Dedicated NAS of HTPC?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 12:55
Ik ga mijn Buffalo Linkstation NAS vervangen (inmiddels 5 jaar oud en niet de snelste). Qua NAS heb ik de Synology DS212+ op het oog. Dit vanwege de zeer goede reviews. Maar ik houd ook wel van klooien met hardware, dus een optie is om zelf een NAS te bouwen. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, is het mogelijk om zelf een NAS te bouwen op basis van een HTPC die qua energie verbuik en performance in de buurt komt van de Synology DS212+? (deze verbruikt met 2 WD eco schijven +/- 18 Watt)

Ik heb verschillende fora nagekeken maar cijfers over praktisch energieverbruik van een HTPC met 2 schijven erin kom ik niet tegen. Maar er is vast wel een tweaker die zijn zelfgebouwde NAS gemeten heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

18w is wel erg weinig, weet je dat zeker ? (2x8 voor de disken en dan 2 voor je chipset ?)
Low power is zeker wel te doen met een homemade nas, daar zijn diverse topics over hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
KillerAce_NL schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:42:
18w is wel erg weinig, weet je dat zeker ? (2x8 voor de disken en dan 2 voor je chipset ?)
Low power is zeker wel te doen met een homemade nas, daar zijn diverse topics over hier.
Yep, die 18 (18,7 om precies te zijn) heb ik van de Synology website zelf. Er zitten 2 Western Digital 3TB WD30EZRS schijven in voor de test. Volgens de WD site verbruiken deze tijdens het lezen/schrijven 6,0 Watt. Dus dat is 12,0 Watt voor de schijven, dan heb je 6,7 Watt over voor de rest van het systeem.

Ik heb gezocht op het forum, zat topics over zuinige systemen, maar ik kan geen absolute getallen vinden over het verbruik. (en dan wat in de buurt komt van de 18,7 Watt. Iets meer mag ook, maar meer dan 25 Watt wil ik toch niet aangezien deze dag en nacht moet draaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Gister was er iemand met een bereking van een nas/htpc met videokaart erin en die kwam bij 35 watt op ongeveer 72 euro uit per jaar. Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik weet niet precies wat de power usage is, maar ik heb een zacate systeem. Die gebruik ik als htpc/nas.
Dat is low power met voldoende gpu kracht om fullhd te kijken via xbmc.

Ik dacht iets van 18w bij full power op de cpu+gpu.
Daar komen dan nog je disks bij en je psu-inefficiency. Dus onder de 35w moet te doen zijn idd.
Heb je wel een systeem waar je álles mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
Ik zal eens aan het rekenen gaan met verschillende systemen. Het lastige is dat je geen goed zicht hebt op het verbruik van verschillende componenten. Van een CPU geven ze de max dissipatie op, maar daar heb ik natuurlijk niets aan.

Maar 35 Watt is heel aardig in de richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Qua zacate/brazos platforms, zijn genoeg reviews te vinden met gemeten verbruik met diverse mobo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
Na het lezen van heel wat forum berichten tot de conclusie gekomen dat met zelfbouw 18,7 Watt niet haalbaar is. ( sterker nog, zelfs het dubbele is al lastig ). Ik heb daarom afgelopen maandag bij 4launch de DS212+ met 2*2TB schijven gehaald.

Case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ok, veel plezier ermee !
Pagina: 1