar 100 euro per maand om te besteden. Inclusief kleding.

Maar ik loop gewoon in simpele v-hals shirtjes en ik koop zo af en toe een dure broek.

En als ik dalijk de rest van het geld heb moet het gewoon lukken. denk ik zo?
Als je voor een redelijke prijs een kamer kan vinden dan zal het van € 825,- inderdaad wel moeten lukken lijkt mij. Je zal natuurlijk wel redelijk op je uitgaven moeten letten en je kan niet zomaar alles doen waar je zin in hebt, maar dat is natuurlijk ook weer niet zo heel erg. Als je maar een beetje wat kan ondernemen. In je overzichtje rekende je trouwens maar met een loon van € 100,- per maand, dat lijkt mij behoorlijk weinig, zou je niet wat meer kunnen gaan werken?

[ Voor 21% gewijzigd door Dick op 04-08-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt je inschrijven als woningzoekende bij de locale woningbouwstichting(en). Afhankelijk van waar je woont kan er een aanzienlijke wachttijd zijn, jaren zelfs. Hoe vroeger je je inschrijft, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 14:14
Ik wil niet teveel over het geld hebben...het lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk dat je oom en tante voorstellen om voor je te zorgen, alleen maar zodat zij wat extra geld per maand binnen krijgen.

TS, wie vind dat jij niet zelfstandig genoeg bent, jouw oom en tante? Ik vind het voor je pleiten dat je opzoek bent naar informatie hierover.

Heb jij niemand bij jeugdzorg of een ander vertrouwens persoon?
Ga eens met die mensen praten. Misschien vinden zij het wel een goed idee wanneer je iets meer zelfstandiger wordt en kunnen ze je ermee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Uiteindelijk zijn we nu zover dat we eindelijk afspraken gaan maken, aangezien ik volwassen op ze ben afgestapt met een gesprek. het hielp dus wel dat ik het aanhield. ze hebben het uiteindelijk geaccepteerd :)

Dankje voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:27

DropjesLover

Dit dus ->

jeantje schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:40:
[...]

Voor eten, GWL en inwoning vragen ze dan domweg veel te veel, zie eerdere rekenvoorbeelden.

Lomp brengen. Inzicht geven over de bedragen (en voorbeelden van hier aandragen) en zeggen dat je anders gewoon weg gaat. Op een kamertje is echt wel te vinden voor die prijs. Uitgaande van een €200 aan eten blijft er €375 (all in) over voor een kamer. Dat is gewoon zelfs redelijk ruim zitten qua budget (mijn kamers, incl die in Utrecht hebben nooit meer dan €270 gekost, 1,5 jaar geleden, sloopwoningen/anti-kraak).

Helaas, de meest nare ruzies gaan in 90% van de gevallen over geld, en dat is ook hier het geval.
Inzicht in de kosten, alles op papier zetten en uitrekenen is het enige wat dat min-of-meer kan voorkomen.

Mijn indruk is dat jij nu gewoonweg geld oplevert voor hun, en dat ze dat vast willen houden en daarom stampij maken als je hun er op aanspreekt.

Klein voorbeeldje, ik heb een woning en een vriend inwonen (Wouter van hier). Komt ineens de energieboer met een forse naheffing (€575) en een verhoging van de maandelijkse bijdrage. Daar heb ik mn huisgenoot over ingelicht en in wederzijds overleg zijn maandelijkse huur verhoogd. Geen makkelijk gesprek, maar cijfers liegen (doorgaans) niet.

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 18-08-2012 02:13 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1